Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

CSALÁDSEGÍTÉS A segítő kapcsolat szakaszai Vezérfonal a családsegítői munkához Összeállította: Sámson Tímea tanársegéd

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "CSALÁDSEGÍTÉS A segítő kapcsolat szakaszai Vezérfonal a családsegítői munkához Összeállította: Sámson Tímea tanársegéd"— Előadás másolata:

1 CSALÁDSEGÍTÉS A segítő kapcsolat szakaszai Vezérfonal a családsegítői munkához Összeállította: Sámson Tímea tanársegéd

2 Az első találkozás, az első interjú Kit hívjunk meg? Hol kerüljön sor az első interjúra? Miről kell beszélni az első interjú során? Az első találkozás döntő a kliens számára, a további találkozások és az egész segítő folyamat prototípusa!

3 A segítő feladatai az első interjúval kapcsolatban Személyes kapcsolat kiépítése, mind az egyes családtagokkal, mind mint családdal Fel kell tárni a család elvárásait a segítési folyamattal kapcsolatban Ki kell deríteni, hogy a család, hogyan látja a problémát Fel kell tárni az egyes családtagok igényeit, kívánságait

4 A segítő feladatai az első interjúval kapcsolatban A problémát családi problémaként kell meghatározni – ne legyen bűnbak A család és az egyének erős oldalainak megvilágításával kell kezdeni Az ismétlődő diszfunkcionális kommunikációs módokat fel kell térképezni, és ki kell deríteni, hogy akarnak-e rajta változtatni

5 A segítő feladatai az első interjúval kapcsolatban Kezdjünk segíteni a családtagok egymáshoz való kapcsolatuk pozitívabbá válásában Nyújtsunk támogatást az egyéni és családi célok megvalósításában Fel kell mérni a család motivációját a változtatással kapcsolatban és el kell jutni a megállapodásig Összegezni kell a problémát, a célokat, feladatokat, az elért előrehaladást

6 A felmérés Dimenziói: –A kliensrendszer problémáinak természete –A kliensrendszer erős oldalainak áttekintése –A kliensrendszer és a releváns más rendszerek kapcsolata –Források feltérképezése –A kliensrendszer motivációjának feltérképezése

7 A felmérés Források: –Küldés –A klienstől kapott információk –A kliensrendszer tagjainak egymás közötti interakcióinak megfigyelése –A kliensrendszer külső rendszerekkel való interakcióinak megfigyelése –A külső rendszerekből származó információk –Tesztek, vizsgálati eredmények –A kliensrendszerrel történő interakció során kapott jelzések

8 A felmérésben megválaszolandó kérdések Milyen személyek és rendszerek képezik a probléma részét? A résztvevők milyen módon involválódtak? A problémás viselkedés előzményei, lefolyása és következményei Milyen kielégítetlen vágyak és szükségletek vannak a problémába ágyazódva?

9 A felmérésben megválaszolandó kérdések Milyen fejlődési stádiumok vagy élethelyzetek relevánsak a probléma szempontjából? Mit jelent a probléma a kliensrendszer számára? Hol jelentkezik a problémás viselkedés? Mikor jelentkezik a problémás viselkedés? Milyen gyakorisággal jelentkezik a problémás viselkedés?

10 A felmérésben megválaszolandó kérdések Mióta áll fenn a probléma? Milyenek a kliens(ek) emocionális reakciói? Milyen megoldásokkal kísérleteztek, milyen készségek szükségesek a megoldáshoz? Melyek a kliens rendszer erősségei? Milyen külső erőforrások szükségesek a probléma rendezéséhez?

11 A felmérésben megválaszolandó kérdések Ezekkel a kérdésekkel: –Azonosítjuk a problémarendszer résztvevőit –Kiderítjük, hogy a résztvevők és egyéb tényezők hogyan hatnak egymásra és a problémás viselkedés létrehozására illetve fenntartására

12 A felmérésben megválaszolandó kérdések –Meghatározzuk a résztvevők erős oldalait és korlátait, valamint az érintett külső erőforrásokat –Kijelölődnek a célok –Kiderül, hogy milyen beavatkozás alkalmazandó

13 A felmérés szintjei Intraperszonális (személyen belüli) szint Interperszonális (személyek közötti) és környezeti szint: –A család erőforrásai, működése –A család és más rendszerek kapcsolata Mindezek egymásra hatása meghatározó!

