Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Betegoktatás jelentősége a nephrológiai oktatásban Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Önkormányzat Jósa András Oktató Kórház, I. sz. Belgyógyászati Osztály,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Betegoktatás jelentősége a nephrológiai oktatásban Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Önkormányzat Jósa András Oktató Kórház, I. sz. Belgyógyászati Osztály,"— Előadás másolata:

1 Betegoktatás jelentősége a nephrológiai oktatásban Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Önkormányzat Jósa András Oktató Kórház, I. sz. Belgyógyászati Osztály, B. Braun Avitum Hungary Zrt. 2. sz. Dialízis Központ, Nyíregyháza Dr. Szegedi János osztályvezető főorvos, c. egyetemi docens

2 Betegoktatás a nephrologiában Dr. Szegedi János B. Braun Avitum Hungary Zrt. 2. sz. Dialízis Központ, Jósa András Oktatókórház Nonprofit Kft. I. Belgyógyászat, Nyíregyháza Debreceni Nephrologiai Napok, június 2-5.

3 Nagy felmérések szerint a lakosság 3-5 %-a krónikus vesebetegségben, veseelégtelenségben szenved. A krónikus veseelégtelenségben szenvedő betegek 75 %-a „csak” enyhe veseelégtelenség állapotában van. Vesebetegség, veseelégtelenség gyakorisága

4 Az idült vesebetegség stádiumai Stá- dium JellemzőGFR ml/perc/1,73 m 2 Főbb tünetek, eltérések Gyakoriság (%) Teendők 1.vesebetegség norm. v. magas GFR-rel >90alapbetegség, vizelet eltérések 3,3diagnózis, kezelés 2.vesebetegség csökkent GFR-rel 60-89hypertonia, fokozott CV rizikó 3,0progresszió és CV rizikó csökkentés 3.mérsékelt veseelégtelenség 30-59fentiek + anaemia, súlyos CV rizikó 4,3fentiek + szövődmények kezelése 4.súlyos veseelégtelenség 15-29fentiek + hyperK., osteodystr., oedema 0,2fentiek + felkészülés vesepótló kezelésre 5.végstádiumú veseelégtelenség >15 v. dialízisfentiek + uraemia, malnutritio 0,1fentiek + dialízis, transzplantáció

5 A veseelégtelenség gyakorisága Az USA-ban megduplázódott a krónikus veseelégtelenségben szenvedők száma.  között az 1 millió lakosra jutó a veseelégtelen esetek száma 104 %-kal nőtt ( / 1 millió lakos).  A diabetessel összefüggő veseelégtelenség 194 %-kal növekedett (1 millió lakosra 171 esetről 503-ra).  A kutatók a legfőbb oknak az elhízást, a diabetes és hypertonia gyakoriságának növekedését tartják. A vesebetegségben, a veseelégtelenségben szenvedő betegek száma nő

6 Vesebetegség, veseelégtelenség gyakorisága Magyarországon A vesebetegek, a veseelégtelenségben szenvedő betegek száma nő:  primer vesebetegség talaján kialakult veseelégtelenség fő.  a hypertoniás populáció 10 %-a szenved krónikus veseelégtelenségben – fő.  a diabetes betegek 10 %-ában fordul elő veseelégtelenség fő. A diabetes prevalencia növekedésével folyamatosan emelkedik.

7 Halálozási adatok Magyarországon átlagában 1,2,3 1 BNO kód alapján gyűjtött adatok, 2 standardizált halandósági hányados, főre jutó halálozások száma az európai népesség kormegoszlására standardizálva (KSH adatok alapján)

8  Gondozott beteg: Gondozóintézetben, szakambulancián nyilvántartott, meghatározott időpontban rendszeres gyógykezelés, illetve gondozás (ellenőrzés) alatt álló beteg.  Gondozás: A praxisban és a szakellátásban a krónikus betegek folyamatos állapotellenőrzése és kezelése. A praxis és a szakellátás közös feladata,  Gondozó: A szűréssel felkutatott, szakvizsgálatra beutalt vagy önként jelentkezett betegek rendszeres gondozását végző intézet, orvos. Fogalmak

9 Az orvosi tevékenység (múlt, jelen, jövő) Volt egyszer egy mindenhez értő, a beteget és a beteg környezetét is ismerő beteg-centrikus orvos Lesz egyszer egy betegközpontú holisztikus szemléletű egészségügy Kifejlődött egy magas technológiai háttérrel rendelkező specializálódott egészségügy

10 Hazai felmérések szerint a krónikus betegek egyharmada úgy érzi, hogy a gondozás kimerül a gyógyszerek felírásában, a kezelőorvos életmódi tanácsokkal nem segíti a beteg állapotjavítását. A betegek egyötöde a gyógyszerhez mellékelt tájékoztatóból, az Internetről kap információt a hatásokról, mellékhatásokról. GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft 2010

