Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A vállalkozás környezete 2015. március 30.2015. március 30.2015. március 30. Tudományos technikai környezet.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A vállalkozás környezete 2015. március 30.2015. március 30.2015. március 30. Tudományos technikai környezet."— Előadás másolata:

1 A vállalkozás környezete március március március 30. Tudományos technikai környezet

2 A vállalat küldetése A vállalat küldetése: a vállalat alapvető céljainak konkrét értelmezése, megvalósítása. Működési kör. Belső elvek. Belső elvek. Külső érintettekkel való kapcsolat elvei. Külső érintettekkel való kapcsolat elvei. Marketing A vállalat fogyasztóorientáltságát fejezi ki. Innováció A fogyasztói igények új, magasabb minőségű kielégítése. Az üzleti vállalkozás lényegét legjobban kifejező két funkció.

3 Marketing és innováció Marketing: a vállalat a piac felé fordul. Innováció: a fogyasztói igényekhez való alkalmazkodás. A fogyasztói igények új, magasabb minőségi szinten való kielégítése.

4 Az „innováció” szó megalkotója Joseph Schumpeter ( ) Innováció lényege: a termelési tényezők új kombinációja.

5 Az innováció 5 alapesete (Schumpeter szerint, 1939): Új, a fogyasztók körében még nem ismert javak előállítása. Új, a fogyasztók körében még nem ismert javak előállítása. Az adott iparágban gyakorlatilag új, még nem ismert termelési eljárás bevezetés, amely azonban nem szükségszerűen új tudományos felfedezés eredménye. Az adott iparágban gyakorlatilag új, még nem ismert termelési eljárás bevezetés, amely azonban nem szükségszerűen új tudományos felfedezés eredménye. Új piaci elhelyezési lehetőségek megnyitása, ahol az adott ország iparága még nem volt jelen. Új piaci elhelyezési lehetőségek megnyitása, ahol az adott ország iparága még nem volt jelen. Nyersanyagok vagy félkész áruk új beszerzési forrásainak megnyitása. Nyersanyagok vagy félkész áruk új beszerzési forrásainak megnyitása. Új szervezet létrehozása (pl. Monopolhelyzet létrehozása trösztösítéssel). Új szervezet létrehozása (pl. Monopolhelyzet létrehozása trösztösítéssel).

6 Az innováció tartalma Látens igény: a valóságos szükségletek és a piacon megjelenő igények közötti rés. fogyasztó vállalat nem tudatosul az emberben az igény nincs esély, hogy az igény reális keretek között realizálódjon nincs esély, hogy az igény reális keretek között realizálódjon bővülő igény miatt új és új megoldásokat kell keresni másoknál jobb megoldás is a cél másoknál jobb megoldás is a cél

7 Az innováció tartalma Az innováció jellemzői: fogyasztó orientáltság, fogyasztó orientáltság, újdonság, újdonság, bizonytalanság. bizonytalanság.

8

9 Hogyan valósul meg a vállalat és a fogyasztó kapcsolata? A fogyasztó kereslete nagyon rugalmas – végtelen – ezzel szemben a vállalatok lényegesen kisebb kínálati rugalmassággal rendelkeznek. Fogyasztó orientált tevékenység

10 Az innováció tartalma Újdonságérték: az új megoldásoknak a fogyasztó által elismert tulajdonságainak összessége (olcsóbb, jobb szolgáltatás, hosszabb élettartam). Az innováció jellemzői: fogyasztó orientáltság, fogyasztó orientáltság, újdonság, újdonság, bizonytalanság. bizonytalanság.

11 Az innováció tartalma Az innováció jellemzői: fogyasztó orientáltság, fogyasztó orientáltság, újdonság, újdonság, bizonytalanság. bizonytalanság.

12 Az innováció megjelenési formái A vállalat számára az innováció 3 formában jelenik meg: új termék, szolgáltatás, új termék, szolgáltatás, új technológia, új technológia, új szervezeti megoldás. új szervezeti megoldás.

13 Az innováció megjelenési formái Piacvezérelt innováció: az az újdonság, amelyre felismert piaci igény létezik. Technológiavezérelt innováció: a technikai fejlődés nyújtotta lehetőségek piaci kihasználása.

