Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

PROGIK Pályázati Rendszerben Oktató Gyakorlat – Információs Központ.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "PROGIK Pályázati Rendszerben Oktató Gyakorlat – Információs Központ."— Előadás másolata:

1 PROGIK Pályázati Rendszerben Oktató Gyakorlat – Információs Központ

2 A PROGIK céljai: A szükséges ismeretek elsajátítása a hasznosíthatóság jegyében Rendszerszemlélet fejlesztése Kooperáció, kommunikáció Öntevékenység, felelősségérzet Nyitottság, problémamegoldó készség, -képesség Az EU-s pályázati, programalkotó gondolkodás természetessé válása

3 Pályázati útmutató Miért? Mit? Hogyan? Mikor? Mivel? Kivel? KAPTÁR Mennyi? Miből?

4 Miért? Ez az alapkérdés. Miért tanuljak meg valamit? Mi a célom vele? A tanulásnak különböző céljai lehetnek. Fontossági sorrendben a következők:.Szükséges az életcélodra felkészüléshez.Kíváncsi vagy rá.Érdekel.Tetszik.Hiányzik.Szükséged van rá.Ajánlott.Kötelező

5 Minden feladatnak az Életben megvan a maga “Miért”-je. Oka, vagy célja. Az első 4 felsorolt cél a jövőbe mutat, - Cél, a második 4 kényszer jellegű, - Ok. Te döntöd el, miért tanulsz meg valamit. Természetesen a tanulásod eredményessége a választásodtól függ. A tanár 1 ember. Kiteheti a lelkét, de nem tud féle igénynek eleget tenni. Könnyítsd meg a dolgát, segítsd, hogy ő is tudjon Neked segíteni. Ha csak azért vagy az órán, mert kötelező, nem érdekel, nem látod a célját, hasznát, nem fogod megtanulni, amit ő át tud adni Neked. Miért?(2)

6 Mit? Pályázati kiírásaink a céljaid elérését szolgálják. Manapság, az Európai Unióban szinte minden támogatáshoz pályázattal lehet hozzájutni. Mivel szűkösek a lehetőségek, többen kérnek, mint ahányan kapnak támogatást. Jól pályázni, érdemes megtanulni. Már a Te korodban érdemes elkezdeni. Ahhoz, hogy a céljaidat elérd, tenned kell valamit. Valamilyen programot végrehajtanod, amihez szükséges a megszerzendő tudás, ismeret, készség. Önmagában, hogy leülsz a tankönyv elé, és párszor elolvasod, nem érted meg, legfeljebb szó szerint bemagolni tudod. A feladatok megoldása sem érdekes, fontos, csak az osztályzat befolyásol, és nem valami Számodra fontos elérendő cél.

7 Hogyan? A programok végrehajtásának sok módja lehetséges. Ezért adunk ki különböző pályázati kiírásokat. Mindenki más. Mást szeretne, másképp tud tanulni is. A PROGIK várja pályázati ötleteiteket. Amit, csak lehet, úgy tanuljatok, hogy azt hasznosnak, szükségesnek érezzétek! Akár játék, akár munka igényelheti a tudnivalókat.

8 Hogyan?(2) Egy program végrehajtásához nem csak egyfajta ismeret kell. Az igazi az, ha tanáraitok vállalják, hogy a szükséges tudnivalókkal segítik a pályázat kidolgozását, a program végrehajtását. A tanáron és a tankönyvön kívül még sok lehetőségetek van az ismeretek megszerzésére. Ezek közül négyet említünk, fontossági sorrend nélkül:.Kortársaid, barátaid.Felnőtt rokonok, ismerősök,.Könyvtár.Internet Most vegyetek elő egy papírt, és írjátok fel, kikre számíthattok!

9 Hogyan?(3) A pályázatokban nagyon fontos az, hogy megindokoljátok, miért van szükség a programra. Itt van lehetőségetek tanulni, a programhoz szükséges ismereteiteket megszerezni. Egy lovagi torna tervezésénél is tudni kell, mikor (történelem), hol (földrajz, nyelv), milyen eszközökkel, ruhában (technika, rajz, művészettörténet, fizika, matematika, kémia), hogyan vívtak (testnevelés), hogyan beszéltek (irodalom, nyelvtan, ének). Maradt ki valamilyen tantárgy?

