Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Média az „információs szupersztrádán”. Dr. Michael Wesch (Kansas State University) Web 2.0 … The Machine is Us/ing us.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Média az „információs szupersztrádán”. Dr. Michael Wesch (Kansas State University) Web 2.0 … The Machine is Us/ing us."— Előadás másolata:

1 Média az „információs szupersztrádán”

2

3 Dr. Michael Wesch (Kansas State University) Web 2.0 … The Machine is Us/ing us

4 The Man Of The Year Winners Time Magazine 1927 Charles Augustus Lindbergh 1938 Adolf Hitler 1939 Joseph Stalin 1940 Winston Leonard Spencer Churchill 1956 Hungarian Freedom Fighter 1966 Twenty-Five and Under 1982 The Computer 2007 Vladimir Putin 2008 Barack Obama 2009 Ben Bernanke 2010 Mark Zuckerberg 2011 The Protester 2012 Barack Obama 2013 Pope Francis

5 2006

6 „Web 2.0-nak hívják, mintha egy régi szoftver új verziója lenne. Pedig valójában forradalom. Tökéletes eszköz arra, hogy összerakja sok millió ember apró hozzájárulásait, és fontossá tegye őket.” „A globális média megváltoztatásáért, egy új, digitális demokrácia alapköveinek letételéért, és a profik saját pályájukon való elkalapálásáért a 2006-os év embere TE VAGY.”

7 Web 1.0 Egyirányú Passzív fogyasztó Portálok, személyes weblapok Mint a TV és a rádió „új formában” Technológiai kiforratlanság Online kereskedelem kialakulása (adás-vétel átalakulása) Nagy internetes cégek létrejötte (Amazon, Yahoo, eBay) Alapszintű internetes keresés

8

9 Wikipedia 2001 Apple 1996 White House 1998 Lego 1997 Youtube 2005 McDonald's

10 Google „Egy ismerősömnek megvan az internet öt CD-n.” v.ö.: a világ szerverein tárolt adatok 90%-a az utóbbi két évben keletkezett

11 Blogger

12 2001 – Wikipedia

13 2009: az 5000 leggyakrabban keresett szócikk

14 2002 – (i)WiW

15 Freeblog

16 Myspace

17 Facebook

18 2004 – Last.fm

19 Picasa

20 Flickr

21 2005 – Del.icio.us

22 YouTube

23 2005 – Google Maps

24 2006 – Videobomb (ma: indavideo.hu)

25 Twitter

26 Spotify(2014 – Forgotify)

27 Dropbox

28 ...ahol a felhasználók uralják a tartalmat…

29 Átalakulás

30

31

32 2011 – Google+

33 Web 2.0 Kétirányú  Többirányú (p2p) Aktív fogyasztó Elsősorban a közösségre épül Felhasználók által készített tartalom elsődlegessége Tartalommegosztás Folyamatos tartalomvéleményezés (komment, ajánlás, link) Tartalomosztályzás (címkézés) Atomizált, szétdarabolt, egyéni szinten terjesztett Dinamikusabb, interaktívabb

34

35 A tartalmat létrehozó felhasználók számának nagyságrendi növekedése az alkotás, a fogyasztás, a véleménynyilvánítás és a kommunikáció demokratizálásához, valamint a világról szerezhető ismeretek minőségi változásához vezet. szakértők hozzáértése  tömegek bölcsessége

36 Web 2.0 Tim O’Reilly, 2004 Jellemzői Az adat, mint hajtóerő Részvételen alapuló tervezés Laza szervezeti struktúra (perpetual beta version)

37 Tipikus webkettes szolgáltatások Közösségi oldalak (iWiW, Orkut, Facebook) Képmegosztó oldalak (Flickr, Indafotó, Picasa, Photobucket, SmugMug, Zooomr) Videómegosztó oldalak (YouTube, Indavideo) Blogok Online irodai alkalmazások (Google Calendar, Google Docs) Wikipédia Online kiskereskedelemmel foglalkozó vagy azt támogató oldalak (PayPal) Aukciós oldalak (eBay, Vatera) Linkmegosztó szolgáltatások (del.icio.us, kedvenceim.com, mylink.hu) Más oldalakat értékelő szolgáltatások (Digg) RSS Podcast-ok Előre megírt licencszerződések, melyek megkönnyítik a publikációt (Creative Commons) Közösségi zeneszájtok (Pandora.com, Last.fm) Forrás: 2007

