Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

KOROSZTÁLY 13 év alattiak. A célkitűzések alapján az instruktorok meg tudják tervezni az edzéseken végzendő feladatokat és játékokat ÁLTALÁNOS CÉLKITŰZÉSEK.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "KOROSZTÁLY 13 év alattiak. A célkitűzések alapján az instruktorok meg tudják tervezni az edzéseken végzendő feladatokat és játékokat ÁLTALÁNOS CÉLKITŰZÉSEK."— Előadás másolata:

1 KOROSZTÁLY 13 év alattiak

2 A célkitűzések alapján az instruktorok meg tudják tervezni az edzéseken végzendő feladatokat és játékokat ÁLTALÁNOS CÉLKITŰZÉSEK 1.A koordinációs képességek stabilizálása és megerősítése 2.Az általános kondíciós képességek fejlesztése 3.A helyzetekben alkalmazandó technikai ügyesség stabillá tétele 4.Legyenek képesek 7>7, 9>9, 11>11 helyzetekben reagálni

3 7 < 7 9 < 9 11 < 11

4 5. Az önkontroll és az önállósság fejlesztése 6. A csapattársakkal és az ellenfelekkel kapcsolatos „taktikai” feladatok kidolgozása 7. Az alapvető operatív (cselekvési) minták megfelelő használata az alkalmazott játékrendszernél (játék sémák kialakítása 8.Egyéni és csapatbeli taktikai elvek elsajátítása a védekező, átmeneti és a támadó fázisban

5 SZÉLESSÉGI JÁTÉK MÉLYSÉGI JÁTÉK

6

7 SPECIÁLIS CÉLKITŰZÉSEK 1.Futás labdavezetéssel és/vagy az ellenfél kicselezése és/vagy a labda megvédése érdekében 2.Javítani a technikai készségeket a játékhelyzetekben és maximális kivitelezési gyorsaságnál 3.Képesség a mozgások és technikai mozdulatok ötvözésére 4.A fejjáték fejlesztése 5.A kevésbé ügyes láb tökéletesítése 6.Mentális és motorikus előfeltevések kidolgozása egy csel véghezvitele érdekében 7.A levegőben lévő labda fejelése /akrobatika

8 CSELEZÉS LABDA VEZETÉSE ÉS VÉDELME

9 8.Az előregondolkodás /elővételezés képességének megszerzése 9.„Logikus” taktika szerinti helyezkedés képessége 10.Egyéni és csapatbeli taktikai fejlesztése labdabirtoklás nálvagy ellenfél labda birtoklása során (emberfogásos/zóna védekezés) 11.Labdavezetés közben területszerzésre való képesség 12.Tudjon kezdeményezni a labdavezető (védelem/segítség) 13. Az aerob teljesítmény, az ideg-izomzati reakcióképesség és a gyorsaság javítása 14. Az ízületi mozgékonyság megőrzése

10 TÁMOGATÁS ELŐL EMBERFOGÁS ZÓNA VÉDEKEZÉS

11 “BE NEM VÉDETT LABDA “BEVÉDETT LABDA”

12 C A D A B B C D E E “TAKTIKUS LOGIKA SZERINTI MOZGÁS”

13 VÉGREHAJTANDÓ TEVÉKENYSÉGEK 1.Létszám előnyös /hátrányos helyzetek 2.Két, három vagy négy játékossal technikai gyakorlatok 3.1>1, 2>2, 3>3, 4>4 játékhelyzetei 4.Egymás elleni játék 5.Technikai mozdulatok gyakorlása különböző helyzetekben 6.Labdabirtoklásos játékok 7.Tematikus játékok/mérkőzések 8.Mérkőzések csökkentett számú játékossal (4>4, 5>5, 7>7);

14 “VERSENY JÁTÉK” “GÓLSZERZÉS” “IDŐ 20/30 PASSZ ”

15 9.Felosztott mérkőzések (védelem>támadás) 10. Felosztott versenyfeladatok 11. helyzet elemzése inaktiv labda sziturögzített helyzeteknél (szabadrúgás, szöglet stb.....) 12. Szituációs játékok az aerob teljesítmény fejlesztése érdekében 13. Előkészítő és futótechnikai gyakorlatok /gyorsaság fejlesztés 14. Váltóversenyek labdával 15.Játékok és mérkőzések technikai, térbeli, időbeli és helyzeti eszközökkel 16.játékok és mérkőzések szituációkban az aerob képesség fejlesztése érdekében 17.Motorikus, ügyességi, koordinációs és ritmus képesség fejlesztés labdával vagy labda nélkül

