Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

TERHELÉS. STRESSZ VAGY INGER? A sportteljesítmény növelése – MOZGÁSINGERREL Olyan külső vagy belső környezetből érkező hatás, amely a szervezetünkben.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "TERHELÉS. STRESSZ VAGY INGER? A sportteljesítmény növelése – MOZGÁSINGERREL Olyan külső vagy belső környezetből érkező hatás, amely a szervezetünkben."— Előadás másolata:

1 TERHELÉS

2 STRESSZ VAGY INGER? A sportteljesítmény növelése – MOZGÁSINGERREL Olyan külső vagy belső környezetből érkező hatás, amely a szervezetünkben változást idéz elő. Az ingereknek el kell érnie a KÜSZÖB értéket, azaz azt a legkisebb ingererősséget, amely a szervezetben válasz reakciót vált ki. Az ingerek az érzékszerveken keresztül fejtik ki hatásukat:

3 INGER FORRÁSOK Látás – szinek, tér, formák, ellenfelek, szerek stb. Hallás – zajok, zörejek, beszéd, utasítások Tapintás – szerek, ellenfelek Mozgásérzékelés (kinesztézis) – izmok, inak, izületek helyzete Külső terhelés – tudatosan alakítható, változtatható

4 A TERHELÉS ÖSSZETEVŐI Ingerintenzitás – a felemelt súly nagysága, az időegységre eső mozgásgyakoriság, a mozgás sebessége, gyakorisága. Számítása viszonyítással – az adott mozgásfajtában az egyén által addig elért legjobb eredmény a 100%. Ennek alapján intenzitási zónák kialakítása – maximális, szubmaximális, közepes, alacsony Ingersűrűség – terhelés és pihenés közötti viszony: lehet szabályos és szabálytalan.

5 A VÁLTOZTATÁS LEHETŐSÉGEI -Azonos intenzitás és pihenőidő -Azonos intenzitás rövidebb pihenőidő -Azonos intenzitás csökkenő pihenőidő -Növekvő intenzitás azonos pihenőidő -Csökkenő intenzitás csökkenő pihenőidő Meghatározza: az edzés feladata

6 A TERHELÉS ÖSSZETEVŐI 2. - Terjedelem – az edzésen alkalmazott valamennyi inger időtartama, illetve az ismétlések száma -Időtartam – egyes izolált ingerek időtartama -Bonyolultság – a mozgás, illetve a szituáció nehézsége, változékonysága -Gyakoriság – az edzések száma

7 A terhelés terjedelme és intenzitása között összhangnak kell lenni, mennyiség és minőség fordítottan arányos. Összefüggés van a gyakoriság és a többi mutató – főleg a terjedelem között is. A terhelés mértékét az egyes tényezők közösen határozzák meg. EGYSZERRE CSAK EGY TÉNYEZŐT MÓDOSÍTUNK, ha a terhelést változtatni – növelni- szeretnénk.

8 Belső terhelés – azok a pszichikai, fiziológiai és kémiai változások, amelyeket a külső ingerhatások kiváltanak: -Jellege, mértéke az egyén terhelhetőségétől, az aktuális állapotától és a külső környezettől függ -A belső terhelést a külső tényezők külön- külön és együttesen is befolyásolják -Ugyanaz a külső terhelés változó belső terhelést eredményezhet

9 A TERHELÉSEK SZINTJEI Terhelés mértéke lehet: a)Optimális – az egyén felkészültségének, aktuális állapotának és edzés célkitűzésének megfelelő – a teljesítmény javulni fog b)Alulterhelés – a terhelés hosszabb időn át nem éri el a küszöb értékét - a teljesítmény csökkeni fog c)Túlterhelés – az adott terhelés meghaladja az egyén aktuális terhelhetőségét - a teljesítmény javulás alapfeltétele!

10 MOZGÁSINGER ADAPTÁCIÓ Külső terhelés Belső terhelés helyreállítás túlkompenzálás teljesítőképesség szintje

11 ALKALMAZKODÁS Az alkalmazkodás létrejöttéhez szükséges: -Megfelelő ingererősség -Megfelelő terjedelem -A terhelés, pihenés ésszerű váltakozása Az alkalmazkodás csökkenő értéket mutat, ha a terhelés esik

12 FOLYAMATOS TERHELÉS Teljesítmény nyereség Az alkalmazkodás jellemzői: - mind tovább tud dolgozni hatásfokcsökkenés nélkül - gyorsabban és teljesebben regenerálódik

13 ELFÁRADÁS Munkavégzés során a szervezet felhasználja a rendelkezésre álló energia forrásait. A források csökkenésével a fáradás jelei mutatkoznak. Izom, szellemi, érzékszervi, emocionális fáradás

14 ELFÁRADÁS I. II. III. % Idő Újabb edzéshatások eredménye I.Fáradás nélk. szakasz II.Kompenzációs sz. III.Dekompenzációs sz.

