Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A BUDAPESTI KÖZÖSSÉGI KÖZLEKEDÉS ÉS A METRÓ

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A BUDAPESTI KÖZÖSSÉGI KÖZLEKEDÉS ÉS A METRÓ"— Előadás másolata:

1 A BUDAPESTI KÖZÖSSÉGI KÖZLEKEDÉS ÉS A METRÓ
Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet <http://www.vki.hu/~tfleisch/> ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány; Város, közlekedés, társadalom Budapest, 2014 április 7.

2 A múlt órán: Áruszállítás és logisztika
Fleischer T (2007) Logisztika – trendek és mítoszok. Közlekedéstudományi Szemle 57. évf. 2. szám pp (ill. a kurzus honlapján) A központi fekvés mítosza A tranzit mítosza A megállított áru mítosza A magunkhoz ragadható folyosó mítosza Intermodalitás – egy szlogen mítosza A logisztikára épülő térségfejlesztés mítosza A 13+1 nyerő intermodális logisztikai központ mítosza

3 A múlt órán: A city-logisztikáról
A probléma: szervezetten megoldani a diszperz városi szállításokat Uniós city-logisztika tanulmányok városkörnyéki áruelosztó központok majd az intermodális teherforgalmi központok (parkok, fuvar-falvak) kialakítását javasolják A valóságban ritkán vált be a séma: nincsenek típus-megoldások: a tapasztalatokból lehet (kell) tanulni, de minden város egyedi megoldásokat igényel. EU Teherfuvarozási logisztikáról szóló cselekvési terv 2007 Budapest 2001-es közlekedési rendszerfejlesztésének terve átvette az elosztó központok elvét, és a közösségi közlekedésben hasonló intermodális csomópontokra (kényszerátszállást jelentő végállomásokra) alapozta a struktúráját. Fordulat: S-Bahn Budapest közlekedési rendszerének évi fejlesztési terve, bár tartalmazza a S-Bahn koncepciót, az új logisztikai elvet nem tette struktúrája alapjává. + „Teherforgalmi stratégia” ~ behajtási zónák 2014 Balázs Mór Terv: Integrációk interoperabilitás és intermodalitás

4 A múlt órán: A city-logisztikáról

5 A BUDAPESTI KÖZÖSSÉGI KÖZLEKEDÉS ÉS A METRÓ
Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet <http://www.vki.hu/~tfleisch/> ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány; Város, közlekedés, társadalom Budapest, 2014 április 7.

6 Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás „előbb az 56-oson, aztán a 63-ason, aztán honnan-tudnám-hová a mit-tudom-én-hányason” Benjámin László: A Vadaskerti úttól a Kálvin térig [részlet]

7 Benjámin László: A Vadaskerti úttól a Kálvin térig [részlet]
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás „előbb az 56-oson, aztán a 63-ason, aztán honnan-tudnám-hová a mit-tudom-én-hányason” Benjámin László: A Vadaskerti úttól a Kálvin térig [részlet] világom a papírba-zárt emberiség, az absztrahált élet intézete, ahol "tudományos főmunkatárs" címen kapom a fizetést, mélázva sorsom humorán, hogy így nevem mellé került a munka meg a tudomány.

8 Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás TÖMEGKÖZLEKEDÉS ? Eddig: a korábbi prioritások visszafordításáról és a tömegközlekedés előnyben részesítéséről volt szó „A tömegközlekedés jó - az egyéni közlekedés rossz ?” Minél tömegesebb annál jobb ? Tömegfogyasztás, tömegkultúra, tömegtermék - tömegközlekedés Kollektív? Közösségi? Közforgalmú? Az általános elveket a közforgalmú közlekedésre is alkalmazni kell: elkerülni a túlzott centralizációt, a kényszerkapcsolatokat, a sebezhető hierarchiát; - többszintes rendszer: (gyors-, hagyományos, hívható)

9 EGYÉNI TÖMEGES INTELLIGENS ÁRU SZEMÉLY
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás egyedi termék egyedi kultúra egyedi igény tömegtermék tömegkultúra tömegigény racionálisan szervezett, egyedi igényeket kielégíteni képes szolgáltatás EGYÉNI TÖMEGES INTELLIGENS ÁRU szétaprózott szállítások, ‘last mile’ szervezett áruszállítás egyedi igényeknek megfelelő szerve-zett áruszállítás SZEMÉLY egyéni közlekedés tömeg-közlekedés egyéni igényeket figyelembe vevő társas közlekedés

10 Az első omnibusz Párizsban 1820-ban jelent meg.
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Az első omnibusz Párizsban 1820-ban jelent meg.

11 A Shillibeer-féle első omnibusz Londonban 1829-ben.
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás A Shillibeer-féle első omnibusz Londonban 1829-ben.

12 Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Lóvasút Londonban 1870 körül.

13 ESZKÖZ-TÖRTÉNET Omnibusz 1820 Párizs (1829 London) 1832 Buda
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás ESZKÖZ-TÖRTÉNET Omnibusz Párizs (1829 London) Buda Lóvasút N.Y (1861 London) Pest Villamos Richmond (1901 London) Pest Földalatti London (1905-ig gőz) Budapest Trolibusz Bradford (1931 London*) Budapest (* 1901 kísérlet) Autóbusz *London 1835-ig nincs megálló1921 Budapest (*villamos üzemű, 1898 benzin) ( is)

14 Az első villamos a Nyugati pályaudvari végállomásán.
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Az első villamos a Nyugati pályaudvari végállomásán.

15 Az első villamos a Nyugati pályaudvari végállomásán.
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Forrás: Kelemen János (1970) A budapesti metró története. Műszaki Könyvkiadó Forrás: Kelemen János (1970) A budapesti metró története. Műszaki Könyvkiadó, 196 p. Az első villamos a Nyugati pályaudvari végállomásán.

16 Tujázás az első világháború idején.
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Tujázás az első világháború idején.

17 Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás „A peronján álltak százan, S én, miként ha volna lázam, Elvonultan, elvadultan Magamat közéjük fúrtam.” Gábor Andor: A villamos [részlet] 1915. „Ha az ember a kora reggeli órákban vagy a déli órákban nagyobb forgalmú utcákon jár, méhrajhoz hasonló embertömegeket lát szállani, és csak ha közelebb ér, akkor látja azt, hogy az egy villamos.” Pálffy József interpellációja a főváros törvényhatósági bizottságának október 7-i ülésén. [In: A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada II. köt től 1985-ig. BKV 1987.]

18 Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás

19 Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás VÁLLALAT -TÖRTÉNET 1887 – 1923 Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (BVVT) és Budapesti Városi Vasút (BVV) Budapest Székesfővárosi Közlekedési Rt. (BESZKÁRT) sínek középre, 1941-től jobbra hajts Fővárosi Villamosvasút (FVV) és Fővárosi Autóbuszüzem (FAÜ) csak vonaljegy, kalauz nélkül Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) 1970 Metro

20 Állandó és változó költségek fedezése
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Költség Utasmennyiség Állandó és változó költségek fedezése

21 Állandó és változó költségek fedezése
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Költség Utasmennyiség Állandó és változó költségek fedezése

22 Állandó és változó költségek fedezése
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Költség Utasmennyiség Állandó és változó költségek fedezése

23 Menetdíj megállapítása
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Forint Menetdíj Költség Távolság Menetdíj megállapítása

24 Kisszakasz: megközelítően a távolsággal arányos menetdíj
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Forint Menetdíj Költség Távolság Kisszakasz: megközelítően a távolsággal arányos menetdíj

25 Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás

26 Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás KISSZAKASZ A jogos sikert követően a „kisszakaszos gondolkodás” sajnálatos módon átterjed a hálózattervezésre is, az alábbi elvek meghirdetésével: „1. Minden útvonalon lehetőleg egy, mindenesetre [ ] kevés számú viszonylat közlekedjék. 2. A viszonylatok útvonala a helyes kocsiadagolás és [ ] egyenletes forgalom biztosítása érdekében lehetőleg rövid legyen. 3. Ahol egy viszonylat végállomással bír, vagyis visszafordul, ott valamennyi, vele közös útvonalon haladó viszonylat is megforduljon.” Forrás: Patz Sándor BSZKRT forgalmi igazgató „Menetrendi javaslat”-a 1934 évre. [In: A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada II. köt től 1985-ig. BKV 1987]

27 Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás A villamosvágányok kialakítása a Nyugatinál a Nagykörút forgalmának folyamatossá tétele után (1941) Forrás:

28 Az.EMKÉnél a második világhábozú után
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás „A Nemzeti táján Jobbra-balra járja Összevissza járja Mind a maga útját A rengeteg ember A rengeteg árva” Szép Ernő: A rendőr [részlet] Az.EMKÉnél a második világhábozú után

29 UTASTÁJÉKOZTATÁS Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás
Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás UTASTÁJÉKOZTATÁS

30 Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás

31 Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás

32 Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás

33 Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás

34 Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás

35 Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás

36 Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Frank Pick 1906-tól egységesítette a londoni földalatti dizájnját és saját betűtípust is tervezett erre a célra.

