Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

28. FILMTÍPUSOK JegyzetKészítette: Nikli Károly 2013.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "28. FILMTÍPUSOK JegyzetKészítette: Nikli Károly 2013."— Előadás másolata:

1 28. FILMTÍPUSOK JegyzetKészítette: Nikli Károly 2013

2 Filmek kategorizálása A filmeket számtalan módon csoportosíthatjuk. A filmeket számtalan módon csoportosíthatjuk. Mindezek közül az alábbi kategorizálással foglalkozunk: Mindezek közül az alábbi kategorizálással foglalkozunk:

3 Filmes kategóriák Filmfajták Filmfajták Filmtípusok Filmtípusok Filmstílusok Filmstílusok Filmműfajok Filmműfajok

4 FILMTÍPUSOK A filmtípusok szerzőiség szerinti kategóriák: Művészfilm Művészfilm Tömegfilm Tömegfilm

5 Művészfilm Szerzői filmnek is hívják. Szerzői filmnek is hívják. A fogalom az ’50-es évek végén, a ’60-as évek elején születik, a francia új hullám rendezőinek filmes gyakorlatában. Szerintük az egyéni kézjegy, a stílus az, ami megkülönböztet egy- egy filmet a nagyipari filmgyártás szériatermékeitől. A fogalom az ’50-es évek végén, a ’60-as évek elején születik, a francia új hullám rendezőinek filmes gyakorlatában. Szerintük az egyéni kézjegy, a stílus az, ami megkülönböztet egy- egy filmet a nagyipari filmgyártás szériatermékeitől.

6 A művészfilm a filmformanyelvet, a kifejezőeszközöket egyénien, szuverén módon használja, magas szinten műveli. Számos értékkel rendelkezik, amelynek befogadásával gazdagodik az ember, élményben lesz része. Bár többnyire ezek nehéz filmek. Viszonylag szűk réteghez szólnak. A művészfilm a filmformanyelvet, a kifejezőeszközöket egyénien, szuverén módon használja, magas szinten műveli. Számos értékkel rendelkezik, amelynek befogadásával gazdagodik az ember, élményben lesz része. Bár többnyire ezek nehéz filmek. Viszonylag szűk réteghez szólnak.Művészfilm

7 A ’60-as, ’70-es évek különösen kedveznek a személyes hangvételű szerzői – vagy művészfilmek – létrejöttének, a progresszíven gondolkodó, s a film kifejezési eszközeit megújítani törekvő különféle, angol (free cinema), francia, cseh, szovjet, német új hullámok elindulásának. A szerzőfilm ekkoriban lesz a tömegfilm ellenlábasa, amely tudatosan törekszik fellazítani a műfajfilmek gyakran megmerevedett sémáit, kliséit, a mindenható sztárrendszert, a lineáris filmelbeszélési formákat, s folyamatosan biztat a valóság közvetlenebb, személyes filmes megragadására. A ’60-as, ’70-es évek különösen kedveznek a személyes hangvételű szerzői – vagy művészfilmek – létrejöttének, a progresszíven gondolkodó, s a film kifejezési eszközeit megújítani törekvő különféle, angol (free cinema), francia, cseh, szovjet, német új hullámok elindulásának. A szerzőfilm ekkoriban lesz a tömegfilm ellenlábasa, amely tudatosan törekszik fellazítani a műfajfilmek gyakran megmerevedett sémáit, kliséit, a mindenható sztárrendszert, a lineáris filmelbeszélési formákat, s folyamatosan biztat a valóság közvetlenebb, személyes filmes megragadására.Művészfilm

8 A filmkészítés központi figurája a művészfilmek esetén, a produceri, ill. sztárközpontú filmgyártáshoz képest a rendező. A filmkészítés központi figurája a művészfilmek esetén, a produceri, ill. sztárközpontú filmgyártáshoz képest a rendező.Művészfilm

9 A szerzőfilm fogalmát a film „magas kultúrájának” is nevezik. A szerzőfilm fogalmát a film „magas kultúrájának” is nevezik.Művészfilm

