Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

TELEHÁZAK FENNTARTHATÓSÁGA TELEHÁZAK A KÁRPÁT MEDENCÉBEN Dr.Laczkó Zsuzsa Vállalkozási tréner, tanácsadó, coach 2014. NOVEMBER 27 SZEGED.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "TELEHÁZAK FENNTARTHATÓSÁGA TELEHÁZAK A KÁRPÁT MEDENCÉBEN Dr.Laczkó Zsuzsa Vállalkozási tréner, tanácsadó, coach 2014. NOVEMBER 27 SZEGED."— Előadás másolata:

1 TELEHÁZAK FENNTARTHATÓSÁGA TELEHÁZAK A KÁRPÁT MEDENCÉBEN Dr.Laczkó Zsuzsa Vállalkozási tréner, tanácsadó, coach NOVEMBER 27 SZEGED

2 Bemutatkozás Laczkó Zsuzsa Vállalkozási tréner, tanácsadó, coach, esélyegyenlőségi és civil szakértő 1991 – 2010 SEED Kisvállalkozás-fejlesztési Alapítvány 1994 – saját vállalkozás 1995 – Magyar Üzletasszonyok Egyesülete 2010 – Zalai Falvakért Egyesület Önkéntese 2012 – Esély Labor Egyesület, Közfoglalkoztatási Módszertani Központ vezető 1999 óta teleház- ill. távmunka témával is foglalkozom

3 Amiről beszélni fogok/beszélnünk kell: teleházakkal kapcsolatos változások célcsoportoktechnológia Források Információs TÁRSADALOM Tudás Internet Közösségi média Laptop Okos telefon Civil szervezetek Vállalkozások közszféra lakosság teleházak külső környezete

4 Ami - aki nem változott A közösségek szerepe, ereje A forráshiány Még mindig alig van távmunka Elkötelezett emberek (Takács Ágnes)

5 Amit nem/ritkán kapcsolunk össze a teleházakkal a szociális gazdaság

6 Mi az a szociális gazdaság? közszféramagánszektor szociális gazdaság

7 Mi az a társadalmi vállalkozás? For-profit vállalkozások Non-profit vállalkozások Társadalmi vállalkozások

8 A szociális gazdaságban működő szervezetek céljai bizonyos társadalmi problémák (szociális problémák, környezetszennyezés, stb.) megoldására való törekvés, a gazdasági tevékenység A szociális gazdaság köztes helyet foglal el az állam és a piac között; gazdasági és szociális küldetést egyaránt teljesít; közérdeket szolgál. A szociális gazdaság szereplői a társadalmi vállalkozások

9 A szociális gazdaság alapértékei szolidaritás szociális kohézió szociális felelősség és elkötelezettség demokrácia és részvétel autonómia függetlenség EZ MIND IGAZ A TELEHÁZ MOZGALOMRA

10 Egy definíció : NESsT* A társadalmi vállalkozás olyan tudatosan tervezett vállalkozói tevékenység, mely társadalmi problémák innovatív megoldására jött létre… A társadalmi vállalkozások lehetnek nonprofit szervezetek, melyek üzleti modelleket alkalmaznak alapvető küldetésük eléréséhez, és lehetnek üzleti vállalkozások, melyek üzleti céljuk mellett jelentős társadalmi hatás elérésére törekszenek. Alapelvük az a kettős optimalizálás, mely gazdasági és társadalmi célok összehangolását, egyensúlyban tartását jelenti. *www.nesst.org

11 Egy speciális jogi forma: a szociális szövetkezet ötvözi a gazdasági társaságok és társadalmi szervezetek előnyeit

12 Mi kell a sikerhez?

13 Elsősorban a menedzsment határozza meg a sikert (pedig azt gondoljuk, elsősorban a pénz)

14 A menedzsment szerepei Az emberek motiválása A szükségletek felmérése – piackutatás – helyi szervezetek, családok, viszonteladók, vállalkozások Szervezetek közötti együttműködések kialakítása, szervezése Stratégia kialakítása, megvalósítása – beleértve a termékláncban elfoglalt hely, szerep azonosítása, alkalmazkodás a változásokhoz, innovációk elindítása Pénzügyi menedzsment – cash-flow menedzsment, forrás bevonás, pályázatok, támogatások menedzselése Forrás menedzsment, a pályázatok elnyerése után a megvalósítás szakmai és pénzügyi menedzselése Működés menedzselése- HR, pénzügyek, erőforrások

15 Egy fontos kockázat: a humán erőforrás menedzsment tudás hiánya

16 Egy fontos versenyképességi előny: az innováció Tevékenységei – termék előállítás, szolgáltatás, bármi, helyi szükségletekre. Ehhez innovatívnak kell lenni!!!