11 Az oktatás története  Volt egy mindentudó, paternalista orvos, aki „nagy tudásával„ „kioktatta” a beteget, előírta a vizsgálatokat és a terápiát.  A betegek gyakran alul, vagy rosszul informáltak, kiszolgáltatottak voltak.  Az orvos-beteg kapcsolatot az alá-fölérendeltség jellemezte.  Megjelentek a betegjogokkal kapcsolatos jogszabályok.  Javult a betegek informáltsága.  Megjelent egy „érdeklődő-okoskodó”, mindent kérdező, minden információhoz hozzáférő, Interneten szocializálódott, gyakran kétkedő beteg.  Az egyszemélyes ellátásból kialakult az ellátó team. Cél - feladat: az ellátó team és a beteg között partneri kapcsolat kiépítése és működtetése.

12 Az egészségügyi ellátás hatékonyságának alapja a team-munka.

13 Az ellátó team tagjai  Orvos/ok  Diplomás ápoló – nővér.  Dietetikus.  Gyógytornász.  Pszichológus, szociális munkás  Edukációs szakember  Informatikus.  Egyéb.

14 Az egészségügyi team feladatai  A betegségek megelőzése.  A betegségek korai felismerése és kezelése.  A betegek oktatása.  A beteg rehabilitációja.  A beteget és környezetét megtanítani:  a betegséget túlélni,  a betegségből talpra állni,  a betegséggel együtt élni, talpon maradni.

15  Az oktatás felöleli mindazokat az elméleti és gyakorlati ismereteket, készségeket, amelyek segítségével a tartósan beteg ember újrakezdheti az életét.  A beteg megismeri: - állapotának karbantartását szolgáló módszereket - rehabilitációjának lehetőségeit, megoldását Az oktatás lényege

16 Az ellátást, oktatást végző munkacsoport (team) rendelkezzen:  Közös célokkal (a vesebeteg ellátása, rehabilitációja)  Jó interperszonális kapcsolattal (kommunikáció)  Az ellátási folyamat során kompetencia-határokkal  Diagnosztikus és terápiás protokollokkal  Segítő/támogató empátiás szemlélettel  Tevékenységét értékelő indikátorokkal Az oktatásnak ezen feladatokra kell felkészíteni a multidiszciplináris team-et.

17 Szakmai ajánlások  A vesepótló kezelésre történő megfelelő felkészítés optimális esetben legalább egy évet vesz igénybe, ez idő alatt a beteget rendszeresen kontrollálni kell a nephrologiai szakgondozóban.  A krónikus vesebetegek gondozását lehetőleg olyan multidiszciplináris team végezze, ahol a nephrologus és egyéb szakorvos mellett dietetikus, edukációs szakember, szociális munkás -pszichológus is jelen van.

18 Team-munka a nephrologiai ellátásban, a gondozásban Orvos Nővér-szakasszisztens Informatikus-adminisztrátor Dietetikus Diagnosztika Pszichológus, szoc. munkás

19 Az oktatás aktuális kérdései Kit kell oktatni? Egészségügyi ellátó team-et Beteget és környezetét

20 Az oktatás története (I.)  1972-ben Leona Miller szervezett 6000 diabeteses beteg részére átfogó oktatási programot.  Eredmények:  1/3-ra csökkent a hospitalizációs igény  80 %-kal csökkent a hypo- és hyperglycaemiás események száma  75 %-kal csökkent a diabeteses láb miatti amputációk száma Leona Miller et al: New Eng.Journal of Medicine 1972

21 Az oktatás története (II.)  A multidiszciplináris predialízis gondozással szerzett kedvező tapasztalatokról számoltak be 2004-ben a torontói St. Michel's Hospital munkatársai:  Eredmények a hagyományos nephrologiai gondozással összehasonlítva:  a betegek 31%-a választotta a CAPD-t  48 %-ban Cimino fisztulán keresztül indult a kezelés  a dialízis megkezdésekor a laboratóriumi eredmények kedvezőbbek voltak  a hospitalizációs igény 1/10-re csökkent M Goldstein et al : American Journal of Kidney Diseases 2004 Vol

22 Vesebetegek oktatásával szerzett kedvező tapasztalatokról T. Goowaerts számolt be (242 predializált beteg) 2005-ben.  Eredmények:  185 betegből 102 választotta az önkezelő dialízis modalitást  8 betegnél élődonoros transzplantáció történt Az utóbbi években számos közlemény, előadás foglalkozott a betegoktatás jelentőségével, eredményeivel. Kialakultak az oktatási protokollok. Az oktatás története (III.) Goowaerts T et al.:Nature Reviews Nephrology 1.5. nov 2005 Brader I Mans et al:Kidney International , Frederic O Finkelstein et al: Kidney International

23 A betegnek ismernie kell  Betegségének lényegét (állapotváltozás esetén mikor forduljon orvoshoz).  Betegségének okait, rizikófaktorait, a prognózist.  A szükséges diagnosztikus beavatkozásokat.  A terápiás lehetőségeket (életmód, konzervatív terápia, műtéti beavatkozás, vesepótló kezelés lehetőségei, módjai).

