Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

PPKE ITK 2008/09 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás 2.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "PPKE ITK 2008/09 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás 2."— Előadás másolata:

1 PPKE ITK 2008/09 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás http://digitus.itk.ppke.hu/~gosztony/ 2.

2 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 2 Bevezetés A forgalom lebonyolító képesség (és a vonatkozó mutatók) a felhasználóknak nyújtott szolgáltatás minőségének egyik oldaláról adnak felvilágosítást.A forgalom lebonyolító képesség (és a vonatkozó mutatók) a felhasználóknak nyújtott szolgáltatás minőségének egyik oldaláról adnak felvilágosítást. A szolgáltatás minőségét számos, egymástól részben független, egymással azonban sok szempontból kapcsolatban lévő tényező befolyásolja.A szolgáltatás minőségét számos, egymástól részben független, egymással azonban sok szempontból kapcsolatban lévő tényező befolyásolja. A szolgáltatás minősége megközelíthető elméleti, rendszertechnikai szempontból vagy gyakorlati, a minőségi mutatók kialakítása és összehasonlíthatósága szempontjából.A szolgáltatás minősége megközelíthető elméleti, rendszertechnikai szempontból vagy gyakorlati, a minőségi mutatók kialakítása és összehasonlíthatósága szempontjából.

3 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 3 QoS – összefüggések - 1 ITU-T Rec. E.800 (2008) Definition of Terms Related to Quality of Service: Schematic contributions to end to end QoS – Figure 1. enhanced. End to End QoS Terminal Equipment Access Network Access Network Core Network USERUSER USER USER TerminalEquipmentTerminalEquipment Access Network Core Network wireless cable ADSL etc wireless cable ADSL etc performance variability performance variability single or multi provider, technology (digital multiplexing, IP, etc.), transmission media (air, optical or metal cable), etc.

4 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 4 QoS – összefüggések - 2 ITU-T Rec. E.800 (2008) Definition of Terms Related to Quality of Service: To specify the end-to-end QoS it is necessary to state the specified operating conditions in which a service, supported over a connection (connectionless or connection oriented), takes place. The QoS could also be altered for a given set of specified operating conditions by environmental conditions such as traffic and routing.

5 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 5 QoS – rendszerszemlélet - 1 ITU-T Rec. E.800 (2008) Definition of Terms Related to Quality of Service: Figure 2. enhanced Quality of Service Network Performance Non – Network Performance bit error rate, latency (response time), etc. provision time, repair time, range of tariffs, complaints resolution time, etc. Rendszerszemlélet

6 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 6 QoS – rendszerszemlélet - 2 ITU-T Rec. E.800 (2008) 2100Quality The totality of characteristics of an entity that bear on its ability to satisfy stated and implied needs. Note: The characteristics should be observable and/or measurable. When the characteristics are defined they become parameters and are expressed by metrics (see 2106 – 2112). 2108Parameter A quantifiable characteristic of a service with specified scope and boundaries. Example: The parameter for estimating the ‘misdialing probability’ would be expressed as; ‘The number of misdialed calls per 100 call attempts’. 2111Measure A unit by which a parameter may be expressed. Example: Waiting time for provision of a service may be expressed as calendar or working days. 2112Metric (also called ‘Indicator) Value calculated from observed attribute/s of a measure. Note 1: When the temperature is expressed, as 38 degrees Centigrade, 38 is the metric and Centigrade is the measure.

7 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 7 QoS – rendszerszemlélet - 3 ITU-T Rec. E.800 (2008) 2101Quality of Service (QoS) Totality of characteristics of a telecommunications service that bear on its ability to satisfy stated and implied needs of the user of the service. 2118Network Performance The ability of a network or network portion to provide the functions related to communications between users. Note 1: Network performance applies to the Network Provider’s planning, development, operations and maintenance and is the detailed technical part of QoSO. Note 2: Network performance parameters are meaningful to network providers and are quantifiable at the part of the network, which they apply.

