Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Miért a témaév?. Miért a témaév? A Magyar Turizmus Zrt óta minden évben egy-egy témára koncentrálja erőforrásait: 2006: Nagy Ízutazás 2007: Zöldút.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Miért a témaév?. Miért a témaév? A Magyar Turizmus Zrt óta minden évben egy-egy témára koncentrálja erőforrásait: 2006: Nagy Ízutazás 2007: Zöldút."— Előadás másolata:

1

2 Miért a témaév?

3 A Magyar Turizmus Zrt. 2006 óta minden évben egy-egy témára koncentrálja erőforrásait:
2006: Nagy Ízutazás 2007: Zöldút 2007 2008: Vizek Éve 2008 2009: Kulturális Turizmus Éve 2009 2010: Fesztiválok Éve 2010

4 Kulturális örökség megőrzése Nemzetközi trendek Erőforrás-koncentráció
Kiváló adottságok Magas költés Kulturális örökség megőrzése Nemzetközi trendek Erőforrás-koncentráció Marketing-eszközök integrálása A 3. legfontosabb motiváció A turisztikai szakemberek javaslata A 2. legfontosabb tevékenység Illeszkedik fő céljainkhoz A nemzetközi trendek szerint a kulturális turizmus iránti kereslet folyamatosan növekszik. Magyarország adottságai mind a szűken, mind a tágan értelmezett kultúra területén kiválóak. A turizmus kiemelkedő szerepet játszik a kulturális örökség megőrzésében. Ráirányítja a figyelmet a kulturális örökségre. Bevételi lehetőséget teremt. A kulturális céllal utazó belföldiek költése meghaladja az átlagot (KSH). A belföldi főutazások 3. legfontosabb motivációja (1. vízparti üdülés, 2. rokonok és barátok meglátogatása) (MT Zrt./MÁST). A belföldi főutazáson végzett 2. legfontosabb tevékenység (1. passzív pihenés) (MT Zrt./MÁST). A turisztikai szakemberek nagy arányban javasolták témaévként. Megfelel a Magyar Turizmus Zrt. általános célkitűzéseinek. Színes és összetett turisztikai országkép kialakítása Piaci pozícióink erősítése küldőpiacainkon Új piaci szegmensek megnyerése A belföldi úti célok presztízsének további növelése A belföldi utazások számának és időtartamának növelése Lehetővé teszi az erőforrások koncentrálását, a marketingeszközök integrálását - partereinkkel együttműködve.

5 Honnan tudjuk? Témaévet alapozó kutatás Szakértői megkérdezés
Lakossági fókuszcsoport Lakossági kvantitatív megkérdezés Kreatívok tesztelése Monitoring Látogatottsági adatok Témaév ismertségére vonatkozó adatok Témaév hatékonyságát bemutató kutatás Szakmai megkérdezés (kvalitatív és kvantitatív)

6 Utazás során nyitottabbak vagyunk a kultúrára Kisgyermekes családok
„Üres fészek” korosztály 40 év alattiak, gyermek nélkül „örökség” szó „kultúra” „örökség” szó Az utazás során minden korosztály fogékonyabb a kultúrára, mint a hétköznapokban. Az üres fészek csoport tagjai egyébként is jelentős kultúra fogyasztók – ezek az alkalmak (színházlátogatás, mozi stb.) jó alkalmat adnak a turisztikai promócióra. A 40 év felettiek kultúra fogalma tágabb, mint a fiataloké. A 40 év alatti csoportot, ahol (még) nincs gyermek, a „kipróbálni, felfedezni, átélni” érzések vezérlik. A külföld az ő esetükben a legerősebb versenytársa a belföldi kínálatnak. Utazásaik során a kultúrának csak mellékes szerep jut („kötelező kűrök”). A kisgyemekes családoknál a gyerekek szempontjai a döntőek. A marketingkommunikációs során alkalmazott „hívószavaknak” inkább a kultúrára, mint az örökség köré kell csoportosulniuk.. Mivel egyik felvetett szinonima sem bizonyult vonzóbbnak, mint maga a kultúra szó, ezért ezt a szót javasolták a kutatók használni – olyan jelzővel kiegészítve, vagy olyan kontextusba ágyazva, amely közelebb hozza, személyesebbé teszi a kulturális élményt. Kisgyermekes családok kultúra