15 A TERHELÉS VÁLTOZÁSA % Idő a terhelés intenzitása lényegesen befolyásolja az elfáradási folyamat időtartamát

16 AZ ELFÁRADÁS TÜNETEI KÜLÖNBÖZŐ ERŐSSÉGŰ TERHELÉSEKNÉL (SOTOV, IVANOV, HARRE) Csekély terhelés Optimá- lis terhelés Határ terhelés Helyre- állás terhelés után Bőrszín Enyhe pír Erős pirosodás Igen erős pír vagy feltűnő sápadtság Tartós sápadtság több napig Izzadás Enyhe, közepes Erős izzadás deréktól felfelé Igen erős izzadás minden- hol Éjszakai izzadás

17 Csekély terhelés Optimális terhelés Határ terhelés Helyre- állás terh. után Mozgás Megfelelő technikai színvonal Elvétve mozgás- hibák Koordiná- ciós zavarok, tartós pon- tatlanság A köv. edzésen mozgás- zavarok, erőtlen mozgás Figyelemkoncent-rálás Normális, követi a magyaráz atot Figyelmet- len, nehezen tanul Jelentőse n csökkent figyelem, megnyúlt reakcióidő Köv. edzésen szellemi konc. képtelen

18 TÚLEDZÉS - TÚLEDZETTSÉG Harre, Israel. Két gyakori megjelenése van: 1. Basedovoid túledzettség Jellemző az izgalmi állapotok túlsúlya (mozgáskedvetlenség, alvás- és étvágyzavar, testsúlyvesztés, nyugtalanság, permanens izgalmi állapot) Hasonlít a pajzsmirigy túlműködés tüneteire

19 2. Addinozoid túledzettség A paraszimpatikus beállás jellemzi (rendkívüli fáradékonyság, a teljesítmény nem éri el a régi szintet, miközben esetleg pihentnek érzi magát a sportoló) Mindkét esetben a vegetatív idegrendszer megváltozott tónusa lesz a domináns.

20 A TÚLEDZETTSÉG ÁLLAPOTÁNAK KIFEJLŐDÉSE 1. Kezdeti stádium Sporteredmények rosszabbodása, vagy megtorpanás a fejlődésben (indokolatlan) Nem állandó és világos panaszok a fizikai állapot rosszabbodására Gyorsasági megterhelésekben objektív módon mért rosszabbodás

21 A TÚLEDZETTSÉG ÁLLAPOTÁNAK KIFEJLŐDÉSE 2. Második stádium Sportteljesítmények határozott romlása Közérzet romlása, objektívan is mérhető szervezeti panaszok Az alkalmazkodás rosszabbodása a próbákban – valamennyi funkcionális megterhelés esetén

22 A TÚLEDZETTSÉG ÁLLAPOTÁNAK KIFEJLŐDÉSE 3. Harmadik stádium Tekintet nélkül az állandó edzésekre tartós rosszabbodás a sportteljesítményekben Komplex változások a szervezet állapotában

23 EDZETTSÉG Pszichomotoros állapot Edzettséget meghatározó tényezők motoros alkati fiziológiás pszichés Egy tényező változása hat a többire is, illetve az edzettségi állapot változására. Edzettség - sportforma (az edzettség aktuális megjelenése) összefüggése

24 EDZÉSELVEK A teljesítményfokozás törvényszerűségeit, az edzésfolyamat sajátos követelményeit fogalmazzák meg. Didaktikai alapelvek -Fokozódó terhelés elve – terhelésemelés optimális adagja sokféle megoldás – lineáris, platós, ugráló -Egész éves terhelés elve – a szilárdságot a hosszabb, nagyobb megszakítás nélküli edzésmunka biztosítja

25 -Terhelési ciklusok alakítása mikrociklus - terhelés tervezése 6-8 napra makrociklus – képességek, készségek hangsúlyos fejlesztése időszaki ciklusok – tiszta felkészülés, vegyes felkészülés, verseny időszak, átmeneti időszak

26 -Formaidőzítés - az edzettség meghatározott időpontra történő érvényesítése edzés munka alakítása pszichés felkészítés környezeti tényezők figyelembevétele verseny körülmények ismerete táplálkozás, utazás ideje stb. - Edzés specificitás – életkornak, előképzettségnek, célnak megfelelő edzés

27

28 ÖSSZEFOGLALÁS Edzés – módszer, rendszer Edzéseszközök – pozitív, negatív Terhelés – külső-, belsőterhelés alul-, optimális-, túlterhelés túledzettség – basedovoid, addisonoid Terhelés alakítása – intenzitás, sűrűség, időtartam, terjedelem, bonyolultság, gyakoriság

29 Alkalmazkodás – mozgásinger adaptáció - túlkompenzáció Fáradás – szellemi, izom, érzékszervi, emocionális Edzettség –motoros, alkati, fiziológiás, pszichés tényezők Sportforma alakítása Teljesítmény – teljesítőkészség, teljesítőképesség Sporteredmény

30 A SZEMÉLYISÉG SPORTVONATKOZÁSÚ KÉPESSÉG RENDSZERE Mozgás- cselekvés Ösztönös, reflex, természetes, kreált Kondicionális képességek Koordinációs képességek Kognitív képességek Emocionális képességek Erő, gyorsaság állóképesség Mozgástanulás, Szabályozás, átállítás Észlelés, döntés, szelektálás, integrálás Funkció öröm, félelem, fegyelem, beállítódás


Letölteni ppt "TERHELÉS. STRESSZ VAGY INGER? A sportteljesítmény növelése – MOZGÁSINGERREL Olyan külső vagy belső környezetből érkező hatás, amely a szervezetünkben."

Hasonló előadás


Google Hirdetések