8 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 8 QoS – nézőpontok – 1 Customer = felhasználó, előfizető Provider = szolgáltató ITU-T QOS Handbook – Ed. 2004. 05. ITU-T Rec. G. 1000 ITU-T Rec. E.800 (2008) – Fig. 3

9 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 9 QoS – nézőpontok – 2 ITU-T Rec. G.1000 (2001) Communications quality of service: A framework and definitions – Enhanced Figure 2.

10 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 10 QoS – nézőpontok – 3 ITU-T Rec. E.800 (2008) 2102QoS requirements of user/customer (QoSR) A statement of QoS requirements by a customer/user or segment/s of customer/user population with unique performance requirements or needs. Note : The customer/user needs may be expressed in descriptive terms (criteria) listed in the order of priority, with preferred performance value for each criterion. The Service Provider then translates these into parameters and metrics pertinent to the service (see E 802). Note : The customer/user needs may be expressed in descriptive terms (criteria) listed in the order of priority, with preferred performance value for each criterion. The Service Provider then translates these into parameters and metrics pertinent to the service (see E 802). 2103QoS offered/planned by service provider (QoSO) A statement of the level of quality planned and therefore offered to the customer by the service provider. Note: Level of QoS the service provider plans to achieve (and therefore offers) to the customer/user is expressed by target values (or range) for measures of parameters pertinent to a specified service. 2104QoS delivered/achieved by provider (QoSD) A statement of the level of QoS achieved or delivered to the customer. Note: Achieved or delivered QoS is expressed by metrics for the pertinent parameters for a service.

11 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 11 QoS – nézőpontok – 4 ITU-T Rec. E.800 (2008) 2105QoS experienced/ perceived by customer/user (QoSE) A statement expressing the level of quality that customers/users believe they have experienced. Note 1: The level of QoS experienced and/or perceived by the customer/user may be expressed by an opinion rating. Note 2: QoSE has two main man components; quantitative and qualitative. The quantitative component can be influenced by the complete end-to-end system effects (network infrastructure). Note 3: The qualitative component can be influenced by user expectations, ambient conditions, psychological factors, application context etc. Note 4: QoSE may also be described considered as QoSD received and interpreted by a user with the pertinent qualitative factors influencing his/her perception of the service.

12 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 12 QoS – alapfogalmak ITU-T Rec. E.800 (2008) 2113Service A set of functions offered to a user by an organisation constitutes a service 2114Connection Connection is used in the context of establishing communication between two points in a network. Connection is “bearer path, label switched path, virtual circuit, and/or virtual path established by call routing and connection routing”. (E. 360.1, and E. 361) 2116User A person or entity external to the network, which utilizes connections through the network for communication. 2117Customer A user who is responsible for payment for the services. 2119Network Provider An organisation that owns a telecommunications network for the purpose of transporting bearers of telecommunication services. 2120Service Provider An organisation that provides services to users and customers.

13 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 13 QoS/NP – valószínűségi jelleg Quality of Service/ Network Performance mérhetőparaméterek (mértékegység, mutatószám) mérési hibák ingadozó felhasztnálói vélemények (MOS) elemek megbízhatósága, karbantartása működtetés, alkalmazás, kártevés forgalom előrejelzés, tervezés, irányítás, ingadozás a végeredmény valószínűségijellegű MOS=Mean Opinion Score

14 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 14 QoS/NP – fogalmak (válogatás)–1 Dependability Performance criterion that describes the degree of certainty (or surety) with which the function is performed regardless of speed or accuracy, but within a given observation interval. (I.350) Availability Availability of an item to be in a state to perform a required function at a given instant of time or at any instant of time within a given time interval, assuming that the external resources, if required, are provided. (E.802) Service integrity performance The degree to which a service is provided without excessive The degree to which a service is provided without excessive impairments, once obtained. impairments, once obtained. NOTE - An acceptable level of impairments has to NOTE - An acceptable level of impairments has to be specified. ITU-T Rec. E.800 (2008)