7 Mi nekünk a kultúra? Utazás, nyaralás, üdülés, turizmus (2,1%)
Előadóművészetek (29,0%) Műveltség, művelődés, tájékozottság, intelligencia (19,3%) Irodalom, könyv, olvasás, szépirodalom,könyvtár (18,9%) Hagyomány (14,1%) Művészetek általában (11,6%) Szórakozás, szabadidő eltöltése, kikapcsolódás, társasági élmény (10,8%) Múzeum, kiállítás, képtár, falumúzeum (10,2%) Emlékművek, műemlékek felkeresése (5,9%) Fesztiválok, rendezvények, programok, koncertek (3,0%) Utazás, nyaralás, üdülés, turizmus (2,1%) Gasztronómia, étkezés (0,5%) Fürdő, fürdőlátogatás (0,5%) Vallások (0,5%) A megkérdezettek többsége a kultúra valamely részterületére asszociált. A kvantitatív kutatásról Készítette: a Magyar Turizmus Zrt. megbízásából a M.Á.S.T. Piac- és Közvéleménykutató Társaság Cél: A magyar lakosság kulturális turizmussal kapcsolatos attitűdjeinek, ismereteinek és utazási szokásainak megismerése Pécs imázsának, ismertségének és látogatottságának megismerése Módszer: Kérdőíves felmérés Az előzetes fókuszcsoportos kutatás eredményeinek felhasználása A kérdőívet a kulturális turizmus területén jártas szakemberek széles köre előzetesen véleményezte A témaévet követően a kvantitatív kutatást megismételjük az eredmények összehasonlítása, így a hatékonyság értékelése céljából.

8 Nemcsak vízben, de kultúrában is jók vagyunk!
A válaszok értéke -100 (egyáltalán nem értek egyet vele/egyáltalán nem illik rám) és +100 (teljesen egyetértek vele/teljesen illik rám) között változhat. A magyar kulturális kínálat általános megítélése kedvező… A hazai kulturális látnivalók megismerése az alapműveltséghez tartozik (69) Magyarország kiemelkedő értékei közé tartoznak a néphagyományok, a falusi örökség (65) Magyarország kulturális hagyományokban gazdag ország (63) Magyarország kulturális adottságai jók (60) A magyar kulturális örökség világhírű (56) Magyarország gazdag vallási emlékekben (53) …ez egyes speciális vonásokra is igaz A magyar városok többsége jellegzetes kulturális kínálattal rendelkezik (40) A kulturális látnivalók bemutatásakor ügyelnek arra, hogy minden korosztály megtalálja azt, ami számára érdekes (31) A hazai kulturális látnivalók megismerése érdekében érdemes idegenvezetőt igénybe venni (18) A kulturális látnivalók meglátogatása divatos dolog (8) Magyarországon a modern művészet, építészet vonzza az utazókat (4) Magyarországon csak Budapest rendelkezik több napi tartózkodást kiltöltő kulturális kínálattal (-8) A magyarországi műemlékek, történelmi fontosságú épületek állapota jó (-14) A kulturális látnivalók megtekintése Magyarországon mindenki számára megfizethető (-22) A kínálat egyes elemeinek kiemelkedően jó a megítélése A magyarországi előadóművészetek, mint például a színház, zene, tánc, magas színvonalat képviselnek (66) Magyarországon sok érdekes rendezvényt, fesztivált tartanak (61) A magyar tájegységek kulturális kínálata sokszínű (54) A helyi étel- és italválaszték szerves része a kulturális kínálatnak (49) A magyarországi kulturális látnivalókat bármely évszakban érdemes felkeresni (44) … ám a helyszíni infrastruktúrát érdemes fejleszteni De: az infrastruktúrával kevésbé elégedettek a megkérdezettek Utazás előtt könnyen lehet információhoz jutni a kulturális programokról, látnivalókról (47) A kulturális lehetőségeket kínáló települések mindent megtesznek azért, hogy a hozzájuk érkezők jól érezzék magukat (46) Utazás közben, a helyszínen könnyen lehet információhoz jutni a kulturális lehetőségekről (39) Magyarországon a kulturális látnivalókhoz megfelelő színvonalú szálláshely-szolgáltatás kapcsolódik (21) … és a „tálalást” is. A kulturális értékek bemutatása nem találkozik a megkérdezettek igényeivel A kulturális látnivalók bemutatása Magyarországon érdekes módon történik (21) A kulturális látnivalók bemutatása Magyarországon újszerű módon történik (9) A kulturális látnivalók bemutatása Magyarországon szórakoztató módon történik (8) …és sokszor nem könnyű „hozzájuk férni” A magyarországi kulturális látnivalók megközelíthetősége megfelelő (38) A magyarországi kulturális látnivalók nyitva tartása megfelelő (32)

