Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Működő képzések akkreditációja A jó gyakorlat elemei Szántó Tibor A MAB főtitkára 2015. január 22.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Működő képzések akkreditációja A jó gyakorlat elemei Szántó Tibor A MAB főtitkára 2015. január 22."— Előadás másolata:

1 Működő képzések akkreditációja A jó gyakorlat elemei Szántó Tibor A MAB főtitkára január 22.

2 A MAB fő tevékenységei Intézmény Új Program OH Működő (+ további eljárások, pl. egyetemi tanári pályázatok véleményezése) MAB (OH) január 22. Szántó Tibor 2 MAB (OH)

3 Standards and Guidelines for QA in the EHEA Miniszterek fogadták el: Bergen, 2005 Rövid név: ESG European Standards and Guidelines Három része: 1.Intézmények belső minőségbiztosítása 2.Külső minőségbiztosítási folyamatok 3.Minőségbiztosítási ügynökségek működése Átdolgozott, új változat: május, Jereván Európai sztenderdek január 22. Szántó Tibor 3

4 ESG 3.7 Kritériumok és eljárások Előre meghatározva és közzétéve Eljárás elemei: –önértékelés (képzési program) –külső értékelés (szakértői panel, látogatás) –publikált jelentés (döntés, javaslatok) –követő intézkedések –fellebbezési lehetőség (formális döntéseknél) január 22. Szántó Tibor 4

5 Látogatás – előkészületek Akkreditációs elvárások tanulmányozása LB tagok: munkamegosztás, felelősségek Önértékelés részletes tanulmányozása További információk gyűjtése (internet, korábbi értékelések eredményei) Fókuszkérdések azonosítása, LB egyeztetése Látogatási ütemterv (ki, mikor, kivel találkozik) LB elő-megbeszélés MAB titkársági segítség január 22. Szántó Tibor 5

6 Látogatás – napirend Nyitó megbeszélés a képzés (kar) vezetőivel Önértékelés készítői Oktatók Infrastruktúra bejárása, eszközök Diplomamunkák (képzési kimenetek!) Hallgatók + végzettek (Adminisztratív személyzet, [felhasználók?]) LB megbeszélések közben Záró megbeszélés január 22. Szántó Tibor 6

7 Látogatás – megbeszélések-1 Személyek kiválasztása Kérdéslista minden megbeszélésre Kiindulási alap: az önértékelés Általános  specifikus kérdések Teret hagyni nem tervezett kérdéseknek - amit a partner(ek) fontosnak tart(anak) Betartani az időkeretet! (Következő megbeszélés) Jegyzetelés! (  Jelentés írás) január 22. Szántó Tibor 7

8 Látogatás – megbeszélések-2 A jó interjú elemei: Felkészültség, szervezettség Udvariasság Precizitás, fókusz (a tényeknél és a tárgynál maradni) Ellenőrző kérdések (később visszatérni) Objektivitás (erősségek is, gyenge pontok is) Őszinteség: a kritikus barát szerepében január 22. Szántó Tibor 8

9 Látogatás – megbeszélések-4 Amit NEM tanácsos elkövetni: Késés a tervezett időponthoz képest A partner beszéljen, ne a kérdező LB tag Kerülendő a példálózás, hasonlítgatás („A mi intézményünkben…) Az interjú tárgyához nem tartozó történetek Túlságos informalitás Nem kell értékelni az interjú végén (nem tudni, mit tapasztal a többi LB tag) január 22. Szántó Tibor 9

10 Összefogalóan: a MAB honlapon Akkreditáció / Párhuzamos programakkreditáció / Eljárás és értékelési szempontok menüpont Részletesen: jelentés minta néhány napon belül elektronikusan küldjük Az LB jelentés szerkezete január 22. Szántó Tibor 10

11 A jelentés legyen: a)tömör, lényegretörő b)precíz, tényalapú c)világos, könnyen követhető d)objektív A külső minőségértékelés céljai: elszámoltathatóság + minőségjavítás A jelentést a MAB plénuma fogadja el, honlapunkon közzétesszük. LB jelentés - stílus január 22. Szántó Tibor 11

12 „A képzés személyi feltételei igen jók, a kar és a szak vezetése nagy gondot fordít azok mindenkori biztosítására. A személyi feltételek megfelelnek az akkreditációs elvárásoknak.” Inkább így (kibontva): „A szak 16 oktatója közül 12 fő teljes munkaidőben foglalkozatott (AT), a 4 részfoglalkoztatott oktató közül 2 fő az Elemzési Kutatóintézet munkatársa, 2 fő ipari szakember. A 16-ból 14 főnek (88%) van tudományos minősítése.” LB jelentés – szövegpéldák január 22. Szántó Tibor 12

13 „A képzés eredményessége tekintetében a hallgatói lemorzsolódás magasnak mondható.” Inkább így (kibontva): „Eddig 12 fő szerzett diplomát a szakon a 2011-ben nappali tagozatra felvett 28 főből. 3 fő jelenleg passzív hallgatói státuszban van, 13 fő pedig sikertelenül fejezte be tanulmányait, ez magas, 46%-os lemorzsolódást jelent.” LB jelentés – szövegpéldák január 22. Szántó Tibor 13

14 „A képzésről készült SWOT elemzés reális, jól méri fel a szak erősségeit és gyenge pontjait. Az elemzésre épülő stratégiai célkitűzések előremutatók.” Inkább így (kibontva): „A szak erősségei között kiemelhető a minősített oktatók magas aránya, az ipari szakemberek oktatói bevonása. Gyengeség, javítható elem a hallgatói lemorzsolódás fent jelzett magas aránya, melynek csökkentésére a szak vezetése intézkedési tervet készített.” LB jelentés – szövegpéldák január 22. Szántó Tibor 14

15 És még valami… A minőség abszolút elemei (jogszabályi előírások, MAB minimum elvárások) mellett a relatív elemek is figyelembe veendők: az adott képzés speciális célkitűzései, sajátosságai, irányultsága január 22. Szántó Tibor 15

16 Köszönöm a figyelmet és – előre is – a munkát! január 22. Szántó Tibor 16


Letölteni ppt "Működő képzések akkreditációja A jó gyakorlat elemei Szántó Tibor A MAB főtitkára 2015. január 22."

Hasonló előadás


Google Hirdetések