Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Mozgáskoordináció. Mozgáskoordináció A mozgáskoordináció modellje: Tárolt program Kell érték visszacsatolás Feed back reafferentáció izom van érték utasítás,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Mozgáskoordináció. Mozgáskoordináció A mozgáskoordináció modellje: Tárolt program Kell érték visszacsatolás Feed back reafferentáció izom van érték utasítás,"— Előadás másolata:

1 Mozgáskoordináció

2 Mozgáskoordináció A mozgáskoordináció modellje: Tárolt program Kell érték visszacsatolás Feed back reafferentáció izom van érték utasítás, parancs K3 gerincagy K2 kisagy K1 kérgi mozgatóközpont

3 Mozgáskoordináció: a sportági mozgások és magatartások részelemeinek, fázisainak célszerű összerendezettsége Mozgáskoordináció jellemzői: Optimális energia befektetés Optimális energia befektetés Mozgás hatékonysága (lassan, de szépen úszik) Mozgás hatékonysága (lassan, de szépen úszik) Könnyedség, biztonság Könnyedség, biztonság

4 Alap koordinációs képességek: Mozgásszabályozás, vezérlés – hiba esetén korrigálás Mozgásszabályozás, vezérlés – hiba esetén korrigálás Mozgás átalakító képesség – elkezdett mozgást más mozgásforma szerint fejez be Mozgás átalakító képesség – elkezdett mozgást más mozgásforma szerint fejez be Mozgástanulás képesség Mozgástanulás képesség

5 Mozgástanulás Tanulás meghatározása: Új, hasznos ismeretek elsajátítása, ismétlések hatására létrejövő teljesítménybeli változás Fajtái: verbális, vegetatív, szenzoros, szociális, MOTOROS Mozgástanulás célja: - és egyben elvárt eredménye, új mozgások, mozgássorok, reakciómódok készségszintre emelése és koordinált, ügyes végrehajtása

6 A mozgástanulás fázisai: a) Kognitív fázis /durva koordináció/ cél: a tanulónak meg kell értenie, hogy mit és hogyan kell elsajátítania cél: a tanulónak meg kell értenie, hogy mit és hogyan kell elsajátítania módszer: bemutatás, magyarázat, kísérletek az új szerkezet kialakítására módszer: bemutatás, magyarázat, kísérletek az új szerkezet kialakítására eredmény: hibákkal, fölösleges energiával történő végrehajtás eredmény: hibákkal, fölösleges energiával történő végrehajtás

7 b) Asszociációs fázis /finom koordináció/ cél: az ideg-izom kapcsolatok finomítása, fokozatos automatizálása cél: az ideg-izom kapcsolatok finomítása, fokozatos automatizálása módszer: sok korrekció saját és idegen visszajelzés alapján módszer: sok korrekció saját és idegen visszajelzés alapján eredmény: ideg-izom kapcsolatok automatizációja, optimális energia felhasználás eredmény: ideg-izom kapcsolatok automatizációja, optimális energia felhasználás

8 c) Automatizációs fázis cél: automatizált programok alkalmazása versenyhelyzetekben cél: automatizált programok alkalmazása versenyhelyzetekben módszer: gyakorlás váratlan, változó helyzetekben módszer: gyakorlás váratlan, változó helyzetekben eredmény: adekvát megoldások váratlan versenyhelyzetekben eredmény: adekvát megoldások váratlan versenyhelyzetekben

9 Tanulási fázisok S-R kapcs. Koordiná ciós szintek Domináló módszerek Kognitív fázis Diffúz S-R kapcs. Durva koord. koord. Dominál a demonstr. Asszociációs fázis Stabil S-R kapcs. Finom koord. Dominál a koordináció Automatizációs fázis Variábilis S-R kapcs. Adaptív koord. Dominál az adaptáció

10 Hibajavítás a mozgástanulás folyamatában Okok megszüntetésére irányuljon Nem érti a mozgásfeladatot Nem érti a mozgásfeladatot Helytelenül értékeli az izomérzeteit Helytelenül értékeli az izomérzeteit Fizikai felkészültsége nem megfelelő Fizikai felkészültsége nem megfelelő Félelem a mozgás végrehajtásától Félelem a mozgás végrehajtásától Régi beidegződések akadályozzák a mozgásvégrehajtást /interferencia/ Régi beidegződések akadályozzák a mozgásvégrehajtást /interferencia/

11 Hibajavítás módszerei Helyes – helytelen szembenállása Helyes – helytelen szembenállása Objektív információk felhasználása Objektív információk felhasználása Végrehajtás eltúlzása Végrehajtás eltúlzása Mozgásrészek gyakorlása Mozgásrészek gyakorlása Kényszerítő eszközök, helyzetek kialakítása Kényszerítő eszközök, helyzetek kialakítása

12 Mozgáskészség Automatizált, részelemekből összeálló végrehajtási program pl. röplabda leütés Jellemzői: kondicionális képességek megfelelő színvonala kondicionális képességek megfelelő színvonala Relatív stabilitás Relatív stabilitás Automatizáció Automatizáció Kinesztézis dominanciája Kinesztézis dominanciája Koordinált végrehajtás Koordinált végrehajtás Részek összhangja Részek összhangja

