Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG XI. VÁNDORGYŰLÉSE Az új európai kohéziós politika Kaposvár, 2013. november 21-22. Kaposvári Egyetem Készítette:

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG XI. VÁNDORGYŰLÉSE Az új európai kohéziós politika Kaposvár, 2013. november 21-22. Kaposvári Egyetem Készítette:"— Előadás másolata:

1 A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG XI. VÁNDORGYŰLÉSE Az új európai kohéziós politika Kaposvár, 2013. november 21-22. Kaposvári Egyetem Készítette: Uszkai Andrea PhD hallgató Széchenyi István Egyetem Regionális-és Gazdaságtudományi Doktori Iskola, Győr Járműipari várostérségek jellemzői Európában

2 A Győri Járműipari Körzet, mint a térségi fejlesztés új iránya és eszköze ( TÁMOP-4.2.2.A-11/1/KONV-2012-0010 TAM422A 3 200 301) A3. Altéma : Az európai városhálózat, s nagyközpontok átrendeződési irányai Dátum: 2013.11.22.2 A kutatás háttere Előadó: Uszkai Andrea, PhD hallgató

3 Az „A3” altéma kutatásáról röviden... Célja, hogy bemutassa: milyen városfejlődési folyamatok zajlanak Európában jelenleg, milyen eltéréseket találhatunk az egyes európai térségek között a városfejlődés irányait tekintve az európai metropoliszok jelentősége mellett az alacsonyabb népességszámú városok városhálózatban betöltött szerepének alakulását a járműipar és a városfejlődés kapcsolata valós jelenség 3Dátum: 2013.11.22. Előadó: Uszkai Andrea, PhD hallgató

4 A kutatás felépítése Az európai városhálózat legfontosabb jellemzői, tudományos előzmények – szakirodalomi áttekintés Teljes körű várostérségi elemzés (50-500 ezer fő) Városfejlesztési tervek az Európai Unióban Járműipari várostérségek vizsgálata (népességszámtól függetlenül, 178-183-217db)  Esettanulmányok /Craiova (Daewoo, Ford), Piteşti (Dacia, Renault), Lovech (pl. Great Wall Motors, Litex Motors, stb.), Kragujevác (Zastava, Fiat)/ 4Dátum: 2013.11.22. Előadó: Uszkai Andrea, PhD hallgató

5 A járműipari ágazat jelenléte hatással van-e, és ha igen, milyen mértékben az adott várostérség társadalmi- gazdasági mutatóira? Napjainkban melyek a járműgyártás által kedvelt európai országok, nagyrégiók, illetve települési méretkategóriák? Győr városa hogyan pozícionálható ezen speciális városkörön belül, hasonló tulajdonságokkal rendelkezik- e, mint a vele azonos méretkategóriába tartozó európai járműipari városok? Dátum: 2013.11.22.5 Kutatási kérdések a járműiparral kapcsolatban Előadó: Uszkai Andrea, PhD hallgató

6 Dátum: 2013.11.22.6 Terméktípusok nagyrégiók szerint a teljes európai járműipari településkörre (217 db), 2013 Előadó: Uszkai Andrea, PhD hallgató

7 7 Terméktípusok országok és nagyrégiók szerint a teljes európai járműipari településkörre (217 db), 2013 Előadó: Uszkai Andrea, PhD hallgató Dátum: 2013.11.22. Országok és nagyégiókMotorSzemélygépkocsi Kisteherautó, minibusz (<3,5 t) Közepes-és nagy teherautó (>3,5 t) Autóbusz (>3,5 t) Közép-Európa2637512 Németország1324464 Lengyelország51114 Csehország35023 Magyarország23001 Szlovákia13000 Ausztria21030 Szlovénia01000 Nyugat-Európa17459138 Egyesült Királyság919311 Franciaország718663 Belgium04032 Hollandia14032 Dél-Európa13201163 Olaszország810540 Spanyolország49412 Portugália11211 Észak-Európa64043 Finnország11010 Svédország53033 Délkelet-Európa33011 Románia32011 Bulgária01000 Összesen65110253627 Forrás: ACEA, 2013 alapján saját szerkesztés

8 8 Az Európai Unió összes járműipari települése és a vizsgálatba bevontak országok szerint, 2013 Előadó: Uszkai Andrea, PhD hallgató Dátum: 2013.11.22. Forrás: ACEA 2013, www.citypoulation.de; http://epp.eurostat.ec.europa.euwww.citypoulation.dehttp://epp.eurostat.ec.europa.eu

9 9 A vizsgált járműipari települések nagyrégiók és méret szerint (183 db) Előadó:Uszkai Andrea, PhD hallgató Dátum: 2013.11.22.

10 10 A vizsgált 183 járműipari város népességszáma (2011) és annak változása a (2001-2011) Előadó: Uszkai Andrea, PhD hallgató Dátum: 2013.11.22.

11 11 A vizsgált 183 járműipari város népességszáma (2011) és annak változása a (2001-2011) Előadó:Uszkai Andrea, PhD hallgató Dátum: 2013.11.22. 1 millió fő fölött

12 12 A vizsgált 183 járműipari település közül a 100 és 200 ezer fő közötti városok népességszáma 2011-ben és annak változása a 2001 és 2011 közötti időszak alatt Előadó:Uszkai Andrea, PhD hallgató Dátum: 2013.11.22.

