Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Elek Nikolett – Mavrák Katalin Érvelési és elemzési módszerek 2010. október 20. Ééééén vezettem?!? - Stratégiai manőverezés -

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Elek Nikolett – Mavrák Katalin Érvelési és elemzési módszerek 2010. október 20. Ééééén vezettem?!? - Stratégiai manőverezés -"— Előadás másolata:

1 Elek Nikolett – Mavrák Katalin Érvelési és elemzési módszerek október 20. Ééééén vezettem?!? - Stratégiai manőverezés -

2 Stratégiai manőverezés Cél, közönség, út, korlátok, elvárások, elkötelezettségek Van még lejjebb, MSZP? Mr. Orbán… Rekonstruálás, szempontok szerinti elemzés, új szempontok megadása, új változat készítése *Észrevételek a házi feladatokkal kapcsolatban

3 Stratégiai manőverezés elemei Meghatározzák, hogy a kommunikációnk célba ér-e, hogyan lesz hatásos. Kommunikációnk → értsd: minden fajta! - Házi feladat- Vitahelyzet- Prezentáció -Zh- Hivatalos levél, kérvény -Újságcikk - Szóbeli vizsga Mi ezt MA 1.-ben tanultuk… → 3év versenyelőny!

4 CÉL (közönség) Hallgatósághoz illesztés! Út (eszköz) Mit? (tartalom) Érvek, szakértőre hivatkozás, konklúzió Hogyan? (stílus) Ismétlések, tudományra hivatkozás, közvélekedésre apellálás, érzelmi töltet, analógiák Korlátok Intézményi keretek Médium követelményei (szakcikk, blog) Társas szerepek (Kiszel T. – Vágó I.) Vita típusa Elvárások, elköteleződések Előfeltételek: hogyan kell(ene) gondolkodnia a célközönségnek, hogy „átmenjen” az üzenet Csak érzelmi töltet kelti fel az érdeklődést / szakmainak kell maradni, stb.

5 Egy jól ismert példa

6 Van még lejjeb, MSZP? Megjelenési hely: Magyar Hírlap plakat.html plakat.html Dátum: április 21.

7 Cél + közönség Célközönség Jobboldali olvasók, azon belül elsősorban a Fideszes elkötelezettségűek. Az eredeti cél A cél az MSZP nevetségessé tétele, lejáratása az LMP-s konfliktusok kapcsán.

8 Út Mit? Tartalmi aspektus 1. A konklúzió az, hogy az MSZP kommunikációjának színvonala egyre csökken. 1.1 Az MSZP önmagának ellentmondva közeledik az LMP-hez. 1.2 Az MSZP saját nevét sem vállalja fel. 1.3 Az MSZP ellopta az LMP szlogenjét. (1.4) Az MSZP nevetséges, színvonaltalan rigmusokat használ a plakátjain, szórólapjain. (implicit tartalom)

9 Út Hogyan? Stiláris aspektus A szöveg ironikus, csípős hangvételű, érzékletes jelzőkben, kifejezésekben gazdag.

10 Korlátok A cikk műfaját tekintve jegyzet, mely a vélemény-újságírás műfajai közé tartozik. A jegyzet egy hírre, eseményre reagál, abból kiindulva egy nagyobb súlyú jelenségre mutat rá. Rövid, könnyed, de feszes műfaj. Megjelenés helye: Magyar Hírlap (jobboldali, Fidesz közeli lap)

11 Elvárások, elkötelezettségek A célközönség a jobboldali olvasókat jelentette, azon belül elsősorban a Fideszes elkötelezettségűeket. A plagizálás megléte és annak elítélendősége előfeltételként jelent meg, ahogy az inkonzisztencia elítélése is.

12 Az új recept Megmarad: Cél: Nevetségessé tétel Út (Mit?)? Érvek Korlátok: Jegyzet műfaj, Magyar Hírlapban Változik: Út (Hogyan?): Markánsabb kifejezések Elvárások,elkötelezettségek: Fideszes elkötelezettségek mellőzése Célközönség: Jobboldaliak, nem csak Fidesz

13 Az átírt változat: VAN MÉG LEJJEBB, MSZP? Molnár Gyula újbudai polgármester, aki vesztes pozícióból vág neki a második fordulónak, választási plakátján már saját pártja nevét sem vállalja fel, de ez az elmúlt nyolc év tükrében nem is csoda. Egy szó sem esik a szocialista pártról, a vörös csillagot, akarom mondani, szegfűt, szívecskére cserélték. Sebaj! Van másik, ahogy Eötvös bohóc mondotta volt, mielőtt elővett egy kisebb trombitát a kabátja alól. Molnár Gyula most egy, még az MSZP-nél is kisebb pártot húzott elő: az LMP-t.

