Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Milyen tényezők hatnak a fogyasztói viselkedésre?.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Milyen tényezők hatnak a fogyasztói viselkedésre?."— Előadás másolata:

1 Milyen tényezők hatnak a fogyasztói viselkedésre?

2 A vásárlók márkaválasztással összefüggő döntéseire nemcsak az érintett termék vagy az „akkor és most” vásárlási körülményből származó tényezők vannak hatással. Nagyon sok további, látszólag indirekt hatás található még, melyek mind-mind meghatározzák, hogyan reagál és vásárol végül a fogyasztó.

3 A vásárlói magatartást meghatározó tényezők A fogyasztóban kialakult vásárlói magatartást és az ennek megfelelően lejátszódó vásárlási döntési folyamatra sok külső és belső körülmény befolyásolja. Ezek között megtalálhatók a tágabb környezetéből érkező hatások, és közvetlen hatásként a személyiségéből fakadó jellemzők is. A kettő különböző tényező mutatja meg azt: hogyan viselkedik és vásárol a fogyasztó, ezek ismerete létfontosságú a marketing számára.

4 A vásárlói magatartást meghatározó tényezők 1.megfelelő célpiac aktív vásárlói ösztönzése és motivációi, 2.a termék vagy szolgáltatás a megfelelő vásárlói célcsoport tagjainak kerül-e kínálásra, 3.anyagilag megfelelő-e az árfekvés.

5 A vásárlók magatartását külső és belső tényezők is befolyásolják. “A külső tényezők a tágabb és szűkebb környezetből eredő hatások eredménye, a belső tényező az személy egyéniségéből és saját megítéléséből fakadó sajátosság.”

6 Külső hatások A fogyasztó viselkedésére a legtágabb értelemben a társadalomban lezajló folyamatok befolyásolják, így a gazdasági helyzet (munkanélküliség, illetve a fizetés mértéke, az infláció, az árszínvonal, stb.), a gazdasági helyzet (munkanélküliség, illetve a fizetés mértéke, az infláció, az árszínvonal, stb.), a politikai helyzet (jogállamiság léte, jogszabályok, előírások, lehetőségek, stb.), a politikai helyzet (jogállamiság léte, jogszabályok, előírások, lehetőségek, stb.), a technikai és technológiai színvonal (infrastruktúra kiépítettségének mértéke, fejlesztések, internet elérhetősége, stb.) és a technikai és technológiai színvonal (infrastruktúra kiépítettségének mértéke, fejlesztések, internet elérhetősége, stb.) és a társadalmi normák (hagyományok, értékek, illem, divat, stb.). a társadalmi normák (hagyományok, értékek, illem, divat, stb.).

7 Külső hatások Ezek a messziről, úgymond „feljebb” ható tényezők, ugyan közvetetten hatnak egy-egy vásárlói döntésre, de mégis keretet adnak a vásárló viselkedésének. A nagy munkanélküliségi rátával rendelkező régiókban nyilván kevesen fognak nagy értékű beruházást kezdeményezni, mint például kenyeret vásárolni.

8 Külső hatások Az olyan piaci területen, ahol az internet elérhetősége sincs kiépítve, felesleges modem termékeket kínálni, hiszen úgy sem fogja megvásárolni senki. Természetesen minél nagyobb a távolság a külső hatás és a személy között, gondolunk itt a például az európai piacváltozások és a vásárló közötti távolságra, annál kisebb a befolyásoltság hatása a vásárlói döntésekre, ugyanakkor a vállalatnak is kisebb az esélye, hogy ezeket a tényezőket megváltoztassa.

9 Külső hatások Ezért a tágabb környezeti hatásokat többnyire körülményeknek kell felfogni, amelyeket adottságokként kell megjelentetni a vásárlókkal kapcsolatos megítélésben. A vásáróra a szűkebb környezetből érkező hatások azok, melyek nagyobb befolyással hatnak a vásárló magatartására. Ezek a csoporthatások.

