Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Intelligens közlekedési rendszerek és járműnavigáció 1.Előadás.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Intelligens közlekedési rendszerek és járműnavigáció 1.Előadás."— Előadás másolata:

1 Intelligens közlekedési rendszerek és járműnavigáció 1.Előadás

2 Tárgy adatok Fotogrammetria és Térinformatika Tanszék – Barsi Árpád, Lovas Tamás – Előadás + gyakorlat Általános- és Felsőgeodézia Tanszék – Takács Bence – Gyakorlat Út és Vasútépítési Tanszék – Igazvölgyi Zsuzsanna, Tomaschek Tamás – Előadás + gyakorlat

3 Követelmények Elmélet – ZH (7. hét) – Vizsga (szóbeli) Gyakorlat – Gyakorlati jegy Féléves osztályzat – Gyakorlat: 40%; ZH: 20%; vizsga: 40% Jelenlét: előadások és gyakorlatok min. 70%- án

4 Előadás ütemterv (LT) Bevezetés, az ITS céljai, gazdasági szerep, EU direktívák, projektek, közlekedési alapfogalmak, (BÁ) Adatok, adatgyűjtés I-II-III.: térkép (jellemzők, adatgyűjtési eljárások), térképi tartalom (objektumok, POI-k, tárolás/szabványok), infrastruktúra adat és érzékelés, pozíció (LT) Adatok, adatgyűjtés IV.: Jármű adat és érzékelés; jármű szenzorok, gyalogos navigáció (BÁ) Adatok, adatgyűjtés V.: kommunikáció (BÁ) Adatfeldolgozás I.: gráf elemzések (optimális út, hálózati elemzések stb.), közlekedési adatok feldolgozása (forgalmi, baleseti, időjárási adatok, forgalomtechnika) (LT) Adatfeldolgozás II.: közlekedési adatok térinformatikai elemzése ZH + gyakorlati előrehaladási rövid beszámoló (BÁ-LT) BKK forgalomirányító központ látogatás VN – elmaradó óra (vendégelőadó) EU trendek (IZs) ITS alkalmazások a gyalogos mozgások érzékelésében és támogatásában (TT) Közúti ITS gyakorlati alkalmazások I Gyakorlati projektfeladatok beszámolója (TT) Közúti ITS gyakorlati alkalmazások II.

5 Gyakorlatok - BKK-MTR vizsgálat a Hungária körút vasúti felüljárónál; lehetséges Linea kapcsolat értékelése - Magyar Közút útvonalellenőrzés és Linea vizsgálat külső mérések fogadására - VISSIM I. - VISSIM II. - GNSS I. - GNSS II. - Gyalogos profil-szkennelés (forgalomfigyelés) - Fotós gyalogosfigyelés - Kereszteződés lézerszkennelés

6 Sajtóhírek

7 Óravázlat Elnevezés, definíciók ITS célja, gazdasági haszna Közlekedés, mint iparág EU irányelvek Közlekedés elemei EU közlekedéspolitika, K+F+I ITS építőmérnöki megközelítése

8 ITS Intelligens közlekedési rendszerek – Intelligent Transportation Systems Közlekedési hálózat kapacitásának optimalizálása (közlekedési) modern informatikai (intelligens) megoldásokkal (rendszer) Célok – Közlekedési idő csökkentése – Környezeti terhelés csökkentése – Biztonság növelése – Kényelmi szint emelése

9 ITS fogalma, feladata I. Az intelligens közlekedési rendszer kommunikáció, szabályozás, elektronika és számítógépes hardver valamint szoftver jól működő együttese a felszíni közlekedésben. (MIT) Fontos összetevői: – technológiák – rendszerek – intézmények.

10 ITS fogalma, feladata II. Az ITS más megközelítésben olyan erőfeszítések összessége, amelyek infokommunikációs technológiákkal bővítik a közlekedési infrastruktúrát és a járműveket, egyidejűleg figyelembe véve olyan tényezőket, mint rakomány, üzemanyag, utak, emellett növelik a közlekedési biztonságot és kényelmet, csökkentik az utazási/szállítási időt és annak költségeit. (Wikipedia)

11 ITS fogalma, technológiák Az ITS összekapcsolja a járműveket és a közlekedési infrastruktúrát érzékelők, kommunikáció, IT és algoritmusok révén. Eszerint tehát az alapvető technológiák: – az érzékelés – a kommunikáció – a számítás – az algoritmusok. ITS = Hagyományos közlekedési rendszerek + új technológiák + új módszerek

