Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Közösségépítés a könyvtárban Előadók: Bognár Noémi Erika Jávorka Brigitta 2015. március 25.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Közösségépítés a könyvtárban Előadók: Bognár Noémi Erika Jávorka Brigitta 2015. március 25."— Előadás másolata:

1 Közösségépítés a könyvtárban Előadók: Bognár Noémi Erika Jávorka Brigitta március 25.

2 Könyvtári Intézet A hazai könyvtári rendszer szakmai háttérszervezete Az Országos Széchényi Könyvtár egyik igazgatósága Célok: – Módszertani segítségnyújtás, kutatás – Oktatás – Információszolgáltatás 2

3 Szolgáltatásfejlesztési modellek Együttműködés a Nemzeti Művelődési Intézettel Modellek: – Könyvtári tudásközpont – Köz -K önyv -T ér – Olvasókör 3

4 Könyvtári tudásközpont

5 A modell célja Könyvtári szakmai háttértámogatás biztosítása  a könyvtárak a helyi társadalom megújulásának, kulturális fejlődésének központjai legyenek Eligazodás a könyvtári munkafolyamatok szakszerű ellátásának feltételrendszerében Szakmai követelményekhez, elvárásokhoz való illeszkedés Könyvtári működési és szolgáltatási gyakorlat megismerése A tudásközpont-kialakítás paramétereinek, a kialakítás során figyelembe veendő feltételeknek (jogszabályok, szabványok, normák, eljárások) a megismerése Útmutatás: a helyi szabályok, útmutatók, tájékoztatók elkészítéséhez Hangsúly: hozzáférés, a könyvtári rendszer tagjaként (pl. könyvtárközi kölcsönzés)

6 Szakmai keretek Önálló könyvtár (összevont intézmény) KSZR (Könyvtárellátási Szolgáltató Rendszer) keretei – állami támogatás – a magyar könyvtári rendszer átfogó alrendszere – vidéken, fő alatti településeken (falu, vagy kisváros) élő népesség – egységes, magas színvonalú könyvtári, információs és közösségi szolgáltató ellátására.

7 A Könyvtári Tudásközpont fontosabb összetevői Működési alapdokumentumok: – Alapító Okirat – Szervezeti és Működési Szabályzat – Gyűjtőköri Szabályzat – Könyvtárhasználati Szabályzat – Küldetésnyilatkozat – Munkaköri leírás(ok)

8 A Könyvtári Tudásközpont fontosabb összetevői Fontos dokumentumok: – Munkaterv – Beszámoló – Közérdekű adatok – Statisztikai adatok – Teljesítménymutatók – A szolgáltatások leírása, útmutatók – Honlap

9 Jó gyakorlatok Bács-Kiskun Megyei Könyvtárellátási Szolgáltatás Csorba Győző Megyei Könyvtár (Baranya megye) halozati-osztaly halozati-osztaly

10 Köz-Könyv-Tér Rendezvényszervezés könyvtári környezetben

11 Köz-Könyv-Tér Hozzájárul ahhoz, hogy: a könyvtári és információs szolgáltatások használatával, előnyeivel, lehetőségeivel, és a könyvtárban megtalálható szellemi értékek terjesztésével kapcsolatosan a kistelepülési szolgáltatóhelyen könyvtári tájékoztató programokat, előadásokat, képzéseket, klubokat, szakköröket, tanfolyamokat, valamint olvasókultúra-fejlesztő programokat szervezzenek.

12 A könyvtári rendezvények céljai Információszolgáltatás az intézményünkről, szolgáltatásainkról Oktatás, készségfejlesztés Tájékoztatás, ismeretterjesztés Olvasásfejlesztés, olvasás- vagy irodalomnépszerűsítés Szórakoztatás Az olvasók lelki gondozása Közösségfejlesztés Ötletcsere a mindennapi problémák terén

13 A könyvtár állománya A könyvtári rendezvények alapját képezi Ide tartoznak az elektronikus dokumentumok és az adatbázisok is A helyismereti, helytörténeti dokumentumok különösen fontosak a helyi közösségépítéshez