9 Kultúra tudat alatt Érdeklődés Részvétel Pihenés? – Élmény?
Megfizethetőség A személyes attitűdökkel kapcsolatos válaszok heterogénebbek. Az általános attitűdök után áttérünk a személyes attitűdök bemutatására. Az elmúlt évek hasonló kutatásainak eredményeivel megegyezően most is azt tapasztaltuk, hogy a személyes attitűdök kissé kevésbé kedvezőek, mint az általános imázs. Jól elkülönülő szegmensek: „kultúrában utazók” vs. kultúrától idegenkedők Érdeklődés, tájékozódás: Fontosnak tartom, hogy megismerjem a hazai kulturális értékeket (47) A hazai kulturális kínálattal elégedett vagyok (46) Szívesen tájékozódom a magyar kulturális kínálatról (41) Ha belföldön utazom, szívesen látogatom meg a világörökségeket (37) Kulturális tevékenységeket főként utazáskor végzek (23) Érdekelnek a hazai vallási emlékek (15) Egy belföldi utazás során inkább tájékozódom a helyi kultúráról, mint egy külföldi utazás során (6) Belföldi utazás közben elsősorban a kulturális látnivalók érdekelnek, a kulturális programok kevésbé (6) Belföldi utazásaimon rendszeresen felkeresek múzeumokat (0) A kulturális kínálat megismeréséhez szívesen veszek igénybe szakvezetést belföldön (-25) A kulturális utazások során is az élményszerzés a döntő. Ha belföldön elutazom valahová, elsősorban pihenésre vágyom (25) Számomra belföldi utazáskor a helyi kulturális kínálat megismerése elsősorban élményt jelent, a művelődés, tanulás csak másodlagos (24) „Mértékkel” érdekel minket a kultúra Megosztott vélemények Kulturális tevékenységek: Belföldi utazásaim elsősorban nem kulturális célúak, de szinte mindig végzek valamilyen kulturális tevékenységet is (21) Szívesen veszek részt egy-egy hazai tájegységet bemutató programon (15) Szívesen utazom belföldön kifejezetten kulturális céllal (15) Szívesen utazom belföldön egy-egy kulturális látnivaló felkeresése céljából (13) Szívesen utazom belföldön egy-egy kulturális programon való részvétel kedvéért (7) A kulturális programon való részvétel, a kultúra általában az életem része (-2) Rendszeresen utazom magyarországi történelmi városokba (-14) Szívesen utazom külföldre kifejezetten kulturális céllal (-14) A kultúra megfizethető? Számomra a kulturális látnivalók felkeresése, megtekintése általában megfizethető (7) Számomra a kulturális programokon való részvétel általában megfizethető (5) A kulturális turizmusra kevésbé jellemző a szezonalitás A kulturális célú utazásaim nem függenek az évszaktól (20)

10 Igy kul-TÚRÁzunk még…. A kulturális tevékenységgel járó belföldi utazások gyakoriak, de rövidek: Amikor a kultúra a fő cél, rövidebb a tartózkodás: átlagosan 1,24 éjszaka. Ha a kultúra kiegészítő szerepet játszik, hosszabb a tartózkodás: átlagosan 2,5 éjszaka. A legtöbb kulturális utazást tavasszal és nyáron tesszük, de… …télen a leggyakoribb, hogy az utazás célja kifejezetten kulturális jellegű. Népszerűek a kulturális utazások: a felmérést megelőző év során a megkérdezettek: 45,7%-a vett részt kifejezetten kulturális célú utazáson; 15,9%-a utazott belföldön, és eközben részt vett kulturális programon, felkeresett kulturális látnivalót stb.; 2,0% utazott belföldön, de semmilyen, kultúrához köthető tevékenységet nem végzett; 36,4% nem utazott belföldön. Időben: Egynapos utazás esetében legfeljebb 140km-t teszünk meg; 100km-nél távolabb csak az utazók fele hajlandó utazni. Többnapos utazások esetében legfeljebb 243 km-t teszünk meg; 200 km-nél messzebb csak az utazók fele hajlandó utazni. 50,1%-a egynapos volt, azaz nem járt ott-éjszakázással; 8,3%-a egyéjszakás volt; 14,6%-a kétéjszakás volt; 11,2%-a hároméjszakás volt; Átlagos hosszuk 1,72 éjszaka;

