Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013"— Előadás másolata:

1 Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
20. LENGYEL ÚJ HULLÁM Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013

2 Lengyel új hullám Szokás lengyel filmiskolának is nevezni.
A lengyel filmiskola elnevezése 1954-ben jelent meg, megelőzve az első filmeket. A kialakulását megelőző időszakot az os évekre rögzíthetjük. Ebben a néhány évben válik lehetségessé a harc a szocialista realizmussal, amit azonban véglegesen legyőzni még a morális nyugtalanság mozijának idején sem tudtak.

3 Lengyel új hullám A filmiskola tulajdonképpeni kezdetét 1956-ra szokás tenni. Andrzej Wajda A mi nemzedékünk című ös munkája jelenti a korszakhatárt, majd a Csatorna az iskola első jelentős filmje. Az közötti időszak a háború, megszállás, a lengyel romantika tradícióinak összefüggésében értelmezhető.

4 A lengyel filmiskola irányzatai
A lengyel filmiskolán belül két irányzat rajzolódik ki: Nemzetinek nevezhető vonulat Lélektani-egzisztencialista irányzat

5 Nemzetinek nevezhető vonulat
A vonulat a nemzeti problematikát romantikus megközelítéssel és drámai helyzetekben jeleníti meg.

6 Nemzetinek nevezhető vonulat
A nemzeti vonulat romantikus-drámai szárnyának legjelentősebbb képviselője Andrzej Wajda. Fontosabb filmjei: Csatorna (1957) Hamu és gyémánt (1958) Lotna (1959) Sámson (1961)

7 Nemzetinek nevezhető vonulat
Az úgynevezett racionalista szárny vezető képviselője Andrzej Munk. Fontosabb filmjei: Eroica (1958) Kancsal szerencse (1960)

8 Nemzetinek nevezhető vonulat
A racionalista szárny másik képviselője Kazimierz Kutz. Fontosabb filmje: Kitüntetés (1959)

9 Lélektani-egzisztencialista irányzat
Az irányzatot visszafogottabb filmnyelv és a fanyarabb, józan, ironikus hangvétel jellemző

10 Lélektani-egzisztencialista irányzat
Az irányzatot visszafogottabb filmnyelv és a fanyarabb, józan, ironikus hangvétel jellemző

11 Lélektani-egzisztencialista irányzat
Az irányzat alkotásai: Jerzy Kawalerowicz: Az éjszakai vonat (1959) Jerzy Kawalerowicz: Mater Johanna (1961) Wojciech Jerzy Has: Hurok (1957) Wojciech Jerzy Has: Útban Párizs felé (1962)

12 Lengyel filmiskola szétesése
A lengyel filmiskola szétesését nem belső okokkal magyarázhatjuk. Nem tematikai vagy formanyelvi kifáradásról van szó, hanem a hatalom és az alkotók egyre látványosabbá váló konfliktusáról: a stúdiók önállósodási törekvései szembekerültek a cenzúra erősödésével.

13 Lengyel filmiskola szétesése
A stúdiók döntési jogköreit megnyirbálták, egyre erősödött a forgatókönyvek fölötti hivatali ellenőrzés. A hatalom ellenlépéseinek egyik módja volt a forgalmazás korlátozása, tudunk példákat a filmek bemutatásának késleltetésére, de a betiltásra is. Gyakran előfordult az is, hogy az állami szervek megakadályozták egyes filmek külföldi fesztiválszereplését.

14 Lengyel filmiskola szétesése
A Lengyel Egyesült Munkáspárt Központi bizottságának júniusában kiadott határozata jelentette a lengyel filmiskola végét. A határozat leszögezi, hogy elfogadhatatlan a filmek pesszimista hangvétele és a párt irányvonalától való elszakadása. Éles kritikát kap a filmek úgynevezett nyugati irányultsága. A határozat arra szólítja fel az alkotókat, hogy filmjeikkel segítsék „a szocializmus építését”, továbbá kövessék a lengyel történelem „haladó hagyományait”.

15 Andrzej Wajda: Hamu és gyémánt (1958)
01:38:00

16 vége


Letölteni ppt "Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013"

Hasonló előadás


Google Hirdetések