16 AMI A TAKTIKÁT ILLETI… Ebben az életkorban taktikán a döntési képességet értjük: „cselezzek vagy passzoljak?, „szélre menjek vagy támadjak belül?, „szélre menjek vagy mélységi játékot alkalmazzak?” „Emberfogást alkalmazok vagy egy területet fedezek?” Az edzőnek, az által, hogy megfelelő játékhelyzeteket mutat, dolgoznia kell az egyéni taktikai készségeken és az összjátékon, mind a védelkezésnél támadó elmozgás, presszing, biztosítás, tolódéá védekezésnél, mint például: emberfogás és fedezések., előre gondolkodás, labdavezetés és átadások

17 A közös játék, mivel egyéni és egymás között összehangolt cselekvések összességét jelenti, azáltal, hogy egyre inkább csökkentve az ösztönösséget, a játékos rá van kényszerítve arra, hogy ésszerű döntéseket hozzon (taktikai gondolkodás) Az összjáték főként a labda nélküli játékon alapszik: 22 játékos van, de csupán csak egynél lehet a labda A labdát birtokló játékosra, az ellenfelek viselkedésén kívül, a csapattársainak a viselkedése is hatással van

18 A labdarúgást játszva lehet tanítani és tanulni A 2 vagy 3 játékosból álló kombinációk ismerete olyan viselkedésbeli előnyt jelent, melynek segítségével a gyerekek a különböző játékproblémákra gyors megoldást tudnak találni Az együttműködés képessége elsődleges ismérve egy minőségi játékosnak és alapvető célkitűzést jelent a nevelés során

19 Egyéni célkitűzések/fejlesztés Jó alkalmazott technika kifejlesztése: az által, hogy palástolni tudja a szándékait és elsajátítja a tér- és időkezelés képességét, a játék igényeinek megfelelően tud bánni a labdával és meg tudja azt szerezni az ellenféltől Az egyéni taktikus gondolkodásmód fejlesztése Mi a probléma? Mit tehetek én? Hogyan? Mikor? Miért? Ezek olyan kérdések, amelyeket minden edzőnek folyamatosan fel kell tennie

20 Közös játékalapelvek a labdabirtoklás során TÁMADÓ fogalmak KEZDŐK Labdabirtoklás a földre vinni és ott tartani a labdát, több lehetőséget biztosítani a labdavivőnek, 1-2, Belső posztok megszerezni belül a passzt fedezés Szélső posztok megnyitni a támadási területet a labdavivőnek Mobilitás labda nélküli játék a közelbe Meglepetés 1>1, meglepetés keltése egyénileg Kapura rúgás 2 lábfejjel lőni – akció befejezése

21

22 kreativitás Ügyesség a helyzetekben Taktikai készség Specifikus motorikus minták Fizikai fejlődés Koord, képességek Alapvető technikai készségek Motorikus minták Elemző érzékelő és felfogó képességek A technikai fejlődést befolyásoló tényezők Alkalmazás a mérkőzés során Biológiai és pszichológiai fejlődés Kor Versenymodellek

23 A taktikai fejlődést befolyásoló tényezők Fizikai fejlődés kreativitás Alaptechnika Alkalmazott technika (helyzetek) Taktikai késségek Kor Biológiai és pszichológiai fejlődés Játékminták alkalmazása Egyéni játékkészség (labdával vagy labda nélkül) A technikai kapcsolatok minősége a közös játék során

24 A múlthoz képest…A jelenlegi futball a következőket mutatja..  Szűkebb területetek  Gyorsaság  Fizikai kontaktus  Versenyszellem  Taktikai szervezettség (főként a védekezésben)  Intenzitás a játékban  Szűkebb területetek  Gyorsaság  Fizikai kontaktus  Versenyszellem  Taktikai szervezettség (főként a védekezésben)  Intenzitás a játékban NAGYOBB MÉRTÉKBEN  Technikai ellenőrzés  Kivitelezésbeli pontosság  Technikai ellenőrzés  Kivitelezésbeli pontosság KEVÉSBÉ Mindezek a következőkben jelenthetnek nehézségek

25 A technika meghatározása “A technika nem más, mint automatizált eszközök összessége, az adott sportra jellemző mozgásrendszer, amely azt a célt szolgálja, hogy gazdaságosan és hatékonyan lehessen bizonyos feladatokat megoldani.” (D’Jackov 1978) “…….A technikai készség a különböző sportokban egy olyan különleges mechanizmus szerint működik, melyet ha a sportoló igénybe vesz, feltételezhető, hogy megvizsgálja, értékeli az adott helyzetet és döntést képes hozni”(U. Wisloff 2002)

26 A mentális és motorikus folyamatokhoz kapcsolódó 4 fázis a játék során felfogás döntés értelmezés végrehajtás A sportjátékokban a figyelem mind a négy fázisra érvényes (külső) Az egyéni játékokban a figyelem főként a végrehajtás irányítására irányulás (belső)

