Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány; Város, közlekedés,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány; Város, közlekedés,"— Előadás másolata:

1 Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány; Város, közlekedés, társadalom Budapest, 2014 március 31. ÁRUSZÁLLÍTÁS ÉS LOGISZTIKA (TRENDEK ÉS MÍTOSZOK)

2 2 A múlt órán: a vasút fejlesztésének szempontjai: a kötött pálya előnyei 4 Jelentős és jól összenyalábolható forgalmi áramlatok jelentkeznek a következő területeken: 4 Városok közötti személyforgalom („intercity”) 4 Elővárosi személyforgalom, 4 Nagyvárosi belső áramlatok („metropolis” vonalak) 4 Export, import és tranzit áruszállítások, 4 Utóbbi részeként kombinált szállítás formájában közutakat tehermentesítő áruszállítás, 4 Speciális rakományok pl. veszélyes áruk, nagy terjedelmű berendezések stb. 4 + Ütemes menetrend és közlekedési szövetség

3 3 A múlt órán: a pályaudvarok kettős szerepe 4 A vasútállomás csomópont és ‘hely’ egyszerre (Forrás: Luca Bertolini (1996) Nodes and places: complexities of railway station redevelopment. European Planning Studies Vol.4. No.3.) 4 (1) Az állomás, mint (intermodális) csomópont különböző irányba induló vasútvonalak csomópontja, különböző szintű vasutak (+távolsági buszok) csomópontja, csomópont a vasúti távolsági és a helyi közlekedési eszközök között 4 (2) Az állomás, mint közterület, mint „hely”, mint tevékenységi pólus a városon belül

4 4 4 Mi a logisztika? 4 Az anyagmozgatástól és a szállítástól az ellátási láncokig 4 A logisztika trendjei és mítoszai 4 Egy példa: a repülő halak esete 4 A city-logisztikáról 4 Személyszállítás: eltérő szempontok Áruszállítás és logisztika

5 5

6 6 Logisztika és kombinált fuvarozás

7 7

8 8

9 9

10 10 Logisztika és kombinált fuvarozás

11 11 Logisztika és kombinált fuvarozás

12 12 4 Logisztika: az üzemen belüli anyagmozgatás szállítások 4 Lényege: „ami nincs a fejedben, az a lábadban…” a rendszerváltás okozta átrendeződés –Készletezés – (alapanyag helyett késztermék-tárolás) –Raktározás – hiánygazdálkodás ellenszeréből / integrálódás a termelési-elosztási folyamatba 4 Logisztika – szervezés, nemcsak „logisztikai központ” Logisztika és kombinált fuvarozás

13 13 4 A logisztika az a tevékenység, amely biztosítja, hogy az üzleti folyamatok zavartalan lebonyolításához szükséges termékek és szolgáltatások a megfelelő helyen és időpontban, a szükségletnek megfelelő mennyiségben, minőségben és választékban rendelkezésre álljanak.” (Forrás: Középtávú Logisztikai Stratégia (v2.0) Budapest, IFKA--LEF Logisztika és kombinált fuvarozás

14 14 4 Thomas L Friedman (2006) És mégis lapos a Föld. A XXI. század rövid története. HVG könyvek Budapest [Az eredeti angol kiadás 2005] 4 Tíz meghatározó megatrend (informatika: 1-4 és 9-10) 4 (1) A berlini fal leomlása (azaz a politikai cezura megszűnése) 4 (2) Az internet megjelenése (az információs hardver globálissá válása) 4 (3) A szoftverek kompatibilitásának megteremtése (az együttműködés hátterének szabványosodása) 4 (4) A nyílt forráskódok megjelenése (a szoftverek fejlesztésének társadalmasítása) 4 (9) A keresőmotorok (az információhoz való hozzáférés új alapjai) 4 (10) A mobil kommunikáció kiteljesedése (a vezetékről történő eloldozódás) Logisztika és kombinált fuvarozás

