Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Szabolcs Éva, Pedagógiai Doktori Iskola, 2005/2006. tanév, I. félév Gyermekkor: művelődéstörténeti tények, történeti értelmezések.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Szabolcs Éva, Pedagógiai Doktori Iskola, 2005/2006. tanév, I. félév Gyermekkor: művelődéstörténeti tények, történeti értelmezések."— Előadás másolata:

1 Szabolcs Éva, Pedagógiai Doktori Iskola, 2005/2006. tanév, I. félév Gyermekkor: művelődéstörténeti tények, történeti értelmezések

2 Szabolcs Éva, Pedagógiai Doktori Iskola, 2005/2006. tanév, I. félév 1.A gyermekség fejlődéstörténete Phillippe Aries Lloyd DeMause

3 Szabolcs Éva, Pedagógiai Doktori Iskola, 2005/2006. tanév, I. félév Philippe Aries - a gyermek, az életkor fogalmával kapcsolatos szóhasználat - a festészet gyermekábrázolása - gyermekek öltözékének alakulása - a gyermekkel kapcsolatos erkölcsi meggondolások - középkori és kora újkori iskolai élet összehasonlítása - családok átalakulása

4 Szabolcs Éva, Pedagógiai Doktori Iskola, 2005/2006. tanév, I. félév

5 A modern gyermekkor-fogalom demográfiai magyarázata 1750születésszám, halálozás magas → stabil népesség → törékeny gyermek, könnyen helyettesíthető 1750-1880csecsemőhalálozás csökken → népességrobbanás, urbanizáció → gyermekmunka 1880-1930 születésszám csökken → fontos lesz a gyermek → Rousseau felfogása terjed 1930- megértés, tisztelet, méltóság, gyermeki jogok (Muller, P. Childhood’s changing status over centuries. In: Brockman-Whiteley- Zubad eds.:Child development. Selected readings – Toronto, McClelland, 1973, 2- 10.)

6 Szabolcs Éva, Pedagógiai Doktori Iskola, 2005/2006. tanév, I. félév

7 Lloyd DeMause Pszichohistória - a szülő a gyermeket saját tudatalattijának kivetítésére használja (projektív reakció) - a szülő a gyermekben saját gyermekkora felnőtt figuráinak (többnyire szüleinek) helyettesét látja (megfordító reakció) - a szülő megérti a gyermek szükségleteit és kielégítésükért tenni is tud (empatikus reakció)

8 Szabolcs Éva, Pedagógiai Doktori Iskola, 2005/2006. tanév, I. félév A szülő-gyermek viszony periodizációja DeMause szerint Szülő-gyermek kapcsolat módja gyermekgyilkos (ókor- i.sz.4.sz.) Főbb tört. megjelenési mód gyermekgyilkosság gyermekek mint vallási áldozatok, gyermekek eladása

9 Szabolcs Éva, Pedagógiai Doktori Iskola, 2005/2006. tanév, I. félév A szülő-gyermek viszony periodizációja DeMause szerint Szülő-gyermek kapcsolat módja elhagyás (4-13.sz.) Főbb tört. megjelenési mód hosszú ideig tartó pólyázás, szoptatósdadához való adás, kolostorba küldés, inasnak adás

10 Szabolcs Éva, Pedagógiai Doktori Iskola, 2005/2006. tanév, I. félév A szülő-gyermek viszony periodizációja DeMause szerint Szülő-gyermek kapcsolat módja ambivalencia (14- 17.sz.) erőszak (18.sz.) Főbb tört. megjelenési mód beöntések, verés korai szobatisztaságra szoktatás, gyermeki szexualitás elnyomása

11 Szabolcs Éva, Pedagógiai Doktori Iskola, 2005/2006. tanév, I. félév A szülő-gyermek viszony periodizációja DeMause szerint Szülő-gyermek kapcsolat módja szocializáció (19- 20.sz. közepe) Főbb tört. megjelenési mód bűntudat felhasználása, a kötelező iskoláztatás elterjedése, tudatalatti szülői kívánságok átruházása

12 Szabolcs Éva, Pedagógiai Doktori Iskola, 2005/2006. tanév, I. félév A szülő-gyermek viszony periodizációja DeMause szerint Szülő-gyermek kapcsolat módja segítés (1950-es évektől) Főbb tört. megjelenési mód gyermek jogai, szabad nevelés, iskolátlanítás, erőszak nélküli születés

13 Szabolcs Éva, Pedagógiai Doktori Iskola, 2005/2006. tanév, I. félév 2. A gyermek a tudományok megvilágításában Fejlődéselv a pszichológiában: A fejlődés egyetemes, mindenkire érvényes folyamat Piaget: az értelmi fejlődés szakaszai Fejlődéselv a szociológiában Szocializáció: Mivé váljon a gyermek?

14 Szabolcs Éva, Pedagógiai Doktori Iskola, 2005/2006. tanév, I. félév 3. A gyermekkor halála

15 Szabolcs Éva, Pedagógiai Doktori Iskola, 2005/2006. tanév, I. félév Neil Postman: The Disappearance of Childhood Marie Winn: Gyermekek gyermekkor nélkül - felnőtt-gyermek viszony modelljének átalakulása - elveszett gyermekkor

16 Szabolcs Éva, Pedagógiai Doktori Iskola, 2005/2006. tanév, I. félév 4. Az ártatlan gyermek

17 Szabolcs Éva, Pedagógiai Doktori Iskola, 2005/2006. tanév, I. félév

18 „Engedjétek...hogy hozzám jöjjenek a kisgyermekek, mert ilyeneké a mennyek országa” (Máté, 19, 14-15)

19 Szabolcs Éva, Pedagógiai Doktori Iskola, 2005/2006. tanév, I. félév Pálcázott gyermek, ha kiált, Bosszúra hívja a halált. Ki a gyermek hitén mulat, Gúnyolt lesz vénen s lant alatt. Ki gyermeket kétségre oktat, Sírjában mindörökre rohad. Gyermek hitén ki nem nevet, Győz pokol s halál felett. (Blake: Az Ártatlanság Jövendölései, Kálnoky László fordítása

20 Szabolcs Éva, Pedagógiai Doktori Iskola, 2005/2006. tanév, I. félév 5. A gyermek a fogyasztói társadalomban Gyermek – felnőtt világ kettőssége: fogyasztás világa ↔ iskola világa - Kommercializálódás - Számítógépes játékok - Mit tud a gyermek? Mit tud a felnőtt?

21 Szabolcs Éva, Pedagógiai Doktori Iskola, 2005/2006. tanév, I. félév Felhasznált irodalom Pukánszky Béla: A gyermekkor története – Műszaki Kiadó, 2002. Anne Higgonet: Pictures of Innocence. The History and Crisis of Ideal Childhood – Thames and Hudson, 1998. Vajda Zsuzsanna – Pukánszky Béla szerk.: A gyermekkor története – Eötvös József Könyvkiadó, 1998. Szabolcs Éva: A család- és gyermekkortörténeti kutatások újabb fejleményei – Magyar Pedagógia,1990/3-4. Golnhofer Erzsébet - Szabolcs Éva: Gyermekkor: nézőpontok, narratívák – Eötvös József Könyvkiadó, 2005.


Letölteni ppt "Szabolcs Éva, Pedagógiai Doktori Iskola, 2005/2006. tanév, I. félév Gyermekkor: művelődéstörténeti tények, történeti értelmezések."

Hasonló előadás


Google Hirdetések