Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Bacsó Flóra – Partners Hungary Alapítvány. A tanulmány célja: pillanatfelvételt készíteni a leggyakoribb konfliktusforrásokról betekintést nyerni a párok.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Bacsó Flóra – Partners Hungary Alapítvány. A tanulmány célja: pillanatfelvételt készíteni a leggyakoribb konfliktusforrásokról betekintést nyerni a párok."— Előadás másolata:

1 Bacsó Flóra – Partners Hungary Alapítvány

2 A tanulmány célja: pillanatfelvételt készíteni a leggyakoribb konfliktusforrásokról betekintést nyerni a párok konfliktuskezelési módszereibe megvizsgálni, van-e összefüggés a konfliktusok gyakorisága, tematikája, a konfliktus kezelésének módja és a párkapcsolati elégedettség között megtudni, milyen konfliktuskezelési eszköztárral dolgoznak a párok mennyire nyitottak az (alternatív) konfliktuskezelési módszerekre, és hogyan lehet segítségükre a mediáció.

3 Milyen kérdésekkel dolgoztam? Mely kérdéseket emeljük ki most? AA válaszadók egyéni háttere: nem, lakhely, életkor, végzettség AA párkapcsolatukra vonatkozó kérdések: oMoMióta tart jelenlegi párkapcsolata? oMoMilyennek értékeli tízes skálán? oVoVannak-e gyermekeik? o Milyen gyakran kerül konfliktusba partnerével? oHoHogyan kezelik a felmerülő konfliktusaikat? oVoVannak visszatérő konfliktusaik? Ha igen, milyen természetűek? oÚoÚgy érzi, párja nyitott a konfliktusok rendezésére? oVoVolt-e már olyan konfliktusuk, amely megítélése szerint a kapcsolatot veszélyeztette? Ha igen, hogyan sikerült megbirkózni vele? oMoMennyire elégedett azzal, ahogy jelenleg a konfliktusaikat kezelik? oHoHajlandó lenne szakember segítségét igénybe venni párkapcsolati konfliktusa megoldásához? oAoAmennyiben nyitott lenne arra, hogy szakember segítségét vegye igénybe, ön szerint mennyi pénzt reális elkérni egy alkalomért? oAoAmennyiben nem venné igénybe szakember segítségét, miért nem? oHoHallott már a mediációról, mint alternatív konfliktuskezelési módszerről? oSoSzeretne többet tudni arról, hogyan zajlik egy mediációs folyamat?

4 Kihívások  Releváns szakirodalom felkutatása  Mintavétel: mennyire lesz reprezentatív?  A kérdőív összeállításának nehézségei: elegendő válaszadó elérése, ami a kényes téma miatt nem egyszerű egyszerűen és érthető, egyféleképpen értelmezhető kérdések ne legyen túl hosszú az internetes terjesztés előnye és hátránya

5 Eredmények – válaszadók összetétele Kifejezetten együtt élő párok (házastársi, élettársi viszonyban élők) válaszait vizsgáltam. 272 egyéni válasz érkezett.

6 Eredmények és szakirodalom: a konfliktus az intimitás konfliktusában Párkapcsolati konfliktusok vizsgálati módszerei: o videofelvétel: valós idejű megfigyelés o kérdőíves vizsgálat: pillanatkép vagy longitudinális Párkapcsolati konfliktusok megközelítése: Dudley D. Cahn: Conflict in Intimate Relationships o rendszer-interakcionista paradigma o intervencionalista megközelítés o kognitív megközelítés

7 A konfliktus fogalma, párkapcsolati kontextusban való újradefiniálásának szükségessége Dudley D. Cahn: Conflict in Intimate Relationships o Párkapcsolati konfliktus: minden nézeteltérés és vita, ami két olyan ember között áll fenn, akik közt a jelenben vagy a múltban intim viszony állt fenn o Tartós, ismétlődő interakció, amely, mint olyan, az idők során változhat. o Kategorizálás a konfliktus mélysége szerint: specifikus viták, problémamegoldó viták/beszélgetések, felbomló kapcsolatok veszekedései o Az elmélyülő konfliktus szakaszai: 1. Össze nem egyeztethető célok/véleménykülönbség 2. A konfliktus felszínre kerül 3. Nyertes-vesztes helyzet alakul ki, amely ha állandósul, a párkapcsolat veszélybe kerül. Átjárás a szintek között; a hatékony konfliktuskezelési eszköztár fontossága

