Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A HELYI TERMÉKEK SZEREPE A VIDÉKI TURIZMUSBAN Dr. Fehér István Egyetemi tanár Szent István Egyetem, Gödöllő.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A HELYI TERMÉKEK SZEREPE A VIDÉKI TURIZMUSBAN Dr. Fehér István Egyetemi tanár Szent István Egyetem, Gödöllő."— Előadás másolata:

1 A HELYI TERMÉKEK SZEREPE A VIDÉKI TURIZMUSBAN Dr. Fehér István Egyetemi tanár Szent István Egyetem, Gödöllő

2 A TÁRSADALOM SZEREPLŐI KÜLÖNBÖZŐ SZEMPONTOKBÓL Fogyasztó/TermelőÁllampolgár (gazdasági) (politikai) Magánszemély (öntudat, etika)

3 AZ ÉLELMISZERFOGYASZTÁST ÉS VÁLASZTÁST BEFOLYÁSOLÓ BELSŐ TÉNYEZŐK Biológiai tényezők: éhség, étvágy, ízlés Gazdasági tényezők: kiadások, jövedelem, élelmiszerek elérhetősége Fizikai tényezők: fizikai állapot, iskolai végzettség, készségek (pl.: főzés), szabadidő Társadalmi tényezők: kultúra, család, gasztronómiai hagyományok Pszichológiai tényezők: hangulat, stressz, bűntudat Attitüdök, tévhitek, élelmiszerismeretek Életkor, életerő, egyéni és csoportos fogyasztási szokások Földrajzi tényezők Vallási szokások stb..

4  Élelmiszer ellátás szocio-ökonómai szerepe  stratégiai / nemzetbiztonsági kérdés,  táplálkozás- és élelmiszerpolitika,  helyi piacok és kistermelői értékesítés vs városi élelmiszerellátás  Környezeti szempontok  ÜHG 30%-a az élelmiszerláncból ered  Társadalmi egyenlőtlenségek  éhezés és elhízás  Kulturális változás  közvetlen értékesítés,  helyi élelmiszer,  gasztronómiai forradalom

5 ÉLELMISZERFOGYASZTÓI TRENDEK MAGYARORSZÁGON Trendek sokszínűsége  kényelmi trend,  egészség és wellness trendje,  környezettudatosság trendje,  élménykeresés trendje,  etikus fogyasztás trendje,  időtudatosság trendje.

6 ALTERNATÍV ÉLELMISZERELLÁTÁSI LÁNCOK KAPCSOLATI RENDSZERE

7 Házhozszállítás Közvetlen értékesítés Rövid élelmiszerlánc Egyéni Kollektív (termelők) Kollektív (egyesületi) Szerződésen alapuló Vásár Gazdaságban értékesítés Szedd magad Hagyományos piac AMAP szatyor- szolgáltatás Vásár (gazdaságban) Termelői piac Közös értékesítési pont Házhozszállítás EgyéniKollektív Üzleten keresztül Közétkeztetés Egyesületen keresztül Szövetkezet Étterem Kereskedő Turizmus

8 Termelők Bolt Fogyasztók Cél : növelni a bevételt Jobbat enni A rendszer gyenge pontjai Lehetőségek A téli termékhiány miatt a kliensek hűségének megtartása A hűség két tényező függvénye:  pozitív tapasztalatok  imázs a fejlődésről A hűség két tényező függvénye:  pozitív tapasztalatok  imázs a fejlődésről Új termékek, új tapasztalatok A szezonalitás megértetése Erős konkurencia A fogyasztók elcsábítása Kiegészítő termékek Minősség Kommunikáció a tagok felé  Nincs marketing  Alacsony termékválaszték  Lassú reakciókészség a vásárlók igényeire  A termelők jelenlétének hiánya  Nincs marketing  Alacsony termékválaszték  Lassú reakciókészség a vásárlók igényeire  A termelők jelenlétének hiánya

9 Példa: a helyi élelmiszerellátás problémája Termelés hiánya Disztribúció szervezésének hiánya Termelők hiánya Fogyasztók hiánya a Rövid Élelmiszer Láncban Feldolgozás hiánya Helyi termékek adaptációjának hiánya a Rövid Élelmiszer Láncban Föld-hasznosítás problémája Kínálat/kereslet szétválasztása

10 A VIDÉKFEJLESZTÉS TÉNYEZŐI ÉS SZEREPLŐI Fenntartható mezőgazdaság preferálása Földterületek megőrzése Rövid Élelmiszer Lánc fejlesztése Területtervezés Területfejlesztés Földvásárlási támogatások Helyi kezdeményezések fejlesztése Vidéki tevékenységek fejlesztése-turizmus Civil szervezetek Közösség Projekt tulajdonos Szatyor, Kamratúra, Élő Tisza, Tokaj Reneszánsz, Kertbarátok, stb.

11 DIVERZIFIKÁLÁS A VIDÉKI HÁZTARTÁSOKBAN Vidéki gazdálkodók jövedelemszerzése On – farm activities Off – farm activities Mezőgazdasági termelés bővítése Diverzifikálás nem közvetlen kapcsolódik a mezőgazdasági termeléshez Értékhozzáadás növelése Munkabér Önfoglalkoztatás Mezőgazdasági tevékenységekGazdaságon kívüli tevékenységek Nem fizetésből származó jövedelem/vagy más forrásból származó bevétel

12 HELYI TERMÉK Tájegységi kézműves és termelési hagyományokon alapuló, minőségi és egyedi termékek köre, amelyek között a tradicionális kézművesség használati és dísztárgyai, valamint a helyi agrártermékek egyaránt megjelennek. A helyi termékek előállítói közvetlenül is értékesíthetnek az érkező látogatóknak, bemutathatják termelési hagyományaikat és mesterségbeli tudásukat, de nem ritkán termékeik bekerülhetnek a kereskedelmi forgalomba és színesíthetik a szakboltok kínálatát is.

13 VIDÉKI TURIZMUS- FALUSI TURIZMUS I.

14 VIDÉKI TURIZMUS- FALUSI TURIZMUS II.

15 Dr.Kóródi Márta – Szolnoki Főiskola Turizmus-Vendéglátás tanszék

16 A VIDÉKI TURIZMUS A városon kívüli, helyi és regionális vonzóerőkkel rendelkező, gondozott falusi, vidéki környezetben, a bel- és külföldi vendégek szabadidő- eltöltési szükségleteinek széles körű, kereskedelmi alapokon történő kielégítése és az ezt szervező helyi intézmények és szolgáltatók együttműködése (Jenkei) A vidéki turizmus fejlesztésében a gazdasági tényezőkön kívül, a vonzerőnek, a lakosság vendégfogadási hajlandóságának, a tudatos termékfejlesztésnek a térségi marketingkommunikációnak is meghatározó szerepe van

17 17 TAKTIKAI DÖNTÉSEK Mit tudunk kínálni? Mit akar a vendég, miért jönne ide? Szolgáltatások és tárgyi, fizikai elemek Élmény ESEMÉNYSZERVEZÉS SZEGMENSSPECIFIKUS TERMÉKFEJLESZTÉS

18 18 A VIDÉKI TURIZMUSFEJLESZTÉS LÉPÉSEI vonzerő- és attrakció fejlesztés f ogadóképesség- fejlesztés élmény- menedzselés termék- fejlesztés desztináció- menedzsment

19 A TURIZMUSFEJLESZTÉS HATÁSAI Turizmusfejlesztés (új attrakciókon vagy meglévő erőforrásokon alapulva) Erőforrások aktiválása (más ágazatoknál jobban mozgósíthatóak) A térség fejlődése (megteremtődnek, majd bővülnek a turizmus feltételei) Gazdaságélénkítés (multiplikátor lehet)

20 A HELYI TERMÉK ÉRTÉKESÍTÉS JELLEMZŐI  A mezőgazdasági termelők régóta alkalmazzák saját maguk által termelt áruk közvetlen értékesítését, számos országban kialakult a szabályozása és gyakorlata.  Amikor közvetlen értékesítésről beszélünk akkor ez azt jelenti, hogy a termelők közvetlenül fogyasztókhoz juttatják el a terméküket- eladás és szolgáltatás.  A közvetlen értékesítés titka a kölcsönös előny.  Nyer a termelő és nyer a vásárló is.  A termelő munkához és bevételhez jut, a vásárló meg egészséges élelmiszerhez.