14 A könyvtári rendezvényszervezés folyamata

15 A könyvtári rendezvények szervezésének folyamatábrája TERVEZÉS Igényfelmérés Az esemény céljának meghatározása A célközönség meghatározása Az esemény típusának meghatározása A pénzügyi helyzet felmérése, költségvetési terv készítése Az előadó, oktató kiválasztása A helyszín kiválasztása Az infrastuktúra- és az eszközigény meghatározása Az időpont, időtartam meghatározása Az esemény stílusának meghatározása Az esemény reklámozásának megtervezése A dokumentáció megtervezése ELŐKÉSZÜLETEK, SZERVEZÉS Az ütemterv, forgatókönyv elkészítése A pénzügyi helyzet tisztázása Az előadó, oktató körüli teendők A tematika, műsor, órarend elkészítése, egyeztetése A helyszínnel kapcsolatos tennivalók Az infrastruktúrával és az eszközökkel kapcsolatos feladatok Az étel/ital biztosítása A vendégekkel kapcsolatos teendők Az esemény reklámozásának kivitelezése A dokumentáció körüli teendők LEBONYOLÍTÁS A vendégek fogadásaAz előadó, oktató fogadásaA program levezénylése A szerződések, számlák rendezése A program lezárása UTÓMUNKÁLATOK A dokumentációval kapcsolatos tennivalók Pénzügyi elszámolás A köszönőlevél megírása, elküldése Értékelés, elégedettségmérés

16 Rendezvénytípusok a könyvtárban

17 Elvárt kimenetel A könyvtárban a település olyan lakói is megjelennek, akik előtte soha A régi könyvtárlátogatókkal való kapcsolat erősítése A rendezvények során a lakosság jobban megismeri, hogy milyen szolgáltatásokat vehet igénybe a könyvtárban A könyvtári szolgáltatások népszerűsége nő a lakosság körében A lakosság tájékozottsága nő A használóképzés következtében a lakosok számítástechnikai, információkeresési, könyvtárhasználati ismeretei elmélyülnek A település lakosai közötti kapcsolatok minősége javul, egyre többen érzik úgy, hogy a település megfelelő és színvonalas szórakozási, művelődési és kulturálódási lehetőségeket kínál a számukra Erősödik a település lakosai közötti informális tudásátadás mértéke

18 Könyvtári rendezvényekkel kapcsolatos jó gyakorlatok

19 A kisgyermekeket megcélzó könyvtári rendezvények A könyvtár reklámozása, könyvtárismereti foglalkozás –Ismerkedünk a könyvtárral (Dr. Erdész Sándor Könyvtár, Kállósemjén)

20 A kisgyermekeket megcélzó könyvtári rendezvények A könyvtár reklámozása, könyvtárismereti foglalkozás –A Könyvtári Maci bölcsődébe, óvodába megy (Könyvtár, Információs és Közösségi Hely, Bátmonostor) A Könyvtári Maci népszerűsítő körútra megy a faluban, első állomása az óvoda lesz, ahol egy mesével lepi meg a kisgyermeket, valamint mesél a könyvtárról, és lehetőség lesz beiratkozásra a könyvtárba.

21 A kisgyermekeket megcélzó könyvtári rendezvények Zenés, mozgásos foglalkozás – „Sünizene”, „Babatorna” (Pákolitz István Városi Könyvtár, Paks) Két nagyon sikeres, zenés, mozgásos játékos foglalkozás a legkisebbeknek és s züleiknek egyaránt.

22 A kisgyermekeket megcélzó könyvtári rendezvények Mondókás, kacagtató foglalkozások –Cirókázó Játékklub (Ady Endre Városi Könyvtár és Művelődési, Baja) – Internet Fiesta 2015 Fél óra cirógatós, mondókás foglalkozás éves korig a gyermekkönyvtárban. –Kacagó óra (Községi Könyvtár, Ecséd) Ölbéli játékok, mondókák, dalok, móka és kacagás.

23 A kisgyermekeket megcélzó könyvtári rendezvények Előadás, beszélgetés –Gyerekekkel az egészségért! (Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Török utcai Könyvtára, Budapest) A Mesekuckó keretében beszélgetés a gyerekekkel az egészséges életmódról mesével és diavetítéssel.

24 Az iskolás korosztályt megcélzó könyvtári rendezvények K ö nyvt á ri rajzverseny – „Rajzvarázslat” (Csuka Zoltán Városi Könyvtár, Érd) Összekapcsolja az irodalmat és a képzőművészetet. A gyermekkönyvtár minden évben összeállít egy tematikusan válogatott versgyűjteményt, melyet eljuttat az iskolákba is. Ezeket a verseket illusztrálják a gyerekek. – „Szerencsének szerencséje” (Méliusz Juhász Péter Könyvtár Központi Könyvtára, Debrecen) Egy szabadon választott népmeséhez készített illusztrációt várnak, amelyben a hősnek több próbát kell kiállnia, hogy elnyerje méltó jutalmát. A pályázók bármilyen rajztechnikát alkalmazhatnak. P á lyav á laszt á si tan á csad ó tizen é veseknek – „ Mi leszek, ha nagy leszek? ” program (Skarica M á t é V á rosi K ö nyvt á r, R á ckeve) (p á lyav á laszt á s előtt á ll ó 14 é vesek sz á m á ra) ahol bemutatkoznak a rendőr ö k, tűzolt ó k, v é dőnők, ó v ó nők, tan á rok, szakmunk á sok.

