Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

P EDAGÓGUSOK LELKI EGÉSZSÉGVÉDELME A SEGÍTŐ MENTÁLHIGIÉNÉJE Szerző István 2012. december 08.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "P EDAGÓGUSOK LELKI EGÉSZSÉGVÉDELME A SEGÍTŐ MENTÁLHIGIÉNÉJE Szerző István 2012. december 08."— Előadás másolata:

1 P EDAGÓGUSOK LELKI EGÉSZSÉGVÉDELME A SEGÍTŐ MENTÁLHIGIÉNÉJE Szerző István december 08.

2 Fogalmak

3 Mentálhigiéné fogalma Mentálhigiéné fogalma: Összetett szó, előtagja görög eredetű szó, „fejben lejátszódó”, lelki folyamatokra utalunk vele. Az utótag is görög eredetű, tisztaság, egészség értelemben használjuk. Így a kettő együtt lelki „tisztaságot”, lelki egészséget jelent. Általánosan a lelki egészség védelmét, megőrzését, egyfajta testi, lelki, szociális harmóniára való törekvést értünk rajta.

4 A mentálhigiéné társadalmi szükségessége A gazdasági helyzet megváltozása. Morális válság. A társadalmi mobilitás. Társadalmi elégedetlenség. Identitásválság, globalizáció, az azonosságtudat megrendülése.

5 A mentálpedagógia jelenleg még formálódóban lévő szubdiszciplína-kezdeményezés.

6 A mentálhigiéné intézményei

7 Laikus intézmények – Család – Szomszédok – Közösségi kapuőrök – Önsegítő csoportok Professzionális intézmények – Egészségügyi intézmények – Szociálpolitika intézményei – Oktatási-nevelési intézmények

8 Család mentálhigiénés funkciói Információ rendszerezése, gyűjtése értelmezése Visszajelentő, útmutató Életfilozófia, identitás forrása Referencia és kontrollcsoport Gyakorlati segítség Pihenés, regeneráció

9 Bagdy Emőke: Relaxációra épülő tanári mentálhigiénés és pszichoszomatikus prevenció.

10 Bevezetés Ez a tanulmány egy 40 órás mentálhigiénés program kiséletét és eredményét elemzi. Ezt a munkát az Országos Egészségbiztosítási Pénztár támogatásával lehetett megvalósítani.

11 Felmerülő kérdés Lehet-e viszonylag rövid, intenzív pszichológiai munkával változásokat elérni a személyiségben, a szemléletmód, az önismeret, a stresszkezelés és a lelki küzdőképesség terén?

12 Mi is a stressz? Biológiai értelemben értünk alatta bármilyen hatást, amely megzavarja az élő szervezet természetes egyensúlyát, illetve az olyan helyzeteket, amelyek állandó viselkedésmódosításhoz vezetnek. A stressz hatásai rövidtávon akár hasznosak is lehetnek, mivel a plusz energia hatására a koncentráció, a munkabírás intenzívebbé válik. Ha azonban a szervezet hosszú távon nem szabadul fel a stressz alól, a hatások negatívvá, károssá válnak, fejfájáshoz, álmatlansághoz, étvágytalansághoz, feledékenységhez a koncentrálóképesség hiányához vezetnek. TÁMOP Szociális Füzetek 4. szám

13 Stresszkeltő tényezőknek A szituációkat, embereket, eseményeket és tárgyakat, amelyek az egyén számára stresszt okoznak Munkához kapcsolódó (az egyén munkához való viszonya vagy a munkahelyi kapcsolatok minősége) Nem munkához kapcsolódó (az otthon, a család és a munkahely elvárásainak való egyidejű megfelelés)

14 Stressz kezelésével kapcsolatban a stressz kiváltó okának fel- és elismerése, a változás akarása, a stressz és hatása elleni védekezés keresése annak eldöntése, hogy magunk képesek vagyunk-e a változtatásra

15 Miért van szüksége a pedagógusnak mentálhigiénés támogatásra? a pedagógus szakma személyiségfogyasztó sokkjelenségek indukálhatnak Fegyelmezési és oktatómunka (adminisztratív, irányítási, szervezési feladatok, stb.) Pszichoszomatikus zavarok (fejfájás, álmatlanság, légzési és keringési zavarok, stb.)

16 Ki segít a segítőnek? Wolfgang Schmiedbauer „segítőszintróma” első leírója „jó pedagógus”-önkép pszichikai „ideges” tünetek kialakulása

17 Önismereti tréning mentálhigiénés szemlélet (prevenció) WHO gyakorlati hangsúlyú (önszabályozás) stresszkezelés (megküzdési eszközrendszer)

18 A képzés „Alapozás” amely tekinthető, olyan elméleti és gyakorlati szemléletformáló, amelyre később több más tréning is építhető. Összességében a relaxációs tréning az önismerethez és elfogadáshoz vezető út.

19 Téma 1.Az iskolai mentálhigiéné rendszere és módszertana 2.A modern pszichológia és pszichoimmunológiai stresszelméletek. 3.Szorongás, félelem feszültségelhárító mechanizmusok 4.„Pszichoszomatikus” jelenségek szabályozási rendszere 5.A relaxáció mint a testi önismeret

20 Az alaptréningben elsajátítható a neutralizáció: abban segít, ami leginkább „zavar” bennünket; szervspecifikus tréning; általa értjük el az egyes, megzavart működésű szervek célzott szabályozását, az egészséges működési program visszaállítását; az intencionális tréning: elősegíti, hogy azokat a vonásainkat, amelyeket nem vagy nehezen tudunk magunkban elfogadni.

21 Elvárások 1.csökken az idegrendszeri ingerelhetőség 2.feltehetően, hogy az aktuális szorongás mértékén is kedvezően változtat a relaxációs önszabályozás. 3.a stresszezéssel való megküzdés egyéni stílusmintázatán is változtatni lehet az önismereti tréning

22 Eredmények Olyan kérdések merültek fel amelyek még korábban nem tettek fel a testi működésre vonatkozóan.

23 Összegezve (a pedagógus „ultravalója”) Megállapítható meg, hogy a mentálhigiénés szemléletformáló relaxáció önszabályozó készségfejlesztő tréning. Tendenciaszinten csökken az aktuális szorongásmérték is. Módosul a küzdőképesség

24 K ÉRDÉSEK ?

25 K ÖSZÖNÖM A FIGYELMET


Letölteni ppt "P EDAGÓGUSOK LELKI EGÉSZSÉGVÉDELME A SEGÍTŐ MENTÁLHIGIÉNÉJE Szerző István 2012. december 08."

Hasonló előadás


Google Hirdetések