12 Közlekedés, mint rendszer Személyszállítás – Egyéni – Csoportos – Tömegközlekedés Áruszállítás – Egyéni (fuvarozás, flotta) – Áru-tömegközlekedés (pl. vasút, hajó)

13 Közlekedés fajtái Emberi/állati erő (fejlett, illetve fejlődő országokban) Légi Vízi Vasúti Közúti Multimodális Egyebek: – Csővezeték, csatorna – Csőposta – Kötélpálya, libegő, lift – Szállítószalag, mozgójárda és -lépcső – Űrhajó

14 Közlekedés elemei Forgalom Infrastruktúra + Környezet Események

15 Közlekedés elemei: Forgalom (járművek) Közúti járművek – Kerékpár – Személyautó – Teherautó – Busz – Különleges járművek Különleges szállítmány Megkülönböztetett jármű Gyalogos KRESZ

16 Közlekedés elemei: infrastruktúra Úthálózat – Városban, városon kívül – Földút, mellékút, főút, autópálya… – Útburkolati jelek, jelzőtáblák, forgalmi lámpák Informatikai, kommunikációs hálózat – Forgalomirányító lámpák – Diszpécser-központok – ITS központok – Segélyhívók – Infrastruktúra szenzorok

17 A közlekedés számokban Magyarországon Közúthálózat hossza: km – Autópálya: ~1500km Vasúthálózat hossza: km Járművek száma: ~3.5M (~3M szgk)

18 Közlekedés elemei: környezet Úthálózat „saját” környezete – Autópálya pihenők – Parkolók, garázsok – Benzinkutak, szervizek – Bevásárlóközpontok – Autópálya mérnökség Úthálózattal határos környezet – Vegetáció – Egyéb

19 Közlekedés elemei: események Vészhelyzetek – Baleset Karbantartás – Kátyúzás – Növényzet ápolás Korlátozások, lezárások – Útépítés – Különleges szállítmányok – Egyéb terelés (pl. delegáció vonulás, tüntetés)

20 Konkrét célterületek Intelligens járművek – Infokommunikáció – Navigáció Intelligens infrastruktúra – Adatközlés Elektronikus útdíj-fizetés – Pay per use – Szabványos rendszer Elektronikus segélyhívó rendszer – 112

21 Jármű intelligencia Passzív biztonság – Légzsák, övfeszítő… Aktív biztonság – ABS, ESP, sávtartás, ráfutás-gátlás… Navigáció – TMC Kommunikáció – RDS – E-call – VANET – …

22 Infrastruktúra intelligencia Adatközlés a járművekkel – Útfenntartók járművekkel (pl. táblák) – Szabványos kommunikáció, dedikált frekvencia- tartomány – Irányító központok repülőkkel – Kikötő hajókkal Infrastruktúra adatok – Útállapot – Hajózhatóság Forgalmi rend dinamikus változtatása

23 Úthálózat üzemeltetése Építés Karbantartás, fenntartás – Úthibák kijavítása – Csapadék elvezetése, eltakarítása – Útkörnyezet fenntartása (pl. növényzet, pihenők) Gazdasági szempontok – Útdíjak úthasználat alapján – Példa: EU teherszállítási útregisztráció

24 ITS összetevői I: Hagyományos közlekedési rendszerek Érzékelők (pl. hurokdetektorok) Közlekedési jelzések (pl. táblák, lámpák) Forgalmi irányítók Vészhelyzet kezelése (pl. rendőrség) Stb.

25 ITS összetevői II: Új technológiák Kommunikációs technológiák (pl. WiFi, S-band) Korszerű számítógépek GNSS Képalkotó szenzorok Távérzékelési szenzorok Egyéb szenzorok Új platformok (pl. mobil földi, UAV)

26 ITS összetevői III: Új módszerek Képfeldolgozás Adatok egyesítése (Data fusion) Optimalizálás Térinformatika Új algoritmusok és feldolgozás

