Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 Kisvállalkozások finanszírozása, pénzügyei. 4. előadás Állami szerepvállalás a KKV szektor finanszírozásában 2014. 11. 22. LÁNYI Pál/részben dr. BÉZA.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 Kisvállalkozások finanszírozása, pénzügyei. 4. előadás Állami szerepvállalás a KKV szektor finanszírozásában 2014. 11. 22. LÁNYI Pál/részben dr. BÉZA."— Előadás másolata:

1 1 Kisvállalkozások finanszírozása, pénzügyei. 4. előadás Állami szerepvállalás a KKV szektor finanszírozásában LÁNYI Pál/részben dr. BÉZA Dániel diái alapján

2 2 Miről lesz szó? A támogatáspolitika alapelveiről A hitelgaranciáról Az EU-források igénybe vételének legfontosabb tudnivalóiról Az Új Széchenyi Tervről A mikrofinanszírozásról A JEREMIE Programról További gazdaságszervezési eszközökrőlTovábbi gazdaságszervezési eszközökről

3 3 Az állami szerepvállalás indokai, kisvállalkozás-fejlesztési politika A kis- és középvállalkozások gazdasági és társadalmi jelentősége Munkaalkalmat teremtenek, Élénkítik a versenyt, Mozgásba hozzák a gazdaságot, Mozgásban tartják a termelési értékesítési láncokat, Diverzifikálják a termékek és szolgáltatások piacát, Társadalompolitikai célok megvalósításának fontos tényezői.

4 4 Az átgondolt KKV-fejlesztési politika fő célkitűzései: TÁRSADALOMPOLITIKAI CÉLOK Biztonságos és kiszámítható jövőképet adni, Biztosítani társadalmi elismertségüket, Fejleszteni vállalkozói tudatukat, kultúrájukat és magatartásukat, Meglévő értékeik megőrzése mellett az együttműködés intézményrendszerét is képesek fejleszteni.

5 5 GAZDASÁGPOLITIKAI CÉLOK A gazdaság versenyképességének javítása, A működő KKV-k megerősödése, teljesítőképessége javulásának segítése, Új, működőképes KKV-k létrejöttének, piacra lépésének ösztönzése.

6 6 FOGLALKOZTATÁSPOLITIKAI CÉLOK A munkanélküliség csökkentése érdekében igen fontos a családi és önfoglalkoztató vállalkozások munkahelyteremtő és megtartó képességének erősítése, A hátrányos helyzetű társadalmi rétegek (kisebbségek, fiatalok, nők, 15+, 45+ és 55+, elzárt településen élők) számára perspektívák nyújtása.

7 7 Még néhány szempont – ahhoz, miért kell kiemelten támogatni a KKV-kat? Mert kicsik, (hogy tudjanak növekedni)‏ Mert induló helyzetben vannak, Mert még gyengék az első 2 – 3 évben, Mert forráshiányosak, Mert kevésbé kockázattűrők, Mert behozandók versenyképességi hátrányaik.

8 8 továbbá Alacsony a tőkeellátottságuk, Krónikusan alulfinanszírozottak, nagy likviditási problémákkal küszködnek, A méretgazdasági (alsó) pozícióik miatt fajlagosan magas tranzakciós költségeket kénytelenek viselni, Kevésbé transzparensek, Bajlódnak az elégtelen fedezet miatt.

9 9 Másrészt viszont Foglalkoztatási jelentőségük óriási, Munkaintenzívebbek, „Piacra taszítottabbak”, A tudásipar „iskolakezdői”, Relatíve innovatívabbak, A nagyok tehermentesebb bedolgozói, A gazdaság megszerveződésének egészségesebb „hálózatiságát” adják.

10 10 Kisvállalkozás-fejlesztési politika A kisvállalkozás fejlesztési politikának két alapvető típusa különböztethető meg Piachelyettesítő (hagyományos) megközelítés Piacfejlesztő (újszerű) megközelítés

11 11 Piachelyettesítő megközelítés (dr. KÁLLAY László nyomán)‏

12 12 Sajátosságai Alacsony a támogatási programok hatékonysága, a források sokszor nem is a KKV-khoz, hanem a nagyokhoz jutnak, Belenyugszanak a piaci elégtelenségek fennállásába, Inkább helyettesíteni, mint kifejleszteni akarják az üzleti és pénzügyi szolgáltatásokat (alibi focira hasonlít).

13 13 Piacfejlesztő megközelítés

14 14 Mi a nagy különbség? Paradigmaváltással fölérő új megközelítés, Jövedelemtranszfer alkalmazása helyett a versenyképesség növelésére helyez súlyt, Önfenntartó, piaci elvű rendszer, Új, piacképes szolgáltatásokat létrehozó programokat finanszíroz.