11 És mennyit szánunk a kulturális látnivalókra, programokra?
Az egynapos utazások összköltségének 34,8%-át; ha a kultúra a fő cél: 36,8%-át; ha a kultúra nem fő cél: 18,0%-át. A többnapos utazások összköltségének 29,9%-át ha a kultúra fő cél: 33,8%-át; ha a kultúra nem fő cél: 20,2%-át. Pénzben: Az egynapos utazások összköltségének 34,8%-át; ha a kultúra a fő cél: 36,8%-át; ha a kultúra nem fő cél: 18,0%-át. A többnapos utazások összköltségének 29,9%-át Ha a kultúra fő cél: 33,8%-át; Ha a kultúra nem fő cél: 20,2%-át. Forrás: Magyar Turizmus Zrt./M.Á.S.T., 2008

12 10-ből 7 utazó tájékozódik az utazás előtt
A legalább részben kulturális célú utazások esetében Utazás előtt 64,0% Utazás közben19,7% Az előre eldöntött kulturális tevékenységek mellé újabbak csatlakoztak: 16,3% Az előzetes és a helyszíni tájékoztatás egyaránt fontos.

13 Elégedettek vagyunk? Utazás előtti információk
Utazás közbeni információk Milyen az ideális prospektus? Minden látnivalóból ízelítőt ad, kedvcsináló (57,5%) Térképpel, képekkel illusztrált (52,9%) Részletes információkkal szolgál a látnivalókról (42,6%) Az események időrendben megtalálhatók benne (41,7%)

14 Elsősorban a kulturális látnivalók érdeklik, a programok kevésbé
2,51 – 3,00 3,01 – 3,50 3,51 – 4,00 4,01 – 4,50 Modern, kortárs művészet Komolyzenei koncertek Vallásgyakorlás Fesztiválok, rendezvények Színházi előadások Szervezett városlátogatás Könnyűzenei koncertek Világörökségek Műemlékek Híres épületek Arborétumok, parkok Néphagyományok, népművészet Műemléki fürdők Templomok, egyházi emlékek Múzeumok, kiállítóhelyek Gasztronómia Történelmi helyszínek Népművészeti vásárok Helybeliek megismerése Borospincék, pincesorok Múzeumi kiállítások Panoráma élvezete Várak, kastélyok, kúriák Történelmi városrészek Átlagok ötös fontossági skálán.

15 Utazási tervek A felmérést követő egy év során tervezett, legalább egyéjszakás belföldi utazásokra vonatkozóan A kulturális utazási szokások egyértelműen befolyásolják a jövőbeli utazási terveket is. A kulturális utazások fő gátja: a szűkös anyagiak A kulturális utazást nem tervezők indokai:: Anyagi okok (71,3%) Egészségügyi okok (30,6%) Családi okok (20,7%) Időhiány (20,2%) Nem érdekli (5,4%) Mi ösztönözheti – a tájékoztatáson túl – a kulturális utazásokat? Szállásdíjkedvezmény (17,1%) Kedvező árú utazási csomag (15,3%) Kedvezményeket nyújtó turisztikai kártya (15,1%) A kulturális utazást nem tervezők egyharmada nem tud olyan tényezőt mondani, ami utazásra ösztönözné.