38 Tipikus webkettes szolgáltatások Közösségi oldalak (iWiW, Orkut, Facebook[ MySpace, LinkedIn, Mindenki.hu, Barátikör.com, MyVIP) Képmegosztó oldalak (például: Flickr, Indafotó, Picasa, Photobucket, SmugMug, Zooomr, Open Photo Project) Videómegosztó portálok (Például: YouTube, Google Videos, IndaVideó) Blogok, mikroblogok (például Twitter, Jaiku.com, Plurk) Online irodai alkalmazások (Például: Google Calendar, Google Docs & Spreadsheets, Zoho ThinkFree Online) Wikipédia és más wikik (szabadon szerkeszthető ismerettárak) Aukciós oldalak (például: eBay, Vatera) Online kiskereskedelemmel foglalkozó vagy azt támogató oldalak (PayPal, Abaqoos) Linkmegosztó szolgáltatások (például: del.icio.us, Diigo, mylink.hu, Linkzilla, Ma.gnolia.com) Más oldalakat értékelő szolgáltatások (Digg) Hírforrások (feedek) (RSS, Atom (feed)) és a hozzá kapcsolódó szolgáltatásokat nyújtó alkalmazások (például a tartalmat szűrő Yahoo Pipes, AideRSS, FeedHub, a hírcsatornákat egyesítő FeedRinse, FeedBlendr) Podcast-ok Előre megírt licencszerződések, melyek megkönnyítik a publikációt (Creative Commons, GPL) Közösségi zeneajánló oldalak (Pandora.com, Last.fm) Online tárhely-szolgáltatók (Box.net, Dropbox) Virtuális világok (Second Life) és online játékok (World of Warcraft) Online térképalkalmazások (Google Maps, Yahoo! Maps) Az internet felhasználásával futó tudományos programok Galaxyzoo) valamint meteorológiai közösségek (Metnet.hu, Viharvadász.hu) Forrás: 2012

39 KategóriaWeb 1.0Web 2.0 Képek publikálásaWeb-Foto-AlbumFlickr Zenei és egyéb fájlcserélők Mp3.comNapster vagy BitTorrent Lexikonok, enciklopédiák Britannica OnlineWikipedia Publikálás > RészvételSzemélyes weboldalakBlogkészítés Szociális hálózatokCyberspace, virtuális közösségek Facebook, iWiW Tartalom kialakításTartalomkezelő rendszerek Wiki-k, együttműködő írás, szerkesztés Tartalom osztályozásaKönyvtárak (osztályozás, kategorizálás) Címkézés (“folksonomy”) Együttműködési képesség Minél több látogató vonzása („ragadósság”) Információ megosztás

40 244 év után megszűnik az offline Encyclopaedia Britannica ( )

41

42 Web 1.0  Web 2.0

43 Web 2.0 Használat Tartalom Technológia Üzleti modell

44 Használat Felhasználó nemcsak fogyasztó, hanem előállító és publikáló Többirányúság erősödése, közösségi jelleg Tudás közös kodifikálása és kollektív tudássá emelése (wikipedia) Civil közösségek hatékonyabb szervezése, jobb kapcsolattartás és kapcsolatteremtés Központosított média szétrobbantása Exponenciálisan növekvő használat Alternatív médiatér kialakítása

45 Tartalom Tartalmak egyenrangúvá válása (szöveg, kép, hang, film, videó, multimédia) Tartalmak egyenrangúvá válása (profi – amatőr) Közösségi tartalmak (közös blogok, wikipedia) Osztályzás, minősítés, megosztás, véleményezés Szemantikus indexelés (címkézés, asszociációk, rejtett információk keresése, metaadatok)