10 Külső hatások A személy, amely ugyan a társadalom tagja, ezen belül sok kisebb csoporthoz is tartozik – család, munkahely, vagy egy hagyományőrző egyesület tagjaként számos befolyás éri a fogyasztót. Ezen csoportok érdekeit, értékeit is magáénak tudó egyén a saját értékeit, értékrendjét is igazítja a csoporton belül megfogalmazott értékeknek és érdekeknek, ennélfogva a csoportok véleményei is hatással vannak a fogyasztói magatartásra. Az ilyen csoportokat nevezzük referenciacsoportoknak.

11 Külső hatások A referenciacsoportok hatása abban nyilvánul meg, hogy milyen szereppel rendelkezik fogyasztóra nézve. Egy munkahelyen lehet középvezetői szerepben, ahol máris két csoport – a vezetői csoport és a beosztott csoport – által kialakult csoportok véleményei hatnak rá. A fogyasztó megítélése szempontjából a családban betöltött helye is nagymértékben hat a fogyasztói magatartásra, hiszen más pozíciót tölt be a családfő, mást a gyermek.

12 Külső hatások Ebből a szűkebb környezetből érkező hatásokból a családi hatások azok, melyek a legbefolyásosabb tényezőként vannak jelen a fogyasztás szempontjából, de a munkahelyi hatások sem elhanyagolhatóak, hiszen egy vezetői státusz betöltésével valamilyen szinten találkozik a vezetői státusz szimbólumokkal.

13 Belső hatások A külső tényezők hatásain túl a belső tényezők is nagy szerepet kapnak a vásárlási helyzetben. Hiszen az egyén szubjektivitását és személyes helyzetét sem hagyhatjuk kívül a fogyasztó megítélésének szempontjából. Ezek a hatások azok, melyek a vásárlói döntésekben közvetlenül részt vesznek.

14 Belső hatások A személyes tényezők közül is ki kell emelni a nemi szerepekkel kapcsolatos tényezőket, valamint a fogyasztó életkorából és kötöttségéből eredő körülményeket. Más vásárlói döntéseket hoz meg egy férfi vagy egy nő, de ezen belül is a házas vagy egyedülálló, vagy nyugdíjas fogyasztó is. A személyes tényezők között szerepel a jövedelmi helyzet – mely az egyik legnagyobb tényező a fogyasztói döntést befolyásoló hatások között.

15 Belső hatások A személy helyzetét meghatározó tényezőkön kívül sokkal nehezebb megismerni a személyiséget formáló vonásokat. A vásárlói okok leginkább a belső tulajdonságokra vezethetők vissza, így az ízlés, az élethez kapcsolódó kialakult filozófiája, valamint a magában kialakított világnézet az, ami hatással van a fogyasztói magatartásra.

16 Belső hatások Ezek minden vásárlónál másképpen jelennek meg. A belső tulajdonságok és a csoporthatások adják meg azt a keretet, melyeken belül megnyilvánul a fogyasztói magatartás. Egyéniségük és alkati egyediségük miatt ezek a belső tényezők megismerése és feldolgozása a legnehezebb feladat, ennek ellenére nagyon sok termék és szolgáltatás mutatja a példát arra, hogy a marketing az ilyen személyre szabott megközelítéseket teszi lehetővé.

17 Forrás https://motivator.ma/blog/hasznos- tippek/milyen-tenyezok-hatnak-a-fogyasztoi- viselkedesre/ https://motivator.ma/blog/hasznos- tippek/milyen-tenyezok-hatnak-a-fogyasztoi- viselkedesre/ https://motivator.ma/blog/hasznos- tippek/milyen-tenyezok-hatnak-a-fogyasztoi- viselkedesre/ https://motivator.ma/blog/hasznos- tippek/milyen-tenyezok-hatnak-a-fogyasztoi- viselkedesre/


Letölteni ppt "Milyen tényezők hatnak a fogyasztói viselkedésre?."

Hasonló előadás


Google Hirdetések