Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Egyedül vagy csapatban? Szoftvertechnológia oktatásának tapasztalatai Szendrői Etelka PTE-PMMIK Rendszer és Szoftvertechnológia Tanszék

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Egyedül vagy csapatban? Szoftvertechnológia oktatásának tapasztalatai Szendrői Etelka PTE-PMMIK Rendszer és Szoftvertechnológia Tanszék"— Előadás másolata:

1 Egyedül vagy csapatban? Szoftvertechnológia oktatásának tapasztalatai Szendrői Etelka PTE-PMMIK Rendszer és Szoftvertechnológia Tanszék MAFIOK 2014, Pécs1

2 Témakörök Szoftvertechnológia kialakulása Szoftvertechnológia tantárgy helye a BSC mérnökinformatikus képzésben A tantárgy témakörei Gyakorlatok, projektfeladatok, projektmunka, projektcsapatok Tapasztalatok MAFIOK 2014, Pécs2

3 Szoftvertechnológia A szoftvertechnológia a professzionális szoftvergyártás elméleti módszereivel és eszközeivel foglalkozik Szoftvertechnológia kialakulása ◦ Szoftver krízis (1967 NATO-konferencia: szoftverválság)  Elavult módszerek  Együttműködés hiánya  Határidőcsúszás  Rejtett hibák (Therac-25 eset) (www.computingcases.org)www.computingcases.org MAFIOK 2014, Pécs3

4 Híres esetek súlyos hibákról 4 „A radiation therapy machine in the mid 1980s killed several people with massive overdoses of radiation. The overdoses were caused by poor software design.”

5 Szoftvertechnológia Szoftverkrízis probléma megoldása ◦ Felismerések:  Egyre nagyobb és bonyolultabb rendszerekre van szükség  A program termékké vált  Előállításához technológiára van szükség Miért kell technológia? ◦ A bonyolultság miatt az ösztönös megközelítés elérte a lehetőségek határát ◦ A csapatmunka, és a hosszabb távú karbantarthatóság bizonyos szabályok betartását igényli. MAFIOK 2014, Pécs5

6 A Szoftvertechnológia tantárgy célja, helye a képzésben A tanterv szerint 5. féléves tantárgy, 2/1/2 óraszámban, ami később 2/0/2-re módosult. A tárgy félévközi jeggyel zárul. Célja: Megismertetni a hallgatókkal azokat a módszereket, technikákat, amelyekkel az üzleti életben, vállalatoknál felmerülő problémákat, feladatokat képesek megoldani (ERP rendszerek). MAFIOK 2014, Pécs6

7 Szoftvertechnológia Tantárgyi előzmények: ◦ Adatbázisok 1 ◦ Adatbázisok 2 ◦ Programozás I ◦ Programozás II (OOP) MAFIOK 2014, Pécs7

8 A tantárgy témakörei Előadás: ◦ Szoftverfejlesztés életciklusa ◦ Strukturált, objektum orientált módszertanok ◦ Agilis szoftverfejlesztés ◦ Modellezés  Üzleti modellek  Követelmények meghatározása  Használati esetek (UML Use Case diagram)  Osztályok, objektumok meghatározása (Osztály diagram)  Adatmodell kialakítása (Relációs adatmodell diagram)  Felhasználói interfész, menük, navigáció tervezése (Dialógus tervek)  Feldolgozó folyamatok, események (Aktivitás diagramok, állapot diagramok)  Rendszer megvalósítása MAFIOK 2014, Pécs8

9 A tantárgy témakörei Gyakorlatok ◦ Egy RAD fejlesztőeszköz, a Magic xpa segítségével egy rendszerterv alapján létrehozunk egy RIA (Rich Internet Application) alkalmazást a félév során ◦ A Magic xpa egy deklaratív eszköz, amely adatbázis- kezelő független, automatikus programgenerálásra is képes ◦ Előnye, hogy ugyanazzal az utasításkészlettel kliens/szerver, internetes és mobil alkalmazást is létre tudunk hozni, anélkül, hogy új dolgokat meg kellene tanulni. MAFIOK 2014, Pécs9

10 Moziműsor alkalmazás néhány képernyőképe MAFIOK 2014, Pécs10

11 Milyen támogatást, segítséget kapnak a hallgatók? Hazavihetik és telepíthetik a Magic xpa fejlesztőeszközt Microsoft Visio vagy más ingyenes termék (DIA, Visual Paradigm for UML) az UML diagramok, modellek készítéséhez Az előadások és gyakorlatok anyaga felkerül a Coospace-ba. ◦ Lépésről-lépésre részletes leírás a tennivalókról pdf formátumban. ◦ Videók, eLearning anyagok MAFIOK 2014, Pécs11

12 Részlet egy videó anyagból MAFIOK 2014, Pécs12

13 Részlet egy szöveges segédletből MAFIOK 2014, Pécs13

14 Projektfeladat készítése Aláírás feltétele 4-5 fős csapatokat kell alakítani Minden csapat ugyanazt a feladatot oldja meg A feladat csak kezdeti követelményspecifikációt tartalmaz, a csapatoknak kell kiegészíteni, saját elképzeléseik szerint Megadott határidőkre kell beadni a részfeladatokat MAFIOK 2014, Pécs14