14 Percy Spencer, 1946

15 Az innováció nem a vállalat belső ügye

16 Az innovációs stratégia (jövőorientáltság) A vállalat küldetése és stratégiája Fogyasztói elégedettség Fogyasztói szükséglet Vállalati siker Innovációsstratégia Nem egyedül a műszaki tökéletesség a cél, hanem az üzleti siker!

17 Az innováció és környezete innováció Fogyasztó Állam Versenytársak Együttműködés vállalatok között Környezet

18 Az innováció és környezete Fogyasztó: szorosabb együttműködés, igények megfogalmazása. Versenytársak: az innovációra való hajlam fő erősítői.

19

20 A Microsoft története 1981

21 Az innováció és környezete Fogyasztó: szorosabb együttműködés, igények megfogalmazása. Versenytársak: az innovációra való hajlam fő erősítői. Állam: innovációt támogat (közvetlen támogatásokkal, kedvező gazdasági környezet megteremtésével). Nagyobb kockázatvállaló képesség, nagyobb összegek feletti rendelkezés.

22 K+F ráfordítások a GDP százalékában

23

24

25

26

27

28

29

30 Az innováció és környezete Fogyasztó: szorosabb együttműködés, igények megfogalmazása. Versenytársak: az innovációra való hajlam fő erősítői. Állam: innovációt támogat (közvetlen támogatásokkal, kedvező gazdasági környezet megteremtésével). Nagyobb kockázatvállaló képesség, nagyobb összegek feletti rendelkezés. Vállalatok közötti együttműködés: stratégiai szövetségek kialakulása. Természeti környezet: új kihívások.

31 Üvegházhatású gázok kibocsátása (1990=100) 2010-es állapot

32 Széndioxid-kibocsátás (gramm CO2/km) ,1151,9153,4

33 Sikeres innovációs stratégia Hatékony információs rendszer és releváns műszaki ismeretek A minőség központba helyezése (nem a műszaki tökéletesség a cél, hanem az üzleti siker) Az innovációs tevékenység sebessége

34 Fotót gyorsan Edwin Land polarizáció: fényhatásra történő elváltozás polarizáció: fényhatásra történő elváltozás 1937: cég alapítása (Polaroid) 1937: cég alapítása (Polaroid) 1943: családi vakáció Santa Fe-ben 1943: családi vakáció Santa Fe-ben 1950: az első fekete-fehér gép 1950: az első fekete-fehér gép 1963: az első színes gép 1963: az első színes gép 60-as évek vége: minden második amerikai családnak volt Polaroid gépe 60-as évek vége: minden második amerikai családnak volt Polaroid gépe

35 Sikeres innovációs stratégia Hatékony információs rendszer és releváns műszaki ismeretek A minőség központba helyezése (nem a műszaki tökéletesség a cél, hanem az üzleti siker) Az innovációs tevékenység sebessége

36 Sikeres innovációs stratégia Hatékony információs rendszer és releváns műszaki ismeretek A minőség központba helyezése (nem a műszaki tökéletesség a cél, hanem az üzleti siker) Az innovációs tevékenység sebessége

37 Az innováció sebessége 85 ezer autót hív vissza a Mercedes Amerikában 85 ezer autót hív vissza a Mercedes Amerikában 439 elektromos sportkocsit hív vissza a Tesla 439 elektromos sportkocsit hív vissza a Tesla Féktelenül ezer autót hív vissza a BMW Féktelenül ezer autót hív vissza a BMW Navigáció miatt hív vissza 20 ezer autót a Suzuki Amerikában Navigáció miatt hív vissza 20 ezer autót a Suzuki Amerikában 35 ezer Soult és Sorentót hív vissza a Kia 35 ezer Soult és Sorentót hív vissza a Kia Ezernél több 458 Italiát hív vissza a Ferrari Ezernél több 458 Italiát hív vissza a Ferrari 315 ezer autót hív vissza Amerikában a Mazda 315 ezer autót hív vissza Amerikában a Mazda 383 ezer autót hív vissza a Honda 383 ezer autót hív vissza a Honda 16 ezer dízelmotoros Alteát és Toledót hív vissza a Seat rosszul beszerelt kábelek miatt 16 ezer dízelmotoros Alteát és Toledót hív vissza a Seat rosszul beszerelt kábelek miatt

38 Innovációs stratégia típusai racionalista, racionalista, inkrementalista. inkrementalista. Racionalista: célirányosan végzett tudatos fejlesztési munka, nagyobb léptékű projektekbe szervezve. Inkrementalista: folyamatos fejlesztés kis lépéseken keresztül.

