Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Közl_kvéd031 közlekedési zaj mérése/ számítása források mérés/számítás (határértékek) csökkentés.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Közl_kvéd031 közlekedési zaj mérése/ számítása források mérés/számítás (határértékek) csökkentés."— Előadás másolata:

1 közl_kvéd031 közlekedési zaj mérése/ számítása források mérés/számítás (határértékek) csökkentés

2 közl_kvéd032 közlekedési zaj mérése  MSZ ► - 1 közúti zaj mérése ► - 2 vasúti zaj mérése ► - 3 repülési zaj mérése

3 közl_kvéd033 ► Megítélési idő T M Jogszabályban előírt vonatkoztatási idő (lásd például a 8/2002. (III. 22.) KöM-EüM együttes rendeletet) 8/2002. (III. 22.) KöM-EüM8/2002. (III. 22.) KöM-EüM ► Megítélési szint L AM A vizsgált zaj egyenértékű A-hangnyomásszintjének a zaj impulzustartalma és keskenysávú összetevője szerint a vonatkoztatási időre korrigált értéke Fontos, hogy a korrigált szinteket valóban csak arra a vonatkoztatási időtartamra vegyük számításba, amelyben az impulzusos vagy keskeny sávú zaj hat. ► Megítélési legnagyobb szint L AMmax A vizsgált zaj legnagyobb A-hangnyomásszintje a vonatkoztatási idő alatt ► Napi megítélési A-hangnyomásszint L A24 Az egyes napszakokra vonatkozó megítélési szintekből a napi 24 órára e szabvány szerint számított, eredő A-hangnyomásszint A szabvány szerinti L A24 napi megítélési szint azonos a zajtérképkészítés során alkalmazott L den mennyiséggel. ► Vizsgálati idő A vizsgálat megkezdése és befejezése közötti idő, beleértve a mérés előkészítésére, az eredmények értékelésére fordított időt is ► Vonatkoztatási idő T v Az az időtartam, amelyre egy egyenértékű A-hangnyomásszintet, vagy más zajadatot vonatkoztathatunk, figyelem véve a jellegzetes emberi tevékenységeket és a zajforrás működésének változását ► Zajeseményszint L AX A rövid idejű zajesemények MSZ ISO :1995 szerint (például: repülőgép-elhaladás, jármű-elhaladás) vizsgálatánál van jelentősége.

4 közl_kvéd034 közúti zaj számítása ► kiindulási zajterhelés (forgalom emissziója) ► korrekció referenciaterhelésre:  távolság  árnyékolás, visszaverődés  meteorológia ► emissziós modell alapadatai:  zajforrások  geometria (alap:  egyenes vonalforrás)  forgalmi jellemzők

5 közl_kvéd035 Zajszámítások Közlekedési zajterhelés számítása

6 közl_kvéd036 Akusztikai járműkategóriák Járműkategória megnevezése Akusztikai járműkategória Járművek főbb jellemzői Személy- és kisteher- gépkocsi I. Személygépkocsi vontatmánnyal, vagy anélkül, kis autóbusz 16 férőhely alatt, tehergépkocsi, amelynek megengedett legnagyobb össztömege kisebb 3500 kg- nál (kb kg-nál kisebb hasznos teherbírású) Szóló autóbusz II. KRESZ szerint meghatározott (kivéve a 16 férőhely alattiakat) Csuklós autóbusz III. KRESZ szerint meghatározott Könnyű tehergépkocsi II. Tehergépkocsi, kg össztömegű (kb kg hasznos teherbírású) Szóló nehéz tehergépkocsi III. Tehergépkocsi pótkocsi, vagy vontatmány nélkül, 7000 kg- nál nagyobb össztömegű (kb kg-nál nagyobb hasznos teherbírású) Tehergépkocsi szerelvény III. Tehergépkocsi pótkocsival, nyergesvontató Motorkerékpár és segédmotoros kerékpár II. KRESZ szerint meghatározott

7 közl_kvéd037 Közúti zajterhelés számítása MSZ Az átlagos napi forgalmat három járműkategóriára kell számítani: ÁNF(I), ÁNF(II), ÁNF(III). 2. A napi forgalmat járműkategóriánként nappali és éjszakai forgalomra kell bontani (ha nem ismert a megoszlás): ÁNF nappal,i = 0,91*ÁNF i ÁNF éjel,i = 0,09*ÁNF i 3. Az egyes út- és időszakaszokhoz tartozó referenciapont egyenértékű A-hangnyomásszintjének számítása: L Aeq (7,5) = f(forgalom, sebesség) I,II,III

8 közl_kvéd038 korrekciós értékek ► K d – az út középvonala és az észlelési pont közötti távolságtól függő korrekció, ► K e – az emelkedéstől függő korrekció ► K b – az útburkolat kialakításától függő korrekció ► K k – az útkereszteződéstől mért távolságtól függő korrekció ► K h – a hangvisszaverődésektől függő korrekció ► K á – a hangárnyékolástól függő korrekció ► K sz – a vizsgált útszakasz rálátási szögétől függő korrekció ► K z – a növénysáv (erdő) zajárnyékoló hatását kifejező korrekció.

9 közl_kvéd039 Barótfi István: Környezettechnika (neten: Kempelen Farkas HIK)

10 közl_kvéd0310 közút - vasút vasút: MSZ referenciapont 25 m-re v = 60 km/h

11 közl_kvéd0311 repülési zaj jellege (D)

12 közl_kvéd0312 repülési zaj időképe

13 közl_kvéd0313 helikopter közeledés/ távolodásmagasság

14 közl_kvéd0314 L eq

15 közl_kvéd0315 német és magyar paraméterek

16 közl_kvéd0316 zajmonitoring 176/1997 (X.11.) Kormányrendelet előírta a Budapest Airport Zrt. számára A zajmonitor rendszer feladata: a környezet zajterhelésének folyamatos figyelése, és az előírt repülési eljárások betartásának ellenőrzése

17 közl_kvéd0317 Mi is az a „zajtérkép”? ► A „zajtérképezés” kifejezés egy meglévő vagy előre jelzett zajhelyzetre vonatkozó adatok zajmutatók formájában történő bemutatásának módját jelenti, feltüntetve ► = a hatályos határértékek megszegésének eseteit ► = az adott területen a zajhatásnak kitett emberek számát, ► = illetve a zajmutató bizonyos értékeinek kitett lakóhelyek számát az adott területen belül.

18 közl_kvéd0318 Mire kell elkészíteni az ún. „zajtérképet”? (stratégiai „zajtérképet) ► = un. „agglomeráció”-ra – amely egy tagállam által egy területen belül behatárolt olyan részt jelent, amelynek lakossága meghaladja a főt, és amelyet népsűrűsége alapján a tagállam városias területnek tekint. ► = un. „fontosabb közút”-ra - amely a tagállam által kijelölt regionális, országos vagy nemzetközi útvonalat jelent, olyat, amelyet évente hárommilliónál több jármű vesz igénybe. ► = un. „fontosabb vasút”-ra - amely a tagállam által kijelölt vasútvonalat jelenti, amelyen évente nél több vonatszerelvény halad át. ► = un. „fontosabb repülőtér”-re - amely a tagállam által kijelölt polgári repülőteret jelenti, és amelyen évente nél több forgalmi esemény (azaz fel- vagy leszállás) történik, nem számítva a kisebb repülőgépekkel végrehajtott kizárólag oktatási célú repüléseket.

19 közl_kvéd0319 zajtérképek

20 közl_kvéd0320 L den, L night

21 közl_kvéd0321 közlekedési zaj területi határértéke

22 közl_kvéd0322 A zaj terhelési határértékei épületek zajtól védendő helyiségeiben Zajtól védendő helyiség Határérték (LTH) az L AM megítélési szintre (dB) nappal 6-22 óra éjjel 22-6 óra Kórtermek és betegszobák 3530 Kórházak, rendelőintézetek kezelő- és műtőhelyiségei 35 Egyéb orvosi rendelő- és kezelőhelyiségek 40 Tantermek, előadó- és foglalkoztató termek bölcsődékben, óvodákban és oktatási intézményekben; ülés- és tárgyalótermek; könyvtári olvasótermek; tanári szobák; intézmények akusztikai szempontból igényes irodahelyiségei 40 Lakószobák lakásokban, szociális otthonokban, üdülőkben 4030 Lakószobák szállodákban, panziókban, munkásszállókban, diákotthonokban, üdülőházakban 4535 Étkezőkonyha, étkezőhelyiség lakásokban 45 Szállodák, panziók, üdülők, szociális otthonok, munkásszállók és diákotthonok közös helyiségei 50 Éttermek, eszpresszók 55 Kereskedelmi, vendéglátó épület eladóterei, illetve vendéglátó helyiségei; várótermek; intézmények akusztikai szempontból kevésbé igényes helyiségei 60

23 közl_kvéd0323 EU zajvédelem ► Csak irányelvek ► Magyarország valamennyit beépítette ► Környezeti zajvédelem (zajtérképek és intézkedési tervek készítése) ► Egyes termékekre max. zajkibocsátás  Repülési zaj  magyarországi repülőtér nem fogadhat nagy zajkibocsátást okozó repülőgépeket  utasszállító repülőgépnek zajbizonyítvánnyal: zajkibocsátása milyen mértékű

24 közl_kvéd0324


Letölteni ppt "Közl_kvéd031 közlekedési zaj mérése/ számítása források mérés/számítás (határértékek) csökkentés."

Hasonló előadás


Google Hirdetések