15 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 15 Network accessibility The probability that the user of a service after a request (to a network) receives the proceed-to-select signal within specified conditions. NOTE – The proceed-to-select signal is that signal inviting the user to select the desired destination. Connection accessibility The probability that a connection can be established within specified tolerances and other given conditions following receipt by the exchange of a valid code. Trafficability performance The ability of an item to meet a traffic demand of a given size and other characteristics, under given internal conditions. NOTE: Given internal conditions refer, for example, to any NOTE: Given internal conditions refer, for example, to any combination of faulty and not faulty sub-items. combination of faulty and not faulty sub-items. QoS/NP – fogalmak (válogatás)–2 ITU-T Rec. E.800 (2008)

16 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 16 QoS és NP viszonya Table 3.1 – Categorization of QoS and NP parameters Quality of Service parameterNetwork Performance parameter User orientedNetwork provider oriented Service related attributesNetwork element and technology related attributes Focus on user observable effectsFocus on planning development (design), operations and maintenance Observed at service access points for the users, independent of network process and events Observed at network connection element boundaries, e.g. relating to protocol specific interface signals ITU-T QOS Handbook – Ed. 2004. 05.

17 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 17 QoS – paraméter-szemlélet – 1 CPI: Comparable Performance Indicator

18 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 18 QoS – paraméter-szemlélet – 2 Service quality criteria SPEED 1 ACCURACY 2 AVAILABILITY 3 RELIABILITY 4 SECURITY 5 SIMPLICITY 6 FLEXIBILITY 7 Service function 1 Sales and pre-contract activities 2 Provision 3 Alteration 4 Service support 5 Repair 6 Cessation 7 Connection establishment 8 Information transfer 9 Connection release 10 Billing 11 Network/Service management by customer SERVICE MANAGEMENT CONNECTION QUALITY ITU-T Rec.E.802 (02/2007)

19 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 19 QoS – QoS folyamat ITU-T Rec. 802 (2007 02) – Framework and methodologies for the determination and application of QoS parameters QPE = Quality Perception

20 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 20 QoS mérések – T-Com/Invitel (1) MATÁV Rt. által benyújtott, a szolgáltatás minőségét jellemző mérési eredmények az egyetemes távközlési szolgáltatás részletes műszaki követelményeiről szóló 23/2001. (XII.22.) számú MeHVM rendelet 1. számú melléklete szerint.  A mutató mérési módszere kidolgozás alatt -Éves mutató www.nhh.hu Piacfelügyelet T-Com Invitel

21 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 21 QoS mérések – T-Com/Invitel (2) MATÁV Rt. által benyújtott, a szolgáltatás minőségét jellemző mérési eredmények az egyetemes távközlési szolgáltatás részletes műszaki követelményeiről szóló 23/2001. (XII.22.) számú MeHVM rendelet 1. számú melléklete szerint.  A mutató mérési módszere kidolgozás alatt -Éves mutató www.nhh.hu Piacfelügyelet T-Com Invitel

22 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 22 QoS – QoS megállapodás ITU-T Rec. 801 (1996 10) – Framework for Service Quality Agreement SQA = ServiceQualityAgreement A szolgáltatásminőség annak a mértéke, hogy mennyire felel meg a szolgáltató által a felhasználónak nyújtott szolgáltatás az ügyfél és a szolgáltató között létrejött megállapodásnak. (Eurescom)