27 Működés EREDMÉNYEK Utazók: a pillanatnyi legjobb útvonal ismerete, kevesebb stressz, költség és baleset Hálózat: jobb kihasználás azonos infrastruktúrán Menedzsment: egyszerűbb üzemeltetés, közlekedéspolitikai célok megvalósítása Kutatás: új összefüggések Helyi feldolgozás Helyi vagy alközponti számítógép, azonnali beavatkozás, diszpécser nincs, legfeljebb távfelügyelet pl. jelzésterv-módosítás Információ megszerzése Videokamerás megfigyelés, induktív hurkok adatai, helykódadók, meteorológiai állomások, zaj és légszennyezettség mérése, GPS, stb. Központi feldolgozás Bedolgozás az adatbázisba, összehasonlítás, időszakonként bonyolultabb feladatok (szimuláció) Felhasználás Utazók: Dinamikus útvonaltervezés, utazási információk Menedzsment: Járművek adatai, viszonylatok helyzete, balesetek stb. Kutatás: óriási adatbázisok, automatikus statisztika, állandó kapcsolat

28 sávonkénti járműszám járműosztályok sebességek Környezeti körülmények szabályozási körülmények hálózati adottságok korábbi adatok (változás jellege) ADATIGÉNY mért adatok adatbázisból

29 ITS-ek célrendszere és feltételezett hatásmechanizmusa (NHIT)

30 USA ITS stratégia (1991) Biztonság növelése Torlódások csökkentése Több és jobb minőségű mobilitás Kevesebb környezeti hatás Jobb energia kihasználás Jobb gazdasági termelékenység Lehetőleg saját (USA) ipar

31 ITS csoportosítása Működési mód – Statikus – Dinamikus Járművezetőre való hatás – Kollektív – Individuális Információ megadásának helye – Út menti – Járművön belüli Kooperatív rendszerek

32 ITS motivációja Balesetek számának csökkentése Mobilitási igény – Munkaerő mobilitása – Népesség növekedése – Urbanizáció terjedése (2007: 72%; 2050: 84%) – Kényelmes, stressz mentes közlekedés Környezetvédelem – Üvegházhatást fokozó gázkibocsátás csökkentése – Zaj és légszennyezés csökkentése Használat arányos útdíjazás – Egységes, átjárható rendszerek

33 Motiváció számokban Torlódások – a közúthálózat 10%-át érintik – évente az EU GDP-jének 0,9–1,5%-át emésztik fel A közlekedéssel kapcsolatos teljes szén-dioxid kibocsátás 72%-áért a közúti közlekedés felel, ez a szám (1995 és 2005 között) 32%-kal nőtt. 2000–2020 közötti időszakra a teheráru- szállítás 50%-os és a személyforgalom 35%-os növekedését jósolják

34 EU közlekedési alapirányelvek - környezetvédelem „Making transport greener, reducing congestion and saving lives on Europe's roads are high priorities for the Commission.” CO 2 kibocsátás csökkentése (pl. autógyártás szabályozása), 95 g/km 2020-ra Kibocsátási normák – 2009-től Euro V – 2014-től Euro VI

35 EU közlekedési alapirányelvek – balesetbiztonság Halálos balesetek számának csökkentése Célkitűzés: : 50%-os csökkenés : újabb 50% csökkenés (Ausztria, Belgium, Magyarország, Spanyolország, Szlovákia elkötelezett) 2012: halálos baleset – 55 haláleset / EU polgár – 9% csökkenés 2011-hez képest – Legrosszabb adatok: Litvánia, Románia, Lengyelország, Görögország Járművek biztonsági előírásai, infrastruktúra, oktatás stb.

36 Balesetek résztvevői – Motorosok 15% – Gyalogosok 21% – évesek csoportja: 16% a teljes esetszámból és 24% a sofőröknél – Teherautók: balesetek 6%; halálos balesetek 24% Balesetek előfordulása – Városban 61% (halálos 36%) – Országúton 33% (halálos 57%) – Autópályán 6% (halálos 7%) Baleseti adatok

37 EU közlekedési alapirányelvek - útdíjfizetés A 1999/62/EC, illetve ennek 2006/38/EC módosítása szabályozza a távolság arányos útdíjazást és az idő-alapú fizetést a 3.5 tonnánál nehezebb nehézgépjárművekre, mely az infrastruktúra bővítését, üzemeltetését és fejlesztését szolgálja. Minél kevésbé eltérő rendszerek a tagállamokban Igazságos mértékű, hatékony díjazás

38 Hu-Go 3.5 tonna feletti járművek Fedélzeti eszköz vagy viszonylati jegy

39 EU közlekedési irányelvek – fenntartható közlekedés Multimodális közlekedés támogatása elsősorban a szállítmányozásban Technikai innovációk – Kisebb környezetszennyezés – Nagyobb energia hatékonyság Közúti közlekedés EU politikája – Igazságos versenykörülmények – Terjeszteni és harmonizálni a környezetbarát technikai szabványokat – Biztosítani a pénzügyi és társadalmi esélyegyenlőséget – Garantálni a közlekedési szabályok hatékonyságát és az esélyegyenlőséget

