Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

4. A FILM formanyelvi eszközei Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2010.01.24. 1.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "4. A FILM formanyelvi eszközei Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2010.01.24. 1."— Előadás másolata:

1 4. A FILM formanyelvi eszközei Jegyzet Készítette: Nikli Károly

2 A film formanyelvi eszközei 1. Téma, keret 2. Képsík 3. Kameraállás 4. Kameramozgás 5. Kompozíció 6. Képtér felosztása 7. Képmélység 8. Alakok száma, elrendezése 1. Szimmetria, egyensúly 2. Dinamika 9. Szemszög 10. Az objektív látószöge 11. Mélységélesség 12. Világítás 13. Hang 14. Montázs 2

3 Téma, keret Téma: a kép tárgya, többnyire az ember Lehet azonban az ember környezete is. Keret: kép határa (zárt, nyitott) A vászon széle nem valódi keret Maga a kép vonja meg a saját kereteit A figyelem fókusza 3

4 Képsík (képméret, plán) Fajtái: Nagytávol (nagytotál) Távol (totál) Kistávol (kistotál) Egész alakos Amerikai plán Félalakos Bő félközeli (bőszekond) Szűk félközeli (szűkszekond) Közeli (premier plán) Szuperközeli (super plán) 4

5 Kameraállás Normál kameraállás Felső kameraállás Alsó kameraállás 5

6 Kameramozgás A kameramozgás fajtái: Fix kamera Svenk Billentés Zoom Fárt Krán 6

7 Kompozíció (a kép felépítése) Elemek Síkok Vonalak Tömegek Színfoltok Fényfoltok Árnyékfoltok Elrendezések A képtér felosztása Képmélység Alakok száma, elrendezése Szimmetria, egyensúly Dinamika Szemszög 7

8 Képtér felosztása Vízszintes tagolás (1-2-3… osztatú kép) Függőleges tagolás (1-2-3… osztatú kép) Mélységi tagolás (1-2-3… osztatú kép) 8

9 Képmélység Stílus kérdése a képmélység használata vagy elvetése: Mélységi komponálás Kétdimenziós, lapos, síkszerű kép használata 9

10 Alakok száma, elrendezése Alakok száma alapján Egy-, két-, három-, többalakos kép Alakok elrendezése szerint: Vízszintes, függőleges, átlós, háromszög, stb. 10

11 Szimmetria, egyensúly Szimmetria szerint: Szimmetrikus kép Aszimmetrikus kép Egyensúly szerint: Kiegyensúlyozott kép Kiegyensúlyozatlan kép 11

12 Dinamika Az állókép érzékelteti, „kifejezi” a mozgást A filmen csak meg kell mutatni. Háromféle mozgás: A kép tárgya mozog A kamera mozog Mindkettő mozog A mozgások különfélék: A tér tekintetében Az idő tekintetében Sebesség tekintetében 12

13 Szemszög Objektív szemszög Szubjektív szemszög Nézőponti szemszög Ansnitt Beállítás-ellenbeállítás Átforgatás 13

14 Az objektív látószöge Normál objektív Nagylátószögű objektív Teleobjektív 14

15 Mélységélesség Tartomány, amelyen belül élesnek látjuk a képet Totálokhoz: nagy látószögű objektív Közepes plánokhoz: normál objektív Közeli felvételekhez: teleobjektív 15

16 Világítás Főfény Ellenfény Derítőfény 16

17 Hang A hang típusai: Beszéd Zene Zörej 17

18 Hangfajták A hang fajtái : Képen belüli hang: A hangforrás látszik a képen Képen kívüli hang: hangforrás nem látszik a képen Diegetikus hang: A hang része a cselekménynek Nem diegetikus hang: A hang nem része a cselekménynek 18

19 Hang-fajták kombinációi Hang-kombinációk: Képen belüli diegetikus hang Képen kívüli diegetikus hang Képen belüli nem diegetikus hang Képen kívüli nem diegetikus hang 19

20 Montázs Technikai értelemben: Vágás, ragasztás, összeszerelés Művészi kifejezőeszköz értelemben: A folyamatos filmtér megteremtésének eszköze A folyamatos filmidő megteremtésének eszköze A filmi igeidők és igemódok megteremtésének eszköze A film ritmusteremtésének eszköze 20

21 Montázsfajták A montázs fajtái Technikai értelemben: Folyamatos vágás Ugró vágás Képen belülre vágás Képen kívülre vágás Belső montázs Vertikális montázs 21 Művészi kifejezőeszközként: Lineáris montázs Párhuzamos montázs Ellentétes montázs Szekvenciális montázs Asszociációs montázs

22 Szergej Eizenstein montázselmélete Metrikus montázs Ritmikus montázs Hangsúlyos montázs Felhang-montázs Intellektuális montázs 22

23 vége 23


Letölteni ppt "4. A FILM formanyelvi eszközei Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2010.01.24. 1."

Hasonló előadás


Google Hirdetések