14 Az MSZP nagyon szeretne az LMP közelébe férkőzni. Az MSZP nagyasszonya, Lendvai Ildikó, remegő kézzel igyekszik parolázni az LMP-vel, mintegy a múlt jótékony homályába száműzve azt a három héttel előbb elhangzott mondatát, hogy kidobott voks az LMP-re szavazni. Persze mondott ő már sok mindent. Lassan mondta, hogy mindenki megértse: nem lesz gáz-ár-e-me-lés. A következményt ismerjük…

15 Hiába utasítja el az LMP egyre-másra megszállott udvarlóját, az nem érti a nemet. Sőt már lop is tőle, csak egy kis darab jusson már neki is belőle! De az MSZP és mások lenyúlása nem először jár kéz a kézben, legfeljebb eddig nem volt ily nyílt. Molnár Gyula a plakát tanúsága szerint „16 éve bizonyítja, hogy városunkban tényleg LEHET MÁS A POLITIKA.” Ő lenne a garancia a másfajta politikára? Ebben még igazság is lehet, ha a Kopaszi-gát panamára gondolunk…

16 A plakát gondos tervezői azért a nép iskolázatlanabb rétegeinek is tartogattak üzeneteket apró rigmusok formájában. Hogy is írja a lánglelkű költő: »Ha szereti Újbudát, válassza Molnár Gyulát«, vagy »Ha fontos önnek közös otthonunk, Újbuda, akkor a jó választás ismét Molnár Gyula«. Kedves MSZP, van még ennél is lejjebb?

17 Mr Orbán… Megjelenési hely: Magyar Narancs XXII. évf. 16. sz index.php?gcPage=/ public/hirek/hir.php &id=21257 Dátum: április 22.

18 Cél + közönség Célközönség Fidesz-szel nem szimpatizálók. Az eredeti cél Az olvasókat meggyőzni arról, hogy Szijjártó félrefordítása szándékos volt.

19 Út Mit? 1. Orbán kemény és konkrét kérdést kapott. 2. Szijjártó jól tud angolul. (’3. Orbán nem kívánt válaszolni erre a kérdésre, ezt Szijjártó tudta) K.:A félrefordítás szándékos volt.

20 Út Hogyan? Tények ismertetése (pl. angol kérdés idézése), elfogadható feltételezések (pl. nem hazudik Szijjártó az önéletrajzában), implikációk (lásd. rejtett premisszák)

21 Korlátok A szerzőnek közlik a nevét, és azt is, hogy a Progresszív Intézet igazgatója. Megjelenés helye: Magyar Narancs

22 Elvárások, elkötelezettségek a progresszív politika célja: „a tények győzelme az ideológia felett” (http://www.progresszivintezet.hu/aboutus.php)http://www.progresszivintezet.hu/aboutus.php a Magyar Narancs (főként liberális-baloldali) olvasói elvárják, hogy a számukra szimpatikus lap nézeteiknek megfelelő tatalmú véleményt közöljön.

23 Az új recept CÉL: meggyőzni a szavazókat, hogy a Fidesz ferdít, hazudik, és nem szabad rájuk szavazni ÚT: feltevések, implikációk, ismétlések KORLÁTOK: - A műsorban hárman kérdezik, ő egyedül van -M1 közszolgálati csatorna, országos adó HALLGATÓSÁG, ELVÁRÁSOK: - nézőknek el kell hinniük amit mond - tőle megszokott határozott fellépést várnak tőle

24 M1 Kereszttűzben: Morvai Krisztina A két választás közt. A Jobbik választási eredményéről kívánják kérdezni, de másra eltereli a szót: „…Hát nem tudom, hogy a kedves szerkesztőúr végignézte-e Orbán Viktor sajtótájékoztatóját, mert akkor Ön is tudná, hogy hazudnak. A Financial Times újságírója korrekt kérdést tett fel, amit aztán Szijjártó Péter saját érdekeiknek megfelelően fordított le, így Orbán Viktor kedve szerint válaszolhatott a gazdasági problémákkal kapcsolatban - amikre igazából nincsenek is válaszaik!