21 A KÖZVETLEN ÉRTÉKESÍTÉS JÖVŐJE  A közvetlen értékesítés jogszabályi könnyítése jelentős jövőbeni lehetőségeket tartogat a termelők számára.  Az értékesítésnek ez a módja Európa szerte egyre népszerűbb, de a feldolgozás és értékesítés szabályait azonban meg kell tanulni.  Főként a kis és közepes gazdálkodók kedvelik a közvetlen értékesítést.  Több változata lehetséges, többek között meg kell említeni a saját boltban történő értékesítést, a katalógus, internet valamint az éttermeknek boltoknak történő közvetlen szállítás lehetőségeit is.  A klasszikus közvetlen értékesítési csatornák között – az előzőeken kívül - jelentős eladást végeznek a termelők a saját gazdaságban és az útmentén kialakított értékesítő helyeken és a vidéki turizmus szolgáltatások során (szállás, fesztiválok, rendezvények)  A közvetlen eladás a fogyasztóknak főként a gyümölcsértékesítés területén vált gyakorivá

22 A KÖZVETLEN ÉRTÉKESÍTÉS ELŐNYEI  Hozzájárul a helyi munkahelyteremtéshez  Növekszik a vidék népességmegtartó képessége  Növeli a megtermelt termékek értékét  Differenciálja és szélesíti a termékválasztékot  Növeli a gazdák marketing orientáltságát  Javul a termelők alkupozíciója  Növeli a fogyasztók bizalmát és a kedvezően befolyásolja az élelmiszer termelés általános megítélését  Bővíti a jövedelmet és csökkenti a szociális támogatási igényt vidéken  Növeli a vidéki térség piaci részesedését az élelmiszer forgalmazásban és a szolgáltatások terén  Megfelelnek a környezetvédelem és állatjólét szempontjainak  Elősegíti a falusi-vidéki turizmus fejlődését  Csökkenthető a termékek szállítási igénye és költsége

23 A HELYI TERMÉKEK ÉRTÉKESÍTÉSÉNEK ELŐNYEI Gazdasági előnyök  Azonnali bevétel  Magasabb árak  Saját betakarítás  Csökken a függőség és kiszolgáltatottság a nagykereskedőktől és nagy vevőktől  Rendszeres fogyasztóktól származó jövedelem= stabil bevétel „ Társadalmi/szociális” előnyök  Fogyasztók bizalma  Fogyasztói szokások jól ismerté vállnak  Hazai és helyi termékek promóciója

24 A HELYI TERMÉKEK ÉRTÉKESÍTÉSÉNEK SIKER TÉNYEZŐI 1.A piaci helyzet ismerete 2.A gazdálkodási és családi együttműködési előfeltételek és a partnerekkel való együttműködés tisztázása 3.Szaktudás a termelés és a termelési technológiák területén 4.A törvényes rendelkezések ismerete 5.A marketing és turisztikai szolgáltatások alapszabályainak ismerete 6.A gazdaságosság szem előtt tartása

25 KÖVETKEZTETÉSEK Az élelmiszerfogyasztók preferenciája egyre inkább a tájjellegű, valamint az organikus termékek iránt növekszik. A termelőknek fel kell ismerni az ebből adódó lehetőségeket, A közvetlen élelmiszer értékesítés jogi feltételei megteremtődtek, de fontos teendő a direkt értékesítés iránti fogyasztói bizalom megteremtése, A mezőgazdasági termelők az élelmiszerek értékesítésére vonatkozó alapvető szabályokat kötelesek betartani. A vidéki turizmus fejlesztése jelentősen segítheti a helyi termékek értékesítésének növelését

26 A közvetlen termelői értékesítés és a vidéki turizmus területén számos kedvező Európai Uniós tapasztalat ismert, melyek alkalmazása hasznos lehet a szabályozás és az alkalmazás területén Javaslatok: – a szakképzés jelentősége – a fogyasztói tudat módosítására való törekvés – a sikeres együttműködési formák megismertetése – tanácsadók is fordítsanak figyelmet arra, hogy segítsék a gazdákat abban, hogy jól válasszák meg értékesítési csatornáikat és diverzifikálják szolgáltató tevékenységüket és termékeiket.


Letölteni ppt "A HELYI TERMÉKEK SZEREPE A VIDÉKI TURIZMUSBAN Dr. Fehér István Egyetemi tanár Szent István Egyetem, Gödöllő."

Hasonló előadás


Google Hirdetések