Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

PEDAGÓGIAI ESZMETÖRTÉNET

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "PEDAGÓGIAI ESZMETÖRTÉNET"— Előadás másolata:

1 PEDAGÓGIAI ESZMETÖRTÉNET

2 FORDULATOK A PEDAGÓGIA ESZMETÖRTÉNETÉBEN

3 Szókrátész I.e

4 Szókrátész „ Aki tisztában van azzal, hogy mi a jó, jót is fog cselekedni.” Bábáskodás (maieutiké) Irónia

5 Platón I.e

6 Platón TEST LÉLEK ERÉNY ÁLLAM fej értelem bölcsesség filozófusok
mellkas akarat bátorság őrök altest vágy mértékletesség kézművesek

7 Arisztotelész I.e

8 Arisztotelész Az emberi élet célja a boldogság.
Ki az igazán boldog ember? Aki erényes! Erkölcsi erényeket szoktatással: önuralom, bőkezűség, igazságosság, bátorság Szellemi erényeket oktatással: okosság, belátás

9 HANGSZEREK KITHARA

10 LYRA

11 AIOLOSZ - AULOSZ

12 A RÓMAI BIRODALOM Forrás: Donald Matthew: A középkori Európa atlasza, Helikon Kiadó, Budapest, 1986.

13 Marcus Fabius Quintilianus I.sz.35-100

14 Quintilianus I.sz.35-100 „A tanulót veréssel illetni, ámbár nagyon
divat (…) nem tartom megengedhetőnek. Először azért, mert lealázó és szolgai, meg aztán bizonyára van benne valami jogtalanság is.”

15 KÖZÉPKORI EURÓPA 350 800 1500 1150

16 Szent Ágoston

17 Szent Ágoston Augustinus <=> Pelagius
Homo naturalis => homo spiritualis Keresztség felvétele A szülői, nevelői szeretet a gyermek esendő, bűnre hajlamos akaratát megacélozza. Szülői szeretet =>gyakori testi fenyítéssel

18 Szent Benedek 529

19 Gyermekek a kolostorokban
Öröklésre nem jogosult fiúk Kiházasíthatatlan lányok Árvák Testileg gyenge, beteg gyermekek Törvénytelen gyermekek Szülői fogadalom

20 Vittorino da Feltre (1378-1446) Guarino da Verona (1374-1460)

21 Janus Pannonius ( )

22 Rotterdami Erasmus

23 Komjáthy Benedek fordítása, Krakkó, 1533.
Pesti Gábor fordítása, Bécs, 1536. "Próféták által szólt rígen néked az Isten Azkit igirt, ímé vígre megadta Fiát (...) Azki zsidóul és görögül és vigre diákul Szól vala rigen, szól néked az itt magyarul." Sylvester János fordítása, Sárvár-Újsziget, 1541.

24 Luther Márton

25 Luther Tudósok => sokoldalú nyelvi képzés: görög, latin, héber
Plébánosok => latin grammatika, egyházi zene, dialektika, retorika, poétika Köznép => anyanyelvi írás, olvasás

26 Johannes Amos Comenius (1592-1670)

27 John Locke

28 Jean-Jacques Rousseau 1712-1778

29 Emil, vagy a nevelésről 1762

30 Újszerű tézisek az „Emilben”
„Szeressétek a gyermekkort!” „Tiszteljétek a gyermekkort és korántse siessetek ítélni róla se kedvezően, se kedvezőtlenül!” „A természet azért alkotta a gyermeket, hogy szeretetben és segítésben legyen része.” „A gyermekkornak megvan a neki megfelelő látás-, gondolkodás- és érzésmódja.” „A természet úgy akarja, hogy a gyermek legyen gyermek, mielőtt felnőtt lenne.”

31 Hogyan lesz a 17-18. századi elmélkedésekből és gyakorlati neveléstanokból neveléstudomány?
TEOLÓGIA FILOZÓFIA A 20. század elejére kibontakozó modern neveléstudomány két alapvető irányzata: Német nyelvterület: klasszikus filozófiai irányzatokhoz kapcsolódó szellemtudományos irányzat Angolszász pragmatizmus, amely az empirikus kutatások megerősödését eredményezte.

32 Johann Friedrich Herbart 1776-1841

33 19. századi nevelési ideál
Erkölcsös, fegyelmezett állampolgár, aki egyéni érdekeit, vágyait és érvényesülését képes alárendelni a nemzeti állam érdekeinek. Az állam fő funkciója a nevelés, amely egyben megerősödést és egységet hoz. A felnőtté válás nem pusztán spontán érési folyamat. A felnőtté válás olyan művelődési folyamat, amelyben a felnőtt nevelőnek: AKTÍV, TERVSZERŰ, CÉLTUDATOS irányító szerepe van. A célt az ifjúság elé állított ESZMÉNYEK és KÖVETELMÉNYEK segítségével érhetjük el. Az oktatás a diákok FEGYELME nélkül elképzelhetetlen. Figyelem, illedelmes magatartás, ‘önként’ tanulás.

34 Reformmozgalmak Életmód és testkultúra Természet és környezetvédelem
Természetgyógyászat Öltözködési reformok Alkoholellenes reformkörök Kertművelő telepek Spiritiszta, okkultista csoportok Reformpedagógiai irányzatok

35 Maria Montessori 1870-1952 1896. orvosi diploma 1907. Casa dei Bambini
1913. Ferencesrendi Mária Misszionárius Nővérek 1929. Nemzetközi Montessori Szövetség

36 Gyermeki aktivitás és szabadság
A szabadság természetes határa a közérdek Megfelelően berendezett tevékenységi tér Speciális képességfejlesztő eszközök


Letölteni ppt "PEDAGÓGIAI ESZMETÖRTÉNET"

Hasonló előadás


Google Hirdetések