40 EU közlekedési irányelvek – közlekedési biztonság I. Jogosítvány Szabályok betartatása a közlekedésben Alkohol, drog és gyógyszerek Infrastruktúra Vészhívások Baleseti adatok gyűjtése Szabványosítás

41 EU közlekedési irányelvek – közlekedési biztonság II. Közlekedés – Képzés – Munkakörülmények – Tachográf – Munka ellenőrzése Járművek – Típusengedély – Regisztráció – Gyalogosvédelem – Biztonsági öv és egyéb biztonsági berendezések – Gumiabroncsok – Nappali fény – Holttérfigyelés – Tömeg és méret korlátozás

42 ITS jövő - kihívások Telepítés (deployment) – Jármű, utak, utak környezete Pénzügyi, gazdasági szempontok Üzemeltetési szempontok Jogi szempontok – Igazságos versenyhelyzet biztosítása – Felhasználó/gép beavatkozási kérdések – Adatbiztonság (security) Szabványosítási szempontok

43 EU projektek számokban 1. IT 27.9%; 2. EÜ 18.8%; 3. Közlekedés 12.8% FP7-ben M€ – Fenntartható felszíni közlekedés: M€ – Űrkutatás: M€ – Galileo: 350 M€ – JTI tiszta égbolt: 800 M€ 2% CO 2 (2050: 3%) – SESAR 350 M€ 8-14 perc, kg üzemanyag, kg CO 2

44 H közlekedés 6 339M EUR 4 fő cél – resource efficient transport that respects the environment – better mobility, less congestion, more safety and security – global leadership for the European transport industry – a socio-economic and behavioural research and forward looking activities for policy making.

45 Intelligens légiforgalmi irányítás Free route Diverging RNAV departures Green RNP approach

46 Közlekedési projektek Biztonság és hatékonyság növelése, környezetszennyezés csökkentése – Biztonságot növelő szenzorok Járműveken és infrastruktúrán – Kommunikáció Járművek és infrastruktúra között (v2v, v2i…) Fő innováció – Meglévő technológiák egyesítése új szolgáltatások érdekében

47 Foto Tsz. ITS Projektek I (NKFP) Haszonjármű forgalom irányítása fedélzeti és távinformáció felhasználásával. – Járműinformációk térképezése : NCRST-F – Távérzékelési technológiák a közlekedésben (GVOP): úthálózat detektálása nagyfelbontású űrfelvételekből – Gödöllői dombság úthálózatának 3D térképezése Quickbird képekből

48 Foto Tsz. ITS Projektek II (INTAS): Nagyvárosi közlekedés monitoring levegőből (TrafficEye) – Hőlégballonra szerelt kamerák (Safespot): Kooperatív rendszerek a közlekedés biztonságának növeléséért – RFID alkalmazása a közlekedésben (Safetrip): Műholdas kommunikáció közlekedés-biztonsági alkalmazása – 2 irányú műholdas v2v, v2i, i2v, i2i kommunikáció – Alkalmazás és szolgáltatás orientált helymeghatározás Egyéb: pl. Connect, NHIT

49 EU pályázati felhívások Fenntartható közlekedés Zöld járművek E-car Gyalogos-védelem E-call C2C Stb.

50 ITS Magyarországon Útinform/Fővinform VJT (pl. M0, M3) Futár TMC WEB Sebesség és útdíj ellenőrzés – Biztonság, díjbeszedés – Nem forgalmi teljesítmény

51 ITS hazai szervezetei ITS Hungary (ITSH) Közlekedéstudományi Intézet (KTI) Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) Magyar Közút BKK Autópályakezelő Zrt. (AK) Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közalapítvány (ITKI) ITS Szövetség

52 ITS építőmérnöki megközelítése Adatgyűjtés lehatárolása – Infrastruktúra: közutak – Járművek: személyautók, teherautók, motorkerékpárok – Speciális esetek: kerékpárok, gyalogosok Adatfeldolgozás – Számítások – Algoritmusok Információközlési megoldások, alkalmazások

53 Irodalomjegyzék Fi I.: Forgalomtechnika és menedzsment


Letölteni ppt "Intelligens közlekedési rendszerek és járműnavigáció 1.Előadás."

Hasonló előadás


Google Hirdetések