15 Példa projektfeladatra MAFIOK 2014, Pécs15

16 Példa projektfeladatra "Egészséges Gyermekekért" alapítvány működésének támogatása Fő feladat: Rászoruló gyermekek friss gyümölccsel való ellátása ◦ Rögzítjük a rászoruló iskolák adatait ◦ Nyilvántartjuk azokat a termelőket, akik felajánlják a segítségüket, megtermelt termékeiket ◦ Fogadjuk az iskoláktól érkező kéréseket ◦ Fogadjuk a beszállított árukat, raktározzuk, nyilvántartjuk (gyümölcs kategóriák, fajták, stb.) ◦ Teljesítjük a kéréseket, kiszállítjuk a kívánt árukat ◦ Statisztikák készítése (iskolánként mennyit adtunk az egyes gyümölcsfajtákból, termelőnként mennyi volt a beszállítás adott időszakban, stb.) ◦ Kik használják a rendszert? Jogosultságok, felhasználók

17 Példa projektfeladatra MAFIOK 2014, Pécs17 Készítse el az országos TDK konferencia lebonyolításának információs rendszerét. A konferenciára jelentkezni kell. Az Országos TDK konferenciára dolgozatokat nyújtanak be a szerzők. A dolgozatot jellemzi a címe, oldalszáma, és a konferencián szerzett díj. Egy dolgozatnak több szerzője lehet, egy szerző több dolgozatban is érdekelt lehet. A dolgozatok oktatók irányításával készültek. Egy oktató több dolgozatot is konzultálhatott. A bírálat objektivitása érdekében minden dolgozatot pontosan két egyetemen kívüli szakértővel bíráltatnak el. Egy szakértő (név, cég, telefon) csak egyetlen dolgozatot bírál. Minden dolgozatot a témája alapján egy névvel ellátott szekcióba sorolják; egy szekcióba több dolgozat kerül. A szekciók ülésére különböző termekben, de egy időben kerül sor. Egy szekció munkáját az elnök irányítja, aki egyetemi oktató. A szekció munkájában szekciónként részt vesz még legalább egy oktató és egy a bírálásban is érintett szakértő. A szekció ülésén tartott előadást is figyelembe véve a dolgozatoknak a szekció díjat adományoz. A nyerteseket a konferencia végén kihirdetik. A konferencia programja az interneten is megtekinthető legyen. (Ki, hol miről, mikor tart előadást.) Bővítse tetszőleges funkciókkal a feladatot. El kell készíteni a feladat rendszertervét (követelmény specifikáció, ütemterv, használati esetek, adatmodell, felület tervek) és a programot Magic xpa-ban.)

18 Segítség a projekt munkához Projekt alapító okirat minta Jegyzőkönyv minta Projekt dokumentálásához Word sablon Rendszeres konzultálási lehetőség az oktatóval Mi okoz külön nehézséget a hallgatók számára? ◦ Nem "csak" a feladatot kell megoldani, hanem projektvezetés, projektben való együttműködés fortélyait is el kell sajátítani. Közös a felelősség! MAFIOK 2014, Pécs18

19 Projektfeladat értékelése A projektmunka az aláírás feltételét képezi A munkákat prezentáció során kell bemutatni a többiek előtt Vannak akik ezt nem veszik elég komolyan, s nagyon gyenge prezentációt tartanak A projektvezetőnek értékelnie kell a csapat munkáját ◦ Gyakran lojális a nem dolgozókkal is ◦ Ugyanakkor volt, hogy nem kapott aláírást néhány hallgató, mert nem vett részt a csapat munkájában MAFIOK 2014, Pécs19

20 Projektfeladat Milyen problémák merülnek fel gyakran? ◦ Van aki nem talál magának csapatot ◦ Csak a jók akarnak együtt lenni ◦ Nem tudják megosztani egymás között a feladatokat ◦ Nincs vezéregyéniség, igazi projektvezető ◦ Egy, maximum 2 ember dolgozik, a többi nem csinál semmit. (Inkább megcsinálom, csak ne kelljen a többiekkel vesződni!) ◦ A csapat felbomlik a félév befejezése előtt MAFIOK 2014, Pécs20

21 Projektfeladat Milyen problémák merülnek fel gyakran? ◦ Nem tartják be a határidőket. "Ej ráérünk arra még!" ◦ Nem élnek a konzultációs lehetőséggel ◦ Néhányan nem képesek még a minimális követelmény szintjén sem teljesíteni a feladatot Sikerek ◦ Természetesen nem csak problémák, hanem sikerélmények is vannak szép számmal MAFIOK 2014, Pécs21

22 Részlet néhány munkából MAFIOK 2014, Pécs22 Vízilabda bajnokság adatmodell

23 Részlet néhány munkából MAFIOK 2014, Pécs23

24 Részlet néhány munkából MAFIOK 2014, Pécs24

25 Részlet néhány munkából MAFIOK 2014, Pécs25

26 Részlet néhány munkából MAFIOK 2014, Pécs26

27 Részlet egy szakdolgozatból MAFIOK 2014, Pécs27

28 Köszönöm a figyelmet! MAFIOK 2014, Pécs28


Letölteni ppt "Egyedül vagy csapatban? Szoftvertechnológia oktatásának tapasztalatai Szendrői Etelka PTE-PMMIK Rendszer és Szoftvertechnológia Tanszék"

Hasonló előadás


Google Hirdetések