46

47 Technológia HTML: tartalom és forma együtt XML: tartalom és forma elválik Aggregáció: információgyűjtő programok, felhasználó nem kerül kapcsolatba az elsődleges, eredeti információforrással (RSS)

48 Üzleti modell Felhasználó önállóvá tétele Közösségekbe szerveződés elősegítése  tapasztalatcsere, visszajelzés Visszajelzés fejlesztés része Közvetítői lánc kiiktatása: Termelő  Disztribútor  Nagykereskedő  Kiskereskedő  Vásárló Termelő  Vásárló

49 Blogok, hírek, az újságírás fejlődés

50 Korai blogok Weboldal, ami egy nyilvánosan elérhető személyes naplóként működik (Fordított sorrendű) időponttal ellátott bejegyzések egy (nyilvános) weboldalon A szerző(k) személyiségét, személyes véleményét tükrözi, stílusa informális Rendszeresen frissül Elérhető, olvasható, szerkeszthető

51 (Fordított sorrendű) időponttal ellátott bejegyzések egy (nyilvános) weboldalon Elérhető, olvasható, szerkeszthető

52 Korai blogok Első: 1992, Tim-Berners Lee ‘Weblog’: 1997, John Barger ‘Blog’: 1999, Peter Merholz („we blog”) A korai blogok többnyire linkeket tartalmaztak  a szerző valami érdekességre, esetleg egy szűk érdeklődési kör számára fontos weboldalra kívánta felhívni a figyelmet

53

54 Elvileg a kezdetektől bárki publikálhatott, de HTML nyelv ismerete, szerkesztő program, szerver szükséges hozzá Ennek következtében a ’90-es évek végéig nem tömeges használatú Korai blogszcéna

55 1999. augusztus: Blogger Blogszoftverek megjelenése „Divatba” jön a blogolás ‘Én-blogok’ korszaka Körbelinkelés Minimális kommentár

56 9/11, Madrid, London, Augusztus 20.

57  szeptember 11.  Blogok gyors és hiteles hírforrásnak bizonyultak  A túlélők, a szemtanúk, a mentésben résztvevők friss információkat tettek közzé blogokban  Régi média nem tudott elég gyorsan reagálni  CNN ugyanazokat a képeket ismételgette

58 Hagyományos újságírás Szerkesztőségek begyűjtik, osztályozzák, szűrik és továbbítják az információkat Hír = amit szerkesztő fontosnak gondol Napirendelmélet (McCombs és Shaw, 1972) Sokszoros ellenőrzési mechanizmusok  „hitelesség pecsétje” Vertikális kommunikáció Jól látható elkülönülés a közlő és a befogadó (fogyasztó) között Aktív közlés + passzív befogadás

59 Iraki háború  bagdadi bloggerek, harcoló katonák  vadonatúj perspektíva és nézőpont Mainstream média folyamatosan szemlézi Hagyományos média: cenzúrázott haditudósítások Irakból Manipulációk, hamisítások megjelenése a hírversenyben  online korban könnyebb „utolérni a sánta kutyát”

60 „A háború első áldozata az ártatlanságunk.” (Oliver Stone)

61 Photos from Beirut, Lebanon Igaz? Hamis?

62 A megjelent változat

63 Az eredeti fotó

64 Igaz? Hamis?

65 Blogok gyorsabb, részletesebb, élőbb és hihetőbb információkkal szolgáltak, mint a hagyományos sajtótermékek

66 Humor megjelenése (kifigurázás)

67 Fidel Castro Photoshop Contest Az eredetitől a másolatokig

68

69

70

71

72

73

74 (Pontatlan idézet Woody Allentől) "Elvégeztem egy gyorsolvasás tanfolyamot. Utána elolvastam a Háború és békét. Oroszországban játszódik.„ Kritikák