24  aktív ellenállás leküzdése  az érzelmek és félelmek feloldása Felelősség megbeszélése:  a kezelési folyamatban  a döntésekben  aktív figyelem  alkudozás  folyamatos információ: a betegségről a prognózisról a kezelésről Betegközpontú szemlélet a gondozásban, az oktatásban INFORMÁCIÓ- CSERE Muhlhauser I, et al. Diabet Med 2000; 17:823–829.

25 Az egyenrangú partneri viszony kialakításának lépései az oktatásban a páciens és gondozó team között Tisztázódik az életmód megváltoztatásának, a terápia elfogadásának jelentősége és lehetőségei Hit és bizalom kiépítése: „változtatni lehetséges” Egyetértés az alapvető kezelési célokban Együttműködés: A változtatással kapcsolatos ellenállás leküzdése Információcsere

26 Vesebetegek oktatásának kérdései (I.) Kit kell oktatni?  beteget ?  hozzátartozót ?  környezetet ? Válasz:  adott betegtől függően a beteget, a hozzátartozót, környezetet (célszerű közösen, amennyiben ebbe a beteg beleegyezik). Betegjog !!

27 Oktatás módja?  csoportos (betegek és hozzátartozók - környezet)  személyre szabott Válasz:  betegségtől, betegtől, témától függően Vesebetegek oktatásának kérdései (II.)

28 A team-munka gyakorlati kérdései az oktatásban (I.) Ki szervezze meg a feladatok ellátását? Feladatoktól függően kompetens szakember. Ki vezesse a team-et? A feladatoktól függően kompetens szakember. Ki végezze el a teendőket? A team tagjai, külső közreműködők bevonásával.

29 Oktatás eszközei  Szóbeli tájékoztatás  Írásos anyagok  Telekommunikáció (Internet, honlapok, CD, stb.)

30 Prevenció Kuráció Rehabilitáció Prevenció a nephrologiában

31 Oktatás és a rehabilitáció A komplex rehabilitáció feltétele a beteg kellő felvilágosítása, oktatása, egészségügyi kultúrájának javítása. Kulcskérdések:  a betegség elfogadása,  a megmaradt képességek felmérése,  beteg együttműködésének megnyerése a rehabilitáció érdekében. Nem csak a beteg, de a család és a környezet oktatása, felvilágosítása, támogató együttműködése is szükséges a komplex rehabilitáció érdekében.

32 Vesebetegek oktatásának kérdései (III.) Ki végezze az oktatást?  praxis – nephrologus és egyéb szakorvos (érsebész, sebész, kardiológus, stb.) fontos az azonos szemlélet, korrekt tájékoztatás  nővér - nephrologus szakasszisztens,  diétás nővér,  edukációs szakember, pszichológus, szociális munkás (eü. szociális munkás),  a betegtársak is bevonhatók az oktatásba,  multidiszciplináris team. Válasz:  a gondozás, az oktatás team-munka, az oktatás témájától, céljától függően az oktatást a team kompetens tagja vezeti

33 Ki legyen a felelős ? Feladat, kompetencia függvénye. Az ellátás mely szintjére terjed ki a team tevékenysége ? A teljes ellátásra (szűrés, kivizsgálás, kezelés, gondozás, rehabilitáció). Az eredmények korrekt lemérése? Az ellátásban a minőségbiztosítás megvalósult, az eredmények lemérése indikátorokkal történik. A kérdésekre a választ a betegre, a betegségre, a terápiára konkretizálva lehet és kell megadni!! A team-munka gyakorlati kérdései az oktatásban (II.)

34 A team munka, az oktatás előnyei Javuló klinikai állapot Progresszió megelőzhető Javuló életminőség Javul a rehabilitáció Sikeresebb betegkövetésNagyobb beteg- elégedettség Javuló költséghatékony- ság Dialízis időpontja, módja optimalizálható. Kisebb kockázat a szövőd- mények kialakulására Csökkenő hospitalizációs igény

35 Köszönöm a figyelmet!

36


Letölteni ppt "Betegoktatás jelentősége a nephrológiai oktatásban Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Önkormányzat Jósa András Oktató Kórház, I. sz. Belgyógyászati Osztály,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések