Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 JIDOKA A minőség beépítése a gyártási rendszerbe, az önszabályozás kialakítása.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 JIDOKA A minőség beépítése a gyártási rendszerbe, az önszabályozás kialakítása."— Előadás másolata:

1 1 JIDOKA A minőség beépítése a gyártási rendszerbe, az önszabályozás kialakítása

2 ToyotaTermelési Rendszer (TPS) „Mindent azért teszünk a gyártási folyamatainkban a vevői rendelés pillanatától fogva, hogy pénzt kapjunk a kész termékért. Ennek érdekében csökkentjük az előállításhoz szükséges időt azáltal, hogy eltávolítjuk az érték nem hozzáadó tevékenységeket, azaz a veszteségeket.” Lean menedzsment elméleteTaiichi Ohno

3 3 A TOYOTA HÁZ TPS (Toyota Production System)

4 4 Két fő része van! 1.Megállít minden egyes abn. folyamatot 2.Intelligens automatizálás Mi a JIDOKA? Gépek, melyek emberi intelligenciával rendelkeznek,képesek megállítani egy abnormális folyamatot annak érdekében, hogy rossz minőségű termék kerülhessen át a következő termelési folyamathoz.

5 FMEA – Folyamat hibakód és hatáselemzés Egy olyan eszköz, amely elősegíti a hibák felderítésének, súlyosságának és előfordulásainak felmérését, továbbá azok kijavításához szükséges intézkedések lehetőségeit, a folyamatok fejlesztését és a kockázat csökkentési tervek kidolgozását. 5 Miért tűnik mindig úgy, hogy tengernyi időnk van a hibák kijavításához, de sosincs elég időnk a hibák megelőzéséhez, úgy hogy egyből jól csináljuk a dolgunk ?

6 A JIDOKA megvalósítása 0 hiba elérése a cél Problémák esetén azonnali megállás Automatikus megállás / meghatározott állapotok esetén történő megállás Problémák feltárása ANDON, kijelző táblák, standard munkatábla Ember és gép szétválasztása Ismétlődő hibák kiküszöbölése Poka-yoke 6 Auto- matiz- musok kialakí- tása A minőség beépítése A személyzet kialakítása

7 Nulla hiba elérésének módszertana. A hiba megakasztja a gyártási folyamatot, a vevő nem kap darabot (csak szükségletre gyártunk!). Poka Yoke - módszer a hiba megelőzésére A hiba keletkezésének kizárása (valószínűségének jelentős csökkentése) Poka-Yoke koncepcióját Shigeo Shingo, a Toyota Motor Corporation mérnöke fejlesztette ki, 1961-ben Zero Quality Control programként vezették be először. A Poka-Yoke alkalmazásának célja a termékhibák, a selejtek teljes körű megelőzése, az ellenőrzési ráfordítások minimalizálása, a hibamentes munkakörnyezet kialakítása. One Piece Flow és Andon - módszerek a hiba eszkalációja ellen 5S, TPM – a diagnosztizálás elősegítése és a stabil műszaki háttér kialakítása 7

8  Meglepetés, váratlan hiba  Sietség, kapkodás  Felügyelet hiánya  Figyelmetlenség, gondatlanság, nem követi a standard előírásokat  Felejtés  Szándékosság  Gondatlanság  Félreértés, tudattalan hiba  Tévedés Tapasztalatlanság  Fáradtság, lassúság A hibák emberi okai „Az ember nem gép: elfelejt dolgokat, hibákat követ el.”

9 Műszaki hibák:  Hiányzó folyamat  Folyamathiba  A munkadarab rossz elhelyezése  Hiányzó darab  Más darab  Más munkadarab megmunkálása  Rossz művelet végrehajtás  Rossz pozicionálás  A berendezés rossz működése  Szerszámok és készülékek nem megfelelő állapota, működése A hibák műszaki okai

10 A „Hard”, a műszaki megoldásokra és „soft”, az emberi megoldásokra alapozott Poka Yoke rendszereket alkalmazunk a gyakorlatban:  Alakkal történő hibamegelőzés  Vezérlések (fényszóró kikapcsolás, számítógépes algoritmusok)  Szervezési intézkedések, figyelmeztetések (pl. vészjelzés)  Vizualizálás (pl. határminták, munkautasítások)  Színjelölések (pl. tiltás/engedés, területek kijelölése)  Hang, fényjelzések (pl. vészjelzések, Andon)  Az 5S megfelelő körülményeket teremt a hibamentes gyártás számára. A TPM saját célja a hibamentes gyártás és ennek szolgálatába állítja a dolgozókat is. Poka Yoke technikák

11 Háromszoros ellenőrzés: Mit kaptam a sorban előttem lévőtől? Mit csinálok? Mit adok át a sorban utánam következőnek? NE FOGADJ EL CSINÁLJ TOVÁBBITS HIBÁT ! A 3 „Ne” Ne fogadj el hibát az előző folyamatból! Ne felejtsd el az ellenőrzést! Ne engedj hibát a következő folyamatba! Hiba kezelés a „On Piece Flow” rendszerben

12 Ez egy olyan rendszer, amely gyártósor probléma, például a berendezés üzemzavara, vagy minőségi problémák esetén leállíthatja a gyártósort. Cél: Megakadályozni a hiba továbbjutását az állomásról. Önmegállító folyamat Jelzőrendszer bármilyen zavar esetére: Hibás termék Zavar a gyártóeszközöknél Emberi problémák Szokásos jelzések: Zöld: OK Sárga: várakozás, működési rendellenesség Piros: gépleállás, selejt

13 13/35 Kulcsfontosságú, hogy a dolgozó A munkájára figyel Hatékonyan figyel a problémára. Azonnali akciót indít, Segítséget kér, ha hibát talál. Támogatja a probléma megoldást. Mert? Mi a dolgozó feladata?


Letölteni ppt "1 JIDOKA A minőség beépítése a gyártási rendszerbe, az önszabályozás kialakítása."

Hasonló előadás


Google Hirdetések