27 A pontosság fogalmáról……. pontosság végrehajtáshatékonyság Javítva az allábiakban Tiszteletben tartva a köv. fogalmakat : Ergonómia, biomechanika, koordináció, saját stílus Elérve: A taktika célkitűzést(a helyzetnek megfelelő) Pontosság a megválasztásban(döntés) Technikai oldal Taktikai oldal

28 A gyorsaság szerepe a futballban A JÁTÉK FUNKCIONÁLIS EGYSÉGE technikai fizikai szellemi játék gyorsaság

29 A gyorsaság alaprészei a futballban technikai fizikai szellemi A koordináció és a technikai mozdulatok mintáinak kezelése/irányítása/szabályozása A felfogási, elővételezi készség, a döntések és visszajelzések kezelése/irányítása/szabályozása A labdával vagy anélkül történő mozgás aktiválása és annak metabolikus illetve ideg- izomzati támogatása

30 Az oktatásba hogyan építhetőek be a gyorsasági feladatok 1.Időre végzendő feladatok(stopperrel mért) 2.Váltójátékok (csapatversenyek) 3.Páros, hármas stb. versenyek(egyéni versenyek) 4.Szituációs játékok con handicap 5.Szituációs játékok a confronto 6.Edzőtől érkező szóbeli nyomás 7.Creando opposizione (szellemi gyorsaság) 1.Időre végzendő feladatok(stopperrel mért) 2.Váltójátékok (csapatversenyek) 3.Páros, hármas stb. versenyek(egyéni versenyek) 4.Szituációs játékok con handicap 5.Szituációs játékok a confronto 6.Edzőtől érkező szóbeli nyomás 7.Creando opposizione (szellemi gyorsaság)

31 Csel mozgások A játékos azon kívül, hogy figyel arra, hogy minél kevesebb információval lássa el az ellenfelet, szándékosan néhány téves információval látja el, azzal a céllal, hogy megzavarja őt és az adott helyzetre ne a megfelelő megoldást alkalmazza A képzett játékosok a lehető legtökéletesebben el tudják fedni a szándékaikat, növelve így a bizonytalanságot… ……A blöff helyzetek az ellenfélben a szituációra vonatkozó téves megítélést idéz elő

32 A gyorsaság-pontosság problémája Általában, a végrehajtás gyorsasága a pontosság rovására megy (és fordítva) Az oktatás során ezt a problémát úgy oldhatjuk meg,, la risoluzione del conflitto si realizza attraverso la relativa definizione dell’obbiettivo e dai parametri utilizzati nella strutturazione dell’esercizio Nem mindig a sietség a legnagyobb ellenség…

33 Gyorsaság vagy pontosság? “HA AZ EDZÉS SORÁN, MIKOR A TECHNIKAI FEJLESZTÉSEN VAN A SOR, HA TÚL SOKAT ELVESZ ABBÓL A GYORSASÁGBÓL, AMI EGY MÉRKŐZÉSEN ELVÁRHATÓ, FELTÉTELEZNI LEHET, HOGY A FELÉPÍTETT EDZÉSTERV NEM MEGFELELŐ. EZ ARRA AZ ESETRE IS IGAZ, MIKOR MINDAZT, AMI MEGFELEŐEN LETT FELÉPÍTVE, MEGVÁLTOZTATJUK.” FETZ (1980) MÓDSZERBELI HIBÁT JELENT A LASSÚ GYAKORLATVÉGZÉS A MEGHATÁROZOTT MOZGÁSMINTÁK TANULÁSA SORÁN. A GYAKORISÁGOT ÉS A RITMUST, AMELYEK MAJD FONTOSAK LESZNEK, A TECHNIKA PARAMÉTEREINEK MEGFELELŐEN KELL MEGHATÁROZNI.

34 Oktatásbeli fejlődés Állandó oktatási helyzet Változó oktatási helyzet A feladat megértésére koncentráló végrehajtás Gyors végrehajtás Gyors és precíz végrehajtás A feladat megértésére koncentráló végrehajtás Gyors végrehajtás Gyors és precíz végrehajtás könnyű nehézösszetett egyszerű

35 KONKLÚZIÓK A fiatalok technikájának fejlesztése a következő elemekből épül fel: 1.Automatizálás a tudatos ellenőrzés segítségével 2.Kognitív részvétel 3.Minél nagyobb végrehajtási szabadság 4.Motiváció a tanuláshoz 5.Problémamegoldás 6.Szituációs játékok 7.Tanítási dinamikusság: magas és alacsony intenzitású fázisok 8.Egyszerűsített szabályok 9.Megfelelő terület és felszerelés 10.Minél nagyobb számú és magas minőségű edzések

36 De nehéz a döntés……. !

37 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET


Letölteni ppt "KOROSZTÁLY 13 év alattiak. A célkitűzések alapján az instruktorok meg tudják tervezni az edzéseken végzendő feladatokat és játékokat ÁLTALÁNOS CÉLKITŰZÉSEK."

Hasonló előadás


Google Hirdetések