10 Tömegfilm Közönségfilm Közönségfilm Műfajfilm Műfajfilm Kommersz film Kommersz film Populáris film Populáris film

11 Tömegfilm Tömegfilm=Kommersz film: Tömegfilm=Kommersz film: Üzleti jellegű film. Az olcsó, hatásvadász, minden eredetiséget nélkülöző filmeket jelölik vele, melyek főként a kereskedelmi haszon reményében készülnek. Üzleti jellegű film. Az olcsó, hatásvadász, minden eredetiséget nélkülöző filmeket jelölik vele, melyek főként a kereskedelmi haszon reményében készülnek. /Jellegzetesen ilyen filmek a ’10-es évek filmsorozatai (Fantomas, Judex stb.), a ’30-as, ’40-es évek B-filmjei, az ’50-es, ’60-as évek kismozijai, autós mozijai számára készülő kis igényű trash filmek, vagy a ’90-es évek pusztán videó-forgalmazásra szánt alacsony költségvetésű – főként erotikus, bűnügyi, horror műfajú – tömegfilmjei./ /Jellegzetesen ilyen filmek a ’10-es évek filmsorozatai (Fantomas, Judex stb.), a ’30-as, ’40-es évek B-filmjei, az ’50-es, ’60-as évek kismozijai, autós mozijai számára készülő kis igényű trash filmek, vagy a ’90-es évek pusztán videó-forgalmazásra szánt alacsony költségvetésű – főként erotikus, bűnügyi, horror műfajú – tömegfilmjei./

12 Tömegfilm Tömegfilm = Populáris film: Tömegfilm = Populáris film: Széles közönséghez szól, nagy tömegek fogyasztják. Széles közönséghez szól, nagy tömegek fogyasztják. A tömegfilmek nem sok értéket tartalmaznak, könnyű őket befogadni, megemészteni; kikapcsolnak, szórakoztatnak. A tömegfilmek nem sok értéket tartalmaznak, könnyű őket befogadni, megemészteni; kikapcsolnak, szórakoztatnak.

13 Tömegfilm A 19. század végén a film, s a mozi – mint új szórakoztató intézmény – „a tömegek művészeteként” születik meg. A 19. század végén a film, s a mozi – mint új szórakoztató intézmény – „a tömegek művészeteként” születik meg. Ma pedig a filmtermelés döntő hányada, mindegy 90%- a – elsősorban a hollywoodi típusú nagyipari film – tömegfilm; s a globalizálódó világ sokmilliónyi közönségének az igényei szerint készül. Ma pedig a filmtermelés döntő hányada, mindegy 90%- a – elsősorban a hollywoodi típusú nagyipari film – tömegfilm; s a globalizálódó világ sokmilliónyi közönségének az igényei szerint készül.

14 Tömegfilm A tömegfilmek általában jól ismert témákat dolgoznak fel újra meg újra, tehát valamely nagy hagyományú műfaj – pl. thriller, sci-fi, western, kalandfilm, horrorfilm stb. – új s még újabb darabjai. A tömegfilmek általában jól ismert témákat dolgoznak fel újra meg újra, tehát valamely nagy hagyományú műfaj – pl. thriller, sci-fi, western, kalandfilm, horrorfilm stb. – új s még újabb darabjai.

15 Tömegfilm A tömegfilmben a rendező szerepköre általában korlátozott. A filmkészítés központi figurái a producer és a sztár/sztárok. A tömegfilmben a rendező szerepköre általában korlátozott. A filmkészítés központi figurái a producer és a sztár/sztárok.

16 Tömegfilm Napjaink tömegfilmjeit a professzionálisan kivitelezett hatások, a rendkívüli látvány, a speciális effektusok, és a trükkök gazdagsága jellemzi.. Napjaink tömegfilmjeit a professzionálisan kivitelezett hatások, a rendkívüli látvány, a speciális effektusok, és a trükkök gazdagsága jellemzi..

17 Művészfilm - Tömegfilm Nincs mindig éles határ. Nincs mindig éles határ. Mindkét kategóriában lehet jót is és ócskát is készíteni. Mindkét kategóriában lehet jót is és ócskát is készíteni. Tömegfilm = Műfajfilm Tömegfilm = Műfajfilm

18 vége


Letölteni ppt "28. FILMTÍPUSOK JegyzetKészítette: Nikli Károly 2013."

Hasonló előadás


Google Hirdetések