15 15 4 Thomas L Friedman (2006) És mégis lapos a Föld. A XXI. század rövid története. HVG könyvek Budapest [Az eredeti angol kiadás 2005] 4 Tíz meghatározó megatrend folyt. (logisztika: 5-8) 4 (5) A gyártási folyamat kiszervezésének a lehetősége outsourcing (a munkafolyamatok szabványosodása) 4 (6) A fázis-feladatok kiszervezésének a lehetősége (azaz a szolgáltatási tevékenységek munkafolyamat-csomagokra bontása) 4 (7) Az ellátási láncok kialakulása (azaz az üzemek közöttivé vált gyártási folyamat szállítási hátterének megteremtése) 4 (8) Az insourcing (azaz a szállítási láncba beleintegrálódó termelő/szolgáltató tevékenységek kialakulása) Logisztika és kombinált fuvarozás

16 16 Logisztika és kombinált fuvarozás

17 17 Logisztika és kombinált fuvarozás BILK

18 18 4 Megatrendek (ld. fentebb) 4 A termelés helye által meghatározott szállítás helyett kialakult a szállítási lánc által meghatározott termelési fázisok sora –Előképek üzemen belül szállítószalag, konyha –Előképek általánosabban városi közlekedés: az autóközlekedés kívánalmaihoz igazított város (!) 4 Változás a termékek hozzáadott érték tartalmában: megnőtt a szolgáltatás részaránya, megnőtt a tevékenységek szállítási hányada. 4 Átfogó logisztikai szemlélet szükségessége (a szállítás együtt kezelése az előidéző folyamatokkal és a hatásokkal) – vs. teljes szállítási láncok szervezésére vonatkozó gyakorlat. 4 Szorosan kapcsolt szállítási lánc, virtuális vállalat, méretgazdaságosság 4 De össze kell-e egy helyre gyűjteni az árut? (Pályafüggőség) Logisztika és kombinált fuvarozás

19 19 4 Fleischer T (2007) Logisztika – trendek és mítoszok. Közlekedéstudományi Szemle 57. évf. 2. szám pp (ill. a kurzus honlapján) 4 A központi fekvés mítosza 4 A tranzit mítosza 4 A megállított áru mítosza 4 A magunkhoz ragadható folyosó mítosza 4 Intermodalitás – egy szlogen mítosza 4 A logisztikára épülő térségfejlesztés mítosza 4 A 13+1 nyerő intermodális logisztikai központ mítosza Logisztika és kombinált fuvarozás

20 20 4 „Magyarország fordítókorong” 4 „Híd kelet és nyugat között” 4 „A Balkán kapuja” 4 „Magyarország logisztikai központ” 4 Ezek a szlogenek a kormányzattal az ország fekvésének egyediségét akarják elfogadtatni, és erre hivatkozva állami pénzekből támogattatni logisztikai beruházások megépítését 4 Egyrészt helyzetünk nem egyedülálló, másrészt, ha így lenne, akkor is kérdéses, vajon a 21. században éppen ezt a pozíciót kellene-e eladni, erre alapozni a jövőt. Logisztika és kombinált fuvarozás A központi fekvés mítosza

21 21 4 „Ha erre jön, majdcsak lepottyan valami a számunkra” 4 A tranzitforgalomról a valódi döntéshozatal máshol történik: nyilván a valamelyik végponton. 4 A tranzitáló szakasz szerepe mindig kiszolgáltatott és esetleges marad. 4 Éppen fordítva, a logisztikának a hazai kiindulású és a hazai célpontú forgalomra kellene alapvetően épülnie. 4 A kedvező fekvés nem azért előnyös, mert sok áru „úgyis” áthalad rajtunk, hanem azért, mert ide tud jönni az, amit az itteni fejlődés igényel. 4 Új-Zéland, Finnország, Svédország – egész jól elvannak... Logisztika és kombinált fuvarozás A tranzit mítosza

22 22 4 „A várhatóan még tartósan külső uniós határokon” való jelenlét – „mert ott megállításra kerül az áru” 4 Éppen a felszívódó belső határokon át nő meg az együttműködés. ( A – H ; H – RO stb.) 4 A kölcsönös haszonnal járó együttműködésre kellene hosszú távon a stratégiát építeni, nem pedig a kényszermegállításból eredő lehetőségre. 4 Természetesen egy-egy vállalkozás (üdítőárus, kocsimosó, büffé, fogadó stb.) jól teszi, ha rugalmasan épít a torlódásra, tömegre. Léptéktévesztés azonban országos stratégiát ilyesmire próbálni alapozni. Logisztika és kombinált fuvarozás A megállított áru mítosza

