Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

KORLÁTOK ÉS LEHETŐSÉGEK: EGYETEMI KÉPZÉSI HELYEK TÉRSÉGFEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A SZÉKELYFÖLDÖN Magyar Régiótudományi Társaság Vándorgyűlése Debrecen, 2010.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "KORLÁTOK ÉS LEHETŐSÉGEK: EGYETEMI KÉPZÉSI HELYEK TÉRSÉGFEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A SZÉKELYFÖLDÖN Magyar Régiótudományi Társaság Vándorgyűlése Debrecen, 2010."— Előadás másolata:

1 KORLÁTOK ÉS LEHETŐSÉGEK: EGYETEMI KÉPZÉSI HELYEK TÉRSÉGFEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A SZÉKELYFÖLDÖN Magyar Régiótudományi Társaság Vándorgyűlése Debrecen, november Biró A. Zoltán EMTE Sapientia MTT Kar Csíkszereda

2 Az előadás célja  szakmai kiindulópontok keresése arra vonatkozóan, hogy miként lehet egy (1.) félperiferikus térségben a (2.) többpólusú egyetemi képzést a (4.) térségi fejlesztéssel (5.) összekapcsolni és (6.) stratégiai célok mentén menedzselni  szakmai partnerek keresése a feladat megoldására  szakmai feladatok munkarendjének kialakítása

3 A térség fontosabb jellemzői  mozaikszerű szerkezet  családi önellátási modell domináns jellege  egyéni, családi életpályák alultervezettsége  centrum-periféria modell meghatározó szerepe  a fogyasztási gyakorlat modernizációs ereje  erőteljes identitás-rehabilitációs folyamatok  narratívák és társadalmi praxis közti különbség  térségi modernizációs deficit  felzárkózási kényszer ÉS védekezési stratégiák együttes jelenléte

4 Többpólusú egyetemi képzés  több helyszín, egymástól független intézmények  több intézménytípus: román nyelvű képzést kínáló magánegyetemek Babeş–Bolyai Tudományegyetem kihelyezett tagozatai Sapientia EMTE – Csíkszeredai Campus egyéb

5  térségi önmeghatározási folyamatok  a fejlesztéspolitikának nincs legitim térségi gazdája  a térségbe irányuló tudástranszfer diffúz és efemer jellege  intézményi konzorcium teremtési kísérletek  szakmai alapozások helyzete szakmai tudás helyzete intézményi keretek  sok sikeres pontszerű kísérlet, program A térségi fejlesztés helyzete ma

6 Térség – Egyetemek: Az összekapcsolás korlátai  a rehabilitációs és a kisebbségi érdekérvényesítési gyakorlat egyelőre a pontszerű, individuális kezdeményezéseket legitimálja  a térség mozaikszerű szerkezete a térségi hálózatok, identitásszerkezetek és társadalmi nyilvánosság szerkezetek kistáji modelljét támogatja  az egyetemekhez kapcsolódó intézményi és személyi szerepek újszerű, „idegen” volta  a térségi szereplők a képzési helyek stratégiai jellegű regionális szerepvállalásának feladatát nem tudják kezelni

7 Térség – Egyetemek: Az összekapcsolás lehetőségei  a térségi önmeghatározási folyamatból táplálkozó fejlesztési kényszer  térségi elitek pozitív elvárásai, optimista jövőképek (Foresight program)  térségi fejlesztésbe bevonható források  a térségben dolgozó fiatal szakemberek számának növekedése  képzési helyek közti együttműködések előnyei

8 EMTE Sapientia MTT Kar, Csíkszereda: fejlesztési lépések  Regionális Innovációs Tudásközpont kialakítása  térségi konzultációs testület létrehozása  partnerségi kapcsolatok, konzorcium formák kezdeményezése térségi szereplők térségen kívüli szereplők  közép- és hosszútávú stratégia kialakítása térségen kívüli szakmai támogató partner bevonása térségen belüli intézményi partnerek bevonása

9 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "KORLÁTOK ÉS LEHETŐSÉGEK: EGYETEMI KÉPZÉSI HELYEK TÉRSÉGFEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A SZÉKELYFÖLDÖN Magyar Régiótudományi Társaság Vándorgyűlése Debrecen, 2010."

Hasonló előadás


Google Hirdetések