Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

8. Vállalatgazdaságtan gyakorlat Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Agrárgazdasági és Menedzsment Tanszék Dr. Tóth Katalin, Tü. 308-as iroda.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "8. Vállalatgazdaságtan gyakorlat Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Agrárgazdasági és Menedzsment Tanszék Dr. Tóth Katalin, Tü. 308-as iroda."— Előadás másolata:

1 8. Vállalatgazdaságtan gyakorlat Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Agrárgazdasági és Menedzsment Tanszék Dr. Tóth Katalin, Tü. 308-as iroda

2 Innovációhoz kapcsolódóan…

3 Mi a srartup?  A startup általában az újonnan alapított, nagy növekedési potenciállal rendelkező induló vállalkozásokat jelenti, melyet többnyire termék vagy üzleti modell innováció jellemez. Ezek a cégek a nemzetközi piacokon való jelenlétet tűzték ki célul, tehát nem kizárólag a helyi piacra koncentrálnak. 3

4 Kiválasztották azt az öt startup céget, amelyik bemutatkozhat a bécsi versenyen  A nyertesek egyike, a Colibrilabs egy erdélyi startup vállalkozás, amely drónjaival a jelenlegi világrekordot szándékozik megdönteni. Prototípusai már most ötször több időt töltenek a levegőben, mint az átlagos versenytársai. 4

5 2. kiválasztott  A másik kiválasztott a Codie, amely egy fejlesztő játék éves gyerekek számára, segítségével a fiatalok játszva sajátítják el a programozás és a számítógépes logika alapjait. A csomag egy robotból és egy okostelefon applikációból áll. Az applikáció a startup által készített, egyedi, grafikus programnyelvet használja, a roboton pedig a gyerekek által létrehozott programok futtathatóak. 5

6 Kiválasztották azt az öt startup céget, amelyik bemutatkozhat a bécsi versenyen  A DZZOM bioinformatikai vállalkozás élen jár a humán sejteken belüli gének és fehérjék által alkotott hálózatok építésében és szimulációjában, így hozzájárul a komplex betegségek biológiai folyamatainak és kapcsolatainak megértéséhez. A projekt célja, hogy a kutatók által kifejlesztett termékekkel onkológiai, szív- és érrendszeri, vagy immunológiai betegségek korai diagnózisát segítse, és lehetőséget teremtsen személyre szabott terápiák kifejlesztéséhez. 6

7 4. helyezett  A Liber8 Technology célja, hogy megszabadítsa a világot a lemerülő akkumulátoroktól és a mindent behálózó kábelektől. A magyar cég olyan IT termékeket gyárt majd, amik kábel és gombok nélkül működnek és sohasem kell őket tölteni. Első termékük egy e-ink kijelzővel borított, NFC chippel kommunikáló luxuskarkötő lesz, amit mobiltelefonnal lehet vezérelni. 7

8 8

9 5. kiválasztott  Az ötödik kiválasztott a GyroSet elektronikus kerekesszék vezérlő platform, amely fedélzeti számítógépe és egyedülálló fejvezérlése révén kinyitja a világot a súlyosan mozgássérült emberek számára. A megoldás a sérült felhasználók igényeit maximálisan figyelembe véve született, ezáltal található benne fejvezérlés, környezetvezérlés, beszéd szintetizátor, navigáció és internet elérés, valamint elektronikus menetstabilizáló algoritmusok, és ha mindez nem lenne elég, fékezéskor még a kerekesszék akkumulátorait is tölti. 9

10 Marketing számítási feladatok

11 A marketingmix (4P) Termék (PRODUCT) Ár (PRICE) Értékesítési hely (PLACE) Marketing kommunikáció (PROMOTION)  Fogalma: A termékek és szolgáltatások árának megállapítására és a piaci árváltozásokra való reagálás, illetve módszereire vonatkozó vállalati elhatározás.  Árpolitikai célok:  Nyereségmaximalizálás  Piaci részesedés  Vállalati stabilitás

12 Költségalapú árképzés  A költségalapú árképzés esetén a vállalat kiszámítja a termék előállításának teljes költségét, majd ezt egy meghatározott százalékkal korrigálva kapja meg az árat.  I tt a teljes költséget egy meghatározott százalékkal megemelik, és így kapják meg az árat. 12

13 1. Feladat  Egy 60 szobás balatoni üdülőszálloda a következő 90 napos nyári főszezonban átlagosan 85 %-os kihasználásra számíthat. Ez alatt az időszak alatt költségei várhatóan az alábbiak szerint alakulnak:  anyagjelleg ráfordítások Ft  személyi jelleg ráfordítások Ft  értékcsökkenési leírás Ft  egyéb költségek és ráfordítások Ft  összesen: ………. Ft  Mekkorának kell lennie a szobák napi árának akkor, ha a vállalat költségarányosan 20 % számviteli profitot szeretne elérni?  Mennyi lesz összegszerűen a számviteli profit? 13

14 1. Feladat megoldás  A 20 %-os költségarányos jövedelem eléréséhez ( × 1,2 =) EFt árbevételt kell elérni.  A számviteli profit ebben az esetben( – =) EFt lesz, ami valóban [( ÷ ) × 100 =] 20 %-a az összes költségnek.  A szálloda kapacitását és a kihasználást figyelembe véve, a 9o napos szezon alatt (60 × 90 × 0,85 =) nap kiadásával számolhatnak, ezért a szobák naponkénti árát ( ÷ =) 18 E Ft-ban kell meghatározni. 14