23 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 23 QoS – példa NIIF/HBONE Quality of Service (QoS)Quality of Service (QoS) [1] : Quality of Service (QoS) - HBONE policy is the same as GEANT QoS policy [2] GEANT QoS policy GEANT QoS policy - We apply DiffServ [3] QoS technology in HBONE. DiffServ - QoS configuration can only be found there where the link load reaches 50% - MPLS: In case of MPLS the EXP bits transfer the DiffServ priority The EXP field is 3 bit long Matching to the EXP bit values with the help of class-map (external label) - Defined HBONE QoS classes: 5: realtime traffic (VoIP + video conference) The VoIP traffic is the more important one from the two. The bandwidth defined for the QoS class is the sum of the max. traffic of the VoIP and the video conference (x*E1 + 2Mbps), so they do not interfere with each other. 3: premium 0: best effort © 1986-2009 National Information Infrastructure Development Institute Source URL (retrieved on 2009-02-16 17:07): http://www.niif.hu/node/129 [1] http://en.wikipedia.org/wiki/Quality_of_service [2] http://www.geant2.net/server/show/nav.813 [3] http://en.wikipedia.org/wiki/Differentiated_serviceshttp://www.niif.hu/node/129

24 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 24 Nemzetközi szabványosítási szervezetek Világ- szervezetek ISO - International Standards Organization ISO - International Standards Organization IEC - International Electrotechnical Commission IEC - International Electrotechnical Commission ITU - International Telecommunication Union ITU - International Telecommunication Union Európai szervezetek CEN - European Committee for Standardization CEN - European Committee for Standardization CENELEC - European Committee for Electrotechnical Standardization CENELEC - European Committee for Electrotechnical Standardization ETSI - European Telecommunications Standards Institute ETSI - European Telecommunications Standards Institute

25 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 25 Alapítás: 1865, Nemzetközi Távíró Egyesület -> CCITT, CCIR, -> ITU Célkitűzések és alaptevékenységek (távközlési vonatkozásban) Tagok együttműködéseTagok együttműködése Fejlődők támogatásaFejlődők támogatása Hatékony, korszerű szolgáltatások előmozdításaHatékony, korszerű szolgáltatások előmozdítása Széleskörű együttműködés más nemzetközi szervezetekkelSzéleskörű együttműködés más nemzetközi szervezetekkel ITU – célok, tevékenységek 1. (http://www.itu.int/)

26 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 26 Frekvenciák kiosztása és nyílvántartásaFrekvenciák kiosztása és nyílvántartása Káros interferenciák kiszűréseKáros interferenciák kiszűrése Geostacionárius műholdpályák biztosításaGeostacionárius műholdpályák biztosítása Világméretű távközlési szabványosításVilágméretű távközlési szabványosítás Gondoskodás megfelelő szolgáltatás minőségrőlGondoskodás megfelelő szolgáltatás minőségről Átfogó együttműködés a tagok közöttÁtfogó együttműködés a tagok között Szabályzatok, határozatok, ajánlások és vélemények kidolgozása, stb.Szabályzatok, határozatok, ajánlások és vélemények kidolgozása, stb.---- Az ITU “termékek” jellege lehet szabályozás, szabványosítás és szakmai támogatás Az ITU “termékek” jellege lehet szabályozás, szabványosítás és szakmai támogatás ITU – célok, tevékenységek 2.

27 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 27 Rádióhírközlési ágazat - ITU-R Távközlés Szabványosítási ágazat- ITU-T Ajánlásokat (szabványokat) készít a távközlés és kis-részben a rádióhírközlés területére Ajánlásokat (szabványokat) készít a távközlés és kis-részben a rádióhírközlés területére Kiadványok Kiadványok Ajánlások (Recommendation)Ajánlások (Recommendation) KézikönyvekKézikönyvek Operational Bulletin (üzemeltetési hírek, azonosítók jegyzékei)Operational Bulletin (üzemeltetési hírek, azonosítók jegyzékei) Szabályzatok (pl. a nemzetközi telefon szolgálathoz)Szabályzatok (pl. a nemzetközi telefon szolgálathoz) Távközlés fejlesztési ágazat - ITU-D Főtitkárság ITU – szervezet

28 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 28 2. Operational aspects of service provision and telecommunications management, 2. Operational aspects of service provision and telecommunications management, 3. Tariff and accounting principles including related telecommunication economic and policy issues, 3. Tariff and accounting principles including related telecommunication economic and policy issues, 5. Protection against electromagnetic environment effects, 5. Protection against electromagnetic environment effects, 9. Television and sound transmission and integrated broadband cable networks, 9. Television and sound transmission and integrated broadband cable networks, ITU-T –Tanulmányi Bizottságok 11. Signalling requirements, protocols and test specifications, 12. Performance, QoS and QoE, 13. Future networks including mobile and NGN, 15. Optical transport networks and access network infrastructures, 16. Multimedia coding, systems and applications, 17. Security, (2009-2012 időszakban)

29 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 29 ITU-T – SG.2 felelősségek E400-E489: Network management E400-E404: International service statistics E405-E419: International network management E420-E489: Checking the quality of the international telephone service E490-E799: Traffic engineering E490-E505: Measurement and recording of traffic E506-E509: Forecasting of traffic E520-E539: Determination of the number of circuits in automatic and semi-automatic operation E540-E599: Grade of service E600-E649: Definitions E650-E699: Traffic engineering for IP-networks E700-E749: ISDN traffic engineering E750-E799: Mobile network traffic engineering E800-E899: Quality of telecommunication services: concepts, models, objectives and dependability planning E860-E879: Use of quality of service objectives for planning of telecommunication networks E880-E899: Field data collection and evaluation on the performance of equipment, networks and services

30 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 30 ITU-T – SG.12 felelősségek E400-E489: Network management E420-E489: Checking the quality of the international telephone service E800-E899: Quality of telecommunication services: concepts, models, objectives and dependability planning E800-E809: Terms and definitions related to the quality of telecommunication services E810-E844: Models for telecommunication services E845-E859: Objectives for quality of service and related concepts of telecommunication services http://www.itu.int/ITU-T/recommendations/index_sg.aspx?sg=12

31 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 31 TTE – ITU-T framework ITU–T Rec. E.490.1 (2003. 01): Overview of Recommendations on traffic engineering.

32 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 32 Emlékeztető Teletraffic theory is defined as the application of probability theory to the solution of problems concerning planning, performance evaluation, operation, and maintenance of telecommunication systems. More generally, teletraffic theory can be viewed as a discipline of planning where the tools (stochastic processes, queueing theory and numerical simulation) are taken from the disciplines of operations research.

33 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 33 Kommunikációs rendszerek költsége függ: Kommunikációs rendszerek költsége függ: a használók számátóla használók számától a forgalom mennyiségétőla forgalom mennyiségétől A rendszereket úgy kell tervezni, hogy a felhasználók igényeinek ingadozása ne okozzon kényelmetlenséget (minőség romlását !). A rendszereket úgy kell tervezni, hogy a felhasználók igényeinek ingadozása ne okozzon kényelmetlenséget (minőség romlását !). TTE úgy alakítja a rendszerek szerkezetét és erőforrásainak mennyiségét, hogy megfeleljenek a forgalmi igényeknek. TTE úgy alakítja a rendszerek szerkezetét és erőforrásainak mennyiségét, hogy megfeleljenek a forgalmi igényeknek. TTE – Teletraffic Engineering

34 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 34 Forgalom 1. – Fogalmak The instantaneous traffic intensity in a pool of resources is the number of busy resources at a given instant of time. Definition: The instantaneous traffic intensity in a pool of resources is the number of busy resources at a given instant of time. The pool of resources may be a group of servers, e.g. trunk lines, registers, buffers. Forgalom intenzitása (Traffic intensity, traffic per time unit) n(t) = a t időpillanatban foglalt eszközök száma Egység:erlang (E) – Erlang dán matematikusról elnevezve Egység: erlang (E) – Erlang dán matematikusról elnevezve Nincs dimenziója

35 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 35 Lebonyolított forgalom (Traffic carried) Definition: The traffic served by a pool of resources. Gyakorlatban az átlagos forgalom intenzitás Forgalom mennyisége (Traffic volume) Definition:Traffic volume is equivalent to the sum of the holding times in the given time interval. Egység:erlangóra (Eh) Egység: erlangóra (Eh) Elveszett/visszautasított forgalom (Lost/rejected traffic) Definition:The difference between offered traffic and carried traffic Forgalom 2. - Fogalmak