23 23 4 Sandaság, protekcionista diplomácia elképzelése – (pl. szlovák, osztrák érdekeltek kihagyása) 4 A valóság: vannak földrajzi adottságok 4 Pl. FÁK – Európa forgalom fele Lengyelországon át, 20% Szlovákián át, 24% Magyarországon át. 4 Természetesen egy előbb kiépített kapcsolat átmenetileg meg tudja változtatni az arányokat, de naivitás azt hinni, hogy hosszabb távon nem áll be a földrajzi adottságoknak megfelelő arány. 4 Kulturált, valódi együttműködés éppen a kialakult arányok kölcsönös elfogadására, munkamegosztás, specializáció, stabil arányok megalapozására épülhet Logisztika és kombinált fuvarozás A magunkhoz ragadható folyosó mítosza

24 24 4 Intermodalitás, co-modalitás: különböző közlekedési alágazatok (modes) együttműködése. (Itt közút-vasút- hajózás, cargo; - de egyébként P+R, átszállás, vasút-busz stb. is) 4 Vajon a logisztikai központok mennyire segítik elő az áruforgalomnak a vasútra terelését, illetve mennyiben éppen átveszik a hagyományos vasúti rendező- pályaudvarok szerepét és azokat váltják fel közúti rendező- pályaudvari funkciókkal, de ezzel éppen elősegítve az áruszállítás további közút felé áramlását? 4 A soproni terminál esete – és a csatlakozás utáni helyzet Logisztika és kombinált fuvarozás Intermodalitás – egy szlogen mítosza

25 25 Logisztika és kombinált fuvarozás Intermodalitás – egy szlogen mítosza Qui prodest?

26 26 4 „olcsóbb inputok beszerzése” 4 „olcsóbb exportálási lehetőség” 4 „megnő a helyi termelő piaci rádiusza”. 4 Ez mind igaz, de nem csak a helyi termelő, hanem más termelők költségei is hasonlóan csökkennek, - sőt egy magyarországi áruközpont segítségével éppen a távoli termelő tudja az áruját a mi piacaink közelében tartani. 4 Ez nem tilos, - csak az a kérdés, hogy olyan érdekről van-e szó, amit a magyar adófizetők pénzéből kellene megtámogatni? Logisztika és kombinált fuvarozás A logisztikára épülő térségfejlesztés mítosza

27 27 4 Logisztika és kombinált fuvarozás Logisztika és kombinált fuvarozás A logisztikára épülő térségfejlesztés mítosza

28 28 Logisztika és kombinált fuvarozás A logisztikára épülő térségfejlesztés mítosza

29 29 4 A hazai logisztikai kapacitások ráépülnek arra a hibás, egyközpontú rendszerre, amit a főútvonalak ma kijelölnek, és amit a jelenlegi fejlesztések tovább fokoznak. Ezzel a fővárosba koncentrálunk olyan kapacitásokat, melyek részben inkább a nyugati és a keleti országrész központjában (pl. Székesfehérvár ill. Szolnok térségében) fejthetne ki hasznos térségfejlesztő hatást. 4 ( ld. a boríték-modell.. >-< ) Logisztika és kombinált fuvarozás A logisztikára épülő térségfejlesztés mítosza

30 30 4 Tizenegy krumpli tervezete Logisztika és kombinált fuvarozás A 13+1 nyerő intermodális logisztikai központ mítosza

31 31 4 Németország: 22 LKP 80 millió lakos (Hu: 3 LKP) 4 Franciaország: 9 LKP 50 millió lakos (Hu: 2 LKP) 4 Hollandia: 3 LKP 15 millió lakos (Hu: 2 LKP) 4 Spanyolország: 20 LKP 40 millió lakos (Hu: 5 LKP) 4 Olaszország: 15 LKP 50 millió lakos (Hu: 3 LKP) 4 Portugália: 1 LKP 10 millió lakos (Hu: 1 LKP) 4 Görögország: 10 LKP (terv) 10 millió lakos 4 Forrás: Szegedi Zoltán – Prezenszki József: (2003) Logisztika menedzsment. Tankönyv. 10. kiegészítő fejezet. Letöltve a honlapról. Logisztika és kombinált fuvarozás A 13+1 nyerő intermodális logisztikai központ mítosza