37 Az első sematikus térképet Harry Beck tervezte 1933-ban
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Az első sematikus térképet Harry Beck tervezte 1933-ban

38 Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás

39 Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás

40 Malac a londoni metróban és egész állatkert…
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Malac a londoni metróban és egész állatkert… + Anagramma metró-térkép, amit a TfL letiltott copyright okokból.

41 3D londoni metró térkép Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás
Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás 3D londoni metró térkép

42 3D londoni metró térkép Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás
Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás 3D londoni metró térkép

43 Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Forrás: Kelemen János (1970) A budapesti metró története. Műszaki Könyvkiadó Forrás: Kelemen János (1970) A budapesti metró története. Műszaki Könyvkiadó, 196 p.

44 METRO 1970 1950-től építés, majd leállás.
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás METRO 1970 1950-től építés, majd leállás. „Felszín mentesítése a tömegközlekedéstől” A hálózat szétszabdalása, „Ráhordó járatok”.

45 Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Forrás: Kelemen János (1970) A budapesti metró története. Műszaki Könyvkiadó Forrás: Kelemen János (1970) A budapesti metró története. Műszaki Könyvkiadó, 196 p.

46 ÁLLATORVOSI LOVAK Örs vezér tér Baross tér Moszkva tér
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás ÁLLATORVOSI LOVAK Örs vezér tér Baross tér Moszkva tér Közös probléma: Az üzemi szempontok dominanciája, az utas érdekeinek háttérbe szorítása.

47 Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Forrás: Kelemen János (1970) A budapesti metró története. Műszaki Könyvkiadó, 196 p. Forrás: Kelemen János (1970) A budapesti metró története. Műszaki Könyvkiadó

48 Baross tér Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Metróépítés, ráhordás
Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Baross tér

49 Baross tér Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Metróépítés, ráhordás
Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Baross tér

50 Baross tér Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Metróépítés, ráhordás
Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Baross tér

51 Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Forrás: Kelemen János (1970) A budapesti metró története. Műszaki Könyvkiadó Forrás: Kelemen János (1970) A budapesti metró története. Műszaki Könyvkiadó, 196 p. Baross tér

52 Baross tér Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Metróépítés, ráhordás
Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Baross tér

53 Baross tér Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Metróépítés, ráhordás
Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Baross tér

54 Baross tér Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Metróépítés, ráhordás
Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Baross tér

55 Baross tér Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Metróépítés, ráhordás
Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Baross tér

56 Baross tér Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Metróépítés, ráhordás
Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Baross tér

57 Baross tér Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Metróépítés, ráhordás
Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Baross tér

58 Baross tér Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Metróépítés, ráhordás
Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Baross tér

59 Széll Kálmán tér 1941-től Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás
Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Széll Kálmán tér 1941-től

60 Moszkva tér Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Metróépítés, ráhordás
Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Moszkva tér

61 Moszkva tér Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Metróépítés, ráhordás
Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Moszkva tér

62 Moszkva tér / Széll Kálmán tér
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Moszkva tér / Széll Kálmán tér

63 Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás VÉGÁLLOMÁS Nem általában a közforgalmú közlekedés, hanem a korszerű, minőségi közforgalmú közlekedés megteremtése a cél. „Tömeges” helyett intelligens, az utasokat jól kiszolgáló, minőségi közforgalmú közlekedésre van szükség. Ez nem olcsó, nem is az olcsóságával kell versenyeznie az autóval, hanem a szolgáltatás minőségével. A fenntartható város lehetősége az ellehetetlenülő egyéni közlekedés uralta várossal szemben. A város és a városkörnyék közös ellátása: közlekedési szövetség. Ez nem a közlekedési vállalatok megállapodása, hanem a megrendelők, a szolgáltatók és az utasok érdekképviseletén alapuló irányító szervezet.

64 A BUDAPESTI KÖZÖSSÉGI KÖZLEKEDÉS ÉS A METRÓ
Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet <http://www.vki.hu/~tfleisch/> KÖSZÖNÖM A FIGYELMET ! ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány Város, közlekedés, társadalom Budapest, 2014 április 7.


Letölteni ppt "A BUDAPESTI KÖZÖSSÉGI KÖZLEKEDÉS ÉS A METRÓ"

Hasonló előadás


Google Hirdetések