Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

E PRES JOGHURTOK ÉLVEZETI ÉRTÉKÉNEK OBJEKTÍV ( MŰSZERES ) VIZSGÁLATA ÉS SZUBJEKTÍV ( FOGYASZTÓI ) MEGÍTÉLÉSE S ZIGETI O RSOLYA 1, R OMVÁRI R ÓBERT 2 1.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "E PRES JOGHURTOK ÉLVEZETI ÉRTÉKÉNEK OBJEKTÍV ( MŰSZERES ) VIZSGÁLATA ÉS SZUBJEKTÍV ( FOGYASZTÓI ) MEGÍTÉLÉSE S ZIGETI O RSOLYA 1, R OMVÁRI R ÓBERT 2 1."— Előadás másolata:

1 E PRES JOGHURTOK ÉLVEZETI ÉRTÉKÉNEK OBJEKTÍV ( MŰSZERES ) VIZSGÁLATA ÉS SZUBJEKTÍV ( FOGYASZTÓI ) MEGÍTÉLÉSE S ZIGETI O RSOLYA 1, R OMVÁRI R ÓBERT 2 1 Kaposvári Egyetem Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Tanszék 2 Kaposvári Egyetem Állattudományi Kar Mezőgazdasági Termékfeldolgozás és Minősítés Tanszék VIII. N EMZETKÖZI T ÁPLÁLKOZÁSMARKETING K ONFERENCIA Zamárdi, május 24.

2 K UTATÁSI ELŐZMÉNYEK

3 Fogyasztási és vásárlási szokások Termékkel szembeni elvárások Érzékszervi tesztelés vakbírálat alapján Érzékszervi tesztelés márkázott termékekkel Külső megjelenés Állomány Szag, illat Íz Összbenyomás Vásárlási hajlandóság Preferencia sorrend Márkaazonosítás F OGYASZTÓI KUTATÁSOK Fókuszcsoport vizsgálat Kérdőíves megkérdezés

4 Finom Eperdarabos Krémes „Epres” szín (nem túl piros, nem túl halvány) Külsőleg is beazonosítható csomagolás (epres kép) Epres illat Eper íz, nem túl édes, kissé savanykás A TERMÉKKEL SZEMBENI ELVÁRÁSOK

5 V IZSGÁLT TERMÉKEK

6 A FÓKUSZCSOPORT EREDMÉNYEI Eltérő sorrend a külső megjelenés, a vakbírálat és a márkázott teszt alapján Külső megjelenés Vakteszt Márkázott teszt Sorrend

7 F OGYASZTÓI VÉLEMÉNYEK „Ilyen gagyi kinézettel észre sem venném az üzletben!” „Nem tetszik, és az íz alapján is volt jobb, de a reklámja miatt megvenném!” „Szörnyű! Mintha zsírt árulnának a dobozban, ugyanakkor megkóstolva pozitív csalódás.” „Pont olyan, amilyennek lennie kell!” „Hajlamosak vagyunk megvenni, amiről azt hisszük, hogy jó!” „Ezek szerint nem a márka számít!” „Ne ítéljünk elsőre!”

8 JellemzőkFarmerDanone Magyar epres TescoZott Szín6,027,654,153,846,00 Krémesség6,456,207,096,406,96 Gyümölcs- darabok 7,424,443,292,496,58 Epres illat7,294,853,444,915,11 Epres íz6,405,114,045,495,65 Össz- benyomás 6,955,224,275,095,67 A Z ÉRZÉKSZERVI MINŐSÍTÉS EREDMÉNYEI

9 A Farmert preferálók (N=26) a terméket Zott-nak (42,3%) vagy Danone-nak (38,5%) vélték. A Danone-t preferálók (N=5) Danone-ként azonosították a terméket. A Zott-ot preferálók (N=13) Magyar epres joghurtnak (41,7%) gondolták a legkedveltebb terméket. A Tesco Value terméket (N=9) preferálók Danone márkájúnak (55,6%) hitték a joghurtot. A PREFERÁLT TERMÉKEK MÁRKAAZONOSÍTÁSA

10 Elektronikus orr és nyelv mérések Fogyasztói érzékszervi bírálat mint referencia Laikus résztvevők bevonásával: tréning nélkül tréninget követően érzékszervi alkalmasság mérése után (ízküszöbérték, illatfelismerő és színmegállapító képesség) Képzett bírálók segítségével