15 Keresletalapú árképzés

16 A fedezeti pont számítása  A fedezeti elv alkalmazására a keresletalapú árképzésnél van szükség.  A fedezeti pont az a legalacsonyabb értékesítési szint, amely mellett a termelés (értékesítés) összes költsége (állandó+változó) megtérül, vagyis a profit nulla. Meghatározásához elsőként az egységnyi termékre jutó fedezeti összeg ismeretére van szükség:  Egységnyi termékre jutó fedezeti összeg = Egységár – Egy termék változó költsége  A vállalatnak az értékesítési volumentől, azaz az árbevételtől független állandó(fix) költségeit az árbevétel és a változó költségek különbözeteként jelentkező fedezeti összegből kell kitermelnie. A fedezeti pont azt mutatja meg, hogy mennyi terméket kell ahhoz értékesíteni, hogy az összes fix költség fedezetét kitermeljék, vagyis az eredmény nulla legyen:  Fedezeti pont = Állandó ktg. ÷ (Egységár – Változó ktg.)  Mindezekhez kapcsolódva használatos még a fedezeti hányad mutatója: Fedezeti hányad = Fedezeti összeg ÷ Árbevétel 16

17 Fedezeti pont, üzembezárási pont 17  Fedezeti pont: a legalacsonyabb értékesítési szint, itt a termelés összes költsége megtérül, azaz a változó és állandó költség is.  Fedezeti ponthoz tartozó mennyiség meghatározása:  Állandó költség/(Ár-változó költség)  Üzembezárási, üzemszüneti pont: itt az árbevétel fedezi a változó költséget, vagyis a veszteség = az állandó költséggel.  Ár és változó költség viszonya.  Bezárni akkor kell, ha az ár kisebb, mint a változó költség.

18 18 Fedezeti pont számítása  A fedezeti pontban a vállalkozás árbevétele fedezi az összes költségünket, azaz a fedezeti pont feletti árbevétel már nyereség is.  DE! Ne feledjük: ez csupán egy egyszerűsített ábra, mely leegyszerűsített feltételezéseken alapul! Árbevétel Költség Fix költség Fedezeti pont Árbevétel Összes költség q (termelés mennyisége)

19 2. Feladat  Egy vállalat alábbi adatait ismerjük:  a termék értékesítési ára Ft/db  egy termék változó költsége Ft/db  a vállalat állandó vagy fix költsége Ft  a) Határozza meg egy termék fedezeti összegét és fedezeti hányadát!  b) Adja meg a fedezeti pontnak megfelelő értékesítési volument!  c) Számolja ki, mennyi terméket kellene ahhoz eladni, hogy a vállalat évi nyeresége Ft legyen! 19

20 2. Feladat megoldás  Egy termék fedezeti összege = 5 – 3 = 2 EFt/db  Fedezeti hányad = 2 ÷ 5 = 0,4 × 100 = 40 %  b) Fedezeti volumen = ÷ 2 = db  c) EFt nyereség eléréséhez a fedezeti volumen felett értékesíteni kell (5.000÷2 = db), összesen ( =) db terméket. 20

21 3. Feladat  Egyik üzleti kisvállalkozás háztartási elektromos vízpárologtató készüléket termel, 500 db-ot havonta. Ennek teljes költsége Ft/hó ( Ft változó költség és Ft állandó költség).  A terméket 15%-os költségarányos nyereséget tartalmazó egységáron kívánják eladni. A. Milyen egységáron kínálja a párologtatót a vállalat a piacon? B. Milyen árképzési módszert alkalmazott a vállalat az eladási ár megállapításakor? C. Mennyi a vállalkozó havi nyeresége e terméken, ha valamennyi darabot értékesíteni tudja a kalkulált áron? D. Határozza meg számszerűen is, és indokolja azt a legalacsonyabb árat, amelynél a termék gyártását mindenképpen abba kell hagyni! 21

22 4.Feladat A. Számolja ki a táblázat üres sorainak hiányzó adatait és írja be azokat a megfelelő helyre! B. Állapítsa meg, van-e olyan termék, amelynek gyártását be kell szüntetni? Ha van, melyik az és miért? Ha nincs, miért nincs? Válaszát indokolja! 22

23 4. Feladat Adatok megnevezése A termék B termék C termék Összes termék 1. Fix költség FC Változó költség VC Összes költség 4. Piaci egységár P Termelt termék mennyiség Q (db) Árbevétel R (ezer Ft) 7. Üzleti eredmény  (ezer Ft) 23 Egy üzleti vállalkozás 3 féle terméket termel, amelyek ismert adatait az alábbi táblázat tartalmazza. adatok ezer Ft-ban

24 4.Feladat A. Számolja ki a táblázat üres sorainak hiányzó adatait és írja be azokat a megfelelő helyre! B. Állapítsa meg, van-e olyan termék, amelynek gyártását be kell szüntetni? Ha van, melyik az és miért? Ha nincs, miért nincs? Válaszát indokolja! 24

25 Adatok megnevezése A termék B termék C termék Összes termék 1. Fix költség FC Változó költség VC Összes költség Piaci egységár P Termelt termék mennyiség Q (db) Árbevétel R (ezer Ft) Üzleti eredmény  (ezer Ft)

26 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! 26


Letölteni ppt "8. Vállalatgazdaságtan gyakorlat Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Agrárgazdasági és Menedzsment Tanszék Dr. Tóth Katalin, Tü. 308-as iroda."

Hasonló előadás


Google Hirdetések