8 Eredmények és szakirodalom: a konfliktus hatása az elégedettségre A konfliktusok elemei: Journal of Marriage and Family, 1994 aug. o nem hatékony konfliktuskezelési eszközök (ineffective arguing inventory, IAI) o megküzdési stílusok(conflict resolution style inventory, CSRI):  a problémamegoldáshoz való pozitív hozzáállás  a konfliktus elmélyítése  a konfliktus elkerülése  alkalmazkodás Azoknál a pároknál, akik gyakran alkalmaznak pozitív konfliktuskezelési mintákat elkerülés helyett, és figyelnek arra, hogy ne mélyítsék el a konfliktust, magas volt az elégedettségi mutató Saját definíció a kérdőívhez: minden olyan ütközés, mely során úgy érzi, érdekellentétbe kerül párjával, ami megnyilvánulhat vita, veszekedés vagy éppen (ellenséges) hallgatás formájában, kísérhetik indulatok, negatív érzések.

9 Magyar elégedettségi mutatók Hány százalék elégedett kapcsolatával? Hány százalék elégedett konfliktuskezelési szokásaikkal, eszközeikkel? Hány százalék kerül hetente vagy gyakrabban konfliktusba partnerével? Hány százalék számol be visszatérő konfliktusról? Hány százalék mondja, hogy párja nyitott a konfliktusok rendezésére? Hány százalék számol be arról, hogy gyakran nem sikerül megbeszélni konfliktusaikat?

10 Magyar elégedettségi mutatók Mik a konfliktusok témái? o elvi/értékrendbeli/életvezetéssel kapcsolatos kérdések o kommunikációból adódó félreértésekben o eltérő érzelmi igények A fel em oldott konfliktusok veszélyei Janet R. Johnston High-conflict Divorce: melyek azok a faktorok, amelyek előrevetítik, hogy a felbomló házasságok mekkora konfliktussal járnak. Elégedett kapcsolatával81% Elégedett konfliktuskezelési szokásaikkal, eszközeikkel 67% Párja nyitott a konfliktusok rendezésére82% Hetente vagy gyakrabban kerül konfliktusba partnerével 50% Visszatérő konfliktusokról számol be82% A konfliktusokat gyakran nem sikerül megbeszélni, feloldani 48%

11 A párkapcsolati mediáció lehetőségei A párok hány százalékánál jelentkezett a párkapcsolatot veszélyeztető konfliktus ? 61% Hány százalék vett igénybe külső segítséget a megoldáshoz? 3% Mi lehet ennek az oka? o Társadalmilag nem elfogadott külső segítséget kérni o Bizalmatlanság a szakmával szemben o Rossz tapasztalat o Elégedett konfliktuskezelési eszközeivel

12 A párkapcsolati mediáció lehetőségei Hajlandó lenne szakember segítségét igénybe venni párkapcsolati konfliktusa feloldásához? Mennyit tartanának reálisnak elkérni egy alkalomért? 0-20.000, de egyharmaduk csak akkor venné igénybe, ha ingyen lenne.

13 Konklúzió Kommunikáció, informálás, érzékenyítő fórumok: a válaszadók többsége (61%) hallott már a módszerről, és a válaszadók fele jelezte, hogy szeretne többet tudni róla. Mi kerüljön a tájékoztatás fókuszába?  A jól megoldott konfliktusok megerősítik a kapcsolatot.  A konfliktuskezelés hatékony módszerei elsajátíthatók.  A mediátornak nincs szüksége a felek előéletének beható ismeretére ahhoz, hogy képes átfogó képet kapjon a konfliktusról.  A visszatérő, fel nem oldott konfliktusok a kapcsolat felbomlásához vezethetnek. Közösségi média szerepe Élethelyzet-specifikus lehetőségek, ismerősi kör kiaknázása Javaslatok?


Letölteni ppt "Bacsó Flóra – Partners Hungary Alapítvány. A tanulmány célja: pillanatfelvételt készíteni a leggyakoribb konfliktusforrásokról betekintést nyerni a párok."

Hasonló előadás


Google Hirdetések