Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Járműipari telepítési tényezők Kelet-Közép-Európában Tóth Tamás 2012. november 23.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Járműipari telepítési tényezők Kelet-Közép-Európában Tóth Tamás 2012. november 23."— Előadás másolata:

1 Járműipari telepítési tényezők Kelet-Közép-Európában Tóth Tamás 2012. november 23.

2 220 Belső növekedési korlátok Új felvevőpiacok Globális vállalati rendszerek Outsourcing Globális tőkeáramlás Általános versenyképességi mutatók Adott keresztmetszet, jövőbeli kilátások Járműipari telepítések

3 320 Tőkeáramlás Beáramlás (millió USD)Állomány (2010) 2001-20052006-2010(millió USD)GDP % Ausztria36 02999 917170 58145 Bulgária1821 2791 5753,3 Csehország1 58010 37514 0187,3 Horvátország1 4071 9155 4168,9 Lengyelország4 76928 50930 9836,6 Magyarország5 63313 62719 42315,1 Németország156 179580 3081 394 22542,5 Románia219071 4550,9 Szlovákia5402 6683 3163,8 Szlovénia2 1294 5747 31815,6 Forrás: World Bank (2011) alapján saját szerkesztés. Direkt külföldi tőkebeáramlás Foreign direct investment (FDI) stock and flow

4 420 Humán tényezők felértékelődése Tacit tudás, innováció, mint versenyelőny forrás K+F aktivitás fokozódása, innovatív régiók térnyerése Járműipari tradíciók Gazdasági környezet Infrastruktúra Beszállítói hálózatok Munkaerőpiac Adórendszer Telepítési indikátorok

5 520 Járműipari tradíciók 1990 előtt1990 - 20002000 után Csehország Tedom, Tatra, Avia Ashok Leyland Motors, Skoda Fiat, Volkswagen AG, SOR Toyota Peugeot Citroen, Hyundai LengyelországFiat, (FSO) Solaris, Opel-GM, Volkswagen, MAN, Scania, Volvo Toyota Magyarország(MÁVAG), Rába, (Ikarusz)Suzuki, Audi, GMMercedes-Benz Románia Dacia-Renault, ARO, (MARTA, Citroen) (Daewoo)Ford Szlovákia-Volkswagen PSA Peugeot-Citroen, Hyundai-Kia SzlovéniaRenault-- Forrás: Saját szerkesztés. Járműipari telepítések a KKE térségben

6 620 Általános vállalkozási légkör Vállalatalapítási folyamat Szakszervezetek alkuereje Gazdasági bűnözés jelenléte Korrupció Fehérgalléros bűnözés Kormányzati támogatások Adókedvezmények, dotációk Gazdasági környezet

7 720 Gazdasági környezet Vállalkozási hajlandóság mérése Vállalakozásbarát környezet rangsor (2011) Regisztrált vállalatalapítások száma (2009) Ausztria323 228 Bulgária5935 545 Csehország6421 717 Horvátország807 800 Lengyelország6214 434 Magyarország5142 951 Németország1964 840 Románia7256 698 Szlovákia4815 825 Szlovénia375 836 Forrás: World Bank (2011) alapján saját szerkesztés.

8 820 Gazdasági környezet Korrupció jelenléte Forrás: Transparency International (2011) alapján saját szerkesztés. OrszágHelyezésIndex Ausztria157,9 Bulgária733,6 Csehország534,6 Horvátország624,1 Lengyelország415,3 Magyarország504,7 Németország157,9 Románia693,7 Szlovákia594,3 Szlovénia276,4

9 920 Mennyiség, minőség Sűrűség, állapot Alternatív lehetőségek Beruházási potenciál Autópályák, gyorsforgalmi utak Vasúthálózat Vízi elérhetőség, kikötők Légi elérhetőség, repterek Infrastruktúra

10 1020 Infrastruktúra Közúti és vasúti úthálózat Forrás: Eurostat (2011) alapján saját szerkesztés. Autópályahálózat sűrűsége km/1.000 km 2 Vasúthálózat sűrűsége km/1.000 km 2 Ausztria20,770 Bulgária3,937 Csehország9,3122 Horvátország20,149 Lengyelország2,762 Magyarország13,779 Németország35,9106 Románia1,445 Szlovákia8,573 Szlovénia38,661

11 1120 Munkaerőpiac Kékgalléros munkaerőpiac Forrás: Eurostat, World Bank (2011) alapján saját szerkesztés. Havi minimálbér (€) Minimálbér aránya az átlagbérhez Minimálbér a hozzáadott érték arányában Bulgária12340,4%22% Csehország31935,0%21% Horvátország38137,8%32% Lengyelország34935,7%27% Magyarország28138,8%25% Románia15730,5%24% Szlovákia31733,5%23% Szlovénia74843,5%37%

12 1220 Munkaerőpiac Fehérgalléros munkaerőpiac Forrás: Eurostat (2011) alapján saját szerkesztés. Diplomát szerzettek száma Diplomát szerzettek aránya a teljes lakosságban Reál területen diplomát szerzettek aránya Oktatási kiadás a GDP %-ában (2008) Ausztria52 1570,62%26%5,5% Bulgária57 8030,76%25%4,6% Csehország96 2070,92%26%4,1% Horvátország31 6930,72%24%4,3% Lengyelország574 9721,51%21%5,1% Magyarország68 1580,68%20%5,1% Németország466 1960,57%30%4,6% Románia310 8861,45%22%n/a Szlovákia75 3641,39%23%3,6% Szlovénia18 1030,88%25%5,2%

13 1320 Átláthatóság, stabilitás Hosszútávú kiszámíthatóság Korrelációs kapcsolat nem kimutatható a beáramló tőke nagyságával Állami, önkormányzati támogatások Egyedi adókedvezmények Devizakitettségek kiküszöbölése Adórendszer

14 1420 Adórendszer Vállalati adóterhelés Forrás: World Bank (2011) alapján saját szerkesztés. Profit adók Munkára rakódó terhek Egyéb adókÖsszes adó Ausztria15,0%34,8%3,4%53,1% Bulgária4,9%19,2%4,1%28,1% Csehország7,5%38,4%3,2%49,1% Horvátország11,5%19,4%1,5%32,3% Lengyelország17,4%23,6%2,6%43,6% Magyarország14,8%34,1%3,5%52,4% Németország19,0%21,8%5,9%46,7% Románia10,4%31,8%2,2%44,4% Szlovákia7,2%39,6%2,0%48,8% Szlovénia14,1%18,2%2,4%34,7%

15 1520 Beszállítói hálózatok Minőségügyi megfelelés a KKE térségben Forrás: World Bank (2009) alapján saját szerkesztés. ISO minősített vállalatok aránya (%) Bulgária19,9 Csehország43,5 Horvátország16,5 Lengyelország17,3 Magyarország39,4 Románia26,1 Szlovákia28,6 Szlovénia28,0

16 1620 Beszállítói hálózatok Regionális K+F aktivitás Forrás: World Bank (2008) alapján saját szerkesztés. K+F ráfordítás (GDP %) Kutatók száma (1 millió lakosra) Ausztria2,664 123 Bulgária0,491 499 Csehország1,472 886 Horvátország0,901 514 Lengyelország0,611 623 Magyarország0,961 733 Németország2,543 532 Románia0,59908 Szlovákia0,472 331 Szlovénia1,663 490

17 1720 Versenyképesség Versenyképességi rangsor Forrás: Saját szerkesztés (2012). Járműipari tradíciók Gazdasági környezet Adórendszer Munkaerő- piac Infrastruktúra Beszállítói hálózat Összesen Németország12611112 Ausztria211052222 Csehország35843326 Lengyelország44428527 Magyarország56935432 Szlovénia83394835 Szlovákia67776639 Románia71056 745 Bulgária99189945 Horvátország1082 7 47

18 1820 A kialakított versenyképességi modell egybevág a valós tőkeáramlási folyamatokkal Az adórendszer puhítása nem ellensúlyozza az instabil gazdasági környezetet Járműipari tradíciók nagyban befolyásolják a jövőbeli telepítéseket Keleti áramlás folyamata a jövőben is megállíthatatlan, súlypont a BRIC országokra tevődhet át Következtetések

19 Nemzeti Fejlesztési Ügynökség www.ujszechenyiterv.gov.hu 06 40 638 638 Mobilitás és környezet Járműipari, energetikai és környezeti kutatások a Közép- és Nyugat-Dunántúli Régióban A projekt a Magyar Állam és az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TAMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0003

20 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!


Letölteni ppt "Járműipari telepítési tényezők Kelet-Közép-Európában Tóth Tamás 2012. november 23."

Hasonló előadás


Google Hirdetések