Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Turisztikai kockázatok elemzése Risk analyses in tourism Vernyik Mónika, GTK., GAM. 2007,12,06.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Turisztikai kockázatok elemzése Risk analyses in tourism Vernyik Mónika, GTK., GAM. 2007,12,06."— Előadás másolata:

1 Turisztikai kockázatok elemzése Risk analyses in tourism Vernyik Mónika, GTK., GAM. 2007,12,06

2 Esettanulmány:  Kérdések: Hogyan lehet a turisztikai rizikófaktorokat egy minimális szintre hozni? Milyen biztonsággal lehet számolni?  Adatforrások: KSH www.met.hu  Modellek: COCO-direct1, COCO-OPTI, COCO-direct2, COCO kézi vezérlésű optimumokkal Ezen modellek segítségével szeretném feltárni a problémákra a választ

3 Probléma felvetése:  Célcsoportok: Utazóközönség Utazási irodák Állami illetve nem állami fejlesztési tevékenységek: pl. pályázatok  Feladatok, fontosság: A célcsoportok pontos előrejelzésekkel tudjanak számolni, hogy ne érjék őket váratlan tényezők. Ahhoz időben és pontos előrejelzéseket kell, hogy kapjanak.

4 Felhasznált adatok:  Objektumok: 2005, 2006 hónapjai  Attribútumok napfénytartam, globál-sugárzás, hőmérséklet, csapadék, légnyomás, Légnedvesség Turista???? (Y)  Adatmennyiség: 2 X 12 adatsor 6+1 oszlop  Miért ezen tényezők? Sorra vettem a véleményem szerinti legfontosabb meteorológiai tényezőket, amik a turizmust befolyásolhatják

5 Módszertan: Hasonlóságelemzés  Első lépésként elkészítjük: az alap adatok táblát  Második lépésként eldöntjük hogy az egyes oszlopokat miként szeretnénk rangsorolni, majd elkészítjük a rangsortáblát  A következő lépésben elkészítjük a lépcsők táblákat: direkt, indirekt, fusion Minél nagyobb annál jobb, ill. fordítva, ill. optimum.. o Ezután végső lépésként elkészítjük az értékelő táblázatot, majd értelmezzük a kapott eredményeket

6 Táblázatok Évek Napfénytartalom (h)Globálsugárzás (J/cm2) Hőmérsékle t Csapadé k Légnedvesség (%)Légnyomás (hPa) Turista létszám 2005.01.9212500-0,5351,567810212431 2005.02.8019000-0,2757,447610172060 2005.03.162400003,2553,526110172610 2005.04.1984800010,91156,646010142773 RangsorszámokNapfénytartam globálsugárzás hőmérséklet csapadék légnedvesség légnyomás Turista létsz. 2005.01.17192211642431 2005.02. 181721610112060 2005.03. 151318920112610 2005.04 10913222202773 Lépcsők (átlag) (direkt)napfénytartam globálsugárzás hőmérséklet csapadék légnedvesség légnyomás S1728324024014816963,51689,5 S20324012061787,5963,51689,5 S303240818,51787,5659,51689,5 S403240818,51787,5659,51682,5 Alaptáblázat: Rangsorszámok: Lépcsők(átlag) (direkt)

7 Lépcsők (átlag) (indirekt) S11730,50219,51860,51342,54611,5 S21730,50219,51860,5284,51235,5 S31730,50219,51616,5284,51235,5 S41493,5001616,5284,5975 Lépcsők (átlag) (fusion) S136416201200,52408481,75844,75 S201620603893,75481,75844,75 S301620409,25893,75329,75844,75 S401620409,25951,25329,75841,25 Coco-mátrix Napfénytart..Globálsug..Hőm..Csap..Légnedv..Légnyom..becsléstényY(*)-Y 2005.01.385,750109,75764,5329,75841,252431 0 2005.02.64500477,25285,5652,252060 0 2005.03.385,759890441142,25652,25 2610,2 526100,25 Lépcsők (átlag) (indirekt) Lépcsők (átlag) (fusion) Coco-mátrix

8 Magyarország „nyári” ország: napfénytartamglobálsugárzáshőmérsékletcsapadéklégnedvességlégnyomásturisták száma 2005 tél18960109,752135,510972145,757384 2005 tavasz385,753858,5327,51816426,751752,758567,25 2005 nyár04489,520193800,251384,51230,7512924 2005 ősz1099,51930,75409,2525281185,252527,259680 2006 tél2477,250219,51954,51141,252302,58095 2007 tavasz771,53679,25598,251339,751185,251718,259292,25 2007 nyár364478020191641,25899,753799,2513503,25 2007 ősz746,752238,56802546,751337,252523,7510073 Verifikálási fázis: Ha lebontjuk, mely tényező mennyi turistát vonzott az adott időszakokban, akkor megkapjuk, hogy a napfénytartam, globálsugárzás és a hőmérsékletnek volt a legnagyobb szerepe. A táblázatból az is kitűnik, hogy a nyári hónapokban lényegesen több turista látogatott el országunkba, mint a többi évszakban… Bár ezt mindenki tudta: de a módszer NEM, a módszer csak számokat lát, s mégis „érti” a világot…

9 Ha megvizsgáljuk a téli, tavaszi, nyári ill. őszi negyedéveket 2005 és 2006-ban: Tél: 19%; 20% Tavasz:22%;23% Nyár:34%; 33% Ősz:25%; 24% Az adatokból is látszik h a nyári hónapban jönnek a legtöbben

10 Az egyes tényez ő k szerepe a turizmus alakulásában

11 Elemzés:  A legfontosabb attribútum a turistaelemzésben a globálsugárzás, napfénytartam, hőmérséklet, ezen tényezők nem választhatók el egymástól, azaz bizonyos értelemben szinonimák, vagyis együtt felelnek az Y-ért; itt az értékelő táblázat oszlopátlagainak maximuma van feltüntetve  A legkisebb szerepe pedig a légnedvességnek van. NapfénytartamGlobálsugárzásH ő mérsékletCsapadékLégnedvességLégnyomás 7740,7520976,56382,2517762865718000,2579518,75 10%26%8%22%11%23%100% Szum Szórás NapfénytartamGlobálsugárzásH ő mérsékletCsapadékLégnedvességLégnyomás 342,0152673,491335,4011409,288129,263374,8509

12 Konrad Lorenz szerint nem TUDJUK, csak érezzük, mit miért kell tenni… Így van ez a turizmusban is? Úgy tűnik: Érzékenység tekintetében az első helyen szintén a globálsugárzás van, mert a globálsugárzáshoz tartozó szórás a legnagyobb, ami azt jelenti: ha egy kicsit is változik a globálsugárzás, ez nagy változást eredményezhet a turizmusban. Az utolsó helyen itt is szintén a légnedvesség áll. Azaz ez befolyásolja legkevésbé a turizmust. Konklúziók:

13 Mivel a globálsugárzás fontosság és érzékenység tekintetében is az első helyen áll, feltételezhető, hogy a turizmus növekvő tendenciája alapvetően a globálsugárzás (hőmérséklet, napfénytartam) tendenciájával függ össze. A 2005. I. hótól 2006. 12. hóig történő turizmusnövekedést főleg a globálsugárzás, napfénytartam, hőmérséklet okozza. Az attribútumok hatása heterogén,mivel az egyes tényezők a turizmus növekedését, mások a turizmus csökkenését idézik elő.

14  A tényezők egyenkénti hatása változó, de ezen tényezők együttesen, csoportosan fejtették ki hatásukat


Letölteni ppt "Turisztikai kockázatok elemzése Risk analyses in tourism Vernyik Mónika, GTK., GAM. 2007,12,06."

Hasonló előadás


Google Hirdetések