Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés az OKKR szempontjából Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet OKKR Műhelykonferencia 2010.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés az OKKR szempontjából Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet OKKR Műhelykonferencia 2010."— Előadás másolata:

1 Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés az OKKR szempontjából Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet OKKR Műhelykonferencia 2010. január 21.

2 2 Felsőoktatási Intézmények Szabályozási környezet Tömegesedés és demográfia ICT + ped. innováció Kapacitások fejlődése EFT + globalizáció Diverzifikált finanszírozás Input-verseny Output/outcome-verseny Változó gazdaság Stakeholderi igények Rangsorok EFT + globalizáció Válság Bologna Lisszabon Kihívások - lehetőségek Válság

3 3

4 4 ? Forrás: www.felvi.huwww.felvi.hu ?: Többlet magyarázata mesterszakok indítása nyelvi előkészítő év

5 5

6 6 Államilag támogatott felvételi keretszámok a felsőoktatásban 1997 – 2010 Forrás: Kormányrendeletek az államilag finanszírozott hallgatói létszámról 2007 2008 56000 2007 2008 2009 2010

7 7 Forrás: OKM statisztika – Tucsni Anna szerkesztése

8 8

9 9

10 10 Forrás: OM statisztika

11 11 Forrás: OM statisztika

12 12 Államilag támogatott hallgatói keretszámok a felsőfokú szakképzésben 1999–2010 Forrás: OFIK 2007 2008 2009 2010

13 13 Tömegesedés és demográfia következményei abszolút és relatív tömegesedés különbsége, a lakosság és a foglalkoztatottak átlagéletkora növekszik, az aktív, illetve munkaképes életkor kitolódik, a felsőoktatás hagyományos merítési bázisa csökken, új képzési igények és célcsoportok jelennek meg az oktatásban, nehézségek a gazdaság változó munkaerőigényének kielégítésében.

14 14 EFT – Globalizáció Nemzetközi szakmai és módszertani sztenderdek szükségessége – EKKR – OKKR- KKK – képzési program Validáció Kompatibilis tananyagok – Tankönyvek – E-learninges felületek – Hallgatók fogadási és küldési képessége Részképzések Szakmai gyakorlatok

15 15 Változó gazdaság – stakeholderek Folyamatos kétoldalú kommunikáció szükséges – Gazdaság – visszacsatolás Igény közvetítése Információk átadása Közreműködés a gyakorlati képzésben és a szakmai gyakorlatban Közreműködés a mérésben, értékelésben Speciális munkaköri képzések – Felsőoktatás Lehetőségek közvetítése Kimeneti célok meghatározása Módszerek meghatározása Tanulási folyamat vezérlése Mérés-értékelés Közreműködés a speciális munkaköri képzésben Képzési és foglalkoztatási validáció

16 16 Változó gazdaság – stakeholderek Általános kompetenciák súlya nő – Kulcskompetenciák LLL súlya nő LLG egységes rendszere – Felvételi – Diáktanácsadás – Karrier-tanácsadás – Pályakövetés, alumni – Tanulási készségek fejlesztése Programok nyitottsága – Validáció

17 17 Minőség új felfogása LO = sztenderdizáció = ígéret EKKR – OKKR – KKK – képzési program Minőségbiztosítási modell – Önértékelés – Független tanúsítás Ügynökségek Rangsorok – Munkaerő-piaci visszajelzések Képzési program kulcsszerepben – Input és output kihívások kezelése

18 18 A mobilitás formái, lehetőségei Longitudinális – Egyéni haladási sebesség Horizontális – Adott szinten és szakon intézményváltás Vertikális – Magasabb képzési szintre lépés Adott szinten: képzési terület, képzési ág, szak, szakirány váltás Keresztmobilitás – Szint- és szakváltás egyidejűleg Átmenet a munka világába Átmenet a munka világából

19 19 Az OKKR felsőoktatási alapjai Többciklusú képzési rendszer – Szintek közötti kreditbeszámítás – Szintleírások az alap- és mesterképzésre – Tanulmányi eredmény alapú KKK-k Korábbi tanulmányok beszámításának kiszélesítése (validáció) FSZ híd szerepe az OKJ és a felsőoktatás között Pályaorientáció Pályakövetés

20 20 Megoldandó feladatok Mobilitás szélesítése – Lemorzsolódás csökkentése Rugalmasabb tanulási utak! Új szintleírások (FSZ, alap, mester, PhD) Új KKK-k Új intézményi képzési programok (tantervek, tananyagok, módszerek, mérés-értékelés stb.) – Tanulási eredmény alapú – Tanuláscentrikus LLL-rendszerben gondolkodás Működő validációs, kreditbeszámítási rendszer

21 21 6 szemeszter/ 180 kredit Doktori képzés (PhD) Osztatlan képzés 4 + szemeszter/ 120 kredit Mesterképzés (Master) 6 + szemeszter/ 180 (+30) kredit Felsőfokú Alapképzés (Bachelor) 4 szemeszter/ 120 kredit Felsőfokú Szakképzés A többciklusú képzési rendszer Munkaerőpiac Más OKJ-s képzés Szakirányú továbbképzés + kompetencia kurzusok

22 22 Köszönöm a figyelmet! pal.veres@okm.gov.hu http://www.okm.gov.hu


Letölteni ppt "Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés az OKKR szempontjából Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet OKKR Műhelykonferencia 2010."

Hasonló előadás


Google Hirdetések