15 15 KKV fejlesztési eszközök összefoglaló mátrixa I. Forrás: GKM (2006): A kis- és középvállalkozások fejlesztésének koncepciója , 15. oldal

16 16 KKV fejlesztési eszközök összefoglaló mátrixa II. Forrás: GKM (2006): A kis- és középvállalkozások fejlesztésének koncepciója , 15. oldal

17 17 Közvetlen állami szerepvállalás Új Széchenyi Terv Horizont 2020 átfogó program (NIH) Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal https://www.nth.gov.hu/hu Hitelprogramok [számos honlap] Garanciavállalás

18 A SZÉCHENYI 2020 FŐ CÉLKITŰZÉSEI 1.Munkahelyteremtés 2.A vállalkozások versenyképességének javítása 3.Szegénység elleni küzdelem és oktatás 4.Energiahatékonyság javítása, környezetvédelem 5.A közlekedés korszerűsítése 6.Kutatások fejlesztések támogatása (közhasznú rövidítéssel: K + F + I)

19 Ezeket 11 tematikus célcsoportba sorolták 1.A kutatás, technológiai fejlesztés és innováció erősítése. 2.Az információs és kommunikációs technológiákhoz való hozzáférés, a technológiák használatának minőségének javítása. 3.A kis- és középvállalkozások, a mezőgazdasági, a halászati és akvakultúra-ágazat versenyképességének javítása. 4.Az alacsony szén-dioxid-kibocsátású gazdaság felé történő elmozdulás támogatása minden ágazatban. 5.Az éghajlatváltozáshoz való alkalmazkodás, a kockázatmegelőzés és –kezelés előmozdítása.

20 Célcsoportok folytatása 6.A környezetvédelem és az erőforrás-felhasználás hatékonyságának előmozdítása. 7.A fenntartható közlekedés előmozdítása és kapacitáshiányok megszüntetése a főbb hálózati infrastruktúrákban. 8.A foglalkoztatás és a munkavállalói mobilitás ösztönzése. 9.A társadalmi befogadás előmozdítása és a szegénység elleni küzdelem. 10.Az oktatásba, a készségekbe és az egész életen át tartó tanulásba történő beruházás 11.Az intézményi kapacitás javítása és hatékony közigazgatás.

21 21 Hitelprogramok Új Magyarország Mikrohitel Mikrohitel Program Széchenyi Kártya Program Új Magyarország Vállalkozásfejlesztési Hitelprogram Közös Európai Források a mikro- kis- és középvállalkozásoknak (JEREMIE)‏ Mikrohitel Plusz Program Új Magyarország Kisvállalkozói Hitel Magyar Exporthitel Biztosító Zrt. Magyar Export-Import Bank Zrt. Budapest Kisvállalkozói Hitelprogram

22 22 Tőkeprogramok MFB Invest Zrt. Kisvállalkozás – fejlesztő Pénzügyi Zrt. (KvfP Zrt.)‏ Regionális Fejlesztési Holding Zrt. (RFH Zrt.) Informatikai Kockázati Tőkealap-kezelő Zrt. Beszállítói Befektető Zrt. Corvinus Támogatásközvetítő és Tőkebefektetési Zrt. (Corvinus Zrt.)

23 23 Garanciaeszközök Garantiqa Hitelgarancia Zrt. https://www.kh.hu/publish/kh/hu/vallalat/media/dokumentum_ gyujtok/ _garantiqa_hg_hirdetmeny.erv pdf Agrár-Vállalkozási Hitelgarancia Alapítvány Start Tőkegarancia Zrt. kezessegvallalas.html UNIÓ Garancia Szövetkezet

24 24 Részletesebben a garanciaeszközökről I. A KKV-k hitelhez jutását megkönnyíti a garancialapok tevékenysége, melyek a bank üzleti kockázatának egy részét átvállalják, így azon vállalkozások is hitelképessé válhatnak, melyek nem rendelkeznek kellő saját fedezettel. Magyarországon a hitelezés a közhitel-garancia rendszer jegyeit viseli magán, azaz egy pénzügyi közintézmény állami támogatással vállalja a garanciát vagy kezességet a vállalkozások hiteleiért. Hitelgarancia Zrt. (HG Zrt.): A magyar állam, a Magyar Fejlesztési Bank, a legjelentősebb magyar kereskedelmi bankok, takarékszövetkezetek, és néhány vállalkozói érdekképviseleti szövetség alapította abból a célból, hogy készfizető kezesség (garancia) vállalásával katalizátorként működjön közre a hazai kis- és középvállalkozások, valamint a munkavállalói résztulajdonosi program megvalósítására létrejövő szervezetek hitelezése során. Részletesebben:

25 25 Garanciák II. Agrár–Vállalkozási Hitelgarancia Alapítvány (AVHA Zrt.): A PHARE program keretében jött létre, a Földművelésügyi Minisztérium és 5 bank vett részt az alapításában. Az Agrár-Vállalkozási Hitelgarancia Alapítvány célja a vidéki vállalkozók (természetes személyek, őstermelők, egyéni vállalkozók, társas vállalkozások, szövetkezetek)‏ hitelképességének növelése, hitelhez jutási feltételeinek javítása, pénzügyi életképességének biztosítása hitelgarancia (készfizető kezesség) nyújtásával. Részletesebben:

26 26 Garanciák III. Start Tőkegarancia Zrt.: A Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány és az MFB Invest Zrt. hozta létre 2006 májusában. Célja, hogy a társaság pénzügyi termékeivel elősegítse a hazai kis- és középvállalatok hozzájutását fejlesztési célú tőkéhez és vissza nem térítendő Európai Uniós támogatásokhoz. Termékei: Tőkegarancia Portfolió tőkegarancia Pályázati kezességvállalás Részletesebben:

27 UNIÓ Garancia Szövetkezet Alapítói (2007. április 5.) Nemzetgazdasági Minisztérium jogelődje ÁFEOSZ Általános Fogyasztási Szövetkezetek és Kereskedelmi Társaságok Országos Szövetsége IPOSZ Ipartestületek Országos Szövetsége KISOSZ Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdekképviseleti Szövetsége OKISZ Magyar Iparszövetség Szolgáltatásai Pályázati biztosítékok Közvetlen hitelgarancia Viszontgarancia Részletesebben:

28 28 A közvetett állami szerepvállalás eszközei Jogi háttér biztosítása a KKV-k finanszírozásához, Tájékoztatás, képzés, civil szervezetek támogatása, Adócsökkentés, közterhek mérséklése, Kockázati tőke befektetést végrehajtó befektetők kockázatának és hozamelvárásának mérséklése, Értékpapírpiac támogatása.