10 Mikor? Minden cselekvésnek van valamilyen aktualitása, időszerűsége. Akár fontossági sorrend, akár a tankönyv diktálta tananyag, akár valamilyen eseményhez, nevezetes időponthoz kötődés. Lehet életkor kérdése is, adott időben mit, miért csinálunk. Még rendkívüli események, pl. időjárás-változás is beleszólhat. Van, amit párhuzamosan végezhetünk, van, amivel ki kell várni az előző feladat befejezését.

11 Mikor?(2) A pályázatkészítés elsősorban logikai levezetés. Kell egy főcél, ezen belül a programban teljesítendő részcélok. Ezekre tudjuk megfogalmazni, milyen feladatok várnak ránk. A feladatok megoldására kiválasztott módszerek határozzák meg, mikor, mivel, kivel, mennyi, miből, valósíthatóak meg. A program tervezésénél ezért fontos az időterv készítése.

12 Mikor?(3) Alapvetően 3 fő része van egy programnak (természetesen egy pályázat elkészítése is egy program):.Előkészítés: Az előkészítés idején kell a szükséges ismereteket, eszközöket, anyagokat, embereket, összegyűjteni..Lebonyolítás: A program alapvető, lényegi része. Itt dől el, jó volt-e az elképzelésetek, jó kitaláltátok-e, jól végrehajtottátok-e. Azért a legtartalmasabb leírást is ronthatja néhány helyesírási, külalaki hiba. A helyesírás nem a nyelvtantanár hobbyja. A külalak, meg Rólatok mutat képet. Feldobja a pályázatot, ha fotókat, képeket csatoltok hozzá. Mindez igaz a végrehajtandó programnál is.

13 Mikor?(4).Lezárás: Egy program nem teljesíti a főcélt. Meg kell tudnotok fogalmazni a folytatás irányát, módját, esélyeit. Ha sikeres, érdemes másoknak is ajánlani. Minden lehetséges eszközt felhasználni a népszerűsítésére, terjesztésére. A pályáztatók tartalmi beszámolót kérnek a lezáráskor. Ebben érdemes bemutatni a a pályázatban tervezett programhoz képest felmerült problémákat, szükséges eltéréseket. Nem azért, hogy magyarázzátok a bizonyítványt, hanem, hogy legközelebb tudjátok, mire kell jobban odafigyelnetek.

14 Mikor?(5) A pályázat támogatása – a helyi lehetőségekhez és szükségletekhez mérten – pénzben is lehetséges. Az ilyen pénz furcsa jószág. Arra kell elkölteni, amire adták (amire kértétek), és minden fillérrel el kell számolnotok. Az elszámoláshoz számlát kell kérnetek már a fizetéskor. Úgy hívják, “ÁFÁ-s számla”. A pályáztató megmondja, milyen névre kell a számlát kérnetek.

15 Mivel? Minden tevékenységhez szükség van valamire. Eszközre, anyagra, emberre, ismeretre. Ezeket a pályázatírás során kell megfogalmaznotok, úgy, hogy világos legyen, a programhoz van rájuk szükség. Nem tervezhettek munkadíjat, és az eszközigény sem lehet új, a programot “túlélő” nagy értékű eszköz.

16 Kivel? Egyedül nem megy. Különbözőek vagyunk, mindenkinek más erőssége lehet hasznos a pályázó csapatban. Az osztályban, a barátok, ismerősök között megtaláljátok a szükséges társaitokat. Segítségként a B3-as melléklet tartalmaz egy tesztet. Ebben 6 féle beállítottságú, hajlamú ember hajt végre egy programot. Mindenki tízszer szólal meg. Ha a felkérendő csapattag-jelölt kiválasztja, melyik mondatok állnak közel az ő személyiségéhez, akár ő is mondhatta volna, a kiértékelés a szereplők neveihez kötődő bejelölések száma alapján történhet. Próbáljuk is ki! A listátokon jelöljétek be a kezdőbetűvel, akit az éppen olvasott tevékenységre alkalmasnak találtok!

