Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

KOROSZTÁLY 13 év alattiak.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "KOROSZTÁLY 13 év alattiak."— Előadás másolata:

1 KOROSZTÁLY 13 év alattiak

2 ÁLTALÁNOS CÉLKITŰZÉSEK
A célkitűzések alapján az instruktorok meg tudják tervezni az edzéseken végzendő feladatokat és játékokat ÁLTALÁNOS CÉLKITŰZÉSEK A koordinációs képességek stabilizálása és megerősítése Az általános kondíciós képességek fejlesztése A helyzetekben alkalmazandó technikai ügyesség stabillá tétele Legyenek képesek 7>7, 9>9, 11>11 helyzetekben reagálni

3 7 < 7 9 < 9 11 < 11 7 < 7

4 Az önkontroll és az önállósság fejlesztése
A csapattársakkal és az ellenfelekkel kapcsolatos „taktikai” feladatok kidolgozása Az alapvető operatív (cselekvési) minták megfelelő használata az alkalmazott játékrendszernél (játék sémák kialakítása Egyéni és csapatbeli taktikai elvek elsajátítása a védekező, átmeneti és a támadó fázisban

5 7 < 7 SZÉLESSÉGI JÁTÉK MÉLYSÉGI JÁTÉK

6

7 SPECIÁLIS CÉLKITŰZÉSEK
Futás labdavezetéssel és/vagy az ellenfél kicselezése és/vagy a labda megvédése érdekében Javítani a technikai készségeket a játékhelyzetekben és maximális kivitelezési gyorsaságnál Képesség a mozgások és technikai mozdulatok ötvözésére A fejjáték fejlesztése A kevésbé ügyes láb tökéletesítése Mentális és motorikus előfeltevések kidolgozása egy csel véghezvitele érdekében A levegőben lévő labda fejelése /akrobatika

8 LABDA VEZETÉSE ÉS VÉDELME
CSELEZÉS LABDA VEZETÉSE ÉS VÉDELME GUIDA E DIFESA PALLA

9 Az előregondolkodás /elővételezés képességének megszerzése
„Logikus” taktika szerinti helyezkedés képessége Egyéni és csapatbeli taktikai fejlesztése labdabirtoklás nálvagy ellenfél labda birtoklása során (emberfogásos/zóna védekezés) Labdavezetés közben területszerzésre való képesség Tudjon kezdeményezni a labdavezető (védelem/segítség) Az aerob teljesítmény, az ideg-izomzati reakcióképesség és a gyorsaság javítása Az ízületi mozgékonyság megőrzése

10 MARCAMENTO MARCAMENTO A UOMO TÁMOGATÁS ELŐL EMBERFOGÁS ZÓNA VÉDEKEZÉS

11 “PALLA SCOPERTA” “BE NEM VÉDETT LABDA “BEVÉDETT LABDA”

12 “TAKTIKUS LOGIKA SZERINTI MOZGÁS”
D C C B D B A “TAKTIKUS LOGIKA SZERINTI MOZGÁS”

13 VÉGREHAJTANDÓ TEVÉKENYSÉGEK
Létszám előnyös /hátrányos helyzetek Két, három vagy négy játékossal technikai gyakorlatok 1>1, 2>2, 3>3, 4>4 játékhelyzetei Egymás elleni játék Technikai mozdulatok gyakorlása különböző helyzetekben Labdabirtoklásos játékok Tematikus játékok/mérkőzések Mérkőzések csökkentett számú játékossal (4>4, 5>5, 7>7);

14 “VERSENY JÁTÉK” “GÓLSZERZÉS” “TEMPO 20/30 ” “IDŐ 20/30 PASSZ ”

15 Felosztott mérkőzések (védelem>támadás)
Felosztott versenyfeladatok helyzet elemzése inaktiv labda sziturögzített helyzeteknél (szabadrúgás, szöglet stb.....) Szituációs játékok az aerob teljesítmény fejlesztése érdekében Előkészítő és futótechnikai gyakorlatok /gyorsaság fejlesztés Váltóversenyek labdával Játékok és mérkőzések technikai, térbeli, időbeli és helyzeti eszközökkel játékok és mérkőzések szituációkban az aerob képesség fejlesztése érdekében Motorikus, ügyességi, koordinációs és ritmus képesség fejlesztés labdával vagy labda nélkül