32 32 4 A krumplik és a makaróni nincs összehangolva Logisztika és kombinált fuvarozás A 13+1 nyerő intermodális logisztikai központ mítosza

33 33 4 „2005. november 24-én elindult Magyarország egyik legnagyobb logisztikai központjának építése Herceghalom mellett. A közel 120 hektáron megvalósuló, 200 millió euro értékű zöldmezős beruházás alapkövét Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter helyezte el. A kereskedelmi központtal és ipari parkkal is kiegészülő fejlesztés célkitűzése, hogy a közép-kelet európai régió meghatározó logisztikai centrumává váljon.” ( TRANSIT 2005 dec. 2) Logisztika és kombinált fuvarozás A 13+1 nyerő intermodális logisztikai központ mítosza

34 34 Logisztika és kombinált fuvarozás „Újabb” fejlemények folyamán Magyar Logisztikai Stratégia (GKM majd KHEM)

35 35 Logisztika és kombinált fuvarozás „Újabb” fejlemények

36 36 Logisztika és kombinált fuvarozás „Újabb” fejlemények

37 37 4 A repülő halak esete 4 Tina Petersen – Lise Drewes Nielsen (2004) Fresh salmon from Norway to Japan – a case study of a global supply chain. World Transport Policy and Practice, Vol. 40, No. 3, pp FLUX – Centre for Transport Research, Roskilde University, Denmark Logisztika és kombinált fuvarozás

38 38 Logisztika és kombinált fuvarozás Tina Petersen –Lise Drewes Nielsen (2004) Fresh salmon from Norway to Japan – a case study of a global supply chain. World Transport Policy and Practice, Vol. 40, No. 3, pp

39 39 Logisztika és kombinált fuvarozás Tina Petersen –Lise Drewes Nielsen (2004) Fresh salmon from Norway to Japan – a case study of a global supply chain. World Transport Policy and Practice, Vol. 40, No. 3, pp

40 40 Logisztika és kombinált fuvarozás Tina Petersen –Lise Drewes Nielsen (2004) Fresh salmon from Norway to Japan – a case study of a global supply chain. World Transport Policy and Practice, Vol. 40, No. 3, pp

41 ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány; Város, közlekedés, társadalom Budapest, 2013 március 25. CITY-LOGISZTIKA

42 42 4 Mi a probléma? 4 Uniós lecke: városi áruszállítás és logisztika 4 Áruelosztó központok és fuvar-falvak (logisztikai parkok) 4 Személyközlekedés: miben más? 4 Közlekedésfejlesztési rendszerterv 2001 és 2008, Teherforgalmi stratégia… 4 Összefoglalás City-logisztika

43 43 4 Környezetbarát, az életminőségre figyelemmel lévő, fenntartható, szervezett városi ellátási rendszer 4 Az alapprobléma: mind a szállítás végpontjai, mind a lakosság, mind a forgalom a városokban koncentrálódnak. Melyik szempontja előbbrevaló? 4 A helyi szennyező hatás csökkentése: módszerek 4 A „magas kémény elve” – a szennyezés hatását tartja távol 4 „Távfűtés” – a szennyező tevékenységet viszi a város peremére 4 „Napelem” – technológiai megoldás kisebb(?) szennyezésre 4 „Okos mérő” – az igények oldalán próbál csökkenteni (‘szoftver’) 4 „Szigetelés” – az igények oldalán próbál csökkenteni (‘hardver’) City-logisztika

44 44 A probléma EGYÉNITÖMEGES ÁRU SZEMÉLY

45 45 A probléma EGYÉNITÖMEGES ÁRU SZEMÉLY egyéni közlekedés tömegközle- kedés

46 46 A probléma EGYÉNITÖMEGES ÁRU szétaprózott szállítások, ‘last mile’ szervezett áruszállítás SZEMÉLY egyéni közlekedés tömegközle- kedés