13 13 A járműipari klaszteranalízis 1. (179 város) Előadó:Uszkai Andrea, PhD Hallgató Dátum: 2013.11.22. Települési szint Változó kódjaVáltozó neveMértékegységIdőpont VPOP2011Város népességefő2011 NUTS3 szint Változó kódjaVáltozó neveMértékegységIdőpont N3PDEN11Népsűrűségfő/km22011 N3NPCH11Természetes népesség változás (előző évhez képest)fő/1000 lakos2011 N3MIG11Nettó migráció (előző évhez képest)fő/1000 lakos2011 N3YOU12Fiatalkorú függőségi ráta (0-14 / 15-64)%2012 N3OLD12Időskorú függőségi ráta (65-x / 15-64)%2012 N3GDP07_10Egy főre jutó GDPEURO2007-2010 A változók fontossági sorrendben Forrás: ACEA, www.citypoulation.de; http://epp.eurostat.ec.europa.euwww.citypoulation.dehttp://epp.eurostat.ec.europa.eu

14 14 A járműipari klaszteranalízis 2. Előadó: Uszkai Andrea, PhD hallgató Dátum: 2013.11.22. A járműipari városokból képzett klaszterek mérete Forrás: ACEA, www.citypoulation.de; http://epp.eurostat.ec.europa.euwww.citypoulation.dehttp://epp.eurostat.ec.europa.eu

15 15 A járműipari klaszteranalízis 3. Előadó: Uszkai Andrea, PhD hallgató Dátum: 2013.11.22. változó klaszter 2.1.4.3.5. Népsűrűség (fő/km 2 ) (NUTS 3), 2011átlag fölötti átlagosátlag alatti Egy főre jutó GDP (EURO), 2007-2010átlagosátlag fölöttiátlagosátlag alatti Város népessége (fő) 2011átlag fölötti átlagos Nettó migráció (előző évhez képest) (fő/ezer lakos) 2011átlag fölötti átlagosátlag alatti Fiatalkorú függőségi ráta (0-14 / 15-64) (%), 2012átlag fölöttiátlag alattiátlag fölöttiátlag alatti Természetes népesség változás (előző évhez képest) (fő/ezer lakos), 2011átlag fölöttiátlag alattiátlag fölöttiátlag alatti Időskorú függőségi ráta (65-x / 15-64) (%), 2012átlag alattiátlag fölöttiátlag alattiátlag fölöttiátlag alatti A klaszter elemeinek száma (db)1632633433 Forrás: www.citypoulation.de; http://epp.eurostat.ec.europa.euwww.citypoulation.dehttp://epp.eurostat.ec.europa.eu

16 16 A járműipari klaszteranalízis 4. Előadó: Uszkai Andrea, PhD hallgató Dátum: 2013.11.22. Nagyrégiók Total Közép- Európa Nyugat- Európa Dél- Európa Észak- Európa Délkelet- Európa Járműipari városok csoportjai 237,5%43,8%18,8% 100,0% 181,2%3,1%15,6% 100,0% 4 77,8%7,9%14,3% 100,0% 341,2%8,8%47,1% 2,9%100,0% 578,8% 12,1% 9,1%100,0% Total40,4%33,7%18,5%5,1%2,2%100,0%

17 17 A járműipari városok száma nagyrégiók és országok szerint az egyes klasztereken belül Előadó: Uszkai Andrea, PhD hallgató Dátum: 2013.11.22. Közép- Európa Észak- Európa

18 18 Demográfiai és gazdasági hatásvizsgálat a járműipari városokra az 50-500 ezer fő közötti méretkategóriában Előadó: Uszkai Andrea, PhD hallgató Dátum: 2013.11.22. Természetes népesség változás (előző évhez képest) (fő/ezer lakos) 2011 Nettó migráció (előző évhez képest) (fő/ezer lakos) 2011 Egy főre jutó NUTS 3 GDP 2000 (Euro) Egy főre jutó NUTS 3 GDP 2007-2010 (Euro) Egy főre jutó NUTS 2 GDP 2009 EU 27=100% átlag Járműipari1,033,2122 976,9228 392,94101,88 Nem járműipari 0,881,8819 575,8025 362,3599,02 szórás Járműipari4,194,8413 699,5015 576,1632,10 Nem járműipari 3,805,2311 849,0614 117,0034,76

19 A földrajzi elhelyezkedés döntően maghatározza egy térség fejlődési lehetőségeit. A járműipari városok kiemelkednek a környezetükből társadalmi-gazdasági mutatóikat illetően, de ezt nem csak ezen ágazat léte okozhatja. Dátum: 2013.11.22.19 Összegzés Előadó: Uszkai Andrea, PhD hallgató

20 20 Köszönöm a megtisztelő figyelmüket! uszkai.andrea@sze.hu uszkai.andrea@sze.hu Előadó: Uszkai Andrea, PhD hallgató Dátum: 2013.11.22.


Letölteni ppt "A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG XI. VÁNDORGYŰLÉSE Az új európai kohéziós politika Kaposvár, 2013. november 21-22. Kaposvári Egyetem Készítette:"

Hasonló előadás


Google Hirdetések