Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr"— Előadás másolata:

1 Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
A gazdasági és társadalmi alrendszerek konfliktusai alprojekt - A kérdőív módszertani kérdései, megoldási javaslatok Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr

2 Konfliktusok a kutatási tervben (dimenziók)
Demográfiai (generációs-nemi-etnikai) Magánéleti-társas Területi-lakóhelyi Munkapiaci-jövedelmi Hatalmi-intézményi + Közbiztonságérzet (mint konfliktus)

3 Konfliktusok és nézőpontok 1
A konfliktus: tényleges vagy potenciális - már létező konfliktus vagy konfliktusveszély - potenciális konfliktusok (félelmek) hatása A konfliktus tárgya: - hatalmi, alá- és fölérendeltség miatt (munkahelyi) - anyagi okra visszavezethető (munkahelyi, lakóhelyi) - szűkös forrásokra visszavezethető (bármelyik) - értékekre, hitekre, identitásra vonatkozó (bármelyik) A konfliktus szereplői, szintjei - egyéni, családi szint (mikro) - társadalmi csoport szint (mezo) - intézményi, szervezeti szint (mezo / makro) A konfliktus dinamikája: csökken, állandó, fokozódik - csökkenő konfliktusok megoldódnak - permanens konfliktusok a legfontosabbak - fokozódó (sokszor potenciális) konfliktusok esetében: megelőzés

4 Konfliktusok és nézőpontok 2
A konfliktus és percepciója - egy konfliktus szerepe / hatása akkor meghatározó, ha a felek tudatában vannak az adott konfliktusnak - ha egy potenciális konfliktust a szereplők nem élnek meg konfliktusnak, nem válik azzá - a potenciális konfliktus a percepció fokozódásával válik valósággá A konfliktusok, a szereplők és az eszközök: stratégiák, taktikák a konfliktus kezelésre, csökkentésére, kiterjesztésére A konfliktus és az ahhoz kapcsolódó érdek - meghatározzák, hogy a szereplők milyen stratégiát, taktikát alkalmaznak a konfliktus fokozására / csökkentésére A konfliktus pozitív és negatív következménye - a konfliktus a fejlődést szolgálja (hagyományos megközelítés) - a konfliktus gátolja a megfelelő teljesítményt (új megközelítés)

5 Elvi módszertani megfontolások 1
Azonos adatfelvevő mindegyik alprojekt esetében, hogy ne legyen survey-hatás az eltérő mintavételi, kérdezési módszerek következtében, az alprojektek eredményeinek összehasonlítása ne torzuljon emiatt Azonos kérdések szerepeltetése az egyes adatfelvételekben, hogy az egyes alprojektek keretében, eltérő mintákon készülő elemzések reflektálhassanak egymásra, illetve, hogy az oksági relációk (pl. konfliktusok hatása a jól-létre, ezek hatása versenyképességre) mindegyik alprojektben és kutatási mintán vizsgálható legyen

6 Elvi módszertani megfontolások 2
A kérdések (egy része) ismétlés jellegű legyen, hogy az alapvetően keresztmetszetű kutatás egy időbeli összehasonlító kontextusba kerüljön. Tehessünk olyan kijelentéseket, hogy adott jelenség Magyarországon változott, javult vagy romlott, a konfliktus növekedett vagy csökkent A kérdések (egy része) összehasonlítható legyen nemzetközileg, hogy tehessünk megállapításokat, hogy adott jelenség Magyarországon más országokban tapasztaltakhoz képest eltérő, jobb vagy rosszabb, a konfliktusok erősebben, gyengébben jelentkeznek

7 Elvi módszertani megfontolások 3
Az új, máshol, korábban nem alkalmazott, saját fejlesztésű kérdéseket, item-sorokat ki kell próbálni előzetesen (próbakérdezés). Erre azért van szükség, hogy meggyőződjünk róla, hogy a kutatás során kapott válaszokkal valóban azt mérjük, ami a szándékunk (érvényesség) és hogy a kérdés működik, érthető a válaszadó számára, aki valóban azt a véleményt fogalmazza meg, amit a kérdésről gondol (megbízhatóság).

8 Konfliktus - tár

9 Potenciális konfliktus

10 Jól-lét, elégedettség Mindent összevetve mennyire elégedett
a mostani életével? Magyarország jelenlegi gazdasági állapotával? a jelenlegi magyar kormány munkájával? Magyarországon a demokrácia működésével? az oktatás általános állapotával? az egészségügy általános állapotával? 0 - teljesen teljesen elégedetlen elégedett

11 Elemezési szintek 1 A kérdőív adatainak leíró elemzése
A konfliktusok (percepciójának) mértéke a társadalomban, országos szinten A konfliktusok mértéke, érzékelése a társadalmi-demográfiai háttér mentén A konfliktusok egyes dimenzióinak viszonya egymáshoz, kapcsolódásaik A konfliktusok és a társadalmi jóllét, illetve versenyképesség kapcsolódása – országos szint

12 Elemezési szintek 2 A kérdőív adatainak oksági elemzése


Letölteni ppt "Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr"

Hasonló előadás


Google Hirdetések