Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Ikarosz és a repülés. 1. Daidalosz története Tehetséges iparos, mesterember és feltaláló Különösen az ácsmesterségben tekintik nagynak: a fűrész, a balta.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Ikarosz és a repülés. 1. Daidalosz története Tehetséges iparos, mesterember és feltaláló Különösen az ácsmesterségben tekintik nagynak: a fűrész, a balta."— Előadás másolata:

1 Ikarosz és a repülés

2 1. Daidalosz története Tehetséges iparos, mesterember és feltaláló Különösen az ácsmesterségben tekintik nagynak: a fűrész, a balta feltalálójának Unokaöccse azonban még tehetségesebb volt, ezért Daidalosz letaszította őt egy toronyból Athéné azonban megmentette a fiút, és madárrá változtatta röptében (már itt is a repülés motívumát látjuk!) Daidaloszt száműzték, Kréta szigetére menekült, ahol megépítette Minósz király megbízásából a Minótaurusz labirintusát (a monda alapja a palota, amit utóbb földrengés döntött le)

3 2. Ikarosz története Apja, Daidalosz a krétai királylány segítségére sietett, amikor az meg akarta menteni a labirintusba induló athéni királyfit, Thészeuszt (athéni mondakör, lásd még Égei-tenger neve) Fonalat adott neki (Ariadné fonala) Minósz király ezért fogságba vetette Daidaloszt a fiával együtt Innét menekülnek az összeviaszozott szárnyakkal Ikarosz túl közel megy a naphoz, lezuhan

4 3. Repülés hőlégballonnal Már a kínaiak is ismerték a jelenséget, de ők csak kis katonai jelzőlámpákat engedtek fel ilyen módon (Kongming-lámpás) Az első ember 1783-ban, Franciaországban repült hőlégballonnal, majd nem sokkal később hidrogénballonnal (kénsav+vasreszelék) Az 1860-as években, az amerikai polgárháborúban már katonai eszközként használták a ballonokat 852-ben az arab Ibn Firnas sárkányrepülővel repült egy minaret tetejéről, sikeresen Leonardo da Vinci 1500 körül mechanikai megoldásokat keresett, de a kézzel-lábbal hajtott szárnyakhoz emberfeletti emberi erő kellett volna

5 4. Újkori repülés Az első működő repülőgép megalkotói az amerikai Wright- fivérek voltak ban emelkedtek először a levegőbe, a bemutató napján négyszer, a leghosszabb repülésük 1 perces volt, kb 300 méter ben újabb gépükkel már 40 percig, 40 km-t tudtak repülni Az első világháború végéig kb. 200 ezer harci gép épült A mai lopakodó repülőgépek felületei ellentmondanak az aerodinamikának (hogy eltéríthessék a radarsugarakat), ezért csak állandóan korrigált repülésvezérléssel tudnak repülni

6 Hol épült a knosszoszi palota? Ki építette? Kinek a megbízásából? Kinek a számára? Mit tudsz az építészről? Hogy került a szigetre?

7 A knosszoszi palota rekonstrukciós rajza. Miért hihették labirintusnak? Hogyan pusztult el a knosszoszi kultúra??

8 Ki győzte le a Minótauruszt? Ki volt ő? Ki segített a győztesnek? Hogyan? Hogy kapcsolódik Daidalosz a történethez? Melyik mondakör része?

9 Idősb Pieter Brueghel: Ikarosz bukása Hol van a képen Ikarosz? Hol lehet az apja? Mi utal görög helyszínre? Mi flamand tájra?

10 Kik készítették az első hőlégballonokat? Mire használták? Európában mikor és hol jelent meg először a találmány?

11 Miért nem valósítható meg ez a terv? Kinek a rajza? Mikor készült? Mit ábrázol?

12 Mikor sikerült először repülniük a Wright- fivéreknek? Milyen teljesítményig jutottak el 1905-ben?

13 Miért rossz a mai lopakodók aerodinamikai felépítése? Hogyan ellensúlyozzák?


Letölteni ppt "Ikarosz és a repülés. 1. Daidalosz története Tehetséges iparos, mesterember és feltaláló Különösen az ácsmesterségben tekintik nagynak: a fűrész, a balta."

Hasonló előadás


Google Hirdetések