14 A szerződés megfogalmazása A szerződéskötés értelme: –Segít tisztázni a szerepeket –Létrehozza szükséges feltételeket –Irányt mutat az együttműködésnek –Csökkenti a teljesíthetetlen elvárások kialakulásának valószínűségét

15 A célok megfogalmazása Mit? – meg kell felelnie a szándékoknak és szükségleteknek Hogyan? – irány és folyamatosság, fejlődés Egyeztetni kell a célokat – kliens, segítő Reális célok megfogalmazása Értékelés - eredményesség

16 A célok kiválasztása és meghatározása A kliens által kívánt eredményhez kötődjön Legyen explicit és mérhető Legyen reális A segítő képzettsége legyen megfelelő Pozitív módon fogalmazzák meg Feleljen meg az intézmény profiljának

17 A célok kiválasztásának folyamata A kliens hajlandó-e, képes-e a célok megfogalmazására? Fel kell tárni a kliens előtt a célok megfogalmazásának értelmét Ki kell deríteni az érintettek céljait, ezek egymáshoz való viszonyát Ki kell választani a kölcsönösen elfogadható célokat

18 A célok kiválasztásának folyamata Meg kell határozni a célok elérését – előny, kockázat A nagyobb célokat megvalósítható egységekre kell bontani Figyelni kell a céllal kapcsolatos érzelmekre is Sorrendbe kell állítani a célokat a kliens prioritásainak megfelelően

19 A szerződés elemei Megvalósítandó célok A résztvevők szerepei, feladatai Az alkalmazandó intervenciók és technikák Időkerete, a találkozások sűrűsége és hossza Hogyan történik az előrehaladás mérése A szerződés újratárgyalásának lehetőségei Gyakorlati kérdések

20 Befejezés és kiértékelés A befejezéssel kapcsolatos feladatok: –A befejezés idejének rögzítése –Az elválással kapcsolatos érzelmi reakciók megoldása –A folyamat áttekintése, értékelése –Az elért eredmények megőrzésének megtervezése

21 A lezárás típusai Korai, egyoldalú befejezés Tervezett befejezés : –amit az időkényszer határoz meg –időhatáros formák alkalmazásakor –Nyílt határidejű beavatkozás formánál Befejezés a segítő akadályoztatása miatt

22 A nem önkéntes ügyfelek motiválása Tisztázni kell, hogy mi az, ami nem alku tárgya Tisztázni kell, hogy miben lehet egyezkedni A kliens negatív, ellenséges érzelmeinek fogadása Közös nevező megtalálása – célok Ösztönzők létrehozása Saját érzelmeink figyelemmel kísérése

23 Vezérfonal a családsegítői munkához (Komlósi Ákos) A család jelentkezésének körülményei Ki jött segítséget kérni? Ki küldte, s az miként vélekedik a "problémákról"? Milyen "problémát" kínál fel a segítséget kérő? Az egyes családtagok viszonyulása a problémához?

24 A család szocio-ökonómiai jellemzése Életkor Életciklus iskolázottság Foglalkozás családi állapot jövedelem Lakáskörülmények

25 A család érzelmi viszonyulás- rendszere Elfogadás-elutasítás Alrendszerek: –szövetségek családon belül és kívül –mely családtag milyen tartós frusztrációtól, hiánytól szenved –mely családtag képes a többiek segítője, "gyógyítója" lenni

26 Beavatkozások története Milyen más intézmények kerültek eddig kapcsolatba a családdal? Milyen beavatkozások történtek, s erről miként vélekedik a család? A "felkínált" probléma: Milyen más problémákkal párosul?

27 Érzelmi és indulati viszonyulás Milyen érzelmi és indulati viszonyulást váltottak ki bennem, a segítőben: –az egyes családtagok –a család egésze –a probléma jellege –majd mindez hogyan változik a velük való munka során?

28 Kompetencia Milyen szinten, a problémák mely rétegében lehet kompetens a beavatkozásom? Ettől milyen változás remélhető? Milyen más szakemberek bevonása látszik szükségesnek? Ettől milyen hatás, változás remélhető?

29 Akadály-lista Milyen akadályokra kell előre számítanom: –Egyes családtagok, a család egészének illetve a környezetének részéről –valamint egyéb intézmények illetve a családgondozói munkát végző oldaláról

30 "Szerzõdéskötés" a családdal Mit vállalok el az ügyben felelősséggel? Mit nem vállalok? Mit vállal a család?

31 Cselekvési terv Milyen célok érdekében? –ki? –mikor? –mit tegyen? Milyen alternatívák tervezhetőek? Milyen módszerekkel? Milyen időhatárokkal?

32 Akadályok megoldása Elakadások, helyzet- átértékelődések, célkitűzések módosítása, váratlan akadályok, stb., amik menet közben kialakulnak? Milyen módón oldottam meg ezeket?

33 Értékelés A folyamatokat menet közben állandóan Végső értékelés: –a folyamat egészéről –a cél megvalósításáról –a módszerválasztásról –a szerzõdés módosításról


Letölteni ppt "CSALÁDSEGÍTÉS A segítő kapcsolat szakaszai Vezérfonal a családsegítői munkához Összeállította: Sámson Tímea tanársegéd"

Hasonló előadás


Google Hirdetések