Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az afázia fogságában? Pataky Ilona 2015. február 11.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az afázia fogságában? Pataky Ilona 2015. február 11."— Előadás másolata:

1 Az afázia fogságában? Pataky Ilona február 11.

2 Tartalom A klinikai neuropszichológiai vizsgálat A neuropszichológiai szempontú terápia jellegzetessége, eszköztára Az afáziában szenvedő betegek neuropszichológiai vizsgálata Mesefeldolgozás Foglalkozás az afáziában szenvedő betegekkel – Afázia Egyesület

3 A klinikai neuropszichológiai vizsgálat Ki vagyok én? -diagnózis Ki lehetek én? – célok Hogyan érhetem el? – tervek Mit tehetek én? – megállapodás a teendőkben Mennyi időt adok erre? Most hol tartok? – időszakos ellenőrzés

4 A klinikai neuropszichológiai vizsgálat Elemzik a beteggel –A panaszok, tünetek szempontjából releváns-e az adott feladat megoldása (elvárások - eredményesség) Ha igen, milyen elképzelése van, a siker érdekében mit lenne érdemes változtatni –Hogyan fogadja a kudarcot Mit jelent az ő számára Mit mozgósít benne

5 A neuropszichológiai terápia Megállapodást köt a beteggel a vizsgálatok időszakára Problémahelyzetek exponálásával segíti az önmegismerést Lehetőséget nyújt a megküzdési stratégiák mozgósítására Aktivizál

6 Együttműködés a családdal sikerhez vezető út elemzése hármasban HF, önállóan ill. segítséggel kivihető feladatok megbeszélése HF, otthon önállóan ill. segítséggel kivihető feladatok megbeszélése Az együttműködésben - megerősítjük. - az ülések során kimunkált pozitív - az ülések során kimunkált pozitív viselkedésmintákat viselkedésmintákat - a család reakciómintázatából a - a család reakciómintázatából a hatékonyakat hatékonyakat Gátoljuk a nem eredményes viselkedési mintákat ( pl: sokszor próbálta, nem vált be – érdemes?)

7 Afázia Meghatározás –Szerzett beszédzavar –állapot Stroke – afázia kapcsolata Afázia besorolások (Kertész) –Wernicke – beszédértés zavara –Broca – beszéd kivitelezés zavara –Globális –mindkettő sérül –Vezetéses – utánmondás zavara

8 Afázia (Osmanné Sági Judit, Pataky I.) Kölcsönös megértésre törekszünk Közlések egyértelműek Kontextusba ágyazott információ Rövid, kevés a közlés tartalma Téma –Beteget érdekli –Beteg kompetens –Érzelmileg közel áll a beteghez Gazdag metakommunikációval

9 Mesefeldolgozás Cél: terápiás szemléletű diagnosztikai eljárás kidolgozása Eszköz: közismert idegen nyelvű, szinesen illusztrált gyermekmesék, nemzetközi kifejezésekkel Instrukció: történetet kérünk –Becsülje meg a szükséges időt

10 Mesefeldolgozás Fölvétel: diktafon Elakadások: segítő kérdések –Történetre irányul –Továbblépésre serkent –Felvilágosítást, kiegészítést kér Spontán segítő stratégiák –Megfigyelése –Megerősítése –Tudatossá tétele

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22 Eredmények A párhuzamosan alkalmazott (WAB) afáziavizsgálattal egyenértékű a diagnosztikai kategóriákba sorolás Együtt folyik a vizsgálat és a terápia, fölgyorsul a gyógyulás Aktivitásra serkent, korábbi élményekre alapoz, más idegrendszeri pályák igénybevételével történik Kereső stratégiák mozgósítódnak – nem szavakat keres!

23 Példák Adekvát kifejezés ugrik be –Mosott, takarított –Mérgezett alma –Mostohatestvér –Bál –Herceg Automatikus sor aktivizálódik: –Tükröm, tükröm mondd meg nékem… –Éjfél-tizenkettőkor –A kis emberek a bányában dolgoznak

24 Példák Szándékot jól megragadja –Gonosz –Kedves –Jó kislány Nyelvtanilag helyes frázisok –Kitakarított –Meg akarta ölni –Az erdőben talált egy kis házat

25 Következtetés Érzi, a beteg, hogy a másik fél törekszik őt megérteni, s közléskor figyelembe veszi az ő adottságait Nem beszélnek helyette, őt segítik az önkifejezés megtalálásában. Az aktivizálás eredményt hoz a beteg számára Nem csak verbális csatorna áll rendelkezésre a közlésben!

26 Következtetés A neuropszichológiai megközelítés előnye: –Nem tanár – diák viszonyban dolgozunk –A megszólalás görcse oldódik –A verbális közlés kisérő-jelenség, nem a fő csatorna –Az afáziában szenvedő nem beszélni tanul, hanem beszélget egy mindkettőnk által ismert meséről.

27 Az afázia állapot, nem betegség Soha nem múlik el, hullámzó, egyenetlenül jelentkezik A javulás lassú folyamat – évekig tart az egyéni terápia A beszéd fejlődése aktív együttműködést igényel Afáziában szenvedők igényéből és kezdeményezéséből – Afázia Egyesület

28 Afáziás csoportok indulnak A közös szenvedés összehoz – kezdetben az egészégesekkel szemben alkot közösséget a csoport – konfliktusaink forrása az afázia A panaszok hasonlósága megszünteti a magányosság, az elszigeteltség élményét Kidomborodhatnak az egyéni sajátosságok, eltérések Rászorulunk mások segítségére, de mi is tudunk segíteni A kölcsönös megértés terepe

29 Afázia csoportok témái Minden baj, konfliktus forrása az afázia A család tagjai dirigálnak, utasítanak, nincsenek tekintettel az afáziásra - ellenségek Önállóan az afáziás nem tud intézkedni, segítségre szorul – környezet kihasználja – kiszolgáltatottá válik – hülyének nézik Türelmetlenek az emberek az afáziásokkal Az afáziások érdekeit nem képviseli senki. Nem tartoznak a fogyatékkal élők közé hivatalosan – a támogatások nem járnak – változás 2014-től! Az egészségügyi ellátásban az afáziával nem/alig foglalkoznak.

30 Afázia csoport eredményei  Tudunk nevetni az ügyetlenségeinken, hibáinkon  Tudunk egyértelműen közölni  Tudunk a másik emberre figyelni – gyakoroljuk a türelmet  Tudunk beszélni a közös problémáinkról – öngyilkossági gondolatokról – kezelhetőkké válnak  Elfogadjuk a másikat  Elfogadjuk önmagunkat, korlátainkat  Megnyílik a fejlődés útja

31 Afázia csoport eredményei –Személyes konfliktusok felszínre kerültek – kezelhetők –Mi is türelmetlenek vagyunk, nem tudjuk kivárni, amíg a másik megfogalmazza a gondolatát –Egymás problémáiban fölfedezzük a hasonlóságot – tanulunk egymástól –Látjuk az eltéréseket a problémáinkban, megértjük, hogy a mi módszerünk a másiknak nem válik be –A nem verbális csatornák tudatos használatával a mondandónkat kifejezőbbé, érthetőbbé tettük

32 A fogság enyhül Nem az afázia minden baj forrása A kölcsönös megértés eszközei elsajátíthatók A környezettel való együttműködésben aktív szerepet vállalva –Nem vagyunk kiszolgáltatottak –Önállóan, egyenrangúan működhetünk Mi is képesek vagyunk másoknak segíteni, magunkért tenni, érdekeinket képviselni

33 A fogságnak vége Hibáink, nehézségeink felszínre kerülnek Társas konfliktusaink nyilttá válnak Kezelhetőek a nehézségek, konfliktusok Nonverbális csatornák alkalmazása élénk –Értés könnyebb –Kifejezés biztonságosabb A csoport tapasztalatai önállóbbá tesznek Meghívás Brüsszelbe – Kósa Ádám

34 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Az afázia fogságában? Pataky Ilona 2015. február 11."

Hasonló előadás


Google Hirdetések