16 Népszerűek a csomagok utaztatást (16,6%) látogatóközpontot (13,8%)
Akik számára a kultúra a fő motiváció, több szolgáltatást igényelnek az átlagnál, és a többieknél magasabb arányban igényelnek utaztatást (16,6%) látogatóközpontot (13,8%) kifejezetten igényes szálláshelyet (7,6%) utazási irodai szolgáltatást (biztosan: 13,3%, valószínűleg: 32,7%) A legkeresettebb szolgáltatások: az étkezés, a középkategóriájú és az egyszerű szálláshely

17 Ami a lényeg! A komfort és az esztétikum Ismeretszerzési lehetőség
Tiszta mellékhelyiségek (4,60) Szép természeti környezet (4,47) Vendégszerető személyzet (4,42) Jól karbantartott, szép épületek, épületegyüttesek (4,16) Jó megközelíthetőség (4,16) Kedvező nyitva tartás (4,16) Parkolási lehetőség a közelben (4,08) Vendéglátóhely a közelben (4,06) Ismeretszerzési lehetőség Az érdeklődési körömbe vágjon (4,22) Közérthető, érdekes feliratok, táblák (4,11) Megfizethető áron Kedvezmények a belépők árából (4,24) Egyszerű, olcsó szálláshelyek a közelben (3,97)

18 2009-ben kultúrában utazunk
Mert… A kultúra az egyik legfontosabb fő, illetve kiegészítő vonzerő az utazások során. A kulturális és városlátogató turizmus dinamikusan bővül. Magyarországnak jó adottságai vannak a kulturális turizmusban, és a hazai kínálat megítélése is jó. A magyar lakosság körében végzett kutatás alapján van növekedési lehetőség, hiszen a kultúrát még kevéssé kapcsoljuk a turizmushoz. Céljaink: A magyar lakosság, és a külföldi közönség érdeklődésének felkeltése hazánk kulturális turisztikai kínálata iránt. A vendégéjszaka szám növelése a magyarországi szálláshelyeken.

19 A kampány elsősorban a belföldi marketingkommunikációra fordított erőforrások koncentrálását szolgálja, belföldi szlogen: Itthon láss csodát! Ugyanakkor 2009-ben külpiacainkon is megjelenik, hiszen a kulturális látnivalók és programok hazánk legfontosabb vonzerői közé tartoznak külföldön is. Ez a logó jelenik meg minden, belföldön használt marketingeszközön, ami a Kulturális Turizmus évét népszerűsíti. A logó „ernyőként” fogja össze az igen változatos kulturális termékeket. A témaév elsősorban belföldre vonatkozik, de azokon a piacokon is használjuk, ahol számottevő érdeklődés mutatkozik a magyarországi kulturális turizmus iránt.

20 Pillérek

21 Kutatásaink szerint ezek a termékcsoportok örvendenek a legnagyobb népszerűségnek a magyar lakosság körében. A témaév programját stratégiai partnerünkkel, az Oktatási és Kulturális Minisztériummal és az érintett szakmai szervezetek közreműködésével állítottuk össze. Célunk, hogy a kulturális vonzerők gazdáit, az esemény és rendezvényszervezőket, a kulturális és turisztikai médiát, az utazási szakmát, a Tourinform irodákat és más, nem közvetlen turisztikai, de nagyközönségi kapcsolatokkal rendelkező szolgáltatókat a kampányévbe aktív résztvevőként vonjunk be. Útvonalak, múzeumok, Múzeumok Majálisa, Múzeumok Fesztiválja, kiállítások, várak-kastélyok, műemlékek…

22 A Haydn év rendezvényei, Budapesti Tavaszi Fesztivál, Szegedi Szabadtéri Játékok, Bartók + Miskolci Operafesztivál, Gyulai Várjátékok, Debreceni Virágkarnevál, Eseménynaptár/falinaptár, NKA-val közös támogatásban megvalósuló nagyrendezvények és az ahhoz kapcsolódó promóciós lehetőségek

23 Torkos Csütörtök, Miskolci Tél- és Kocsonyafesztivál, Nyitott Pince Napok, 22 borvidék, borutak, pincészetek, pálinkafőzdék, gasztronómiai különlegességeket kínáló éttermek, vendéglők, tájjellegű gasztronómiai rendezvények (Cinkefesztivál, kolbászfesztivál, pálinkafesztivál, gyümölcsökhöz kapcsolódó események, rendezvények, látnivalók (cseresznye, barack, szilva, dió, dinnye, eper).

24 Busójárás, skanzenek, tájházak, ünnepekhez kapcsolódó hagyományok (húsvét, pünkösd, karácsony, hagyományőrző rendezvények), kézművesség (fazekasság, kékfestő, tojáspatkolás). A városlakóknak bemutatni, hogy vannak olyan hagyományok, amelyek már csak vidéken „élnek”.