17 Helyi piac ismerete, trendek vizsgálata

18 TRENDEK amelyekhez a teleházak kapcsolódhatnak – I.: globalizáció, a piacok kitágulása, egyre erősödő nemzetközi verseny új tudás alapú technológiák, egymásba fonódó iparágak az információs társadalomban könnyen hozzáférhető rengeteg információ, ugyanakkor felértékelődik a speciális tudás és információ értéke gazdasági struktúra váltás: a szolgáltatások mennyisége és minősége - ügyfélközpontú, innovatív megoldások élethosszig tartó tanulás demográfiai változások, a kitolódik munkavégzéssel töltött életszakasz, nő azoknak az időseknek az aránya, akik nem nyugdíjukból élnek, és magas igényeik vannak a nők munkavállalásával kapcsolatban speciális igények merülnek fel, amelyek őket segítik a munkaerőpiacon, pl. megfelelő gyerekintézmények, munka-magánélet egyensúly a versenyszféra mellett egyre nagyobb szerepet kap a civil szektor, társadalmi felelősségvállalás- egyre több embernek fontos, hogy a munkája mellett valamilyen ügy mellé is aktívan odaálljon nő az önkéntesség népszerűsége

19 TRENDEK amelyekhez a teleházak kapcsolódhatnak –II.: erősödik a munka szerepe az emberek életében, önértékelésében, felerősödik az emberekben a közvetlen környezetük iránti felelősségérzet – a helyi termékek, helyi szolgáltatások iránti igény növekszik válság style térnyerése, a válság következtében előtérbe kerülnek a takarékosabb megoldások – ennek van egy játékos, közösségi, embereket összekötő aspektusa is megfogható élvezet – egy kis örömszerzés: kényeztető, de nem drága megoldások, amelyek kompenzálják a visszafogott fogyasztást „együtt könnyebb” – spontán összefogások, közösségi vásárlások, stb. „elbűvölés” – a márkatulajdonosok a márkában való öröm megélésének fokozott lehetőségét adják a vevőiknek: mítoszok, történetek, információk „itt és most” – megfoghatót, azonnalit, biztosat szeretnénk látni, kapni: termékbemutatók, kóstolók, azonnali megoldásokat kínáló technikai elemek, az on-line világtól az off-line világ felé tudatosság növekedése: környezettudatosság, pénzügyi tudatosság, az előre gondolkodás értéke a rohanás mellett felértékelődik az idő, a lelassulás lehetősége – slow mozgalom „Csináld magad mozgalom”, az egyedi termékek értéke – saját készítésű termékek illetve a személyre szabott megoldások felértékelődése az olcsó tucatárú helyett

20

21 Milyen területeken lehet innovatív a teleház? Mi kell a piacon? „Kell egy csapat” Mit tud a csapat? Mi kell a piacon?

22 Egy hasznos eszköz: az innovációs mátrix angolul:

23 Legfontosabb dimenziók: Probléma megoldó képesség Képesség arra, hogy tanuljunk a tapasztalatokból Kreativitás, innovativitás képessége Alkalmazási illetve működésbe hozatali képesség Amikre vizsgáljuk: Piac Versenytársak Beszállítók Vevők Partnerek Termékek, szolgáltatások Folyamatok

24 Például: Piac/alkalmazási, működésbe hozatali képesség: Mennyire tudod az ötleteidet felhasználni új piaci lehetőségek kihasználására? Versenytársak/kreativitás, innovativ képesség: Mennyire vagy képes új ötletek felhasználására abból a célból, hogy előnyre tegyél szert a versenytársaiddal kapcsolatban?

25 Példák innovatív szociális vállalkozásra Fruit of care úgy támogatja az értelmi sérültek fenntartható foglalkoztatását, hogy olyan prémium kategóriájú ajándéktárgyakat terveznek, fejlesztenek és értékesítenek, amelyeket sérültek állítanak elő. non-profit kft Matyodesign matyó motívumokkal hímzett divatos ruhadarabokat és kiegészítőket tervez és forgalmaz, melyeket a matyóföldi Tardon élő hímzőasszonyok kézzel készítenek.

26 EGY példa: Családbarát Város Szociális Szövetkezet

27

28 Egy eszköz, ami segít: SROI Szocial Return of Investment Szociális megtérülési ráta

29 SROI lényege Az adott tevékenységet a pénzügyi megtérülés vizsgálatánál értékvezéreltebben vizsgálja. Bevonja a szociális, környezeti, gazdasági hatásokat is, de ezeket is pénzügyi eszközökkel Elvei:. Érintettek (stakeholderek) szempontjai szerint Megérti, hogy milyen változásokról van szó Értékeli ezeket a változásokat és kiválasztja azokat, amelyek számára relevánsak Nem értékel túl Az eredményeket számszerüsítéssel teszi objektívvé

30


Letölteni ppt "TELEHÁZAK FENNTARTHATÓSÁGA TELEHÁZAK A KÁRPÁT MEDENCÉBEN Dr.Laczkó Zsuzsa Vállalkozási tréner, tanácsadó, coach 2014. NOVEMBER 27 SZEGED."

Hasonló előadás


Google Hirdetések