17 Kivel?(2) A 6 szereplő nevének kezdőbetűi a KAPTÁR szót adják ki: Mit jelentenek az egyes kezdőbetűk? K(ati) – Kapcsolat-teremtőMi kell hozzá? Ő gondoskodik az eszközök anyagok emberek, ismeretek beszerzéséről. A programcsapatban ő a beszerző, toborzó, a félfogadó, a beruházó. A(ndi) - AlkotóMit csináljunk? Ő találja ki az új termékeket, technológiákat, programokat, -elemeket. Nem ismer lehetetlent, fantáziája korlátlan. A programcsapatban a program ötletgazdája, tervezője. A munka menetében a cél szerinti működést vizsgálja, biztosítja, szükség esetén helyreigazít.

18 Kivel?(3) P(eti) – Pontosító, PrecízMennyibe kerül? Ő tudja, mi mennyibe kerül, milyen számlát kell kérni, folyamatosan figyeli a költségeket. De ő kíváncsi a részletekre, finomságokra is, hiszen ezek is ráfordításokat okoznak. A programcsapatban a pénzügyi gazdálkodás, a pénzszerzés, -elszámolás a feladata. Arról kell gondoskodnia, hogy a rendelkezésre álló eszközökkel a program lebonyolítható legyen. T(omi) - TevékenyMit csinálunk? Terméknél a gyártó, elvontabban, aki csinálja(csinálni fogja), az az ember, aki megfelelő instrukciók alapján képes és hajlandó elvegezni a feladatot. A programcsapatban a szervező, aki gondoskodik a program lebonyolításáról, kapott, tanult ismeretet átad, tanít, részfeladatot végrehajt.

19 Kivel?(4) Á(gi) – Árusító, ÁtérzőKinek csináljuk? Ő ismeri, vagy képes megismerni a vevők, felhasználók igényeit, problémait, véleményét. A programcsapatban az elérendő célt tudja megfogalmazni, a program hatásosságát tudja lemérni, ő végzi a PR munkát is. R(udi) – Rendező, RámenősKi csinálja? Ő tudja a csapatot integrálni, együttműködtetni a cél érdekében. A programcsapatban a programmenedzser. Fő feladata az integrálás, a konfliktusok elsimítása, de megértéssel kell rendelkeznie mindegyik tevékenységi kör, ezen belül különösen az alkotás iránt. Mivel kíváncsi, ő tud meg mindent, ő tudja képviselni kifelé is az ügyet.

20 Kivel?(5) Megvan a listátok? Sikerült megtalálnotok mind a hat betűt? Kész a csapat-tervetek? Mint látjátok, mindegyik képességre szükség van egy jó csapatban. Természetesen vannak csodák is. Lehet, hogy valaki egyedül akar pályázni, mert ő mindenhez ért. Semmi akadálya. A minőség a fontos, nem a mennyiség! Még nem volt szó a tanárokról. Pedig az ő segítségük nagyon hasznos lehet. Elvégre az egész pályázat célja, a tanulás. Mindenképpen fontos, hogy a pályázatban meg tudjátok magyarázni, kire miért van szükség.

21 KAPTÁR Tomi - Csináljunk valamit! Kati - Ha van miből? Peti - Az az én dolgom! Andi - Nekem van egy ötletem. Ági - Hát, ideje lenne! Rudi - No halljuk azt az ötletet! Tomi - Már egészen berozsdásodtam Kati - A kapcsolataim is. Peti - Pontosan mire gondoltál? Andi -... Hát, erről volna szó. Ági - Ezt el lehet adni. Rudi - Akkor beszéljük meg!

22 KAPTÁR(2) Tomi - Csináljuk! Kati - Erre könnyű lesz szervezni. Peti - Mekkorára gondoltad? Andi - Világrengetőre. Ági - Annyit nem érdekel, talán százan eljönnek. Rudi - Gondoljuk át közösen! Tomi - Már tudom is, hogyan fogom megcsinálni! Kati - Fogalmazom a plakátot. Peti - Mennyibe fog ez kerülni? Andi - Erre lehet szponzort is találni. Ági – Szólok a srácoknak. Rudi - Dolgozzuk ki részletesen!

23 KAPTÁR(3) Tomi - Mikor mehetek ragasztani a plakátokat? Kati - Még ki kell választanom a nyomdát! Peti - Legalább 5 céget meg kellene kérdezni. Andi - A plakáton ez lenne. Ági - Igen, erre tódulnak a srácok. Rudi - Tudjuk meg, hogy mennyibe fog kerülni! Tomi - Kezdhetünk, mindent megszerveztem! Kati - Minden a helyén! Peti - Egyelőre a pénzünknél vagyunk. Andi - Ahogy elképzeltem. Ági - Menő lesz! Rudi - Hadd szóljon!

