Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Családi válsághelyzetek - örökbefogadás Kritikus pont a szülő motivációja Korai anya-gyerek kötődés sérülései Mikor mondjuk meg? És hogyan? 1.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Családi válsághelyzetek - örökbefogadás Kritikus pont a szülő motivációja Korai anya-gyerek kötődés sérülései Mikor mondjuk meg? És hogyan? 1."— Előadás másolata:

1 Családi válsághelyzetek - örökbefogadás Kritikus pont a szülő motivációja Korai anya-gyerek kötődés sérülései Mikor mondjuk meg? És hogyan? 1

2 Családi válsághelyzetek - gyerekbántalmazás Kempe „vert gyerek szindróma” Okok: gyakran transzgeneráció minták Segíteni szülőnek is! Gondozónő -felismerés 2

3 2010-ben: fizikailag 2391, érzelmileg 4571, szexuálisan 240 gyermeket bántalmaztak Magyarországon. Hazánkban évente mintegy 30 gyermek hal meg bántalmazás vagy elhanyagolás következtében. A KSH előzetes adatai szerint 2010-ben a gyermekjóléti szolgálatok veszélyeztetett gyermeket tartottak nyilván ben 50 fiatalkorú lett öngyilkos, de becslések szerint Magyarországon tízszer ennyien vannak, akik sikertelen öngyilkossági kísérletet követtek el. Rendőrségi források szerint 2010-ben Magyarországon gyerek eltűnését regisztrálták, kisebb részük 14 év alatti (összesen an), a többiek 14 és 18 év közöttiek. statisztika/

4

5 Elméleti megközelítések: Szociobiológiai Szociális tanulás Pszichoanalítikus Családterápia – rendszerszemlélet Tranzakcionális küszöb modell (Cichetti, Rizley)

6 Tranzakcionális küszöb modell Facilitáló faktorok: Pszichológiai (gondozó/gyerek) Helyzeti (pl.: szegénység,izoláció) Kultúra Veleszületett rendellenességek Atipikus koponya/arc arány Rövidtávú stresszelő események Kompenzáló faktorok: Biztonságos anya-gyerek kapcsolat, aminek alapja: Gondozó jó szülő reprezentációja Alkalmazkodási képessége Problémamegoldó képessége Stabil családi háttér, partnerkapcsolat Egészség Gazdasági stabilitás Átmeneti pozitív események

7 Bántalmazott gyerekek kb. 30%-a maga is bántalmazó lesz Minél közelebb áll érzelmileg a bántalmazó a gyerekhez annál károsabb a hatása

8 Bántalmazó szülők: Éretlen személyiség Alacsony önértékelés, negatívénkép Hiányzik öröm átélésének,átadásának készsége Azt gondolja az érzelmi odafordulás egyenlő az elkényeztetéssel Büntetést hatékony nevelési eszköznek tartja Rossz konfliktus kezelés Alacsony frusztrációs tolerancia Agresszió

9 Bántalmazott gyerek: Szomorú Közönyös Szorong, retteg Szeretetéhes de nem szeretőképes Koncentrációs zavar Helyzetnek nem megfelelő viselkedés

10 Agresszió Hiperaktivitás Csökkent örömkészség Belső bizonytalanság, alacsony önértékelés Nyugtalan, impulzív Tanulási nehézségek

11 Beilleszkedési nehézségek Neurotikus tünetek Koravénség Ambivalens a bántalmazó szülővel Alkohol, drogfogyasztás Deviáns viselkedés Menekülés otthonról

12 A mentálhigiéné laikus intézményei Szomszédok, barátok

13 Szomszédság - barátok Ventilláció Konkrét kézzelfogható segítség Valahová tartozás

14 A mentálhigiéné laikus intézményei Közösségi kapuőrök

15 Határokat őrzi Normákat határozza meg Befogadásról – kirekesztésről dönt

16 A mentálhigiéné laikus intézményei Önsegítő csoportok

17 Önsegítő csoport Támogat Érték közös tevékenység önkéntes Laikusok Sem egyéb laikus, sem professzionális segítők nem használnak

18 Típusok I.: Alkalmazkodó - változtató Egyéni – kollektív („kollektív társadalmi kategória sorsképző ereje”)

19 Típusok II.: Családi, házassági problémákra orientáltak. A betegségekben szenvedő gyermekek szülei által létrehozott szerveződéseket, valamint a gyermeküket egyedül nevelők csoportjait sorolhatjuk ide. Pszichológiai természetű zavartól szenvedők és azok hozzátartozóit egyesítő szervezetek. Testi betegségekben szenvedők, rokkantak csoportjai.

20 Szülők mentálhigiéniai problémái A krízis

21 Caplan: Olyan lélektanilag kritikus állapot melyben a veszélyeztető helyzet nem elkerülhető A személy számára kitüntetett fontosságú a helyzet Minden figyelme,erőfeszítése erre irányul Kénytelen szembenézni a helyzettel Szokásos problémamegoldási módjaival nem képes boldogulni

22 Fajtái: Fejlődési krízis Akcidentális krízis Továbbiakban ez utóbbiról lesz szó.

23 Általában a következő külsőesemények provokálják: katasztrófa,szeretett személy halála, válás, párkapcsolat megszakadása,munkahelyvesztés,egzisztenci ális zuhanás, jelentős dolgok elvesztése, életveszélyes betegség,rokkantság

24 Krízist kiváltó esemény: Váratlan Egyént érzelmileg érintik Adott kontextusban kitüntetett jelentőségű Veszteség, kudarc Tehetetlenséget,félelmet provokál

25 Krízist befolyásoló tényezők: Kiváltó inger erőssége Személy coping mechanizmusai Személy konfliktuskezelő technikái Aktuális pszichés és szomatikus állapota Volt-e egy éven belül egyéb krízis

26 Veszélyeztetettek: Alacsony színvonalú énvédő mechanizmusok Halmozódó kudarcélmények Impulzus kontrollzavarai Gyenge mentális fék rendszer Alacsony frusztrációs tolerancia Agresszió Önértékelési problémák Szorongó személyiség Depresszív személyiség

27 A krízis: Időben korlátozott: 6-8hét Nincs krónikus krízis Két arcú jelenség: Fejlettebb szint elérése Egyensúly diszfunkcionális működés árán

28 Szakaszai: Tagadás Harag Alkudozás Kilátástalanság Beletörődés Lelkesedés Visszarendeződés

29 Krízisintervenció Problémára fókuszál –megszűnik a probléma,megszűnik a krízis is Alapelvek: Feszültségcsökkentés Támasznyújtás Érzelmi realitás megőrzése Valóság elfogadtatása Megoldástervezése –együttes kivitelezése


Letölteni ppt "Családi válsághelyzetek - örökbefogadás Kritikus pont a szülő motivációja Korai anya-gyerek kötődés sérülései Mikor mondjuk meg? És hogyan? 1."

Hasonló előadás


Google Hirdetések