47 47 A probléma egyedi termék egyedi kultúra egyedi igény tömegtermék tömegkultúra tömegigény EGYÉNITÖMEGES ÁRU szétaprózott szállítások, ‘last mile’ szervezett áruszállítás SZEMÉLY egyéni közlekedés tömegközle- kedés

48 48 A probléma egyedi termék egyedi kultúra egyedi igény tömegtermék tömegkultúra tömegigény racionálisan szervezett, egyedi igényeket kielégíteni képes szolgáltatás EGYÉNITÖMEGESINTELLIGENS ÁRU szétaprózott szállítások, ‘last mile’ szervezett áruszállítás SZEMÉLY egyéni közlekedés tömegközle- kedés egyéni igényeket figyelembe vevő társas közlekedés

49 49 A probléma egyedi termék egyedi kultúra egyedi igény tömegtermék tömegkultúra tömegigény racionálisan szervezett, egyedi igényeket kielégíteni képes szolgáltatás EGYÉNITÖMEGESINTELLIGENS ÁRU szétaprózott szállítások, ‘last mile’ szervezett áruszállítás posta egyedi igényeknek megfelelő szerve- zett áruszállítás SZEMÉLY egyéni közlekedés tömegközle- kedés egyéni igényeket figyelembe vevő társas közlekedés

50 VÁROSI ÁRUSZÁLLÍTÁS ÉS LOGISZTIKA Fóliák 2003 EU által támogatott kutatási eredmények a városi közlekedés területén KÖZLEKEDÉSI OKTATÁSI SEGÉDANYAG

51 51 4 „Ezt az anyagot “Városon belüli teherszállítás és city logisztika” címmel Ulrich Schäffeler and Jost Wichser IVT-ETH, (Institute for Transport Planning and Systems, Swiss Federal Institute of Technology) állította össze 2001-ben, majd egy előadásokat is tartalmazó workshop folyamán került átformálásra 2002-ben.” Meta-anyag: 11 elkészült uniós kutatás összegzése 4 Urban freight transport and city logistics 4 LEAN BESTUFS IDIOMA COST 321 SOFTICE FV-2000 FREYA INFREDAT REFORM COST 339 DIRECT 4 LEAN - Integration of LEAN LOGISTICS in urban multimodal transport 4 BESTUFS – Thematic Network "Harmonisation of strategies and highlighting best practice to determine optimum URBAN FREIGHT SOLUTIONS " 4 IDIOMA – Innovative distribution with intermodal freight operation in metropolitan areas 4 REFORM – Research on freight platforms and freight organisation 4 DIRECT – Data Integration Requirements of European Cities for Transport Városi áruszállítás és logisztika

52 52

53 53

54 54

55 55

56 56

57 57 4 „A városközpontokban a forgalom optimalizálása gyakran nem összeegyeztethető a résztvevő felek érdekeivel. Hajlandóak ugyan optimalizálni a saját forgalmukat a saját érdekeik függvényében, ami azonban nem felel meg egy általános optimalizáció elvárásainak.” 4 „Ennek következtében az áruelosztó központok a legtöbb esetben sikertelenek voltak.” 4 „Az áruforgalmi központok kialakítása terén vannak elért eredmények. Ezen központok célja a jelentős teherforgalmi teljesítményű vállalkozások koncentrációja a jól megközelíthető ipari területeken. Az ilyen jellegű teherforgalmi központok intermodális terminálokká történő fejlesztése támogatandó.” 4 „A közlekedés klasszikus szemlélete, amely korábban a főszabály volt (és a személyszállításban még ma is az), mindössze úgy határozza meg önmagát, mint a két pont közötti megteendő távolságot. Napjainkban a szállítást a logisztikai folyamat részeként értelmezzük.” Városi áruszállítás és logisztika

58 58

59 59 4 AZ EURÓPAI KÖZÖSSÉGEK BIZOTTSÁGA Brüsszel, COM(2007) 607 végleges A BIZOTTSÁG KÖZLEMÉNYE A teherfuvarozási logisztikáról szóló cselekvési terv => {SEC(2007) 1320} {SEC(2007) 1321} 4 2. AKCIÓK: e-teherszállítás és intelligens közlekedési rendszerek (ITS) Fenntartható minőség és hatékonyság A szállítási láncok egyszerűsítése Járműméret és rakodási egység „Zöld” teherszállítási folyosók Városi teherszállítási logisztika ( kapcsolódási-elosztási pontok, „fuvar-falvak”, tapasztalatcsere, holisztikus megközelítés ) A teherfuvarozási logisztikáról szóló cselekvési terv