29 29 Vállalkozásbarát Gazdaságstratégia CSÉFALVAY Zoltán korábbi NGM parlamenti és gazdaságstratégiai államtitkár Úr (jelenleg OECD-nagykövet)‏ BKIK előadásai nyomán „Az állam, vagy a kormány nem tud munkahelyeket teremteni! Olyan gazdasági feltételeket, üzleti környezetet kell biztosítanunk, amelyben a vállalkozások minél több munkahelyet alakítanak ki.”

30 30 A nemzetközi versenyképességi rangsorok szerint problémás területek Intézményi környezet és bürokrácia (túlburjánzó szabályozás, torz intézményi struktúra)‏ Munkaerőpiac (rugalmatlanság, alternatív foglalkoztatási formák hiánya)‏ Adórendszer (magas adóterhelés, adószabályok bonyolultsága)‏ Fiskális politika (Hektikus politika-alkotás, tisztázatlan irányok)‏ Pénzügyi piacok és finanszírozás (külső sérülékenység, elégtelen finanszírozási lehetőségek)‏

31 31 Általános probléma a bonyolult adminisztráció

32 32 Hazánkban a vállalkozások adminisztrációs költségei a GDP 10,5 %-át teszik ki. Ez a lengyel érték duplája, a csehországi és az EU átlag háromszorosa. Az egy munkavállalóra jutó adminisztratív teherszint kisvállalkozások esetében 18-szoros a nagyvállalatokhoz képest. Az NGM 2014-ben 105 milliárd forint nagyságú kiadáscsökkentést vár az adminisztráció és az üzleti környezet egyszerűbbé tételétől.

33 A KKV-k ADMINISZTRÁCIÓS TERHEINEK CSÖKKENTÉSE 1.Az elektronikus, illetve on-line ügyintézés kiterjesztése, teljessé tétele 2.A benyújtandó dokumentumok számának, terjedelmének csökkentése 3.Az eljárások gyorsítása, illetve egyszerűsítése 4.A projekt adminisztráció kommunikációs felületének fejlesztése 5.Közvetlenebb ügyfélszolgálat, kapcsolattartás 6.Átláthatóbb pályázati felhívások, útmutatók 7.A támogatások kifizetésének gyorsítása 8.Az elszámolhatósági szabályok egyszerűsítése

34 34 Most tegyünk egy kis uniós kerülőt! A LEGFŐBB UNIÓS CÉLOK: Belső határok nélküli egységes piac Egységes (közös) valutarendszer működésének stabilizálása ( € ) épp AKTUÁLIS Gazdasági és szociális kohézió erősítése (egyes régiók fejlettsége közti különbségek csökkentése, hátrányok leküzdése, elmaradottság kiküszöbölése) Foglalkoztatottság tovább növelése

35 35 STRUKTURÁLIS ALAPOK MŰKÖDÉSI ALAPELVEK PROGRAMOZÁS ADDICIONALITÁS KONCENTRÁCIÓ MONITORING PARTNERSÉG

36 36 PROGRAMOZÁS Projektszemlélet, projektképzés Saját erő előállítása Projekt előkészítés Projekttervezés Finanszírozás Végrehajtás és eredmény felmérése (Kialakult ennek önállósult módszertana!)

37 37 ADDICIONALITÁS, VAGY TÁRSFINANSZÍROZÁS A közösségi támogatások nem helyettesítik adott ország saját fejlesztési kiadásait, az önerő arányai szabályozva vannak –A régió fejlettsége függvényében 25 – 50 % között két kivétel: –a) Kohéziós Alap támogatására is jogosult régióban a felső határ 80 %; illetve –b) közösségi kezdeményezésre indított szakértői programoknál 100 % lehet (Most még változhatnak a támogatási intenzitások!)

38 Térképi példa Pest megyéről

39 39 KONCENTRÁCIÓ Az erőforrásokat nem szétaprózva, hanem Meghatározott prioritásokra és Rögzített kritériumok szerint kijelölt régiókban koncentráltan kell felhasználni!

40 40 MONITORING Átláthatóság, a projektkészítés és végrehajtás állandó figyelemmel kísérése Belső controlling Szigorú elszámoltathatóság

41 41 PARTNERSÉG Több ország több szervezete által Közös célok mentén Együttműködésben megvalósított projektek Köszönöm a figyelmet! Kis szünet után az előadás folytatódik!

