Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Esettanulmány - SQA Fogyasztói elektronika: alacsony árak Kína! ISO 9001:2000; ISO/TS 16949:2002: A vevőnek tevékenységet kell végeznie annak érdekében,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Esettanulmány - SQA Fogyasztói elektronika: alacsony árak Kína! ISO 9001:2000; ISO/TS 16949:2002: A vevőnek tevékenységet kell végeznie annak érdekében,"— Előadás másolata:

1 Esettanulmány - SQA Fogyasztói elektronika: alacsony árak Kína! ISO 9001:2000; ISO/TS 16949:2002: A vevőnek tevékenységet kell végeznie annak érdekében, hogy biztosítsa a beszállító által szállított termék megfelelőségét.

2 SQA (Supplier Quality Assurance) SQA: a beszállítóval együttműködve a beérkezett termék megfelelőségét az érvényes specifikáción belül, a megfelelő célérték alatt kell tartani. Hogyan? SQA eszköztára: audit, helyszíni látogatás, rendszeres minőségi megbeszélés, Havi értékelés, selejtvisszaküldés, rendkívüli probléma esetén reklamáció

3 Audit Kavalifikációs audit: a különböző területek képviselői az előre megadott kérdéslista alapján auditálják a reménybeli beszállítót. Vizsgált fő területek: Minőségügyi rendszer Gyártási tapasztalat és termékismeret Anyagi helyzet és jövőbeni üzlet Etikátlan juttatások ellen (tilos saját beszállítót kvalifikálni)

4 Helyszíni látogatás Célja: a gyártási folyamat szakértő, de „üzemi vakság” által nem érintett felülvizsgálata. Sorozatos problémák esetén (telefonon nem kezelhető) További előnye: a beszállító menedzsmentje jobban elfogadja a külső szemlélő által javasolt javításokat. Röviden: egyszerűsített audit

5 Rendszeres minőségi megbeszélés Az eszkötár talán legunalmasabb eleme. Rendszeres időközönként a szállító és a vevő képviselői formális keretek között végignézik az elmúlt időszak eredményeit. Programja: –Előző megbeszélés akciólistájának áttekintése –Elmúlt időszak minőségi mutatószámainak értékelése –Fő pontokra akciólista meghatározása

6 Havi értékelés, selejtvisszaküldés, reklamáció Eszköztár leggyakrabban használt eleme A felhasználó által nem megfelelőnek minősített termékek zárolása, ill. innen selejtezés, visszaszállítás, reklamáció (súlyos hiba esetén) Reklamáció beleszámít a beszállító havi értékelésébe Gyártás folyamatosságának érdekében: –Készletcsere –Készletválogatás –Készlet átmunkálás –Készlet selejtezés

7 Kulturális különbségek I. MagyarKínai kommunikációJó angol, egyeztetett időben érkező válasz Rossz angol, ritkán van válasz Szakmai ismeretKépzett, kreatív mérnök, ktg-ek kevésbé érdeklik Átlag alatti szakmai ismeret, ktg érzékeny konfliktuskezelésGyors érzelmi bevonódás Konfliktus kizárt, nincs nyílt ellentmondás Tárgyalás alatti viselkedés Leírthoz nem ragasz- kodik, egyedül van Leírtakhoz ragaszkodik, Hierarchikus küldöttség

8 Kulturális különbségek II. Kínai vállalati kultúra 3 fő pillérre épül: Guanxi: kapcsolatok hálózata „rugalmasan értelmezett” igazmondás Többszintű, előre megtervezett stratégia Trompenaars Univerzalizmus-partikularizmus Mo: 85% (erős univ.), Kína: 47% Specifikus-diffúz Mo: 89% (erősen spec.), Kína: 32% Átalakítható-e a hagyományos SQA eszköztár a fentiek ismeretében?

9 Audit Földrajzi elhelyezkedésre való tekintet nélkül lezajlik Általában nem a valós vevő végzi (legközelebbi nemzeti szervezet képviselői) Problémák, ha kijut a valós vevő: Kommunikációs akadályok Európai tapasztalatokhoz mér Ritkán van lehetőség visszatérni, látni a fejlődést

10 Helyszíni látogatás Rezidens mérnök alkalmazása –Saját alkalmazott –A beszállító telephelyén a vevő képviseletében jár el –Fontos a kiválasztás: önállóan, kontroll nélkül tevékenykedik Videofelvétel a folyamatról, majd telefonos egyeztetés –Esetleg más üzem? Fényképes illusztrációk adott folyamatokról

11 Rendszeres minőségi megbeszélés Rendszeresség: 1 év Beszállítók első emberei (hierarchikus kísérettel) végiglátogatják európai vevőiket A valódi rendszeres kommunikáció: telefonkonferencia –Rendszeres késés (10-20 perc) –Népes küldöttség –Hosszas értekezés, rövid összegzést kapunk a végén –Előre megadott kérdéslista!!! – különben veszett ügy

12 Havi értékelés, selejtvisszaküldés, reklamáció A szerződésben le kell fektetni a költséghatékony selejtkezelés feltételeit –A megengedett szint alatti hibás darabok a vevő költségén selejtezendők, javítandók –A megengedett darabszám feletti hibás darabok a beszállító költségére selejtezendő, visszaszállítandó –Visszaszállítás mindig számlával történjen Készletcsere: gyakorlatilag lehetetlen (min. 1 hét légi úton is) Készletválogatás: klasszikus felfogás szerint a beszállító feladata (nem járható: vízum, távolság, idő) Készlet átmunkálás: u.a. SQA mérnök: több tízezres átmunkálandó készlet, nullához közeli esély, hogy a beszállító megérkezik

13 Szatellitcégek „minden piszkos munkát” elvállaló rugalmas kisvállalkozások A beszállító helyett és költségére rövid idő alatt elvégzik a szükséges munkát Általában családi vállalkozások Kritikus pont: árajánlat konfirmálása –Az egy darabra vetített átmunkálási költség elérheti az alkatrész árának 50-70%-át (kínai anyagból, bérekkel) –DVD loader (DVD lemezműködtető mechanika a lézerolvasó fejjel) 0,5 Euro átmunkálás, 0,9 Euro: gyári ár

14 Kínai beszállítóval történő kommunikáció általános modellje Kezdetben: személyes találkozó („fontos emberek” megismerése, apróbb ajándékok cseréje, vendéglátó kedvenc éttermébe elmenni, gyártóhely megtekintése Saját folyamat bemutatása (nem előre gyártott slide-okon, hanem élőben: mindent lefotóznak) Nagyon alapos minőségi szerződés (bár a leírt megállapodás nem szentírás a számukra) Első szállítmány ellenőrzése: érdemes a behajózás előtt a beszállító telephelyén Működési fázis: heti riportokban folyamatosan tájékoztatni őket az általuk szállított termékek minőségi adatairól Vevői értékelést: nagyon komolyan veszik: érdemes a saját cégünknek kárt nem okozó kozmetikázásba belemenni Heti-kétheti telefonkonferencia: legalább a kapcsolat fenntartása miatt Évente egyszer látogassunk el a beszállítóhoz


Letölteni ppt "Esettanulmány - SQA Fogyasztói elektronika: alacsony árak Kína! ISO 9001:2000; ISO/TS 16949:2002: A vevőnek tevékenységet kell végeznie annak érdekében,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések