Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Pedagógiai tanácskozás Budapest, 2007. október 17.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Pedagógiai tanácskozás Budapest, 2007. október 17."— Előadás másolata:

1 Pedagógiai tanácskozás Budapest, október 17.

2 1990: a Miniszterek Tanácsa határozatot fogadott el a közös oktatási integrációs politikáról. o A tagállamok itt kötelezték el magukat egyértelműen és határozottan az integráció mellett. o Itt fogalmazódott meg először, hogy a speciális oktatás területén meglévő pedagógiai tudást át kell vinni a főáramba. Ebből konkrét intézményi változások is fakadtak.

3 A sajátos nevelési igényekkel kapcsolatos politika Európában Nem új keletű, hanem stabil  Karakteres és koherens  Nagyon erős, aktív szakmai és politikai csoportok találhatók mögötte  Növekszik annak a lehetősége, hogy a közösség ezt a politikát ténylegesen érvényre juttathatja European Agency for Development of Special Needs Education

4 NEM szándékozik választ adni az aktuális kérdésekre – nem szándéka modelleket adni. Amire választ keres Hogyan kapcsolható össze a pedagógus versenyképessége, a tanulók érdeke – és a gyógypedagógia, illetve a befogadó pedagógia – a valósággal.

5

6 A megoldást az integráció versus szegregáció bipoláris térben kell biztosítani? Vagy kizárólag az integrációval összefüggő megoldások azok, amelyek e probléma kapcsán szóba jöhetnek?

7 A többségi társadalomhoz tartozó tanulókkal egy közösségben történő együtt tanulás/tanítás Speciális megoldásokat kívánó esetek

8 Először többnyire részleges vagy teljes szegregációt eredményező megoldások (lányiskolák, leánygimnáziumok, a középosztály irányába nem, vagy csak áttételesen vezető polgári iskolák) Az idő Az integrációt előtérbe helyező megoldások új generációk számára magától értetődő tanulási lehetőség lesz.

9 Élveszületések KilépőkBelépők

10 A változások mögött a világ egész közoktatásügyét érintő probléma húzódik meg. Ami napjainkban a pedagógiával történik, szoros összefüggésben van egy mélyebb, átfogóbb folyamattal.

11 A munkavállaló fogyatékos ember Az Európai Bizottság adatai: a szociális kiadások harmadik legnagyobb tétele a fogyatékossággal élők munkanélküli segélyezése (a nyugdíj és az egészségügyre fordított kiadások után). A munkanélküliségi ráta két-háromszorosa a nem fogyatékosokénak. Adatok árnyékában A fogyatékos munkavállalók helyzete (Kőpataki-Singer, 2007)

12

13 Modellek

14 Kéttanáros modell Közvetlen célcsoport a tanuló Az együttműködés elsősorban a „párok” között zajlik Befolyása az intézményi stratégia alakulására alig van. A pedagógusok közötti tudás terjesztésében kis hatásfokú Hosszú távú fenntarthatóságát a „párok” közötti érzelmi kötődés befolyásolja Rugalmatlan, drága

15 Egyéni és kiscsoportos fejlesztésekre épülő modell Közvetlen célcsoport a tanuló Közvetett célcsoport is megjelenik – a többi tanuló, esetleg több évfolyamból is Az együttműködés több pedagógussal zajlik Befolyása az intézményi stratégia alakulására kis hatásfokú A pedagógusok közötti tudás terjesztésére kevéssé alkalmas Fennáll az „elkülönülő” fejlesztések veszélye Fenntarthatóság: ha a fejlesztési tervek, egyéni tanulási tervek beépülnek az intézmény dokumentumai közé Ad „terméket”, produktumot az intézménynek Rugalmasabb

16 Erősségeim, és amiben fejlődni szeretnék Véleményem (mik az erősségeim, mit gondolok a szükséges – vállalt – munkámról) Tanárom, társaim véleménye Terveim Mérföldkő, ahonnan visszanézek a munkámra

17 Konzultációs modell Közvetlen célcsoport a pedagógus Közvetett célcsoport a tanuló, a többi tanuló és a nevelőtestület Az együttműködés konkrét, azt igénylő pedagógussal, a munkaközösség vezetőkkel, a munkaközösségekkel zajlik. Bevonható a stratégiaalkotásba az intézményvezetés egy vagy több tagja. Terméke: együttműködési terv, kidolgozott feladatlapok, egyéni tanulási tervek, értékelési rendszer stb. Befolyása a pedagógusok közötti tudás terjesztésére jó. Hosszú távú fenntarthatóságát az intézményi stratégia átalakítása biztosítja Mivel pedagógus csoport vállal részt az innovációban, kisebb „elkülönülő” fejlesztések veszélye Rugalmas Megjelenik a külső helyszín, mint kínálat. Veszélye: az együttműködési kultúra kialakítása a gyógypedagógustól függ.

18 Utazótanári modell Közvetlen célcsoport a pedagógus Közvetett célcsoport a tanuló, a többi tanuló, a nevelőtestület és a szülők Az együttműködés konkrét, azt igénylő pedagógussal, a munkaközösség vezetőkkel, a munkaközösségekkel zajlik. Az érintett tanuló fejlesztésére is koncentrál. Bevonható a stratégiaalkotásba az intézményvezetés egy vagy több tagja. Terméke: együttműködési terv, kidolgozott feladatlapok, egyéni tanulási tervek, értékelési rendszer, portfóliók stb. Befolyása a pedagógusok közötti tudás terjesztésére nagy hatásfokú Hosszú távú fenntarthatóságát az intézményi stratégia átalakítása biztosítja Pedagógus csoport vállal részt az innovációban, kisebb „elkülönülő” fejlesztések veszélye Rugalmas kooperáció, a célok, elvárások, produktumok, ellenőrzés módjának rögzítése. Az együttműködési kultúra kialakítását segíti az intézmények közötti kooperáció, a célok, elvárások, produktumok, ellenőrzés módjának rögzítése.