39 Innovációs stratégia típusai Racionalista, Innovációs stratégia típusai Racionalista, Jellemzői: versenykörnyezet trendjeinek tudatos figyelése, versenykörnyezet trendjeinek tudatos figyelése, felkészülés a jövőben bekövetkezhető változásokra, felkészülés a jövőben bekövetkezhető változásokra, hosszútávra gondolkodás, hosszútávra gondolkodás, a szervezeti egységek céljait egy egységbe kell foglalni. a szervezeti egységek céljait egy egységbe kell foglalni.

40 Innovációs stratégia típusai Inkrementalista, Innovációs stratégia típusai Inkrementalista, Jellemzői: lazán körülhatárolt cél, amelyet apró lépésekkel közelítünk meg, lazán körülhatárolt cél, amelyet apró lépésekkel közelítünk meg, mérjük meg és értékeljük ezek hatásait, mérjük meg és értékeljük ezek hatásait, igazítsunk a célon és ha szükséges döntsünk a következő lépésről. igazítsunk a célon és ha szükséges döntsünk a következő lépésről.

41 Innovációs stratégiai irányultságok Újdonság a vállalat számára Magas Magas Újdonság a piac számára Alacsony Technológiai innováció: Új eljárás régi problémára Komplex megoldások: Technológia és piac együtt fejlődik Termékdifferenciáltság Minőséggel és változásokkal való versenyzés Szerkezeti újítás: Meglévő technológiák új kombinációjával új funkciók

42 Innovációs elfogadtatása Befolyásoló tényezők Relatív előny: amivel az új megoldás jobb a többinél. Relatív előny: amivel az új megoldás jobb a többinél. Beilleszthetőség: konzisztens az eddigi megoldásokkal. Beilleszthetőség: konzisztens az eddigi megoldásokkal. Bonyolultság: egyszerű kezelhetőség. Bonyolultság: egyszerű kezelhetőség. Kipróbálhatóság: segíti az elterjesztést. Kipróbálhatóság: segíti az elterjesztést. Megfigyelhetőség: mások tapasztalataiból tanulni. Megfigyelhetőség: mások tapasztalataiból tanulni.

43 Innovációs elfogadtatása Befolyásoló tényezők Relatív előny: amivel az új megoldás jobb a többinél. Relatív előny: amivel az új megoldás jobb a többinél.

44 Innovációs elfogadtatása Befolyásoló tényezők Beilleszthetőség: konzisztens az eddigi megoldásokkal. Beilleszthetőség: konzisztens az eddigi megoldásokkal.

45 Innovációs elfogadtatása Befolyásoló tényezők Bonyolultság: egyszerű kezelhetőség. Bonyolultság: egyszerű kezelhetőség.

46 Innovációs elfogadtatása Befolyásoló tényezők Kipróbálhatóság: segíti az elterjesztést. Kipróbálhatóság: segíti az elterjesztést.

47 Egy sikeres innovációs stratégia Információs rendszer hatékonysága: ismeretek a fogyasztó igényeiről, releváns műszaki ismeretek. Információs rendszer hatékonysága: ismeretek a fogyasztó igényeiről, releváns műszaki ismeretek. A minőség központba helyezése: az innováció nem műszaki tökéletesség, hanem üzleti siker (minőség, amit a fogyasztó megfizet). A minőség központba helyezése: az innováció nem műszaki tökéletesség, hanem üzleti siker (minőség, amit a fogyasztó megfizet). Az innovációs tevékenység sebessége: időérzékenyebb piac. Az innovációs tevékenység sebessége: időérzékenyebb piac. Kooperáció: innovációs stratégiai szövetségek. Kooperáció: innovációs stratégiai szövetségek. Növekvő figyelem az externáliákra: teljes biztonságot ad. Növekvő figyelem az externáliákra: teljes biztonságot ad. A kiszállás lehetősége: tudni kell kiszállni. A kiszállás lehetősége: tudni kell kiszállni.

48 Holiday Inn rendszer kiépülése Kemmons Wilson ( )

49

50 Holiday Inn rendszer kiépülése Főbb állomások Az első szálloda 1952-ben nyílik meg. Az első szálloda 1952-ben nyílik meg. Az 20 (3) hotel franchise rendszerben került volna kiépítésre. Az 20 (3) hotel franchise rendszerben került volna kiépítésre. Részvénykibocsátás: db (9,75 dollár) Részvénykibocsátás: db (9,75 dollár) 1958: az 50. egység megnyílik. 1958: az 50. egység megnyílik. 1959: a 100. egység megnyílik. 1959: a 100. egység megnyílik. 1964: az 500. egység megnyílik. 1964: az 500. egység megnyílik.

51 Innováció és szervezet Két aspektusa van: egyrészt az innovációval való tevékenységek szervezeti elhelyezkedése, másrészt az innováció szervezeti elfogadása. A meglévő piac misztifikálása, annak elvesztésétől való félelem. A meglévő piac misztifikálása, annak elvesztésétől való félelem. Az innováció jelentőségének alulértékelése. Az innováció jelentőségének alulértékelése. Szakmai és személyi konfliktusok a megvalósításban. Szakmai és személyi konfliktusok a megvalósításban.

52 Az innováció a kifejlett és az új vállalatnál Kifejlett vállalat: a saját életgörbéjének érettségi szakaszában lévő vállalat. Innovációs előnyök: Megalapozottság (kisebb teher egy innovációs projekt). Megalapozottság (kisebb teher egy innovációs projekt). Piacismeret. Piacismeret. Kapcsolatok és bizalom (ismernek minket…) Kapcsolatok és bizalom (ismernek minket…) Tapasztalat korábbi innovációs projektek tapasztalataiból. Tapasztalat korábbi innovációs projektek tapasztalataiból.

53 Innovációs akadályok: Nem ismerik fel az innováció szükségességét. Nem ismerik fel az innováció szükségességét. Kevés az új ötlet, minden a megszokott mederben folyik. Kevés az új ötlet, minden a megszokott mederben folyik. Hiányzik a stratégiai szemlélet, túlelemeznek, elmerülve a részletekben. Hiányzik a stratégiai szemlélet, túlelemeznek, elmerülve a részletekben. Nagyon nehéz az új ötletek elfogadása. Nagyon nehéz az új ötletek elfogadása. Az innováció a kifejlett és az új vállalatnál

54 Új vállalat: a saját életgörbéjének kezdetei, felfutó szakaszában lévő vállalat. Innovációs nehézségek: Stratégiai fókuszt meg kell tartani. Stratégiai fókuszt meg kell tartani. Ellen kell állni a csábító üzleteknek. Ellen kell állni a csábító üzleteknek. Stratégiát kell alkotni, időszakos vagy tartós visszaesésre. Stratégiát kell alkotni, időszakos vagy tartós visszaesésre. Finanszírozás biztosítása. Finanszírozás biztosítása. Nemzetközivé válás. Nemzetközivé válás.

55 Innováció folyamata Az innováció tudatos tevékenység a véletlennek kis szerepe van. 1.Kielégítetlen igényt vagy felhasználatlan technikai lehetőséget azonosítunk. 2. Ötlet a megvalósításra. 3. A megoldást felhasználásra alkalmassá kell tenni. 4. Be kell vezetni a megoldást, majd sor kerül a folyamatos használatra. 5. (Ha nincs megoldás, akkor az innováció csődöt mondott.)

56


Letölteni ppt "A vállalkozás környezete 2015. március 30.2015. március 30.2015. március 30. Tudományos technikai környezet."

Hasonló előadás


Google Hirdetések