Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Közlekedés-szervezés a perifériákon Transport organization on the perifical areas Rugalmas közlekedési rendszerek - Kihívás és lehetőségek Magyarországon.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Közlekedés-szervezés a perifériákon Transport organization on the perifical areas Rugalmas közlekedési rendszerek - Kihívás és lehetőségek Magyarországon."— Előadás másolata:

1 Közlekedés-szervezés a perifériákon Transport organization on the perifical areas Rugalmas közlekedési rendszerek - Kihívás és lehetőségek Magyarországon Elastic transport systems Chananges and possibilties in Hungary Dr. BERÉNYI, János okl. mérnök, a műszaki tud. kandidátusa tudományos tanácsadó a Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat vezetője MSc. Civil Eng. PhD Head of Division at KTI Institute for Transport Sciences TWIST Workshop MTA Regionális Kutatások Központja Pécs, 2006 november 27.

2 A közforgalmú közlekedés helyzetének jellemzői Relatív magas használati arány (50-65%), folyamatosan csökkenő tendenciával A közforgalmú közlekedés általános alulfinanszírozottsága – ami folyamatos színvonal csökkenéshez vezet A település szerkezet, a demográfiai helyzet, a munkaerő felhasználás, az intézmény szerkezet folyamatos változása – ami nem kedvez a közforgalmú közlekedésnek.

3 Kihívás és tennivalók Az autóval fel kell venni a versenyt, erre ösztökél az európai és hazai politika egyaránt. A régi, merev szolgáltatási hozzáállás csak a további térvesztéshez vezet. Nem az utas, hanem az utazó megnyerése a cél. A merev rendszert rugalmassá illetve rugalmasabbá kell tenni – az új információs és járműtechnikák ehhez minden lehetőséget megadnak. A mainál sokkal nagyobb súlyt kell helyezni a terület- és közlekedésfejlesztés között.

4 Néhány példa a KTI gyakorlatából… Bács-Kiskun megye: tipikus agrár- és tanyavidék Nógrád megye: tipikus hegyvidéki térség, néhány nagyobb várossal és sok-sok apró településsel Nagyvárosok nagy területi kiterjedtséggel és tanyavilággal.

5 AUTÓBUSZJÁRATOK HATÉKONYSÁGÁNAK ÉS KIHASZNÁLTSÁGÁNAK VIZSGÁLATA BÁCS-KISKUN MEGYÉBEN Dr. Berényi János tagozatvezető KTI TRANSORG Tagozat

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15 NÓGRÁD MEGYEI HELYKÖZI AUTÓBUSZ-KÖZLEKEDÉSÉRŐL 2005.április. 20. KÖZLEKEDÉSTUDOMÁNYI INTÉZET KHT. >>

16

17

18

19

20

21

22

23 Kecskemét – kísérlet a település és intézményrendszer közötti optimalizálásra 100 ezres nagyváros sok külterületi lakott résszel Iskolaváros funkcióban és térben megosztva Jó kapcsolati rendszer a város és közlekedési szolgáltató között

24

25 Nyíregyháza – az első magyar rugalmas rendszer bevezetés előtt A cél egy olyan rugalmas közlekedési rendszer kialakítása, amely korlátozott közlekedési képességű lakosok és a ritkán lakott területeken – bokortanyákon – élők térben és időben szórt közlekedési igényeit elégíti ki a jelentkező igényekhez illeszkedő szolgáltatás biztosításával A tervezett rugalmas tömegközlekedési szolgáltatás területe Nyíregyháza közigazgatási területe. A projekt megvalósítása a rendszer előkészítésének, kialakításának és az üzem elindításának feladataiból áll. Ezek alapján a megvalósítás helyszíne Nyíregyháza, adott helyhez köthetően a hívásközpont kialakítási feladatai jelentkeznek. A hívásközpont helyének kiválasztása a megvalósítandó szervezeti struktúra és működési modell alapján lehetséges.

26 Tömegközlekedési lefedettség Nyíregyházán

27 A bokortanyákat kiszolgáló munkanapi helyi tömegközlekedési viszonylatok

28 kiszolgálás módja bokrok száma népesség (fő) közvetlen helyi közlekedés helyi közlekedés a bekötőútig nincs helyi kiszolgálás összesen A helyi „H” jelű autóbuszok által nyújtott szolgáltatás A Nyíregyháza területén található kb. 60 bokortanyának csak kis részét szolgálja ki közvetlenül a tömegközlekedési hálózat. A külterületen lakók számára „H” jelű helyi autóbuszjáratok és a sugárirányú főutakon közlekedő helyközi járatok biztosítják a tömegközlekedési kapcsolatot a városközponttal. Az alacsony ellátottság oka egyrészt a külső területeken lévő tanyák egy része burkolt úton nem közelíthető meg vagy annak teherbíró-képessége nem megfelelő az autóbuszok közlekedéséhez, másrészről a felszálló utasok alacsony száma a normál buszok alkalmazása mellett igen alacsony kihasználtságot eredményezne.

29 Működési modell a tömegközlekedési szolgáltató és támogató szolgálat(ok) bevonásával

30 Az Az Finanszírozási modell a tömegközlekedési szolgáltató és támogató szolgálat(ok) bevonásával

31 Tennivalók A „normál” közforgalmi közlekedési rendszer megreformálása A regionalitás és az intermodalitás erősítése A megrendelői hozzáállás Az infotechnológia és a mögötte lévő tőkeerő bevonása és hajtó motorrá tétele Szervezett nemzetközi kooperációt!

32 Köszönöm figyelmüket! Dr. Berényi János MTA Regionális Kutatások Központja Pécs, 2006 november 27.

33


Letölteni ppt "Közlekedés-szervezés a perifériákon Transport organization on the perifical areas Rugalmas közlekedési rendszerek - Kihívás és lehetőségek Magyarországon."

Hasonló előadás


Google Hirdetések