Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

NEVELÉSTUDOMÁNYI INTÉZET MTA-SZTE KÉPESSÉGFEJLŐDÉS KUTATÓCSOPORT Csapó Benő A tudásalapú társadalom esélyei Magyarországon.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "NEVELÉSTUDOMÁNYI INTÉZET MTA-SZTE KÉPESSÉGFEJLŐDÉS KUTATÓCSOPORT Csapó Benő A tudásalapú társadalom esélyei Magyarországon."— Előadás másolata:

1 NEVELÉSTUDOMÁNYI INTÉZET MTA-SZTE KÉPESSÉGFEJLŐDÉS KUTATÓCSOPORT Csapó Benő http://www.staff.u-szeged.hu/~csapo/ A tudásalapú társadalom esélyei Magyarországon – a felsőoktatást fejlődését meghatározó tényezők SZTE Oktatói Hálózat Szeged, 2015. február 12.

2 „ Ahol a szándék és a tudás találkozik” Akarjuk-e? Miért akarnánk? A tudás és tanulás mint érték A tanulás társadalmi haszna A tudás mint a gazdasági fejlődés motorja Tudjuk-e? Mi kellene ahhoz, hogy tudjunk változtatni? A közoktatás és a felsőoktatás kapcsolata A felsőoktatás lehetőségei az adott helyzetben Mit tudunk mi tenni?

3 A tanulás és tudás mint érték „…hanem tudni és haladni előre …”

4 A tanulás mint érték

5

6

7 „ …a tudomány magas szintű műveléséért és támogatásáért, valamint a nemzetközi színvonalú oktatás – különösen pedig a felsőoktatás – kiemelt támogatásában végzett munkájáért …”

8 Az egyetemek és a tudás értéke

9 3 forces shaping the university of the future The attempt to define the value of education „Knowledge can and will answer the most pressing questions of the moment, and higher education provides a path to employment opportunities and economic well-being. Students who graduate from college earn more in their lifetimes than peers who did not, and they tend to be more engaged citizens and lead longer and healthier lives. These are important outcomes, and it is tempting—and, unfortunately, increasingly common— to think of higher education as a means to this series of ends. But this impulse under accounts for the extraordinary promise of what colleges and universities can—and ought to—provide to individuals and to society. Higher education lifts people up. It gives them a perspective on the meaning and purpose of their lives that they may not have developed otherwise. Is it possible to quantify this experience, to communicate its value through a set of data? No. But it is among the highest and best outcomes of higher education. We must continue to prepare the next generation of thinkers and doers to navigate the world using evidence and reason as their guide, understanding their work in the broadest context possible as they imagine and define their purposes. We must continue to help humanity transcend the immediate and the instrumental to explore where human civilization has been and where it hopes to go. So much of what humanity has achieved has been sparked and sustained by the research and teaching that take place every day at colleges and universities, sites of curiosity and creativity that nurture some of the finest aspirations of individuals and, in turn, improve their lives—and their livelihoods. As the landscape continues to change, we must be careful to protect the ideals at the heart of higher education, ideals that serve us all well as we work together to improve the world.” Drew Gilpin Faust, Davos, Jan 21, 2015

10 … we must be careful to protect the ideals at the heart of higher education … … ideals that serve us all well as we work together to improve the world.

11 Miért akarjuk az oktatás fejlesztését? A tudás és tanulás mint érték A tanulás társadalmi haszna Jobb olyan országban élni, amelynek polgárai műveltek, gondoskodnak magukról, egészségesebbek, jobban óvják a környezettükre, támogatják a fenntartható fejlődést, kevésbé terhelik a szociális ellátó rendszereket, társadalmi kohézió … A tudás a gazdasági fejlődés motorja Jobb foglakoztathatóság, többen magasabb értéket állítanak elő, többen és több adót fizetnek, közvetlen hatás a GDP-re… Adaptivitás, a válságokkal szembeni ellenállóképesség …

12 A közoktatás teljesítménye: a felsőoktatás bemenete

13 A magyar tanulók tudásának alakulása történeti és nemzetközi kontextusban

14 A 8. évf. TIMSS eredmények: 1995-2011

15 A magyar PISA eredmények: 2000-2012

16 A teljesítményskála alsó széle: a gyengén teljesítők aránya, a képezhetőség és a foglalkoztathatóság

17 PISA 2012: Olvasásból a 2. szint alatt teljesítők aránya (%, OECD országok) 19,7

18 PISA 2012: Matematikából a 2. szint alatt teljesítők aránya (%, OECD országok) 28,1 2003-ban még 23,0% volt

19 A iskolát korán elhagyók számának csökkentése az EU 2020 stratégiában (EU 2020) This indicator shows the percentage of 18-24 year old students who have dropped out of primary, lower or upper secondary education.

20 A iskolát korán elhagyók számának csökkentése az EU 2020 stratégiában (EU 2020)

21 Az középszintű matematika érettségi írásbeli vizsgaeredmények eloszlása A PISA 2012-ben felmért tanulók majd csak most érettségiznek!

22 A teljesítményskála felső széle: a felsőoktatás közvetlen bemenete

23 PISA 2012: Matematikából a 6. szinten teljesítők aránya (%) 2,1 30,8 Kb. 2000 fő / évfolyam

24 PISA 2012: Természettudományból a 6. szinten teljesítők aránya (%) 0,5 5,8 Kb. 500 fő / évfolyam

25 A felsőoktatás fejlesztésének stratégiai kérdései Mit kellene tenni?

26 A jövő elvárásai és a tudás minősége

27 A munkához szükséges készségek változásának trendjei (Autor, Levy, és Murnane, 2003)

28 A felsőoktatás fejlesztésének stratégiai kérdései Az érettségi teljes körűvé tétele az érettségi fejlesztése A szakképzés felemelése a felsőfokra közösségi főiskolák duális képzés A kutatóegyetemek nemzetközi versenyképességének javítása A pedagógusképzés egyetemi (és „finn”) szintre emelése

29 A koncepcionális átalakítás nem érintette a jól működő, hagyományos tanító- képzés, óvóképzés és konduktorképzés rendszerét, a jövőben ezen a területen is szükséges áttekinteni a képzési portfóliókat, tovább javítani a képzési feltételeket. „Fokozatváltás…” 76. o.

30 A mi lehetőségeink és tennivalóink: Veritas, Virtus, Libertas

31 A legjobb 25 kelet-európai és közép-ázsiai egyetem QS University Rankings: EECA 2014/15 Top 25 www.iu.qs.com RANK Institution namecountry 1LOMONOSOV MOSCOW STATE UNIVERSITYRU 2=CHARLES UNIVERSITYCZ 2=NOVOSIBIRSK STATE UNIVERSITYRU 4UNIVERSITY OF WARSAWPL 5=UNIVERSITY OF TARTUEE 5=CZECH TECHNICAL UNIVERSITY IN PRAGUECZ 7SAINT-PETERSBURG STATE UNIVERSITYRU 8JAGIELLONIAN UNIVERSITYPL 9=MIDDLE EAST TECHNICAL UNIVERSITYTR 9=MASARYK UNIVERSITYCZ 11BOGAZIÇI ÜNIVERSITESITR 12BILKENT UNIVERSITYTR 13ISTANBUL UNIVERSITYTR 14AL-FARABI KAZAKH NATIONAL UNIVERSITYKZ 15EOTVOS LORAND UNIVERSITYHU 16KOÇ UNIVERSITYTR 17=SABANCI UNIVERSITYTR 17=MOSCOW INST. OF PHYSICS AND TECHN. STATE UNIVERSITYRU 19UNIVERSITY OF LJUBLJANASI 20ISTANBUL TECHNICAL UNIVERSITYTR 21BAUMAN MOSCOW STATE TECHNICAL UNIVERSITYRU 22UNIVERSITY OF SZEGEDHU 23L.N. GUMILYOV EURASIAN NATIONAL UNIVERSITYKZ 24BUDAPEST UNIVERSITY OF TECHNOLOGY AND ECONOMICSHU 25UNIVERSITY OF DEBRECENHU

32 A legjobb 25 kelet-európai és közép-ázsiai egyetem QS University Rankings: EECA 2014/15 Top 25 www.iu.qs.com RANK Institution namecountry 1LOMONOSOV MOSCOW STATE UNIVERSITYRU 2=CHARLES UNIVERSITYCZ 2=NOVOSIBIRSK STATE UNIVERSITYRU 4UNIVERSITY OF WARSAWPL 5=UNIVERSITY OF TARTUEE 5=CZECH TECHNICAL UNIVERSITY IN PRAGUECZ 7SAINT-PETERSBURG STATE UNIVERSITYRU 8JAGIELLONIAN UNIVERSITYPL 9=MIDDLE EAST TECHNICAL UNIVERSITYTR 9=MASARYK UNIVERSITYCZ 11BOGAZIÇI ÜNIVERSITESITR 12BILKENT UNIVERSITYTR 13ISTANBUL UNIVERSITYTR 14AL-FARABI KAZAKH NATIONAL UNIVERSITYKZ 15EOTVOS LORAND UNIVERSITYHU 16KOÇ UNIVERSITYTR 17=SABANCI UNIVERSITYTR 17=MOSCOW INST. OF PHYSICS AND TECHN. STATE UNIVERSITYRU 19UNIVERSITY OF LJUBLJANASI 20ISTANBUL TECHNICAL UNIVERSITYTR 21BAUMAN MOSCOW STATE TECHNICAL UNIVERSITYRU 22UNIVERSITY OF SZEGEDHU 23L.N. GUMILYOV EURASIAN NATIONAL UNIVERSITYKZ 24BUDAPEST UNIVERSITY OF TECHNOLOGY AND ECONOMICSHU 25UNIVERSITY OF DEBRECENHU

33 A SZTE helyezésének javítása 1.30% - akadémiai elismertség 2.20% - munkaadók visszajelzése 3.15% - oktató-hallgató arány 4.10% - internetes láthatóság 5.10% - nemzetközi publikációk száma 6.5% - publikációk idézettsége 7.5% - doktori fokozattal rendelkező oktatók-kutatók 8.2,5% - nemzetközi hallgatók aránya 9.2,5% - nemzetközi oktatók aránya

34 Amily lelkiismeretlenség, ha egy nemzet tökéletlen, elmaradt fegyverzettel egyenlőtlen tusába küldi fiait az ellenséggel szembe, éppen olyan vétek tudósaink iránt, ha elavult, elégtelen műszerekkel bocsátjuk őket bele a nemzetközi tudományos versenybe. Klebelsberg Kunó, 1923. november 3.

35 A kutatóegyetemek vezetése Amanda Goodall: Socrates in the Boardroom: Why Research Universities Should be Led by Top Scholars Princeton University Press, 2009,

36 Konklúziók A tudás és tanulás értékeinek hatékonyabb képviselete A felsőoktatás fejlesztésére vonatkozó ismeretek türelmes terjesztése A közoktatás helyzetének javítása A pedagógusképzés fejlesztése

37 www.staff.u-szeged.hu/~csapo Köszönöm a figyelmet!

38 – 20 perc


Letölteni ppt "NEVELÉSTUDOMÁNYI INTÉZET MTA-SZTE KÉPESSÉGFEJLŐDÉS KUTATÓCSOPORT Csapó Benő A tudásalapú társadalom esélyei Magyarországon."

Hasonló előadás


Google Hirdetések