16 AMI A TAKTIKÁT ILLETI… Ebben az életkorban taktikán a döntési képességet értjük: „cselezzek vagy passzoljak?, „szélre menjek vagy támadjak belül?, „szélre menjek vagy mélységi játékot alkalmazzak?” „Emberfogást alkalmazok vagy egy területet fedezek?” Az edzőnek, az által, hogy megfelelő játékhelyzeteket mutat, dolgoznia kell az egyéni taktikai készségeken és az összjátékon, mind a védelkezésnél támadó elmozgás , presszing, biztosítás , tolódéá védekezésnél, mint például: emberfogás és fedezések., előre gondolkodás, labdavezetés és átadások

17 A közös játék, mivel egyéni és egymás között összehangolt cselekvések összességét jelenti, azáltal, hogy egyre inkább csökkentve az ösztönösséget, a játékos rá van kényszerítve arra, hogy ésszerű döntéseket hozzon (taktikai gondolkodás) Az összjáték főként a labda nélküli játékon alapszik: 22 játékos van, de csupán csak egynél lehet a labda A labdát birtokló játékosra, az ellenfelek viselkedésén kívül, a csapattársainak a viselkedése is hatással van

18 A labdarúgást játszva lehet tanítani és tanulni
A 2 vagy 3 játékosból álló kombinációk ismerete olyan viselkedésbeli előnyt jelent, melynek segítségével a gyerekek a különböző játékproblémákra gyors megoldást tudnak találni Az együttműködés képessége elsődleges ismérve egy minőségi játékosnak és alapvető célkitűzést jelent a nevelés során

19 Egyéni célkitűzések/fejlesztés
Jó alkalmazott technika kifejlesztése: az által, hogy palástolni tudja a szándékait és elsajátítja a tér- és időkezelés képességét, a játék igényeinek megfelelően tud bánni a labdával és meg tudja azt szerezni az ellenféltől Az egyéni taktikus gondolkodásmód fejlesztése Mi a probléma? Mit tehetek én? Hogyan? Mikor? Miért? Ezek olyan kérdések, amelyeket minden edzőnek folyamatosan fel kell tennie

20 Közös játékalapelvek a labdabirtoklás során
TÁMADÓ fogalmak KEZDŐK Labdabirtoklás a földre vinni és ott tartani a labdát, több lehetőséget biztosítani a labdavivőnek, 1-2, Belső posztok megszerezni belül a passzt fedezés Szélső posztok megnyitni a támadási területet a labdavivőnek Mobilitás labda nélküli játék a közelbe Meglepetés 1>1, meglepetés keltése egyénileg Kapura rúgás 2 lábfejjel lőni – akció befejezése

21

22 Alapvető technikai készségek Biológiai és pszichológiai fejlődés
A technikai fejlődést befolyásoló tényezők Versenymodellek Fizikai fejlődés Koord, képességek Specifikus motorikus minták Alkalmazás a mérkőzés során Ügyesség a helyzetekben Taktikai készség Motorikus minták Elemző érzékelő és felfogó képességek Alapvető technikai készségek kreativitás Kor Biológiai és pszichológiai fejlődés

23 A taktikai fejlődést befolyásoló tényezők
Versenymodellek Fizikai fejlődés kreativitás Játékminták alkalmazása Taktikai késségek A technikai kapcsolatok minősége a közös játék során Alkalmazott technika (helyzetek) Egyéni játékkészség (labdával vagy labda nélkül) Alaptechnika Kor Biológiai és pszichológiai fejlődés

24 + - A múlthoz képest…A jelenlegi futball a következőket mutatja..
NAGYOBB MÉRTÉKBEN + Szűkebb területetek Gyorsaság Fizikai kontaktus Versenyszellem Taktikai szervezettség (főként a védekezésben) Intenzitás a játékban Mindezek a következőkben jelenthetnek nehézségek Technikai ellenőrzés Kivitelezésbeli pontosság KEVÉSBÉ -

25 A technika meghatározása
“A technika nem más, mint automatizált eszközök összessége, az adott sportra jellemző mozgásrendszer, amely azt a célt szolgálja, hogy gazdaságosan és hatékonyan lehessen bizonyos feladatokat megoldani.” (D’Jackov 1978) “…….A technikai készség a különböző sportokban egy olyan különleges mechanizmus szerint működik, melyet ha a sportoló igénybe vesz, feltételezhető, hogy megvizsgálja, értékeli az adott helyzetet és döntést képes hozni” (U. Wisloff 2002)

26 A mentális és motorikus folyamatokhoz kapcsolódó 4 fázis a játék során
Az egyéni játékokban a figyelem főként a végrehajtás irányítására irányulás (belső) értelmezés felfogás végrehajtás döntés A sportjátékokban a figyelem mind a négy fázisra érvényes (külső)