24 KAPTÁR(4) Tomi - Ott van egy kis morgás, odamegyek. Kati - Csak nem fogyott el valami? Peti - Nincs több pénzünk, oldjátok meg másként! Andi - Úgy látszik, kevés a sör! Ági - A lányoktól elvihetitek. Rudi - Na gyerünk fiúk, munkára fel! Tomi - Hulla fáradt vagyok. Kati - Nem volt panasz, minden elég volt. Peti - Minden számla megvan. Andi - Így képzeltem. Ági - Még a Kábel TV is itt volt. Rudi – Kértek tőlem interjút.

25 KAPTÁR(5) Tomi - Mi meg rendet rakunk. Kati - Az üvegeket visszavisszük. Peti - Megcsinálom az elszámolást. Andi - A célt elértük. Ági - Jól érezték magukat. Rudi - Mára eleget dolgoztunk, holnap befejezzük. Tomi - Legközelebb kétszer ennyien is jöhetnének. Kati - A hírverést a TV és a srácok megcsinálják. Peti - A kétszeres létszám nem jelent kétszeres kiadást. Andi - Én megspékelnem egy kis kultúrával. Ági - Kössük össze a Költészet Napjával! Rudi - Dolgozzuk ki!

26 Mennyi? A program tervezésének minden pontján felmerül ez a kérdés. A főcél “nagysága”, nehézségi foka, a részcélok mértéke, a feladatok mértékei, fontosságuk, a választott megoldások mértékei, és értékelésük, a szükséges eszközök, anyagok, az érintett célcsoport (szereplők, nézők, támogatottak, stb.) mennyisége mind fontos úgy az értékeléshez, mint a várható, tervezett, felmerült költségek tervezéséhez, felhasználásához, elszámolásához.

27 Mennyi?(2) Meghatározzák a program életképességét, megvalósíthatóságát, bemutatják a csapat alkalmasságát a végrehajtásban, szerzett ismereteiteket mértékét. Természetesen, nem kívánunk lehetetlent. Különböző korcsoportokra kiírandó pályázataink figyelembe veszik a matematikai tudás elvárható szintjét is. Mindemellett az értékelés egyik fő célja lesz a csapat tagjainak tanulmányi értékelése is. Az érdemjegyet, osztályzatot az értékelő-lap alapján állapítják meg a pályáztatók.

28 Miből? A klasszikus kérdés, mely szokatlan módon, nem az első, hanem az utolsó helyen kerül elő. Miből lehet a pályázatot támogatni, illetve miből lehet a programot lebonyolítani? “Elvégre, minden pénzbe kerül!” Vagy mégsem? Elnézést, az ismétlésért: “Minden tevékenységhez szükség van valamire. Eszközre, anyagra, emberre, ismeretre.” Ezek között nem szerepel a pénz. Az alapkérdés az, hogy mivel rendelkeztek, mit tudtok használni, kölcsönkérni?

29 Miből?(2) Mennyire vonzó a programotok ahhoz, hogy találjatok támogatókat hozzá? Ezeket a kérdéseket minden egyes szükségesnek gondolt hozzávalónál fel kell tennetek magatoknak, már a pályázat készítésekor. Lehet, hogy a csapat valamelyik tagja tudja előteremteni, rendelkezésre bocsátani lehet, hogy egy szimpatizáns. Végső soron, ha jó, vonzó a pályázat, az iskola, az önkormányzat de akár egy helyi vállalkozó is adhat támogatást. Természetben, vagy pénzben.

30 Miből?(3) Meggyőződésünk, hogy a pályázók nem a pénzszerzést tekintik elsődleges céljuknak. A céljaik érdekében meg szeretnék valósítani a programjukat. Személyi költség, munkadíj nem számolható el, tehát jövedelem nem várható belőle. A pályázók haszna a szerzett tudás, tapasztalat, a program sikere. A jó osztályzat, a népszerűség. És ezek többet érnek minden pénznél. Majd felnőttként kamatozhat a pályázat-készítési tapasztalat pénzben is. Busásan! Jó pályázást, sikeres programokat kívánunk! PROGIK


Letölteni ppt "PROGIK Pályázati Rendszerben Oktató Gyakorlat – Információs Központ."

Hasonló előadás


Google Hirdetések