75 BLOGOKKAL SZEMBEN  Bloggereknek nincs megfelelő hátterük az információk ellenőrzésére  Nincs tekintélyes intézményi, szakmai háttér  Túl szubjektív  Önkéntesek  képzés hiánya KLASSZIKUS SAJTÓVAL SZEMBEN  Fogyasztói társadalom szabályainak megfelelően folyamatosan az ingerküszöb fölé pozicionálja a híreket  még érdekesebb, még színesebb, még fogyaszthatóbb  Túl éles hírverseny  torzulás, manipuláció  Alkalmazottak  munkahely, fizetés, pozíció megtartása

76 Blog-újságírás előnyei I.  Változtatások nélküli információátadás  közvetlen a hír átadása, nem előzetes interpretáció  Színesítés szubjektív elemekkel a hír mellett (kötelező objektivitással szemben több információt nyújt)  Közvetlenség  Aktív közlés + aktív befogadás  kommentárok  közösségi tartalomelőállítás  Horizontális kommunikáció  Falak leomlanak közlő és befogadó között

77 Blog-újságírás előnyei II. Információk bármikor, bárhol és bárki által ingyenesen hozzáférhetők, archiválhatók és továbbadhatók Hosszabb távú hatékonyság (nem lehet lekésni az információt) Csábító nyelvi eszközök  új(szerű) stiláris elemek Információk ellenőrzése a közösség által történik  javítható, szerkeszthető, bővíthető, húzható, kommentálható „Népi újságírás” Top 15 Most Popular Blogs (2014):

78  óriási hatás a hagyományos média működésére A blogok gyorsan és több oldalról képesek tudósítani bizonyos eseményekről, de ezek hátterét, mélyebb elemzését a hagyományos médiának kell elvégeznie Cikkírással egyenértékű munkaként kell elismerni a hozzászólások kezelését, a közönséggel való foglalkozást

79 Amerikai elnökválasztási kampány Republikánus és demokrata blogok ezrei Új kampánytechnikák Legbefolyásosabb bloggerek "élő" adásban tudósíthattak a legfontosabb kampányrendezvényekről

80 Regisztrált bloggereknek fenntartott rész

81 Alternatív média Tömegkommunikáció eszközökhöz való nyilvános, szabad hozzáférés Helyi ügyekkel való foglalkozás (meghatározott közösség érdekeinek szolgálata) Részvételi modell a tömegkommunikációban (nyitott, részvételre sarkalló szervezeti felépítés) Önkéntes munkára támaszkodás Demokratikus döntéshozatali struktúra Alulról felépülő Szerkesztői függetlenség Nem nyereségérdekelt jelleg Kulturális sokszínűség és kisebbségek elfogadása Interaktivitás Médiahasználati készségek fejlesztése

82 Andy Warhol, 1968 In the future, everyone will be world-famous for 15 minutes. In the future 15 people will be famous. In 15 minutes everybody will be famous.

83 Ha te is részese vagy a médiának, akkor végre sztár leszel? ©Doransky

84 Nem, nem leszel. ©Doransky

85 Amikor mindenki beszélhet... ©Doransky

86 ...senkit nem érdekel, hogy mit mondasz. ©Doransky

87 Problémás kérdések Túlzott atomizáltság Közösségi tudásszolgáltatás minőségének kérdése Mi történt kérdése – megbízható információ? Világháló forgalmát belassító naplószemét (blogspam) Gazdaságilag kockázatos  dotcom lufi v2? Anonimitás (cyberbullying, „online gátlástalanság”, flame war)

88

89

90 Web 3.0 Jobb minőségű közösségi tartalom Teljes kommunikációs szabadság Teljes személyre szabottság ???

91

92

93

94 ???

95 Szabad véleménynyilvánítás lehetőségeinek növelése Tömegkommunikációs eszközökhöz + információhoz való szabad és nyilvános hozzáférés Valódi médiapluralizmus Független kommunikációs tér létrehozása

96 We are the web.


Letölteni ppt "Média az „információs szupersztrádán”. Dr. Michael Wesch (Kansas State University) Web 2.0 … The Machine is Us/ing us."

Hasonló előadás


Google Hirdetések