Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Készletgazdálkodás és logisztika Légrádi-Nagy Melinda Benkő Emese-Emőke.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Készletgazdálkodás és logisztika Légrádi-Nagy Melinda Benkő Emese-Emőke."— Előadás másolata:

1 Készletgazdálkodás és logisztika Légrádi-Nagy Melinda Benkő Emese-Emőke

2 A logisztikai rendszer és szerkezete Anyagi folyamatok – a különböző készültségi fokú termékeknek vállalaton belüli és a vállalatok közötti áramlása Készlet – a vállalatnál adott időpontban rendelkezésre álló termékek állománya Logisztika – az a vállalati tevékenység, mely biztosítja, hogy az üzleti folyamatok zavartalan lebonyolításához szükséges termékek a megfelelő helyen és időpontban, a szükségleteknek megfelelő mennyiségben, minőségben és választékban rendelkezésre álljanak Logisztikai rendszer – az anyagi áramlások és készletek, valamint a rájuk vonatkozó információk és irányítási struktúrák rendszere

3 A logisztikai rendszer szerkezete BeszerzésA termelés ellátásaÉrtékesítés Készletezés Anyag- és vásárolt alkatrészkészlet Félkész termékek és befejezetlen termelés Késztermék- készlet Anyagi folyamatok lebonyolítása BeszállításAnyagmozgatás Kiszerelés, kiszállítás, disztribúció Információ- kezelés Kínálatmenedzsment, szállítónyilvántartások A termelési program és folyamat nyilvántartásai Keresletme- nedzsment, vevőnyilván- tartások Szállítók Vevők

4 A logisztikai folyamat három fő szakasza Értékesítés – a vevői igény-kielégítés tényleges technikai lebonyolítása Termelésellátás – a termelési folyamaton belüli anyagellátási feladatok megoldása Beszerzés – a folyó termeléshez szükséges anyagi inputok (anyagok, alkatrészek) biztosítása

5 A logisztikai stratégia A logisztikai célok, és az elérésükhöz szükséges eszközök együttese

6 Logisztikai célok és teljesítménymértékek A szolgáltatás színvonalát három szempont határozza meg:  A rendelkezésre állás  A kiszolgálási idő  A kiszolgálás minősége

7 A logisztika költségstruktúrája  Adminisztratív költségek  A logisztikai funkció fizikai megvalósításához kapcsolódó költségek

8 Az értékesítés stratégiai tényezői A rendszer működésének rugalmassága, ami függ a:  a rendszer felépítésétől  a kereslet-kielégítés időzítésétől (rendelésre vagy készletre való gyártás)  a szállítás technológiájától

9 A beszerzési stratégia fő tényezői A „venni vagy gyártani” kérdés A szállítóval szemben támasztott követelmények A beszerzési forrás megválasztása A beszerzési információs rendszer

10 A készletezési stratégia tényezői Készletgazdálkodás – az a vállalati tevékenység, melynek célja, hogy az anyagi folyamatok zavartalanságát a gazdaságosság követelményeit is figyelembe véve biztosítsa.

11 A fő stratégiai tényezők: A befektetett eszközök nagysága A vállalati működés rugalmassága A készletekkel kapcsolatos folyamatos ráfordítások

12 A logisztikai információs stratégia tényezői: A keresletmenedzsment A kínálatmenedzsment A szállítói- és vevőértékelési információk A partnerek információs rendszerével való kapcsolat kialakítás

13 Az anyagi folyamatokkal kapcsolatos stratégiai szempontok A raktárak elhelyezése Szállítási módok

14 Az integráció szempontjai  Meg kell ismerni a fogyasztói kiszolgálás stratégiáját és gyakorlatát a fontos versenytársakra és a lehetséges partnerekre illetve elosztási csatornákra nézve;  Meg kell határozni azokat a kulcselemeket, amelyek a versenyben sikerre vezethetnek;  Meg kell keresni jelenlegi rendszerünkben ezek megfelelőit, és teljesítményüket össze kell vetni a kívánatos standardokkal;  Meg kell határozni a teendő lépéseket.

15 Az ellátási láncok Ellátási lánc – értéknövelő tevékenységek olyan sorozata, amely a vevői igények kielégítésére alkalmas termékek, illetve szolgáltatást hoz létre. Kiszerződés (outsourcing) – a vállalat olyan tevékenységek, amelyeket maga is el tudna látni, de nem tartoznak tevékenysége lényegéhez, külső partnerre bízza.

16 A logisztikai rendszer működése Készletgazdálkodás Az anyagi folyamatok lebonyolítása

17 Készletgazdálkodás A készletek fajtái és kapcsolatai: 1-es ábra

18 A készletgazdálkodás feladata és alapkérdései Valamilyen szükséglet kielégítése Alapkérdések:  Mit tartsunk készleten?  Mekkora készlettel tudjuk az általunk kívánatos mértékűnek tartott szükséglet-kielégítést megvalósítani?  Milyen döntési, szabályozási folyamatokkal tudjuk a kívánatos készlettartást gazdaságosan megoldani?  Mekkora ráfordítással jár a készletgazdálkodás megvalósítása? Hogyan biztosítható az ehhez szükséges tőke?

19 A készletezési rendszer működése Összkészlet – a vállalat összes készletállománya 2-es ábra

20 Készletfajták – az összkészlet számvitelileg elhatárolt összetevői (alapanyag, vásárolt alkatrész, félkésztermék stb.) Függő keresletű termék – a termék iránt jelentkező kereslet kapcsolatban van egy másik termék keresletével. Ennek ellentétje a független keresletű termék. Termékszint

21 Készletezési mechanizmus – a készletek szintjét szabályozó eljárások rendje, meghatározója a „Mikor és mennyit rendeljünk?” kérdésekre adott válasz. Két-két főtípus:  A rendelés időpontjára vonatkozó alapválaszok: A rendelések rögzített időközönként (t) kell feladni A készlet utánpótlásáról akkor döntünk, amikor a készletszint valamilyen meghatározott minimális szint (s) alá csökken  A rendelés tétel nagyságára vonatkozó két lehetőség: A rendelési tétel (q) nagysága rögzített A rendelés olyan mennyiségre szól, hogy a beérkezés után a készlet egy előre meghatározott maximális szintet (S) érjen el.

22 Az anyagi folyamatok lebonyolítása A szállítás  A szállítás technikai lebonyolításának módja  A szállítást megvalósító szervezet A tárólás Az anyagmozgatás Kiszerelés

23 Köszönjük a figyelmet!


Letölteni ppt "Készletgazdálkodás és logisztika Légrádi-Nagy Melinda Benkő Emese-Emőke."

Hasonló előadás


Google Hirdetések