13 A versenyző környezetéhez való viszonya szerint: Zárt jellegű Pl.: RG, torna, súlyemelés, ciklikus sportok, dobó, ugró számok Finom motoros Finom motoros Kivitelezés tanulás Kivitelezés tanulás Technikai ügyesség Technikai ügyesség Viszonylag állandó környezet Viszonylag állandó környezet Programszabályozás Programszabályozás HOGYAN? HOGYAN? tanulás = alkalmazás

14 Nyílt jellegű Pl.: sportjátékok, küzdősportok Szenzo – motoros Szenzo – motoros Döntés tanulás Döntés tanulás Taktikai ügyesség Taktikai ügyesség Változó környezet Változó környezet Magatartás szabályozás Magatartás szabályozás MIT? MIKOR? MIT? MIKOR? Tanulás < alkalmazás

15 Koordinációs képességek 1. Gyorsasági koordináció Ciklikus Ciklikus Aciklikus egyszeri (súlylökés) – sebesség hatására széteshet a mozgás Aciklikus egyszeri (súlylökés) – sebesség hatására széteshet a mozgás Összetett aciklikus mozgás (távolugrás) – mozgásrészek kapcsolódása Összetett aciklikus mozgás (távolugrás) – mozgásrészek kapcsolódása Nem állandó jellegű mozgások (sportjátékok) Nem állandó jellegű mozgások (sportjátékok)

16 2. Mozgásérzékelés, kinesztézis Izomműködés, erőkifejtések nagysága Izomműködés, erőkifejtések nagysága Tér-, időbeli jellemzők érzékelése Tér-, időbeli jellemzők érzékelése 3. Ritmusérzékelés, ritmusképesség Adott sebesség jellemzők érzékelése, megjelenítése Adott sebesség jellemzők érzékelése, megjelenítése 4. Reakcióképesség Gyors válasz meghatározott jelre Gyors válasz meghatározott jelre Döntéshez igazított mozgássor adott szituációban Döntéshez igazított mozgássor adott szituációban

17 5. Egyensúlyérzék Statikus egyensúly Statikus egyensúly Dinamikus egyensúly – fej tartja az irányt (sí, szörf) Dinamikus egyensúly – fej tartja az irányt (sí, szörf) - fej nem tartja az irányt (szaltó) - fej nem tartja az irányt (szaltó) 6. Téri tájékozódó képesség Tárgyak, testek mozgásának az érzékelése Tárgyak, testek mozgásának az érzékelése Saját testrészek, testhelyzetek érzékelése Saját testrészek, testhelyzetek érzékelése Összetett téri mozgások jellemzőinek az érzékelése (sportjátékok) Összetett téri mozgások jellemzőinek az érzékelése (sportjátékok)

18 Ügyesség Összetett koordinációs képesség Összetett koordinációs képesség Az ügyesség színvonalát az új mozgások, mozgásprogramok elsajátításának hatékonysága és alkalmazásuknak koordinálása, valamint végrehajtásuk eredményessége fejezi ki egy speciális mozgásfeladatban Az ügyesség színvonalát az új mozgások, mozgásprogramok elsajátításának hatékonysága és alkalmazásuknak koordinálása, valamint végrehajtásuk eredményessége fejezi ki egy speciális mozgásfeladatban pl.: ügyes pincér, fogorvos, röplabdás, stb... pl.: ügyes pincér, fogorvos, röplabdás, stb...

19 Ügyesség – szűrőn keresztül Ügyesség – szűrőn keresztül Bejövő szűrő – információk, képességek, készségek - se sok se kevés ne legyen Bejövő szűrő – információk, képességek, készségek - se sok se kevés ne legyen Keverés, rendezés Kimeneti szűrő – a bekerült információk másodszori értékelése, összerendezése Kimeneti szűrő – a bekerült információk másodszori értékelése, összerendezése

20 Technika A sportág mozgásanyagának általános elfogadott modellje A sportág mozgásanyagának általános elfogadott modelljeÜgyesség A sportoló a helyesen elsajátított technikát a verseny különböző szituációiban milyen eredményesen tudja alkalmazni A sportoló a helyesen elsajátított technikát a verseny különböző szituációiban milyen eredményesen tudja alkalmazniStílus Az alkalmazott mozgás egyéni kifejezésmódja Az alkalmazott mozgás egyéni kifejezésmódja

21 Oktatás módszertani szempontok: 1. A motorikus koordináció fejleszthető 2. A technikai és taktikai mozgásanyag oktatásának sajátosságai 3. A mozgáskészségek alkalmazásának különbségei 4. A rész-egész oktatási módszer viszonya 5. A gyakorlás fontossága 6. Pontosság és gyorsaság kapcsolata 7. Az oktatott ismeretanyag mennyisége 8. Elméleti képzés szükségessége

22 A koordinációs képességek fejlesztésének 6-12 év között van a virágkora Cél: sokoldalúság, változatosság, szokatlanság Sportmozgások felosztása: Ciklikus sportágak – kerékpár, futás, úszás Ciklikus sportágak – kerékpár, futás, úszás Egyszeri aciklikus sportágak – súlylökés, távolugrás Egyszeri aciklikus sportágak – súlylökés, távolugrás Összetett aciklikus sportágak – torna, RG Összetett aciklikus sportágak – torna, RG Nem állandó jellegű sportágak – sportjátékok, küzdősportok Nem állandó jellegű sportágak – sportjátékok, küzdősportok


Letölteni ppt "Mozgáskoordináció. Mozgáskoordináció A mozgáskoordináció modellje: Tárolt program Kell érték visszacsatolás Feed back reafferentáció izom van érték utasítás,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések