Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Bogár István: Gördülőelemes hajtómű. A fogaskerék sok évszázados fejlődése Hogyan jött létre a gördülőelemes hajtómű? Az elmélettől a CAD-modellig A hajtás.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Bogár István: Gördülőelemes hajtómű. A fogaskerék sok évszázados fejlődése Hogyan jött létre a gördülőelemes hajtómű? Az elmélettől a CAD-modellig A hajtás."— Előadás másolata:

1 Bogár István: Gördülőelemes hajtómű

2 A fogaskerék sok évszázados fejlődése Hogyan jött létre a gördülőelemes hajtómű? Az elmélettől a CAD-modellig A hajtás jellemzői, előnyös tulajdonságok Lehetséges alkalmazási területek

3 A fogaskereket több ezer éve alkalmazzák. Kezdetek, a hajtás primitív feltételei: - A fogosztás a két keréken azonos legyen - A fogak ne „akadjanak össze” Korszerű fogaskerekek: - A primitív feltételek teljesülnek - Állandó hajtó kerék fordulatszámhoz állandó hajtott kerék fordulatszám tartozik

4 Hogyan jött létre a gördülőelemes hajtómű? Indulás az elődök nyomdokain: ZSÁKUTCA!

5 Hogyan jött létre a gördülőelemes hajtómű? Újraindulás, de az elődökével ellentétes irányból: Nézzük meg, hogyan mozog a gördülő golyó a térben? EREDMÉNY: általános matematikai modell

6 Az elmélettől a CAD-modellig Bemenő paraméterek: -Áttétel -Tengelytáv -Tengelyszög -Golyóátmérő -Erőátadás iránya -Relatív forgásirány -A golyópálya (kapcsolódási görbe) egy pontja

7 Az elmélettől a CAD-modellig 1.A jellemző görbék kiszámítása: -CC: kapcsolódási görbe -LC: vezérgörbe -RC: gördülőgörbe

8 Az elmélettől a CAD-modellig 2. A golyó ki-és bevezető pályaszakasz kiszámítása 3. A kerekek egyszerűsített CAD-modelljének létrehozása

9 Az elmélettől a CAD-modellig 4. Szilárdsági méretezése és veszteség becslés Golyó sz.123456 Erő [N]2028.061761.021397.751103.181028.111214.52 Görbületi sugár[mm] 2.620882.606192.585952.56932.565022.57571

10 Az elmélettől a CAD-modellig 5. A kerekek CAD-modelljének befejezése

11 Az elmélettől a CAD-modellig 6. Csapágyak méretezése 7. Golyóvezető elemek konstrukciója

12 Az elmélettől a CAD-modellig 8. A tengelyek, csapágyak konstrukciója

13 A gördülőelemes hajtómű működése

14 A hajtás jellemzői Minden nyomaték átviteli feladatra megoldást ad:

15 A hajtás jellemzői Tetszőleges tengelyelrendezés Magas hatásfok Kis indítási nyomaték Nagyszámú kapcsolódó golyó (magas kapcsolószám) Egyszerű holtjátékmentesíthetőség Flexibilitás: a kerekek méretaránya független az áttételi aránytól A relatív forgásirány szabadon választható!

16 Geometriai méretezés Matematikai modell CAD-Modell Konstrukció Szilárdsági méretezés Megmunkálás CNC gépeken A kész kerekek Az elmélettől a megvalósításig

17 Kitérő tengelyű hajtások Ahol szükséges a holtjátékmentesítés Nagyobb áttételek esetén kisebb méretek Gyorsító hajtóművek Kenésmentes hajtóművek: élelmiszeripar, gyógyszeripar Hideg helyen üzemelő hajtóművek Lehetséges alkalmazási területek

18 Ajánlati tervek Kormánymű Áttétel: 1:1 Tengelyszög:90 o Tengelytáv: 51.7 mm Golyóátmérő:7.10 mm Kapcsolószám:7 Befoglaló méret: 63.3 mm x 63.1 mm x 114.7 mm Maximális bemenő nyomaték: 150 Nm Átlagos hatásfok:97% Áttétel: 1:1 Tengelyszög:90 o Tengelytáv: 0 mm Golyóátmérő:4.3 mm Kapcsolószám:8 Befoglaló méret: 68 mm x 68 mm x 63 mm Maximális bemenő nyomaték: 150 Nm Átlagos hatásfok:94% Áttétel: 100mm/ford. Tengelyszög:90 o Golyóátmérő:3.5 mm Kapcsolószám:7 Befoglaló méret: 59.1 mm x 59.1 mm x 21 mm Maximális bemenő nyomaték: 42 Nm Átlagos hatásfok:97 %

19 Ajánlati tervek Differenciálmű meghajtás Áttétel: 3.067 Tengelyszög:90 o Tengelytáv: 30 mm Golyóátmérő:12.2 mm Kapcsolószám:6 Hajtott kerék átmérő: 226 mm Maximális bemenő nyomaték: 2000 Nm Átlagos hatásfok:96 % Áttétel: 19/6 (3.17) Tengelyszög:90 o Tengelytáv: 100.7 mm Golyóátmérő:15 mm Kapcsolószám:6 Hajtott kerék átmérő: 230.8 mm Maximális bemenő nyomaték: 2000 Nm Átlagos hatásfok:97 %

20 Ajánlati tervek Vasúti forgózsámoly meghajtás Áttétel: 8.08 Tengelyszög:90° Tengelytáv: 180.2 mm Golyóátmérő:12.6 mm Kapcsolószám:11 Hajtott kerék átmérő: 400 mm Maximális bemenő nyomaték: 1190 Nm Átlagos hatásfok:96 %

21 Ajánlati tervek Gázturbina kihajtás Áttétel: 17/30 Tengelyszög:39.6° Tengelytáv: 0 mm Golyóátmérő:11.2 mm Kapcsolószám:7 Hajtott kerék átmérő: 227/249 mm Maximális bemenő nyomaték: 815 Nm Átlagos hatásfok:96 %

22 Prototípusok 1:10-es áttételű, kitérő tengelyű hajtómű

23 Prototípusok 1:50-es áttételű, csigahajtásszerű hajtómű

24 Prototípusok 1:10-es áttételű CNC körasztal hajtás

25 A hannoveri kiállításon bemutatott alkalmazás 2011 szeptember

26 Összehasonlítás

27 Standard hajtómű

28 2330-Dunaharaszti Jedlik Ányos utca 14. Tel.: +36-24/492-111 Fax: +36-24/492-112 E-mail: info@dldh.hu Weblap: www.dldh.huwww.dldh.hu Bogár István Pomáz www.bogardrive.com bogar.istvan56@gmail.com KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!


Letölteni ppt "Bogár István: Gördülőelemes hajtómű. A fogaskerék sok évszázados fejlődése Hogyan jött létre a gördülőelemes hajtómű? Az elmélettől a CAD-modellig A hajtás."

Hasonló előadás


Google Hirdetések