25 Az iskolás korosztályt megcélzó könyvtári rendezvények Előadás, beszélgetés –Helytörténeti óra Veca nénivel (Klubkönyvtár, Városföld) Élő emlékezet - Városföldről mesél Veca néni. Régi emlékekről, múltunk értékeiről. Könyvtárhasználati óra –Keresési technikák a weben és a könyvtárban (Takáts Gyula Megyei és Városi Könyvtár, Kaposvár) Előadás középiskolás diákoknak a témában. –Mire jók a könyvek? (Községi Könyvtár, Ecséd) Könyvtárhasználati ismeretek: anyaggyűjtés és irodalomjegyzék készítése. Oktatás internethasználatról – „Biztonságos internet” Könyvtári táborok: kézműves, olvasó

26 A felnőtt korosztályt megcélzó könyvtári rendezvények Álláskeresési tanácsadás Önéletrajzíró tréning Könyvtári túrák Séta a könyvtári terekben; a könyvtár rendje, működése mindennapi élete; a könyv útjának bejárása; különleges raktári dokumentumok tanulmányozása. Számítógép- és internethasználati tanfolyam

27 A felnőtt korosztályt megcélzó könyvtári rendezvények Előadás, beszélgetés – Együtt az egészségünkért! (Községi és Általános Iskolai Könyvtár, Kompolt) Egészségmegőrző könyvtári előadás. – Olvasóink világkörüli utazásai (Petőfi Sándor Művelődési Ház és Könyvtár, Jászfényszaru) Egyéb program – Főzzünk, éljünk egészségesen! (Vörösmarty Mihály Városi Könyvtár és Közművelődési Intézmény, Bácsalmás) Egész héten, könyvbemutató és webböngésző a könyvtár "fitt könyveiből" és a témához kapcsolódó weboldalakról.

28 Az idősebb korosztályt megcélzó könyvtári rendezvények Olvasóklub Internethasználati továbbképzés – „Netten a neten” (Csuka Zoltán Városi Könyvtár, Érd) Oktatás az internet használatáról. – Okoskönyvtár (Pomázi Művelődési Ház és Könyvtár, Pomáz) Az internet használat veszélyiről nyugdíjasoknak. A közösségi oldalak bemutatása és a levelezési rendszerek megismertetése.

29 Az idősebb korosztályt megcélzó könyvtári rendezvények Vetítés – Idősek nosztalgiája (Könyvtári Szolgáltató Hely, Ambrózfalva) Diafilmvetítés nyugdíjas korúaknak, Rege a csodaszarvasról c. dia felolvasása, beszélgetés közös nyelvi kincseinkről.

30 Hasznos honlapok az ötletmerítéshez Könyvtári rendezvényeket összegyűjtő weboldalak

31 A Könyvtári Intézet aloldala: Események az ország könyvtáraiban: program- előrejelző szolgáltatás

32 Az „Országos könyvtári napok” honlapja

33 Az „Internet Fiesta” honlapja

34 A Könyvtári Intézet oldala

35 Olvasókör

36 Az olvasásfejlesztés és – népszerűsítés céljai Helyi könyves kultúra fellendítése A könyvtári szolgáltatások iránti érdeklődés növelése  beiratkozott olvasók számának növelése az olvasási kedv emelésével Olvasási készség fejlesztése Műveltségfejlesztés Felzárkóztatás

37 Nem lehet elég korán kezdeni… FONTOS! Az olvasásfejlesztés nem akkor kezdődik, amikor a gyermek megtanul olvasni, illetve nem csak magával a gyermekkel kezdődik. Azokban a családokban, ahol a szülők rendszeresen olvasnak, illetve felolvasnak a gyerekeiknek, maguk a gyermekek is sokkal fogékonyabbak lesznek a könyvekkel kapcsolatban.

38 Kisgyermekek fejlesztése Kezdő babacsomag: A kisgyermek megszületésekről a család kap egy pici csomagot a könyvtártól, amely kisgyermekeknek való könyveket tartalmaz. Baba-olvasójegy: Kisgyermekeknek ingyenes beiratkozási lehetőség a könyvtárba, amely során a szülőnek nem kell a saját nevére kölcsönöznie a gyermeknek szánt könyveket, a picikből pedig már egészen kiskorukban könyvtárhasználó lesz.

39 Kisgyermekek fejlesztése Zenés gyermekfoglalkozás: Zenei és nyelvi nevelést elősegítő foglalkozások, amelyek során a szülők és a gyerekek mozgással együtt járó énekeket, mondókákat, verseket tanulnak. Ajándék könyvekre számtalan apropót ki lehet találni. Volt már példa arra is, hogy a gyerekek a cumijukat cserélhették be a könyvtárban új könyvekre, ezzel nem csupán a könyves kultúrájukat fejlesztve, hanem a cumiról való leszoktatást is segítve.