11 M ŰKÖDÉSI ELV

12 Célunk a klasszikus érzékszervi vizsgálatok műszeres modellezése: csoportazonosságok keresése, egyes jellemzők becslése gyártási folyamatba építhető objektív gyorsvizsgálati módszerek kialakítását lehetővé tevő technológiai fejlesztések (on-line alkalmazások során nem lehet humán panelt beépíteni a folyamatos minőségvizsgálathoz – ehhez kínálunk megoldást) Nem célunk a klasszikus módszerek kiváltása, hiszen ezekre építve tudunk konkrét megállapításokat tenni a preferencia és az egyes érzékszervi tulajdonságok vonatkozásában. A LKALMAZÁS

13 E LEKTRONIKUS ORR 1. Mintavétel a gőztérből Szenzorsor jelei 2. Adatrögzítés 3. Adatfeldolgozás Mennyiségi Minőségi 5 féle epres joghurt 10 minta/joghurt 6 mérés/minta 5 mérési nap

14 E LEKTRONIKUS NYELV 3. Adatrögzítés 2. Mintaelőkészítés (oldatkészítés) 1. Kondicionálás és kalibrálás 4. Adatfeldolgozás Mennyiségi Minőségi 5 féle epres joghurt 10 minta/joghurt 9 mérés/minta 5 mérési nap

15 F OGYASZTÓI PREFERENCIA TESZTEK PanelCheck V1.4.0 szabad felhasználású célszoftver használata a bíráló-, illetve termék-hatás megítélésében, 80-ból 16 bíráló kizárását követően Epres illatEpres íz Termék-hatásBíráló-hatás

16 Az illatra, ízre és összbenyomásra vonatkozó attributumok F OGYASZTÓI PREFERENCIA TESZTEK

17 Bi-plot ábra az illatra, ízre és összbenyomásra vonatkozó attributumok alapján

18 E LEKTRONIKUS ORR ALKALMAZÁSA Minták elkülönülése az összes mérési nap adatai alapján diszkriminancia faktor analízissel 98,8% Danone Könnyű és Finom Magyar Epres Zott Jogobella Farmer Tesco Value

19 E LEKTRONIKUS ORR ALKALMAZÁSA A második napon mért minták azonosítása az első napi minták alapján, diszkriminancia faktor analízissel Danone Könnyű és Finom Magyar Epres Zott Jogobella Farmer Tesco Value

20 E LEKTRONIKUS ORR ALKALMAZÁSA Az epres illat becslése E-orr adatok alapján, PLS regresszióval Danone Könnyű és Finom Magyar Epres Zott Jogobella Farmer Tesco Value Magyar Epres (ismeretlen) Danone (ismeretlen) Farmer (ismeretlen)

21 E LEKTRONIKUS NYELV ALKALMAZÁSA A fogyasztói preferencia alapján szélsőséges minták elkülönítése, DFA-val Magyar EpresFarmer

22 E REDMÉNYEK ÉS KÖVETKEZTETÉSEK PanelCheck szoftver segítségével hét attributum (kesernyés illat, édeskés illat, epres illat, kesernyés íz, édeskés íz, epres íz, összbenyomás) esetében bizonyítottuk a termék hatását a fogyasztói megítélésre Bi-plot analízissel egymáshoz rendeltük a mintacsoportokat és az azokat jellemző attributumokat Kemometriai módszerek segítségével az elektronikus szenzorok jeleire alapozva hatékonyan azonosítottuk az egyes mintacsoportokhoz tartozó mintákat PLS regresszióval megbízhatóan becsültük a joghurt minták egyes jellemzőit (epres illat, édeskés illat) az elektronikus szenzorjelek alapján A bemutatott módszertan termékfejlesztési célú felhasználásra alkalmas

23 Elérhetőségeink: Kaposvári Egyetem Állattudományi Kar Mezőgazdasági Termékfeldolgozás és Minősítés Tanszék Termékminősítő Laboratórium 7400 Kaposvár Guba Sándor u Prof. Romvári Róbert, az MTA doktora Kaposvári Egyetem Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Tanszék Marketingkutató Laboratórium 7400 Kaposvár Guba Sándor u Soós Mihály K ÖSZÖNJÜK A FIGYELMET !


Letölteni ppt "E PRES JOGHURTOK ÉLVEZETI ÉRTÉKÉNEK OBJEKTÍV ( MŰSZERES ) VIZSGÁLATA ÉS SZUBJEKTÍV ( FOGYASZTÓI ) MEGÍTÉLÉSE S ZIGETI O RSOLYA 1, R OMVÁRI R ÓBERT 2 1."

Hasonló előadás


Google Hirdetések