60 60

61 61 4 COM(2007) 551 végleges ZÖLD KÖNYV A városi mobilitás új kultúrája felé. Az Európai Közösségek Bizottsága, Brüsszel, p. {SEC(2007) 1209} 4 „Az Európai Unióban a lakosság több mint 60 %-a városi környezetben él. Az EU GDP-jének megközelítőleg 85 %-át városokban állítják elő.” 4 „optimalizálni kell a közlekedési módokat és meg kell szervezni a különböző kollektív közlekedési módok (vonat, villamos, metró, busz, taxi) és az egyéni közlekedési módok (személyautó, motorkerékpár, kerékpár, gyaloglás) kombinálásának lehetőségeit.” 4 „…el kell érni a jól működő gazdaság, a mobilitáshoz való jognak a közlekedési iránti igény megfelelő kezelésén keresztüli tiszteletben tartása, az életminőség és a környezetvédelem tekintetében kitűzött közös célokat.” 4 „…össze kell egyeztetni a személyszállítási és a teheráru-szállítási célú közlekedés érdekeit, bármilyen is legyen az igénybe vett közlekedési mód.” A városi mobilitás új kultúrája felé

62 62 4 COM(2007) 551 végleges ZÖLD KÖNYV A városi mobilitás új kultúrája felé. Az Európai Közösségek Bizottsága, Brüsszel, p. {SEC(2007) 1209} A közlekedési dugóktól mentes városok és nagyvárosok felé Zöldebb városok és nagyvárosok Az intelligensebb városi közlekedés felé Az akadálymentesen hozzáférhető városi közlekedés felé A biztonságos és biztonságérzetet adó városi közlekedés felé 4 3. A városi mobilitás új kultúrájának megteremtése Az ismeretek javítása… …és adatgyűjtés 4 4. Pénzügyi források 4 5. Konzultációk A városi mobilitás új kultúrája felé

63 63 4 COM(2007) 551 végleges ZÖLD KÖNYV A városi mobilitás új kultúrája felé. Az Európai Közösségek Bizottsága, Brüsszel, p. {SEC(2007) 1209} 4 „A városi területeken megvalósuló áruszállításhoz 4 Hatékony összekapcsoló felületet kell teremteni a távolsági szállítás és a rövid távolságokra, a végcélhoz történő szállítás között. => 4 A helyi áruszállításhoz kisebb, hatékony és nem környezetszennyező járműveket lehetne használni. 4 A városi területeken áthaladó, hosszú távú áruszállítás negatív hatásait tervezéssel és műszaki intézkedésekkel lehet csökkenteni.” 4 „…A tömegközlekedésben az ITS használata az üzemeltetés és az új szolgáltatások jobb irányítását teszi lehetővé (flottamenedzsment, utastájékoztató rendszerek, jegyértékesítő rendszerek stb.)..” 4 „…” A városi mobilitás új kultúrája felé

64 64 A logisztikai szemlélet csapdája Intermodális központ, áruelosztó stb. Érvényesítendők-e ugyanezek az elvek a személyforgalomban?

65 65 4 BKRFT 2001 S-Bahn BKRFT A közgyűlés által 2001-ben elfogadott BKRFT a kilencvenes évek folyamán alakult ki, hosszas előkészületekkel, széleskörű konzultációkkal. 4 A közösségi közlekedési filozófiájának központi és szent eleme volt a 4-es metró, és az összes utas-áramlási elvet ez a szempont határozta meg. 4 A közösségi közlekedés technokrata merevséggel másolta az áruelosztó központok logisztikai elvét, kényszeres átszállásra késztető nagy intermodális csomópontokat alakítva ki a metróvégállomásokon. (Korábbi minta az Örs vezér tér, vagy a Köki) 4 „Nagyforgalmú átszálló kapcsolatok fejlesztése” Gyakorlatilag a metró vonalakra történő ráhordást, az utasfeltöltést biztosító tervezés. 4 Az utas számára nem az a kedvező, ha egy „mindent tudó” óriási csomóponton választhat 22 továbbvezető irányból, -- hanem az átszállásmentes, vagy kevés, de egyszerű átszállással megoldható utazás. Budapest közlekedési rendszerének fejlesztési terve

66 66 4 Ács Balázs - István György: Átjárhatóság és intermodalitás a 4-es metró tervének tükrében 4 „az átjárhatóság az átszállások számának csökkentésére való törekvést jelenti, az intermodalitás pedig az átszállások kényelmetlenségének csökkentését.” 4 Rámutatnak, hogy a BKRFT intermodális csomópontokon elsősorban az egyéni közlekedésről a metróra való átszállást (funkciójában P + R parkolókat) propagál, és háttérbe szorul a kollektív közlekedési eszközök közötti kényelmes átszállás kifejlesztése, a különböző eszközök átjárhatósága (interoperabilitás) pedig igazán fel sem merül. 4 Itt a logisztikai elvek követése a közösségi közlekedésben kifejezetten hibás irányt alapoz meg. 4 S-Bahn koncepció. A 11 elővárosi vasútvonal bekapcsolása a főváros belső közlekedésébe, átjárhatóság földrajzi értelemben. Budapest közlekedési rendszerének fejlesztési terve

67 67 A Budapesti Regionális Gyorsvasúti Rendszer koncepciója FŐMTERV-KÖZLEKEDÉS Konzorcium október hó

68 68 A Budapesti Regionális Gyorsvasúti Rendszer koncepciója FŐMTERV-KÖZLEKEDÉS Konzorcium október hó

69 69 A Budapesti Regionális Gyorsvasúti Rendszer koncepciója FŐMTERV-KÖZLEKEDÉS Konzorcium október hó

70 70 A Budapesti Regionális Gyorsvasúti Rendszer koncepciója FŐMTERV-KÖZLEKEDÉS Konzorcium október hó

71 71 Budapest közlekedési rendszerének fejlesztési terve Távlati koncepció és a 2020-ig javasolt fejlesztés terve. FKT URB konzorcium december

72 72 Budapest közlekedési rendszerének fejlesztési terve Távlati koncepció és a 2020-ig javasolt fejlesztés terve. FKT URB konzorcium december

73 73 Budapest teherforgalmi stratégiája Elérhetősége: ?ResourceID=TirPortalBinary&docu mentversionid=67144

74 74 Budapest teherforgalmi stratégiája Budapest teherforgalmi stratégiája Elérhetősége:

75 75 Budapest teherforgalmi stratégiája Budapest teherforgalmi stratégiája Elérhetősége:

76 76 4 A probléma: szervezetten megoldani a diszperz városi szállításokat 4 Uniós city-logisztika tanulmányok városkörnyéki áruelosztó központok majd az intermodális teherforgalmi központok (parkok) kialakítását javasolják 4 A valóságban ritkán vált be a séma: nincsenek típus-megoldások: a tapasztalatokból lehet (kell) tanulni, de minden város egyedi megoldásokat igényel. 4 Teherfuvarozási logisztikáról szóló cselekvési terv 2007 ( 1/6 akció a városi teherforgalom ); ill. A városi mobilitás új kultúrája felé 2007 ( integrációk ) 4 Budapest 2001-es közlekedési rendszerfejlesztésének terve átvette az elosztó központok elvét, és a közösségi közlekedésben hasonló intermodális csomópontokra (kényszerátszállást jelentő végállomásokra) alapozta a struktúráját. Fordulat: S-Bahn 4 Budapest közlekedési rendszerének évi fejlesztési terve, bár tartalmazza a S-Bahn koncepciót, az új logisztikai elvet nem tette struktúrája alapjává. „Teherforgalmi stratégia” elv- és távlathiányos A city-logisztikáról – Összefoglaló

77 Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Intézet ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány; Város, közlekedés, társadalom Budapest, 2014 március 31. ÁRUSZÁLLÍTÁS ÉS LOGISZTIKA (TRENDEK ÉS MÍTOSZOK) KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !


Letölteni ppt "Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány; Város, közlekedés,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések