Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Győrfi András demonstrátor SZE, MTK, BGÉKI, Környezetmérnöki tanszék.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Győrfi András demonstrátor SZE, MTK, BGÉKI, Környezetmérnöki tanszék."— Előadás másolata:

1 Győrfi András demonstrátor SZE, MTK, BGÉKI, Környezetmérnöki tanszék

2  Zajforrások  ipar  közút  vasút  repülő  Zajterjedés

3 Rezgő közeg Sugárzó térbeli formája szerint Pontszerű zajforrás: minden irányban egyenletes intenzitással sugároz  a hullámfrontok koncentrikus gömb- felületeken helyezkednek el I = P/ F kis méretű zajforrások (pl. gépek), távoli nagyméretű zajforrások (pl. gyárépület )

4  Vonalszerű zajforrás: „végtelen” hosszú, hengerrel modellezhető  a hullám- frontok koncentrikus hengerfelületeken helyezkednek el  Autópálya

5  Síkfelületű zajforrás: a hullámfelületek a sugárzóval párhuzamosak  Egy zajforrást akkor tekinthetünk sík- sugárzónak, ha az észlelési távolság és a hullámhossz a sugárzó méretéhez képest kicsi. Pl. üzemcsarnok homlokzata közelről

6  Szabadtérben a földfelszínen elhelyezkedő zajforrás (traktor) hang- teljesítménye : P= 2,52 · 10 –3 W.  Mekkora a hangintenzitás a forrástól 1 m ill. 10 m távolságban? A hangforrástól távolabb mennyivel kisebb az intenzitásszint?(relatív)

7  I = P/ F  Mivel a kibocsátott hanghullámok koncentrikus félgömb alakban terjednek: F =2 r 2   I 1m = 2,52 · 10 –3 W / 2 ·1  = 4 · 10 –4 W/m 2  I 10m = 2,52 · 10 –3 W / 2 · 10 2 ·  = 4 · 10 –6 W/m 2

8  L Irel = 10 · lg (I 10m /I 1m)  L Irel = 10 · lg 10 –2 = – 20 dB

9  Zajterjedés szabad térben  A zajforrás típusától függően gömb- (fél-, negyed-, nyolcadgömb-) henger- (félhenger-, stb.) vagy síkfelületen történik.  Zajterjedést befolyásoló tényezők:  A levegő hangelnyelése (csillapítása)  Frekvencia  Hőmérséklet  Páratartalom

10  Zajterjedést befolyásoló tényezők:  A növényzet hatása  Sűrűség  Aljnövényzet  Zajforrás magassága  Hangvisszaverődés: Növelő hatás  Meteorológiai hatások  Szél: vektorális összegződés, vertikális elhajlás a sebesség-gradiens miatt  Hőmérséklet (gradiensek hatása)  A talaj hatása  A talaj akusztikai hatása - hangelnyelése (beton-gyep)  Távolság szerepe  Hangárnyékolás hatása (házak, fal, domborzat)

11

12  Hangterjedés zárt térben  A tér bármely pontjában a hangnyomásszintet a zajforrás által kibocsátott és a határoló felületekről visszavert hullámok együttesen határozzák meg. IbIb IvIv IeIe IaIa

13  A határoló felület (pl.: fal) a beeső I b intenzitású hangot részben elnyeli (I e ) részben visszaveri (I v ) részben pedig átereszti (I a ), azaz a hanghullám a fal másik oldalán kilép. I b = I v + I e + I a

14  Az ember mindennapi életébe behatoló zaj, amely az életminőséget csökkenti (pszichológiai, egészségügyi hatások).  Fajtái a zaj forrása szerint:  közlekedési zaj (közúti, vasúti és légi járművek)  ipari üzemből származó gépészeti zajok  áramlási zaj (gáz- és folyadékáramok zaja, pl. szellőzőberendezésben)  „diszkózaj” (szórakozóhelyekből származó hang)

15 ZAJFORRÁSOK VASÚTI ZAJKÖZÚTI KÖZLEKEDÉSI ZAJ GÉPÉSZET PARKOLÁS LÉGI KÖZLEKEDÉS

16  lakosság kb. 5 százalékát zavarja.  2001-ben 330 cég vizsgálata

17

18

19  Ipari üzemek zajkibocsátásának meghatározásakor figyelembe veendő tényezők:  zajforrások száma  az egyes források hangteljesítménye (gépek, szellőzőberendezések stb.)  az épület falainak hanggátlása  épületen belüli árnyékolás  zajcsökkentő megoldások

20  Mért hangteljesítményszint  Az a tényleges amit a gép zajként kiad, külön szabványban meghatározott eljárások szerint határozzák meg.  Meghatározhatók, vagy a berendezéstípus egy jellemző darabjára, vagy pedig a berendezések átlagmintájára.  Számított hangteljesítményszint  Olyan hangteljesítményszint, amelyet külön jogszabályban rögzített eljárások szerinti mérések alapján határoznak meg a hangnyomásszintből számolással.

21  Hangnyomásszintet (L ’ p )mérünk referenciahasáb képzésével, ebből számolunk hangteljesítményszintet  Félgömb alakú mérőfelület  Hasáb alakú mérőfelület

22  Mérő mikrofonok elhelyezése Felülnézet Oldalnézet 1.sor=1,5m, 2.sor= 0,71r

23  Mérőfelületre átlagolt hangnyomásszint számítása  N – mikrofonhelyek száma  L’ pi – az i-edik mikrofonhelyeken mért hangnyomásszint decibelben

24  Felületi hangnyomásszint:  L pf = L’ p –K 1 -K 2  K 1 - Alapzaj korrekció  K 2 - Környezeti korrekció  L’ p - mérőfelületre átlagolt mért hangnyomásszint  L pf - Felületi hangnyomásszint

25  Hangteljesítményszint számítása hangnyomásszintből:  L WA = L pf + 10 lg (S/S 0 ) dB  L pf - Felületi hangnyomásszint  S- mérőfelület mérete m 2 -ben  S 0 - 1m 2

26  magában foglalja a különböző gyártásból és mérési módszerekből adódó bizonytalanságokat

27 AL-KO Fükasza FRS4125 fűkasza 0,9 kW

28  A gyártó által garantált zajkibocsátást feltüntető, CE címkével minden terméknek rendelkeznie kell, és 22 gépnek ezenfelül az irányelvben előírt hangteljesítményszint határértéknek is meg kell felelnie.

29  3. Kompresszorok (<350 kW)  Bármely, levegőt, gázokat vagy gőzöket a szívónyomásnál nagyobb nyomásra sűrítő gép, amely cserélhető szerszámokkal használható  nem tartoznak ide a következő berendezések :  ventilátorok, kisebb nyomás pascal  vákuumszivattyúk  gázturbinás motorok

30  Teljesítmény (kW)  P<15  hangteljesítményszint- határérték dB/1 pW I ütem II. ütem január január

31  Teljesítmény (kW)  P>15  hangteljesítményszint- határérték dB/1 pW I ütem II. ütem január január lg P 95+2 lg P

32  Különböző típusú, üzemállapotú, kibocsátású, sok egyéb befolyásoló tényező

33  1995–2000. közötti időszakban  legforgalmasabb útvonalainak  csúcsórára vonatkozó zajszintek  mérési pontok 98 százalékában 65 dBA-nál magasabb volt a zajszint  közúti zaj zavaró hatásának aránya országosan eléri az 50–55 százalékot  nagyvárosokban ez az arány 60–65%

34 Zajterheléssel érintett lakosok száma M.-on

35  Zajforrások  a motorzaj, a motor felületéről lesugárzott zaj - legmeghatározóbb A zajszint változása a fordulatszám függvényében

36  az erőátvitel (nyomatékváltó, kardántengely, differenciálmű) zaja  a karosszéria zaja, a motor ill. az útfelület által gerjesztett és a karosszéria felületeiről lesugárzott zajok  kipufogózaj, a kipufogórendszer felületéről lesugárzott zaj, és a csővég zaja  a szívóberendezés zaja  hűtő- és ventillátorzaja  gumiabroncsok zaja (gördülési zaj) – második legjelentősebb zajforrás  egyéb berendezések (csikorgó fékek, duda zaja)

37  Kerék és útburkolat kölcsönhatásából származó zaj: gördülési zaj  Leállított motorral hajtás nélkül, szabadon gördülő gépjármű elhaladási zaját értjük. Ebből levonva a karosszérián keletkező aerodinamikai zajokat és az erőátviteli zajokat, megkapjuk a gumiabroncsok útfelületen gördülése közben keletkező gumiabroncs zajt.  nagyobb sebességnél (országút, autópálya) válik meghatározóvá  a jármű által kibocsátott zaj %-át (nehézgépjárműveknél %-át) adja

38  Nagyobb sebességgel történő haladás esetén személygépkocsinál egyértelműen a gumiabroncs zaj tekinthető dominánsnak.  Tehergépkocsiknál és autóbuszoknál a jóval nagyobb motorzaj miatt a gumiabroncs zajeredő zajra gyakorolt hatása sokkal kisebb.  A sebesség kétszeresre növelése 12dB hangnyomásszint növekedést eredményez.

39  Gördülés zaj függ:  Gumiabroncs (futófelület, profil, abroncsméret, nyomás  Kopott futófelület akár 3dB-lel zajosabb lehet, mint új állapotban  A szélesség növekedése kedvezőtlenül hat, mivel az érintkező felületek növekedésével a keletkező zaj is növekszik. Az abroncs átmérőjének növekedése azonban csökkenti a zaj nagyságát.  Útburkolat (érdesség, anyag, szerkezet)

40 Kerekek és útburkolat kölcsönhatásából származó zaj sima és érdes burkolaton, 80 km/h sebességnél

41  Üzemi jellemzők (menetsebesség, időjárás, vezetési stílus, terhelés)  Amikor útburkolat felülete nedves lesz a gumiabroncsok a vízbe csapódnak és a szétfröccsenő vízcseppek maguk is zajkeltők lesznek.

42  Közúti forgalomból adódó környezeti zaj zajterhelését meghatározó főbb tényezők:  forgalom sűrűsége  járművek típusa  járművek műszaki állapota  járművek sebessége  nehézgépjárművek aránya  az út lejtése/emelkedése  burkolat típusa  burkolat állapota

43  Lakosság 8–10 százalékát zavarja, de kellemetlenebb (kürt)  csökkenő tendencia a zajterhelés terén  a vasúti fővonalak által érintett települések több mint 80 %-nál a megengedettnél nagyobb zajkibocsátási szint mérhető, mellékvonalaknál 37 %

44  Vontatójárművek (mozdonyok):  hajtás (motor, villamos mozdonynál a transzformátor)  segédberendezések (ventilátor, kompresszor, befecskendezőszivattyú)  légáramlás, aerodinamikai zaj  gördülés és fékzaj  másodlagos zajforrások (kopások, gyártási hibák, laza rögzítések)  Vontatott járművek:  vázszerkezet (különösen teherkocsiknál)  segédberendezések (szellőztetés, fékberendezés)  futómű, forgóváz

45 1. a sín futófelületének egyenlőtlen vagy hullámos kopásából származó zajhatások 2. a kerék futókörének egyenlőtlenségéből vagy kopásából származó zajok 3. ívekben a kerék-sín közvetlen kapcsolatából (nyomkarima vezetés) származó zajhatások 4. a felépítmény rezgéséből származó zajhatások Gördülési zaj

46  Vasúti pálya, felépítmény  sín  sínleerősítés  keresztaljak  ágyazat (zúzottkő, betonelem)  A járműtől függő tényezők  a kerék futófelületének állapota  a fékezési rendszer

47  Felépítménytől függő tényezők  a sin futófelületének állapota  a hegesztett/hevederes pálya  a váltócsoportok  a ragasztott sin kötések  A kerék és a sin futófelületén lévő hibák  laposodás  felhordás  kagylós kopás  növelik az elsugárzott zajszint értékét, illetve a zajszint dinamikáját   A kerék-sin rendszer által kiváltott zaj erősségének szintjére a következők is hatnak:  a sin hullámos kopásai  a jármű kígyózó futása  a gördülő kerékfelületek egyenlőtlenségei,  az abroncsok súrlódása éles ívekben,  a féktuskók súrlódása fékezésnél.

48  A kerék-sin rendszer által kiváltott zaj erősségének szintjére a következők is hatnak  a sin hullámos kopásai  a jármű kígyózó futása  a gördülő kerékfelületek egyenlőtlenségei  az abroncsok súrlódása éles ívekben  a féktuskók súrlódása fékezésnél

49 Vonatok hangszintje 1 m-es magasságban, a vágánytengelyre merőlegesen mérve

50 Zajszintek a sebesség függvényében

51  repülőterek környezetében okoz problémát, viszonylag kis terület, de nagy zajterhelés  Mo-on Ferihegy közelében  kibocsátott zaj forrásai:  motorzaj  kompresszorok és turbinák aerodinamikai zaja

52  Zajterhelés  A mérési pontban: dB  B mérési pontban: dB  C mérési pontban: dB


Letölteni ppt "Győrfi András demonstrátor SZE, MTK, BGÉKI, Környezetmérnöki tanszék."

Hasonló előadás


Google Hirdetések