40 Ha a gyermek már tud olvasni…

41 Író-olvasó találkozó Ráhangolódás: Nagyon fontos, hogy már hetekkel a rendezvény előtt biztosítsuk az olvasók számára a meghívott író műveinek elérését. Esetleg helyezzük el őket valamilyen kiemelt helyen, hogy felhívjuk rájuk a figyelmet, ahol a plakátunk is megtalálható. Hiszen a használók sokkal szívesebben jönnek majd el a programra, ha ismerik az adott írót és a műveit. Befogadás: Jelen esetben a befogadás fázisát az a beszélgetés alkotja, amelyet az író egy moderátorral folytat, vagy adott esetben az a beszéd, vagy felolvasás, amelyet az író visz végbe. A felhasználók szempontjából ez egy passzív cselekvés, ám folyamatos figyelemmel új ismereteket fogadnak be. Aktivizálás: Nagyon fontos, hogy egy író-olvasó találkozó végén biztosítsunk időt a látogatóknak, hogy feltehessék a kérdéseiket. Ezeken a lehetőségeken keresztül sokkal közelebb érzik majd magukat a szerzőhöz és a művekhez, ez pedig további művek elolvasására bírja majd őket, így pedig elérjük célunkat a programmal.

42

43 Meseolvasás gyerekeknek Ráhangolódás: Mielőtt mesét olvasnánk a gyerekeknek, beszéljünk meg velük bizonyos részleteket: Mit árul el nekik a cím? Szerintük miről fog szólni a mese? Milyen szereplők lesznek majd a mesében? Ha lesz olyan szó a mesében, amelyet a gyerekek esetleg nem ismerhetnek, azokat magyarázzuk el nekik. Befogadás: A befogadás fázisa alatt a gyerekek meghallgatják az általunk felolvasott történetet, amelyet a lehető legjátékosabban próbálunk nekik előadni. (bábokkal, jelképes jelmezekkel a gyerekeket bevonva, hangutánzásra késztetve őket) Aktivizálás: A mese meghallgatása után valamilyen aktív cselekvésre szólítjuk fel a gyerekeket, pl.: rajzolják le a kedvenc szereplőjüket vagy jelenetüket a történetből, esetleg találjunk ki velük közösen egy folytatást a meséhez.

44 Papírszínház

45 Információs műveltség fejlesztése Ráhangolódás: Egy információs műveltség fejlesztő program elején mindenképpen beszélgetni kell a résztvevőkkel az információk természetéről, a források megbízhatóságáról. Befogadás: Osszunk ki keresési feladatok a résztvevőknek, akiknek meg kell keresniük az adatokat. Ez valamilyen szinten aktív tevékenység, ám ebben a fázisban nem történik sem információértékelés, sem előállítás, csupán információ befogadás. Aktivizálás: A korábban megkeresett információkkal kapcsolatban a felhasználóknak el kell döntenie, hogy azok mennyire megbízhatóak és mennyire relevánsak. Majd azok etikus felhasználásával egy új produktumot kell létrehozniuk.

46

47 Biblioterápiás foglalkozás Ráhangolódás: A biblioterápiás foglalkozás egyedi ráhangolódást igényel, főleg ha az első alkalomról van szó. Ennek a foglalkozástípusnak speciális szabályzata van (pl. titoktartás az elhangzottakkal kapcsolatban), így ezeket mindenképpen tisztázni kell. Fontos egyértelműsíteni a biblioterápia fogalmát is, hogy a résztvevők tudják, pontosan mire számítsanak. Befogadás: A kiválasztott mű elolvasása/meghallgatása. Aktivizálás: A biblioterápiás foglalkozás sok szempontból speciális foglalkozás. Ennek egyik eleme, hogy az aktivizálási fázis áll a középpontban. A résztvevők megbeszélik azokat az érzéseket és gondolatokat, amelyeket a mű kiváltott belőlük, egy személyes beszélgetés alakul ki.

48

49 Hálózati együttműködés Lehet: – Több település társulása – Megyei szintű – Országos szintű Előnyei: – Költségkímélő – Szakmai segítséget kapunk – Erősödik az összetartás a települések között

50 A modell megvalósításának elvárt kimenetele A település lakosságának nagy részének elérése Rendszeres programlátogatók Új résztvevők bevonzása a fejlesztő programokra Új olvasók a könyvtárban Résztvevők fejlődése olvasási területen Folyamatos igényfelmérés és elégedettség- mérés mellett!

51 Köszönjük a figyelmet! Kérdéseivel forduljon hozzánk bátran! Bognár Noémi Erika Jávorka Brigitta


Letölteni ppt "Közösségépítés a könyvtárban Előadók: Bognár Noémi Erika Jávorka Brigitta 2015. március 25."

Hasonló előadás


Google Hirdetések