25 De lehet, hogy az ő angol nyelvtudásukkal van a baj, de én az egy éves országjárásom során, akikkel minden nap találkoztam, azoknak megélhetési gondjaik vannak, és az is nagy gond, ha az esetleges nyelvtudásuk hiányában egy párt saját érdekeit szem előtt tartva elferdíti előttük az igazságot. Ezek után nem értem, hogy ilyen emberekre hogyan lehet rábízni a kormányzást, akik hazudnak szegény magyaroknak és rabszolga sorba hajtják ezt az országot. Ezért kérem a kedves nézőket, hogy második körben szavazzák meg a bizalmat a Jobbik Magyarországért Mozgalom képviselőinek, mert mi az igazat mondjuk a magyar emberek érdekeit szem előtt tartva.”

26 Házi feladat Keress egy érvelő szöveget! Nem kell politikai jellegű! Hobby, érdeklődési kör… 1.Premissza, konklúzió rekonstrukció 2.Stratégiai manőverezés – szöveg elemzése 3.Új stratégiai manőverezési szempontok 4.Új szöveg Maximális terjedelem: 2 oldal (eredeti szöveg mellékletben csatolva, nem számít bele!!!)

27 Elvárások 1.Konklúzió, főbb premisszák, implicit premisszák (nem kell ágrajz…) 2.Azonosítani a célt, közönséget, utat, korlátokat, elvárásokat, elköteleződéseket 3.Jelezni mik a változatlan és az új szempontok 4.Új szöveget megírni a (3.) szempontjai alapján! November 3. szerda 12:15, kinyomtatva (fejlécen név, neptunkód!!!) Formai követelmények…

28 Észrevételek a házi feladatokkal kapcsolatban A Beugró házi feladat elfogadásának feltételei (…): Időben történő leadás: október 13. Megfelelő módon történő leadás (…) Borító és rajta a szükséges információk (…) A dokumentumból (borító/ fejléc) derüljön ki (…) Times New Roman betűtípussal, 1,5-es sorközzel, sorkizártan legyen írva Az előzetesen meghatározott terjedelmi korlát betartása

29 63-ból 16 (!) visszadobott házi csak a kinézet alapján ( → 25%-át a dolgozatoknak el se olvassuk!) → 0 pont ! (- 10pont veszteség…) Tekintettel lévén arra, hogy ez az első leadott házi feladatotok, a visszadobandók készítői megkaphatják az összpontszám felét! (maximum 5pont ha minden más megfelelő)

30 „Professzionális” címlapok száma: Az elfogadott házi feladatok közül, nagyon jószívűen (!)47/16 Általános problémák: Tanács János – és Te ki vagy?!? Felsorolás → összefolyik! Forrás a címlapon (inkább utolsó oldalon/lap alján) Tarka-barka (betűméret, betűtípus, vastag, dőlt) Elrendezés (középre, jobbra, balra igazítás)

31 Egyedi, plusz, pozitív Fantáziadús cím (Beugrós szerepgyakorlat elemzésén túl): Hétköznapiságok Tetovált tehetségek avagy tehetséges tetoválók Beugró az érvelések világába – Nehézségek és sikerélmények Csóközön a bevonulás előtt Tetovált katonák

32 Jó- Rossz Átlátható + kép + logo Kis betűméret, Túl sok információ ömlesztve, Tanács János…

33 Köszönjük a figyelmet! A Beugrós házi feladatok eredményei október 24. vasárnap ig felkerülnek a tárgy honlapjára. Ha kérdésetek merül fel, 25.-én hétfőn az St. Fsz. 1-ben / folyosón megtaláltok. nem máskor, nem máshol) Nem adunk több pontot, de szívesen kifejtjük a véleményünket a házi feladatoddal kapcsolatban és adunk tanácsot a továbbiakhoz!!!


Letölteni ppt "Elek Nikolett – Mavrák Katalin Érvelési és elemzési módszerek 2010. október 20. Ééééén vezettem?!? - Stratégiai manőverezés -"

Hasonló előadás


Google Hirdetések