27 A pontosság fogalmáról…….
Technikai oldal Taktikai oldal Javítva az allábiakban végrehajtás hatékonyság Elérve: A taktika célkitűzést(a helyzetnek megfelelő) Pontosság a megválasztásban(döntés) Tiszteletben tartva a köv. fogalmakat : Ergonómia, biomechanika, koordináció, saját stílus

28 A gyorsaság szerepe a futballban A JÁTÉK FUNKCIONÁLIS EGYSÉGE
technikai szellemi fizikai játék

29 A gyorsaság alaprészei a futballban
technikai A koordináció és a technikai mozdulatok mintáinak kezelése/irányítása/szabályozása szellemi A felfogási, elővételezi készség, a döntések és visszajelzések kezelése/irányítása/szabályozása A labdával vagy anélkül történő mozgás aktiválása és annak metabolikus illetve ideg-izomzati támogatása fizikai

30 Az oktatásba hogyan építhetőek be a gyorsasági feladatok
Időre végzendő feladatok(stopperrel mért) Váltójátékok (csapatversenyek) Páros, hármas stb. versenyek(egyéni versenyek) Szituációs játékok con handicap Szituációs játékok a confronto Edzőtől érkező szóbeli nyomás Creando opposizione (szellemi gyorsaság)

31 Csel mozgások A játékos azon kívül, hogy figyel arra, hogy minél kevesebb információval lássa el az ellenfelet, szándékosan néhány téves információval látja el, azzal a céllal, hogy megzavarja őt és az adott helyzetre ne a megfelelő megoldást alkalmazza A képzett játékosok a lehető legtökéletesebben el tudják fedni a szándékaikat, növelve így a bizonytalanságot… ……A blöff helyzetek az ellenfélben a szituációra vonatkozó téves megítélést idéz elő

32 A gyorsaság-pontosság problémája
Általában, a végrehajtás gyorsasága a pontosság rovására megy (és fordítva) Az oktatás során ezt a problémát úgy oldhatjuk meg, , la risoluzione del conflitto si realizza attraverso la relativa definizione dell’obbiettivo e dai parametri utilizzati nella strutturazione dell’esercizio Nem mindig a sietség a legnagyobb ellenség…

33 Gyorsaság vagy pontosság?
“HA AZ EDZÉS SORÁN, MIKOR A TECHNIKAI FEJLESZTÉSEN VAN A SOR, HA TÚL SOKAT ELVESZ ABBÓL A GYORSASÁGBÓL, AMI EGY MÉRKŐZÉSEN ELVÁRHATÓ, FELTÉTELEZNI LEHET, HOGY A FELÉPÍTETT EDZÉSTERV NEM MEGFELELŐ. EZ ARRA AZ ESETRE IS IGAZ, MIKOR MINDAZT, AMI MEGFELEŐEN LETT FELÉPÍTVE, MEGVÁLTOZTATJUK.” FETZ (1980) MÓDSZERBELI HIBÁT JELENT A LASSÚ GYAKORLATVÉGZÉS A MEGHATÁROZOTT MOZGÁSMINTÁK TANULÁSA SORÁN. A GYAKORISÁGOT ÉS A RITMUST, AMELYEK MAJD FONTOSAK LESZNEK, A TECHNIKA PARAMÉTEREINEK MEGFELELŐEN KELL MEGHATÁROZNI.

34 Oktatásbeli fejlődés nehéz összetett Változó oktatási helyzet
Gyors és precíz végrehajtás Változó oktatási helyzet Gyors végrehajtás Változó oktatási helyzet A feladat megértésére koncentráló végrehajtás Állandó oktatási helyzet Gyors és precíz végrehajtás Állandó oktatási helyzet Gyors végrehajtás Állandó oktatási helyzet A feladat megértésére koncentráló végrehajtás könnyű egyszerű

35 A fiatalok technikájának fejlesztése a következő elemekből épül fel:
KONKLÚZIÓK A fiatalok technikájának fejlesztése a következő elemekből épül fel: Automatizálás a tudatos ellenőrzés segítségével Kognitív részvétel Minél nagyobb végrehajtási szabadság Motiváció a tanuláshoz Problémamegoldás Szituációs játékok Tanítási dinamikusság: magas és alacsony intenzitású fázisok Egyszerűsített szabályok Megfelelő terület és felszerelés Minél nagyobb számú és magas minőségű edzések

36 De nehéz a döntés…….!

37 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET


Letölteni ppt "KOROSZTÁLY 13 év alattiak."

Hasonló előadás


Google Hirdetések