36 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 36 Forgalom 3. - Fogalmak

37 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 37 Felajánlott forgalom (Offered traffic) Definition: The traffic that would be carried by an infinitely large pool of resources  hívás intenzitás, egységnyi idő alatt felajánlott hívások/igények száma s s = átlagos kiszolgálási idő Nem mérhető ! Forgalom 4. - Fogalmak Esetleg több csatornát lefoglaló N forgalom típus esetében: s i s i = az i-dik forgalomtípus átlagos kiszolgálási ideje d i d i = az i-dik forgalomtípus hívásai/igényei által lefoglalt csatornák száma

38 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 38 Forgalom 5. - Fogalmak Kihasználtság (Utilisation) a feladatok (job) beérkezési intenzitása   az adatátviteli sebesség (pl. egységnyi adatmennyiség/sec) s s a feladat adatmennyisége (egység pl. bit, byte, packet, frame)

39 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 39 Forgalom 6. - Fogalmak Forgalmas óra (Busy hour) Többféle meghatározás lehetséges Time consistent busy hour Time consistent busy hour, (TCBH): those 60 minutes (determined with an accuracy of 15 minutes) which during a long period on the average has the highest traffic. It may happen that the traffic during the busiest hour is larger than the time consistent busy hour, but on the average over several days, the TCBH traffic will be the largest. We also distinguish between busy hour for the total telecommunication system, an exchange, and for a single group of servers, e.g. a trunk group. In practice, for measurements of traffic, dimensioning, and other aspects it is an advantage to have a predetermined well–defined busy hour.

40 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 40 TTE – ITU-T framework ITU–T Rec. E.490.1 (2003. 01): Overview of Recommendations on traffic engineering.

41 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 41 Forgalommérés ITU-T Rec. E. 490 (1992.06)

42 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 42 Telefon forgalom jellemzői – 1. Konkoly Lászlóné: Forgalomtechnika – OKTIG 1998

43 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 43 Konkoly Lászlóné: Forgalomtechnika – OKTIG 1998 Telefon forgalom jellemzői – 2.

44 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 44 Konkoly Lászlóné: Forgalomtechnika – OKTIG 1998 Telefon forgalom jellemzői – 3.

45 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 45 Konkoly Lászlóné: Forgalomtechnika – OKTIG 1998 Telefon forgalom jellemzői – 4.

46 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 46 Figure 2.3: The mean number of calls per minute to a switching centre taken as an average for periods of 15 minutes during 10 working days (Monday – Friday). At the time of the measurements there were no reduced rates outside working hours (Iversen, 1973 [36]). Telefon forgalom jellemzői – 5.

47 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 47 Telefon forgalom jellemzői – 6.

48 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 48 Figure 2.5: Number of calls per 24 hours to a switching centre (left scale). The number of calls during busy hour is shown for comparison at the right scale. We notice that the 24– hour traffic is approximately 8 times the busy hour traffic. This factor is called the traffic concentration (Iversen, 1973 [36]). Telefon forgalom jellemzői – 7.

49 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 49 Figure 2.9: Frequency function for holding times of trunks in a local switching centre. Telefon forgalom jellemzői – 8.

50 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 50 Telefon forgalom jellemzői – 9. Hívott válaszának ideje (sec)

51 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 51 Internet forgalom jellemzői – 1.

52 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 52 14000 Internet forgalom jellemzői – 2.

53 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 53 1200 Internet forgalom jellemzői – 3.

54 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 54 Internet forgalom jellemzői – 4. Portugália, 2002

55 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 55 Portugália, 2002 DNS= Domain Name Server/Service HTTP = Hyper Text Transfer Protocol HTTPS= Hyper Text Transfer Protocol Secure sockets POP3= Post Office Protocol version 3 SMTP = Simple Mail Transfer Protocol (internet email) TCP = Transmission Control Protocol UDP = User Datagram Protocol Internet forgalom jellemzői – 5. Szolgáltatások megoszlása

56 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 56 Portugália, 2002 Empirical distribution of the IP packet size Internet forgalom jellemzői – 6.

