Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

11. DADAIZMUS JEGYZET ÖSSZEÁLLÍTOTTA: NIKLI KÁROLY 2013.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "11. DADAIZMUS JEGYZET ÖSSZEÁLLÍTOTTA: NIKLI KÁROLY 2013."— Előadás másolata:

1 11. DADAIZMUS JEGYZET ÖSSZEÁLLÍTOTTA: NIKLI KÁROLY 2013

2 DADAIZMUS JEGYZET ÖSSZEÁLLÍTOTTA: NIKLI KÁROLY 2013

3 A dadaizmus kialakulása  A dadaizmus – vagy dada – az irodalomban és a képzőművészetben egyaránt jelentkező avantgárd művészeti mozgalom volt a 20. század elején.  Az első dadaista csoport 1916-ban szerveződött Zürichben, Hugo Ball, Richard Hülsenbeck és Tristan Tzara vezetésével.

4 A dadaizmus kialakulása  Később a mozgalom jelentős központjai közé tartozott Berlin, Köln, Hannover, New York és Párizs, és kisebb dadaista csoportok alakultak Hollandiában és Olaszországban is.  A dadaista mozgalom az 1920-as évek közepére megszűnt, de eredményei nagy hatást gyakoroltak a későbbi neoavantgárd törekvésekre.

5 A dadaizmus lényege  A gesztus fontos, nem a mű. Egyetlen dolog fontos, hogy ez a gesztus provokálja az úgynevezett jó ízlést, az erkölcsöt, a regulákat, a törvényt; éppen ezért a fő kifejezési eszközük a botrány.  A szimbolizmusban gyökerező elvet viszik tovább: „A költészetet cselekvéssé kell alakítani.” Előadások, szabad-versek formájában fejezik ki ezt.

6 A dadaista film  Megőrzi a dada happening-jellegét (ld. a Visszatérés az értelemhez keletkezését, vagy a Felvonásköz bemutatásának körülményeit)  Gyakran használ meghökkentő, illetlen vagy botrányos motívumokat, témákat (pl. a szakállas táncosnő vagy a nevetségessé váló temetési menet a Felvonásközben).

7 A dadaizmus jeles képviselői  Man Ray  René Clair  Fernand Léger  Hans Richter

8 Man Ray: Vissza az értelemhez (1923) 00:03:00

9 René Clair: Felvonásköz (1924) 00:19:00

10 Fernand Léger: Gépi balett (1924) 00:17:00

11 Hans Richter: Délelőtti rémálom (1928) 00:10:00

12 SZÜRREALIZMUS JEGYZET ÖSSZEÁLLÍTOTTA: NIKLI KÁROLY 2013

13 A szürrealizmus kialakulása  A szürrealizmus a két világháború közti periódus egyik legismertebb művészeti mozgalma volt az irodalomban és a képzőművészetben.

14 A szürrealizmus elnevezése  Elnevezése 1924-ben született, Párizsban. Először Apollinaire egyik 1917-es levelében fordul elő, majd a dadaizmus-ból tovább lépni vágyó André Breton és művésztársai, akik Apollinaire-t egyébként is közel állónak érezték törekvéseikhez, irányzatuk meghatározására és nevére átvették a kifejezést.1924PárizsbanApollinairedadaizmusAndré Breton  A francia "surréalisme" jelentése "realizmus felettiség". 

15 A szürrealizmus lényege  Fiatal művészek vágyát fejezte ki, hogy a valóságnál is valóbb dolgokat alkossanak.  A szürrealisták kijelentették, hogy éber állapotban nem lehet valódi alkotásokat létrehozni, olyan lelkiállapot után sóvárogtak, amelyben felszínre kerülnek lelkünk mélyebb, tudat alatti rétegei.

16 A szürrealista film  Az átmenetek, áttűnések, gyorsítás, lassítás, torzítás és más egyéb módszerek végtelen művészi szabadságot adtak a szürrealistáknak művészeti esztétikájuk kiteljesítéséhez.

17 A szürrealista film  Luis Bunuel és Salvador Dali közös munkájaként számon tartott, 1929-ben készült Az andalúziai kutya című film egy napilap megelevenedését meséli el.

18 A szürrealista film  Bunuel és Dali másik közös alkotása az egy évvel később készült Aranykor, amelynek elkészítésében a mozgalom sok tagja részt vett valamilyen formában.  A filmet bemutatása után nem sokkal betiltották, erősen provokatív jellege miatt.

19 A szürrealizmus jeles képviselői  Germaine Dulac  Luis Bunuel

20 Germaine Dulac: A kagyló és a lelkész (1927) 00:33:00

21 Luis Bunuel – Salvador Dali: Az andalúziai kutya (1929) 00:16:00

22 vége

23


Letölteni ppt "11. DADAIZMUS JEGYZET ÖSSZEÁLLÍTOTTA: NIKLI KÁROLY 2013."

Hasonló előadás


Google Hirdetések