Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Békés megyei agyagtalajon épített utak rehabilitációjának geotechnikai kérdései Dr. Szepesházi Róbert Széchenyi István Egyetem Győr 32. Útügyi Napok 2004.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Békés megyei agyagtalajon épített utak rehabilitációjának geotechnikai kérdései Dr. Szepesházi Róbert Széchenyi István Egyetem Győr 32. Útügyi Napok 2004."— Előadás másolata:

1 Békés megyei agyagtalajon épített utak rehabilitációjának geotechnikai kérdései Dr. Szepesházi Róbert Széchenyi István Egyetem Győr 32. Útügyi Napok szeptember Békéscsaba

2 2003-ban vizsgált Békés megyei utak 4231 j. közút Dévaványa – Gyomaendrőd 11,2 km szakasz 4232 j. közút Kőrösladány – Gyomaendrőd 16,3 km szakasz 47 sz. főút Kőrösladány – Kőröstarcsa 7,0 km szakasz

3

4

5

6 Vizsgálatok célja 4231 és 4232 j. utak talajvizsgálatok a rehabilitáció előkészítéséhez romlások okainak megállapítása szerkezeti és technológiai javaslatok 47 sz. főút lokális repedések okainak megállapítása helyreállítási lehetőségek felvázolása általános hasznosítás agyagok térfogatváltozásának vizsgálata károsodási mechanizmusok azonosítása útrehabilitációk általános elveinek elemzése

7 Vizsgálati program földtani, hidrológiai tájékozódás talajadottságok, talajvízviszonyok, csapadékviszonyok, úttörténet tanulmányozása földút, rakott kő, portalanítás, szélesítés, aszfaltbeton, javítások helyszíni szemle: útállapot, károsodás, földmű és a környezet leírása, a földmű geometriájának felmérése méretek, deformáció talajfeltárások fúrásokkal rétegződés, talajvíz a pályaszerkezet és a földmű felső részének nyílt feltárása szerkezet, altalaj leírása behajlásmérés a burkolaton sávonként két vonalban 50 m-enként rutin laborvizsgálatok: azonosítás, víztartalom speciális laborvizsgálatok: tömöríthetőség, nyírószilárdság, duzzadási jellemzők

8

9

10

11 Jellemző pályaszerkezet főpálya 4 cm JU 35 aszfaltbeton kopóréteg cm emulziós felületi bevonat cm utántömörödő aszfaltmakadám 1977 itatásos hengerlés több rétegben cm szórt vagy rakott alap1920 szélesítés 4 cm JU 35 aszfaltbeton kopóréteg vagy cm emulziós felületi bevonat cm emulziós záróréteg1960/ cm kohósalak útalapb/j1960/80

12

13

14

15 47. sz. főút felújított szakasza

16

17 Tönkremeneteli mechanizmusok az altalaj zsugorodása miatt

18 Tönkremeneteli mechanizmusok az altalaj duzzadása miatt

19 A károsodás hatástényezői az éghajlati viszonyok és változásaik 2000 év szárazsága meghatározó lehetett a talajvízszint mélysége nem látszik meghatározónak a környező növényzet fasorok kedvezőek – bozótos kedvezőtlen a földmű geometriája töltésben: repedés, csúszás terepen: zsugorodás, teherbíráscsökkenés a földmű anyaga fiatal öntéstalaj veszélyes, szikesek nem közepes agyag is „térfogatváltozik” a felszín közelében a pályaszerkezet anyaga, minősége hajlékony deformálódik, törik – merev „hosszreped” gyenge szélesítések; vékony erősítés, kátyúzás: hiábavaló forgalmi terhelés nem számottevő a szokásos leromlási folyamat szempontjából nehézjárművek kerekének közvetlen terhelő hatása jelentős

20

21 A rehabilitáció lehetőségei Teljes újjáépítés Pályaszerkezet javítása Földmű javítása Kiegészítő beavatkozások

22 Teljes újjáépítés Módszer talajcsere min. 1,0 m szemcsés anyaggal az agyagtalaj meszes kezelése geotextília az altalaj és a védőréteg közé típus-pályaszerkezet építése. Mértéke teljes szélességben félpályán csak a szélesítés helyén Indokoltsága töltésszélesítés mozog, anyaga rossz pályaszerkezeti anyagok elöregedtek szélesítés rossz altalaj puha

23 Pályaszerkezet javítása 1.erősítés hidegremix-technológiával aszfaltbeton kötő- és kopóréteggel –leromlott, de értékes, javítható pályaszerkezeti anyagok esetén –ha nem kell tartani a földmű függőleges repedéseitől 3.aszfaltbeton erősítő-kiegyenlítő-, kötő- és kopórétegek aszfaltráccsal –kevéssé deformálódott, mozaikos, kátyús szakaszokon –ha alapvetően megfelelő a földmű teherbírása 2.FZKA réteg (min. 15 cm) aszfaltbeton vagy itatásos makadám kopóréteggel –erősen deformálódott, kátyús burkolatfelületek esetén –ha a földmű duzzadása további deformációkat okozhat 4.foltszerű földmű- és burkolatalap javítás után aszfaltbeton vagy itatásos makadám erősítőréteg aszfaltráccsal –jó profilú, foltszerűen tönkrement burkolat esetén –ha egészében jó, de lokálisan gyenge a földmű teherbírása 5.repedések kitöltése bitumenemulzióval –a pályaszerkezet teherbírása megfelelő –ha nincs deformáció a repedés mentén

24 A földműjavítási technológiák 1.a töltésrézsűk anyagának kicserélése –a lehető legteljesebb mértékben a burkolatszéltől indulva –ahol a rézsűcsúszás jelei érzékelhetők 2.meliorációs árkok feltöltése –szükség esetén az előbbivel kombinálva –ahol az árok koronaéle 3,0 m-nél jobban megközelíti a burkolat szélét 3.a padka anyagának kicserélése –min. 1,0 m mélységig alacsony töltésben és a terepen vezetett pályán –ahol függőleges repedések észlelhetők a padkán, illetve ahol a burkolat széle erősen károsodott, de a teljes újjáépítés lehetetlen 4.a padka szintre hozása, szélesítése min. 3,0 m-re, 5 % oldalesés kialakítása –alacsony töltésekben és a terepszinten vezetett szakaszokon –lehumuszolás után a pályaszerkezet javításához kacsolódva. meszes (vagy más szilárdító anyagú) kezeléssel szemcsés talajjal javított helyi agyagból, vagy alkalmas anyagnyerőből georács alkalmazásával

25 Kiegészítő beavatkozások a vízháztartás kedvező befolyásolása céljából 1.fasor telepítése –a lehető legkisebb távolságra a burkolattól –lehetőség szerint mindkét oldalon 2.bozótosok, cserjések eltávolítása –a burkolatot 3,0 m-nél jobban megközelítő növényzet esetén 3.vízzáró fólia beépítése a padkába és/vagy a rézsű oldalába –legalább 50 cm takarással –csúszásveszélyt nem okozó hajlással.


Letölteni ppt "Békés megyei agyagtalajon épített utak rehabilitációjának geotechnikai kérdései Dr. Szepesházi Róbert Széchenyi István Egyetem Győr 32. Útügyi Napok 2004."

Hasonló előadás


Google Hirdetések