19 Költséghatékony Rugalmas A helyi viszonyokra a legegyszerűbben adaptálható A résztvevők aktivizálását serkentő Szakmailag hatásos, hatékony A befogadás teljes megvalósítását segítő Ami a „modelltől” elvárható..

20 Ezer házasságkötésre ötszáz válás esik. Tízmillió magyarból egymillió alkoholista. A szülők több, mint harmada írástudatlan. Nem tudja, hogy kik, miért, mire használják ………….. személyiségét, vásárlóerejét, szavazati jogát……… Ötmilliárd ember sem használni, sem megvásárolni nem tudja a csúcstechnikát. Mi marad nekik? A szórakoztatóipar, a kábítószer és a szorongást, kudarcot, együttműködést meg nem tanító iskola????

21 A tanultak hasznosíthatósága „- Akkor nem akarsz a számítógép-kezeléssel foglalkozni? Vagy megpróbálni azzal munkát találni? - Igazából nem is tudom, hogy tudnék-e vele elhelyezkedni, de én úgy látom, hogy a masszőrrel jobban el tudnék helyezkedni (most tervezi, hogy masszőri szakképesítést is szerez), mint ami a kezemben van.” „- Hasznos volt amit itt tanultál? Szóval el lehetne vele helyezkedni, hogy ha akarnál? - Igazából még nem is nagyon kérdezgettem utána, hogy hol lehet, de szerintem nem nagyon lehet, mert ehhez még kell érettségi vagy valami …mert egy ilyen papírral nem igazán lehet szerintem.” Akiknek nem sikerült a munkába állás „Elmentem gyakorlatra, meg voltak velem elégedve és azt mondták, hogy ha meglesz a papírom, akkor fel tudnak venni…de még nem akarok elkezdeni dolgozni, mert még nem nagyon fűlik hozzá a fogam, hanem még ezt a hálózatépítőt akarom megcsinálni előbb…csak utána.”

22 „...dolgoztunk nyáron. - Mit melóztatok? - Bicikliket raktunk össze, innen Nyíregyről hozzák ki oda Kemecsére, és ott dolgozunk. Egy dobozban lehozzák, és akkor össze kell rakni. 400 Forintot fizetnek rá. Van, amikor fél óra alatt is megvan egy, amikor ilyen könnyebbeket hoznak. Vagy ha nem jövök le cigizni, akkor egy nap meg szokott lenni 7-8 rongy. - Nettó? - Ja, ezt kapom kézbe. A főnök is 500 Forintot kap érte, nekünk ad négyet, ő annyit csinál csak, hogy átnézi, meg beállítja a féket és ennyi. - És ezt heti öt napban, vagy hogy? - Persze, itt végeztem a suliban, mentem haza, és este 8-ig, 9-ig.”

23 Mit vár egy munkáltató, munkaadó a munkavállaló általános tulajdonságai tekintetében? Kitartás Rendszeresség Megbízhatóság Pontosság Együttműködés Mit vár a pedagógus általános tulajdonságok tekintetében? szófogadó „okos” Szorgalmas, igyekvő Őszinte, beismeri a hibáit Figyel az órákon

24 Ami alkalmassá tesz  a belső motiváltság,  a csapatmunkában szükséges empátia,  a változások elfogadása és kezdeményezése,  az együttműködés képessége stb. Sokkal inkább érzelmi alapokon nyugszanak, semmint az intellektuson…

25

26 Az egyéneké - az egyéni boldogulás képessége A közösségeké - a fejlődés képessége

27 Kiemelt nevelési feladatok Önállóság és felelősség (részvétel valós problémák megoldását szolgáló tevékenységekben) Vállalkozóképesség (kockázatvállalás, bizonytalanság kezelése, a tévedés és sikertelenség kezelése) Együttműködés és kommunikáció (társak felé fordulás, konfliktusmegoldás, csapatjátékra nevelés, csoportos feladatmegoldás) Tudásmenedzsment (aktív részvétel a tanuló szervezetben, a hallgatólagos tudás megfogalmazása és megosztása, közös tudásteremtés)

28 A különféle szakterületekről érkezők „együtt- működése” feloldja a most még élesen és sarkítottan megfogalmazott dilemmákat - ahogyan ez más típusú integrációs folyamatokban is megtörtént.

29 A riválisom bukása a sajátomét is okozhatja

30 A változások mögött a világ egész közoktatásügyét érintő probléma húzódik meg. Ami napjainkban a pedagógiával történik, szoros összefüggésben van egy mélyebb, átfogóbb folyamattal. „Csillagközi útvonalterv”

31 „Egy ………………………….. olyan hatalomnak a birokosa, amilyet egy miniszterelnökre sohasem bíznának.” W. Churchill

32 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8.


Letölteni ppt "Pedagógiai tanácskozás Budapest, 2007. október 17."

Hasonló előadás


Google Hirdetések