42 42 4/2011. (I. 28.) Korm. Rendelet – módosítva, alaptörvényhöz igazítva a 203/2014. (VIII. 14.) Korm. rendelettel a programozási időszakban az Európai Regionális Fejlesztési Alapból, az Európai Szociális Alapból és a Kohéziós Alapból származó támogatások felhasználásának rendjéről 57 oldalon, 33 fogalmi meghatározással, IX db fő fejezetben, Annak 52 pontjában, 127 § és 3 technikai melléklet - a finanszírozás módjairól, a lebonyolító szervezetek (együtt)működéséről. Forrás: Magyar Közlöny szám oldal

43 43 Új Széchenyi Terv Foglalkoztatás dinamikus növelése –Minden GINOP-os pályázatban alapelem Növekedés és versenyképesség javítása –Stratégia alkotás –Kitörési pontok meghatározása –Pályázatok kiírása KKV fejlesztés –A gazdaság stabil pillérei a mikro-, kis-, és középvállalkozások –Az új pályázatokból a források 60 %-a csak gazdaságfejlesztésre fordítható

44 44 Az ÚJ Széchenyi Terv szervező elvei: célzottan – egyszerűbben - gyorsabban CÉLZOTTAN (sörétes puska versus mesterlövészet) -Célterületek: egészségipar, zöld gazdaság, vállalkozásfejlesztés, otthonteremtés, innováció, foglalkoztatás, közlekedés. -Kevesebb pályázat (maximum 150) -Koncentráltabb és szolgáltatóbb közreműködő hálózat EGYSZERŰBBEN -Kvázi normatív pályázatok (a pályázatok mérlegelés nélküli, kizárólag a projekt-kiválasztási szempontoknak való megfelelőség alapján) -Nyilatkozattétel egyetlen lapon (korábban nyilatkozat) -Pályázati adatlap terjedelme maximum 8 oldal és 150 adatmező (korábban oldal, és gyakran 700 adatmező) -Elektronikus pályáztatás GYORSABBAN -Egyfordulós kiválasztási rend: 30 nap (korábban kétfordulós pályáztatás) -Hiánypótlás egyszerűsítése és gyorsítása (kizárólag forma okok miatt nem utasítható el egyetlen pályázó sem) -Kifizetések maximális ideje 45 nap (korábban 60 nap)

45 45 Az üzleti környezet és a versenyképesség javításáért A vállalkozásokat közvetlenül érintő adók csökkentése, Az adóadminisztráció radikális egyszerűsítése, Az adminisztrációs költségek és terhek nagyarányú csökkentése, A hazai és uniós támogatási forrásokhoz való hozzáférés egyszerűsítése, A versenytorzító egyensúlytalanságok felszámolása.

46 46 Versenyképességi Program intézkedései A makrogazdasági stabilitás erősítése, A kiszámítható közpénzügyi intézményrendszer megteremtése, Az állami adminisztráció terheinek és kockázatainak csökkentése, A vállalkozások tőkebevonási képességének javítása, A foglalkoztatást ösztönző gazdasági környezet megteremtése.

47 47 Az Új Széchenyi Terv legfőbb nemzeti célkitűzései A gazdasági szereplők versenyképességének javítása és nemzetközi szerepvállalásuk fokozása A foglalkoztatás növelése (a gazdaságfejlesztési, a foglalkoztatási, oktatási, társadalmi felzárkózási szakpolitikák által, tekintettel a területi különbségekre) Az energia- és erőforrás-hatékonyság növelése A társadalmi felzárkózási és népesedési kihívások kezelése A gazdasági növekedést segítő helyi és térségi fejlesztések megvalósítása

48 PARTNERSÉGI PROGRAM Brüsszel: VIII: 29. – Budapest: IX. 11. („nyomatékosító visszautalás” a diákra – fontosságuk miatt) 1. A kutatás, technológiai fejlesztés és innováció erősítése. 2. Az információs és kommunikációs technológiákhoz való hozzáférés, a technológiák használatának minőségének javítása. 3. A kis- és középvállalkozások, a mezőgazdasági, a halászati és akvakultúra-ágazat versenyképességének javítása. 4. Az alacsony szén-dioxid-kibocsátású gazdaság felé történő elmozdulás támogatása minden ágazatban. 5. Az éghajlatváltozáshoz való alkalmazkodás, a kockázatmegelőzés és –kezelés előmozdítása. 6. A környezetvédelem és az erőforrás-felhasználás hatékonyságának előmozdítása.

49 7. A fenntartható közlekedés előmozdítása és kapacitáshiányok megszüntetése a főbb hálózati infrastruktúrákban. 8.A foglalkoztatás és a munkavállalói mobilitás ösztönzése. 9.A társadalmi befogadás előmozdítása és a szegénység elleni küzdelem. 10.Az oktatásba, a készségekbe és az egész életen át tartó tanulásba történő beruházás. 11.Az intézményi kapacitás javítása és hatékony közigazgatás.

50 50 A kitörési pontok sajátosságai Integráció Globális és európai versenyképesség Piacteremtő fejlesztés Magas hozzáadott érték Munka- és teljesítményalapú gazdaság Közlekedésfejlesztés

51 51 Az Új Széchenyi Terv finanszírozási háttere Elsődleges az Európai Uniós források felhasználása, között 7480 Mrd Ft nagyságrendű az EU-s támogatás, (Kohéziós Alapból 21,9 Mrd €; Vidékfejlesztési Alapból 3,45 Mrd €) a források allokációs mechanizmusai az adott gazdaság- és szakmapolitikai célokat követik – úgy, hogy egyúttal, Eminens törekvés a projektgazdák/ pályázók saját ereje, valamint az elérhető piaci finanszírozási módok minél szélesebb körű mozgósítására.

52 A hét évi keret fölosztása a legfőbb programcélok között Gazdaságfejlesztés 2718,5 Mrd HUF Területfejlesztés 1157,0 Mrd HUF Vers-képes Közép-MO. 269,5 Mrd HUF Emberi erőforrás fejl. 884,9 Mrd HUF Környezethatékonyság1117,8 Mrd HUF Közlekedésfejl.1034,2 Mrd HUF Közigazgatás-fejl. 298,5 Mrd HUF

53 53 Megújult a lebonyolító szervezet, tkp. a MEH-ba és 4 minisztériumba központosították kiemelt célkitűzések: Partneri kapcsolat erősítése az ügyfelekkel –Új típusú ügyfélszolgálat: Projekt Partneri rendszer, tanácsadás –Egyszerűsített eljárásrendek –Kifizetések felgyorsítása Költséghatékonyság megvalósítása A támogatásközvetítés céljainak tudatos támogatása –Részvétel a szabály- és eljárásrend kialakításban –Kiszámíthatóság megteremtése

54 54 OPERATÍV PROGRAMOK FÖLÉPÍTÉSE GAZDASÁGFEJLESZTÉSI ÉS INNOVÁCIÓS OPERATÍV PROGRAM (GINOP) a szakképzés és felnőttképzés fejlesztése, kutatás és fejlesztés, kis-és középvállalkozások támogatása. TERÜLET ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAM (TOP) a térségi gazdaságfejlesztés, a befektetők és a lakosság számára vonzó környezet kialakítása, a közösségi szolgáltatások fejlesztése. A VERSENYKÉPES KÖZÉP-MAGYARORSZÁG OPERATÍV PROGRAM (VEKOP) a technológiai start-up ökoszisztéma építés, a fenntartható gyógy- és egészségturisztikai fejlesztés, az integrált szociális városrehabilitációs programok.

55 További operatív programok VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM (VP) MAGYAR HALGAZDÁLKODÁSI OPERATÍV PROGRAM (MAHOP) EMBERI ERŐFORRÁS FEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAM (EFOP) INTEGRÁLT KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAM (IKOP)

56 GINOP prioritásai 1. Kis- és középvállalkozások fejlesztése 2. Kutatás-fejlesztés, innováció 3. Infokommunikációs fejlesztések 4. Energia 5. Foglalkoztatás és képzés 6. Turizmusfejlesztés 7. Pénzügyi eszközök

57 57 Lássuk egy program szerkezetét! GINOP PRIORITÁSI TENGELY LEÍRÁSA 1.Prioritás: Kis- és középvállalkozások fejlesztése Ezen belül: 1. Vállalkozói kultúra terjesztése (pl. tanácsadás, üzleti modell, üzleti terv, piackutatás) 2. Modern üzleti infrastruktúra megteremtése (pl. logisztikai központok, ipari parkok) 3. Kapacitásbővítés (pl. eszköz- és géppark fejlesztés, telephelyfejlesztés) növekedésorientált KKV-knak 4. Hálózatosodás és piacra jutás (pl. beszállítók, klaszterek, külpiacra jutás, turisztikai desztináció)

58 58 Mit látunk ezeken belül? (211 oldalas!) I. AZ ADOTT PRIORITÁS BEMUTATÁSA 1. Prioritás rövid tartalma (500 karakter) 2. A prioritás célkitűzései (táblázatban, indikátorokkal, célértékkel) 3. A prioritás ütemezése – kiírások összkerete (tábl. az indikatív forrásallokáció) 4. A prioritás ütemezése – kötelezettségvállalás (tábl. pro is!‏ II. A TÁMOGATÁSI KONSTRUKCIÓK ÖSSZEFOGLALÓ ADATAI {ez egy széles óriástáblázat} = nem fér ide!

59 59 E PRIORITÁSI TENGELY TOVÁBBI CSOMÓPONTJAI (alábontás nélkül) 2. Tudásgazdaság fejlesztése 3. Infokommunikációs fejlesztések 4. Természeti és kulturális erőforrások megőrzése, az örökségi helyszínek hasznosításán és az energiahatékonyság növelésén keresztül 5. Foglalkoztatás ösztönzése és a vállalati alkalmazkodóképesség fejlesztése 6. Pénzügyi eszközök és szolgáltatások fejlesztése 7. Technikai segítségnyújtás

60 60 Elérkeztünk 1 pályázat kiírásáig (végre okt. 15-én közzétették) Mikro-, kis- és középvállalkozások termelési kapacitásainak bővítése A felhívás célja a kiemelt iparágakban fejleszteni kívánó hazai mikro-, kis- és középvállalkozások termelési kapacitásainak bővítése, amely során lehetőség nyílik a modern eszköz- és gépparkok, valamint fejlett infrastruktúrával ellátott telephelyek kialakítására, a szektor szereplői számára a versenyképesség feltételeinek megteremtésére, fenntartására. 7. Technikai segítségnyújtás

61 61 Kik pályázhatnak?Mikro-, kis és középvállalkozások Rendelkezésre álló keret: 8,5 Mrd Ft Támogatás összege: millió Ft Támogatás maximális mértéke:50% Jogosultság: kizárólag a feldolgozóipar területén 2 lezárt üzleti év, min 1 foglalk.! Saját forrás: min. 25 % Benyújtási határidő:

62 62 Támogatható tevékenységek  Gyártáshoz kapcsolódó, új termelő eszköz beszerzése  Az új gyártási folyamat során az anyagmozgatáshoz és csomagoláshoz kapcsolódó új eszköz beszerzése - önállóan nem támogatható  Infrastrukturális és ingatlan beruházás – önállóan nem támogatható  Információs technológia-fejlesztés, kizárólag a gyártó berendezéshez kapcsolódó informatikai eszközök és szoftverek– önállóan nem támogatható  A termelő eszköz beszerzéséhez kapcsolódó gyártási licenc, gyártási know-how beszerzések – önállóan nem támogatható

63 Nem támogathatóak a Közép-Magyarországi régió területén megvalósuló projektek. Fontos kitétel: A felhívás a feldolgozó ipar fejlesztését célozza (TEÁOR ' – között, meghatározott TEÁOR számok szerinti tevékenységek fejlesztése támogatható.) Emiatt csatolt 7 – 8 oldalas mellékleten a kifejezetten támogatható tevékenységek tételes felsorolása figyelembe veendő!

64 Egyes programokhoz KHG E rövidítés: kötelező hitel- és garancia Összetétele: 25% önerő, 50% (igazi hitel) és a 25% támogatást is lehet hitellel „aládúcolni” (az utófinanszírozásig) Megjegyzés: ez utóbbi beceneve, a támogatási intenzitás Pest megyében 35% is lehet, mikro+KV-nak 30%, középvállalkozásnak csak 20%

65 65 Hasznos linkek pályázati források kereséséhez

66 Még néhány tényező Növekedési Terv Bérkompenzáció: a KKV-k pályázhatnak arra, hogy e teherből az állam bizonyos részt vállaljon át – 21Mrd HUF elkülönítve – a Nemzeti Foglalkoztatási Alapnál Igénybe vehető EU Önerő Alap is (csak a közcélú kedvezményezettek számára) Országos Területfejlesztési Koncepció Szabad vállalkozási zónák 47 térségben Projekt-partneri rendszer

67 67 Köszönöm figyelmüket! Most megérdemeljük az újabb szünetet

68 68 Előzetesen villantsunk föl egy pénzügyi eszköztípust Kombinált Mikrohitel Program (http://www.mikrohitelek.com/ ) A vállalkozások igen csekély, 10%-os önerővel, egyszerűsített eljárással, egyablakos rendszerben igényelhetnek vissza nem térítendő támogatást, kiegészítő, a piacinál jóval kedvezőbb feltételeket kínáló mikrohitellel együtt. 2 – 20 M Ft mikrohitel (a projektérték 60 ill. 45 %-a)‏ 2 – 9 M Ft VNT (a projektérték maximum 45 ill. 30 %-a)‏ Önerő min.10 % Eszközbeszerzésre, informatikára, ingatlanra Egyszerűsített eljárás Fix 7,9% kamat forint alapon

69 69 Két szervezet irányítása mellett MiFiN Mikrofinanszírozó Pénzügyi Szolgáltató Zrt Budapest, Szépvölgyi út 135. Tel.: , Fax: KA-VOSZ Vállalkozásfejlesztési Zrt Budapest, Váci út 1-3., West End Irodaépület Tel: ; Fax: vállalkozásfejlesztési központ, alapítvány, takarékszövetkezet és egyéb intézet közvetíti.

70 MFB Kisvállalkozói Hitel https://www.mfb.hu/tevekenyseg/hitelprogramok/ vallalkozasok/kisvallalkozoi Célja: mikro- és kisvállalkozások beruházási és fejlesztési céljaihoz hosszú lejáratú, kedvezményes forráslehetőség Felhasználható: a vállalkozási tevékenység végzésére szolgáló ingatlan beruházáshoz (vásárlás, építés, átalakítás), a vállalkozási tevékenység végzéséhez szükséges használt és új gépek, berendezések, felszerelések, járművek beszerzéséhez, a vállalkozási tevékenység végzéséhez szükséges tárgyi eszköz működtetéséhez kapcsolódó szoftver vásárlásához.

71 MFB Kisvállalkozói Hitel (folyt) Saját erő mértéke: 10 – 15% Hitelösszeg: 1-50 millió forint Kamat: 3 havi EURIBOR + 5%/év. Lejárat: legfeljebb 15 év, maximum 2 év türelmi idővel, maximum 2 év rendelkezésre tartás Folyósítási jutalék: egyszeri 1%, amely az első folyósításkor kerül felszámításra. Projektvizsgálati díj: egyszeri díjként kerül felszámításra: 25 E Ft+a hitelösszeg 0,1 %-a Rendelkezésre tartási díj: 0,25% év Módosítási díj: mértéke a fennálló hitelösszeg 0,1 %-a, de legalább 10 E Ft.

72 72 Vagy idézzük ide a „kártya” SZÉCHENYI-t A Széchenyi Kártya program kiterjesztése: Folyószámlahitel 25 M Ft-ig, 1 év futamidő kamat 1 havi BUBOR+4% és 0,8% kez. kts. Forgóeszközhitel 25 M Ft-ig, 3 év futamidő kamat 1 havi BUBOR+5% és 0,8% kez. kts. Beruházási hitel 50 M Ft-ig, max. 10 év futamidő kamat 1 havi BUBOR+4,5% és 0,8% kez. kts. Önerő kiegészítő hitel 50 M Ft-ig, max. 10 év futamidő kamat 1 havi BUBOR+4,5% és 0,8% kez. kts. Támogatásmegelőző hitel 50 M Ft-ig, max. 10 év futamidő kamat 1 havi BUBOR+4,5% és 0,8% kez. Kts. Beindításnál tart a Széchenyi Pihenőkártya is! Ezt egyelőre csak a K & H-, az MKB- és az OTP Banknál lehet

73 73 Ezt is a két kiemelt szervezet (és még 30-nál több pénzintézet teljes kiterjedt hálózata) közvetíti KA-VOSZ Pénzügyi Szolgáltatásokat Közvetítő Zrt. Cím: 1062 Budapest, Váci út 1-3. WestEnd Irodaház "A" torony, 1. emelet Telefon: (06 1) Call Center: (06 40) Fax: (06 1) / impresszum.html Mi-Fin Mikrofinanszírozó Pénzügyi Szolgáltató Zrt Budapest, Szépvölgyi út 135. tel: (06-1) fax: (06-1)

74 74 Még további pénzügyi eszközök A Magyar Fejlesztési Bank Zrt. termékei 1 – 50 M Ft hitelösszeg esetén kiemelt közvetítői hálózat segítségével (ez kb. 20 szerződött kereskedelmi bank)‏ 50 M Ft hitelösszeg felett közvetlenül Garanciával kombinált támogatási program VNT és kereskedelmi hitel egy csomagban A kereskedelmi banki hitel mögött állami garanciavállalás áll

75 75 Az új mikrohitel program Többségében megegyezik a Széchenyi Kártya kondícióival Kis különbség mikrovállalkozásoknál: maximum 6 M Ft forgóeszközre, legfeljebb 10 M Ft beruházásra, maximum 10 éves futamidő 4,9 % kamat

76 76 Tőkejellegű finanszírozási források: JEREMIE Program Közös Európai Források a Mikro-, Kis- és Középvállalkozások részére Mit takar ez a betűszó? J oint E uropean Re sources for Mi cro to Medium E nterprises Más néven Új Magyarország Kockázati Tőkeprogram

77 77 KOCKÁZATI TŐKEJUTTATÁS A Magyar Kockázati és Magántőke Egyesület több konferenciát rendezett és 2010-es évkönyvében részletesen ismertette. Definíció: Kockázati tőke (venture capital) Olyan professzionális befektetés, mely a tulajdonossal társulva finanszíroz egy korai (azaz magvető vagy induló) fázisban levő vállalkozást. A befektető a magasabb kockázatért cserébe az átlagosnál magasabb hozamot vár el. (Forrás:

78 78 JEREMIE kezdeményezés legfőbb célkitűzései Az EU vezető tagállamai és hazánk közti fejlettségi, versenyképességi különbségek csökkentése a Strukturális Alapokból lehetővé tett visszatérítendő támogatások nyújtásával – kiemelt cél az innováció támogatása.

79 79 A pénzügyi program a hazai KKV-szektor korai (magvető és induló), valamint növekedési életszakaszban lévő vállalatai tőkehelyzetének javítását tűzi ki célul. A magyarországi tőkepiac igen alacsonyan fejlett, és ezen belül is leginkább a nagyméretű tranzakciók dominálnak – a KKV-k magvető és korai életszakaszának tőkefinanszírozásával mindössze néhány piaci szereplő foglalkozik.

80 80 Olyan induló vagy fiatal vállalkozások sikeres pályára állítását kívánja támogatni, amelyekbe a befektetés az átlagosnál nagyobb kockázattal jár, ugyanakkor magas növekedési potenciállal rendelkeznek. A Magyar Vállalkozásfinanszírozási Zrt. közvetlen partnerei kockázati tőke alapkezelő társaságok – a források ezen alapkezelők közreműködésével jutnak el a vállalkozókhoz.

81 81 Ebben a kockázati tőkeprogramban sikerült a magánbefektetők forrásait is mozgósítani a befektetések érdekében. Az alapok kezelőinek jogát pályázat útján elnyert társaságok közel 145 milliárd forint tőkét helyezhetnek ki, ennek egyharmada uniós-, kisebb harmada hazai költségvetési forrás és a kiegészítő rész magántőke.

82 NÉHÁNY KOCKÁZATI TŐKEALAP-KEZELŐ ZRT. Alap megnevezéseKezelt forrás [Mrd Ft] Central-Fund ~5 Első Magyar ~2,15 Venturio ~4,41 Perion ~4,41 New York ~4,3 Finatech Capital ~4,288 X – Ventures ~4 Prosperitas ~8,58 Dinamo Ventures ~4,285 Bonitas ~6,5 Morando ~6,5 Kairos ~8,57 Garangold Investment Befektető Zrt.4,3 Gran Private Equity Zrt. Forrás: Magyar Vállalkozásfinanszírozási Zrt. 4.3

83 83 A tőkebevonással, azaz finanszírozási forrásokért cserébe új tulajdonost/tulajdonosokat kell „beengedni” a vállalkozásba. A magántőke befektetők bevonása nagyobb lendületet ad a vállalkozásnak, mivel a magántőke befektető érdekelt a vállalkozás sikeressé tételében, hiszen tulajdonosként ettől függ befektetésének értéke és megtérülése. Amennyiben a tőkeemelést professzionális befektetők hajtják végre, a vállalkozást pénzügyi szakértelmükkel, stratégiai szemléletükkel is segíthetik. A befektetők jellemzően 3-6 év után értékesítik tulajdonrészüket a tulajdonostársak, a menedzsment, vagy akár harmadik fél (pl. szakmai befektető) számára. Ennek a neve: EXIT

84 84 A kockázati és magántőke befektetők olyan vállalkozásokat keresnek, amelyek rendelkeznek kutatásokon vagy újításon, vagy más, valós alapokon nyugvó – átlagot meghaladó növekedési lehetőséget magában hordozó üzleti tervvel. Ezen felül igen fontos, hogy rendelkezzenek tapasztalt menedzsmenttel, amely az üzleti tervet meg is tudja valósítani, ideális esetben olyan személyekkel, akik már korábban is vezettek sikeres vállalkozásokat.

85 85 Az Új Magyarország Kockázati Tőkeprogram főbb feltételei A potenciális befektetési célpont (célvállalat)‏ Magyarországon bejegyzett, a évi XXXIV. törvény szerint mikro-, kis- vagy középvállalkozás (új alapítású társaságok is), Székhelye a Magyar Köztársaság területén van, A korai (magvető és induló) vagy növekedési életszakaszban tart, A befektetési döntés meghozatalához viszonyítva öt évnél nem régebben alapították, Nettó évi árbevétele (anyavállalataival együttesen) egyik üzleti évben sem haladta meg a másfél milliárd forintot.

86 86 mindemellett: Üzleti tervei jól átgondoltak és ígéretesek, Vonzó, jól fejlődő iparágban működik, Menedzsmentje szakmailag felkészült, Várhatóan teljesíteni tudja a magasabb hozamelvárásokat, Nincs lehetősége banki forrásbevonásra (pl. tőkeszegénység, a projekt jellege, kockázatai, fedezetek hiánya miatt), Kész – bizonyos időre – megosztani a társaság tulajdonjogát.

87 87 Maximális befektetési méret Egy kedvezményezett esetében (ideértve a valamely kedvezményezett, illetve azonos személy(ek) vagy vállalkozás(ok) ellenőrzése alatt álló vállalkozásokat is) egy 12 hónapos időszak alatt maximum 1,5 millió euró legfeljebb 3 egymást követő évben.

88 88 Főbb korlátozások Nem nyújtható támogatás: a nehéz helyzetben lévő vállalkozások megmentéséhez, szerkezetátalakításhoz nyújtott állami támogatásokról szóló közösségi iránymutatás szerinti nehézségekkel küzdő vállalkozásoknak; a hajógyártásban, valamint a szén- és acéliparban tevékenykedő vállalkozásoknak; a pénzügyi ágazatban tevékenykedő vállalkozásoknak.

89 89 Remélhető eredmények Ennek a programnak a következtében több fontos célt is sikerülhet elérni: egyrészt a befektetések eredményei révén bebizonyosodhat, hogy létezik olyan állami-magán együttműködés, amelyre hosszútávon is érdemes építeni, másrészt sikerülhet a korai fázisú tőkefinanszírozást biztos alapokra helyezni hazánkban.

90 90 A befektetett összeg nem használható fel Hitel és eszközalapú finanszírozás kiváltására; Kereskedelmi (azaz ingatlan- értékesítési) célú ingatlanfejlesztési tevékenység finanszírozására; Részesedés szerzésre egyéb cégekben.

91 91 továbbá: az egész hazai tőkepiac számára megteremthetjük annak lehetőségét, hogy a sikeres befektetéseket felkarolva újabb tőkeinjekciók révén akár tőzsdeképes, nemzetközileg is sikeres vállalatok jöhessenek létre.

92 További tudnivalók a JEREMIE-programról a JEREMIE Kockázati Tőke Program Közös Alap konstrukció Co-investment konstrukció JEREMIE-alapok, alapkezelők

93 ÖSSZEFOGLALÓ ÁTTEKINTÉS Kiindulásunk: a KKV-k közvetlen és közvetett támogatási politikája EU-források igénybevételének elvei Finanszírozási lehetőségek Hitelgaranciák típusai Kölcsönigénylés iratkellékei Pályázati alapfogalmak

94 Összefoglalás folytatása Új Széchenyi Terv Mikrofinanszírozás + Széchenyi Kártya JEREMIE Program (kockázati tőke) További gazdaságszervezési eszközök Minimálbér kompenzáció EU-önerő alap Növekedési hitel (2013. II. félévétől) Járulékkedvezmények Mobilitási alap támogatás Szabad vállalkozási zónák

95 Vizsgakövetelmények, ajánlások Kisvállalkozások finanszírozása tankönyv 3.2 és 3.4 fejezete (kötelező) Az előző oldalon (ajánlott) egyéb eszközök – ezek figyelése az interneten Index_SZTA_14 milliárd forint juthat el a hazai kisvállalkozásokhoz.htm Piac&Profit - A kkv-k oldala - A faktoring és a lízing is bekerült a Ptk.-ba.htm Márciustól lehet kérni a minimálbér-támogatást Világgazdaság Online.mht Az EU 2014 – 2020 programok figyelése az interneten (minthogy jelenleg alakul Brüsszelben és Budapesten párhuzamosan) ec.europa.eu/budget/mff/index_eu.cfn ec.europa.eu/europe2020/targets/eu-targets/index_hu.htm

96 MNB Növekedési Hitelprogram KKV-hitelezés zavarainak enyhítésére Két lépcsőben 2500 mrd HUF keretből 2 pillérrel (és 3 részcéllal – beruházás, forinthitel- vagy devizakölcsön kiváltás) Legfeljebb 2,5 %-os kamatozású kedvezményes jegybanki finanszírozás (oly módon, hogy az MNB 0 százalékos kamatozású, legfeljebb 10 éves futamidejű refinanszírozási hitelt nyújt a programban részt vevő hitelintézetek számára ) (15000 igénylő eddig, 2015 végéig meghosszabbítva!)

97 Végezetül:

98 98 Nagyon szépen köszönöm kitüntető figyelmüket! LÁNYI Pál Nagyon szépen köszönöm kitüntető figyelmüket! LÁNYI Pál


Letölteni ppt "1 Kisvállalkozások finanszírozása, pénzügyei. 4. előadás Állami szerepvállalás a KKV szektor finanszírozásában 2014. 11. 22. LÁNYI Pál/részben dr. BÉZA."

Hasonló előadás


Google Hirdetések