25 A fiatal célcsoportok (elsősorban 18-30) megszólítására.
Sziget Fesztivál, Balaton Sound, Szegedi Ifjúsági Napok, WAMP, VOLT, debreceni Modem, Mediawave, Budapesti Őszi Fesztivál, Design Hét, EFOT, Art Fair, hagyományos helyszínek nem hagyományos rendezvényei: Cinetrip Sparty.

26 2=3 / 3=4 + A szolgáltatók és az MT Zrt. a kulturális utazásokhoz kínál segítséget. Csaknem 400 kulturális csomagajánlat: 2=3 vagy 3=4 szálláskedvezmény + valamilyen kulturális szolgáltatás, színházjegy, múzeumi belépő, városnézés stb.

27 Eszközeink A témaév célja:
- a kulturális turizmussal kapcsolatos érdeklődés felkeltése - az ismeretek gyarapítása - a (belföldi) vendégéjszakák számának növelése, ezt a célt szolgálják a kedvezményes akciók. Eszközeinek: szálláshelyek ajánlatai, kulturális események, a régiók attrakció első nyomtatott kiadvány: falinaptár=eseménynaptár (közel kétszáz kulturális esemény – terjesztés: MOL kutak és a Tourinform irodák) rövid figyelemfelkeltő kiadvány (5 híresség ajánlja az olvasók figyelmébe a kampányévet) EXIT különszámokból és 13 alkalommal megjelenő Itthon otthon van melléklet (naprakész információ kulturális rendezvényekről, fesztiválokról, látnivalókról, kulturális érdekességekről) Utazás Kiállításra ajánlati katalógus Médiamegjelenések Telefonos szolgálat a as telefonszámon 150 Tourinform iroda standjaink a budapesti, illetve a vidéki utazási kiállításokon nagyobb MOL töltőállomásokon elhelyezett információs pontok

28 Külföldi megjelenéseink
Ungarn großARTig EKF 2010 Pécs köszönti az EKF 2009 Linz-et Közös rendezvények a brüsszeli Magyar Kulturális Intézettel Online és DM akciók kulturális rendezvények népszerűsítésére Németországban Kiemelt kulturális eseményeket tartalmazó kiadvány behúzása a Tourbusiness szakmai lapba Megjelenés fotókiállításon, klasszikus- és népzenei koncerteken, könyvbemutatókon Interaktív SMS-játék és egy fesztiválszervezés témájú nemzetközi kerekasztal-találkozó A magyarországi világörökségi helyszínek promóciója Franciaországban Nagy kulturális rendezvények és helyszínek promóciója study túrák szervezésével…………………………………………..………

29 Turisztikai szolgáltatók Kulturális szolgáltatók
Együttműködésben Turisztikai szolgáltatók Média Kulturális szolgáltatók A Magyar Turizmus Zrt. folyamatosan nyomon követi a nemzetközi és hazai, keresleti és kínálati tendenciákat, és mind tevékenységét, mind a tevékenységének keretet adó szervezetét rugalmasan, a piaci viszonyoknak megfelelően alakítja, lehetővé téve az alkalmazkodást a változásokhoz. Munkánkat kiterjedt belföldi és külföldi hálózat segíti, részben a Magyar Turizmus Zrt. munkatársaiként, részben névhasználati szerződés keretében. A központi irodán belül működik többek közt a Hálózati és Rendezvény Igazgatóság, amely a külképviseletek, a regionális marketing igazgatóságok, regionális turisztikai projekt irodák, illetve a Tourinform irodák működését koordinálja, valamint a Marketing Igazgatóság. A Marketing Igazgatóságon belül működik a Piac- és Termékmenedzsment, az E-Marketing és a Promóciós Iroda. A Kulturális Turizmus Éve során valamennyi részlegünk kiemelt figyelmet fordít a témaévre.

30 Köszönjük a figyelmet!


Letölteni ppt "Miért a témaév?. Miért a témaév? A Magyar Turizmus Zrt óta minden évben egy-egy témára koncentrálja erőforrásait: 2006: Nagy Ízutazás 2007: Zöldút."

Hasonló előadás


Google Hirdetések