57 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 57 Portugália, 2002 Bandwidth consumption over 4 days Internet forgalom jellemzői – 7.

58 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 58 Portugália, 2002 Internet forgalom jellemzői – 8.

59 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 59 Portugália, 2002 Empirical distribution of the size dependent number of packet retransmissions Internet forgalom jellemzői – 9.

60 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 60 Portugália, 2002 Empirical distribution of the number of retransmissions Internet forgalom jellemzői – 10.

61 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 61 Portugália, 2002 Empirical distribution of the maximal time for a successful packet transmission Internet forgalom jellemzői – 11.

62 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 62 Internet forgalom jellemzői – 12. Hárs Péter FTTH Optikai hálózat Bólyban. 2008 FTTH Optikai hálózat Bólyban. 2008. Napi Heti adatok Éves A Bolyban működő FTTH Triple Play rendszer összforgalma a BIX-bemenetén. (BIX = Budapest Internet Exchange)

63 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 63 Telefon hívások sikertelensége

64 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 64 GoS 1. – kezdeti döntések Grade of Service – GoS Szolgáltatási szint Szolgáltatások Szolgáltatás minősége (összetevők !) Hálózat infrastruktúrája Információ átviteli technika Piaci jelenlét ? Költségek ? Transzport hálózat Megbízhatóság Forgalom irányítás

65 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 65 QoS/NP – Emlékeztető ITU-T Rec. E.800 (2008/09) 2101Quality of Service (QoS) Totality of characteristics of a telecommunications service that bear on its ability to satisfy stated and implied needs of the user of the service. 2118Network Performance The ability of a network or network portion to provide the functions related to communications between users. Note 1: Network performance applies to the Network Provider’s planning, development, operations and maintenance and is the detailed technical part of QoSO. Note 2: Network performance parameters are meaningful to network providers and are quantifiable at the part of the network, which they apply. Trafficability performance The ability of an item to meet a traffic demand of a given size and other characteristics, under given internal conditions. NOTE: Given internal conditions refer, for example, to any NOTE: Given internal conditions refer, for example, to any combination of faulty and not faulty sub-items. combination of faulty and not faulty sub-items.

66 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 66 A number of traffic engineering variables used to provide a measure of adequacy of a group of resources under specified conditions. These grades of service variables may be probability of loss, dial tone delay, etc. GoS 2. – Definíció Paraméterek – GoS parameters kiválasztás pl. várakozás valószínűsége Paraméterek előírt értéke – GoS standards szabványos érték Paraméterek megvalósult értéke – GoS results megvalósult érték ITU-T Rec. E.600 (1993/03)

67 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 67 Service Level Agreement 1. Figure 4-1/E.860 – One stop responsibility and Service Level Agreement

68 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 68 Figure 4-2/E.860 – Application of the one stop responsibility concept Service Level Agreement 2.

69 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 69 Figure 5-5/E.860 – QoS parameter levels in Timeline Model Service Level Agreement 3.

70 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 70 Figure 6-1/E.860 – Association of entities which are involved in realization of the End-to-End QoS Service Level Agreement 4.

71 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 71 Referencia elrendezések – 1.

72 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 72 Referencia elrendezések – 2. CPN – Customer Premises Network ITU-T Rec. E.651 (2000/03) End-to-end all-IP connections

73 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 73 Referencia elrendezések – 3. CPN – Customer Premises Network ITU-T Rec. E.651 (2000/03) IP and PSTN/ISDN interworking

74 Távközlő rendszerek forgalmi elemzése – 2009. 02. 19. 74 Referencia elrendezések –. ITU-T Rec. E.470 (2005/02)


Letölteni ppt "PPKE ITK 2008/09 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás 2."

Hasonló előadás


Google Hirdetések